Nokkenasketting uit tijd geslagen. hellup

SlingerM

MF'er
13 mrt 2018
113
31
Voorschoten
Voor jullie misschien een goede, voor mij een wat slechtere...

vanavond trok ik met mijn kawa er-5 twister op vanuit stilstand, iets harder dan normaal.
Ineens hoorde ik een knal vanuit mijn blok komen, niet extreem hard maar hoorbaar. gelijk daarna was het uitlaat geluid erg dof en miste ik bijna al het vermogen maar de motor liep nog wel en sloeg niet af. in stationair liep de motor eigenlijk soepel en dacht ik nou prima kan weer verder even opnieuw starten en hij werkt weer, net zoals bij een pc als naïeve gedachte.

Zelf denk ik dat de nokkenas ketting een tandwiel overgeslagen heeft, maar hoe kan ik dit repareren? en valt dit op te lossen met stellen?

Zelf wilde ik al gaan rommelen, maar mijn kennis qua techniek reikt nog niet zo ver... iemand tips?
 
massatraagheid. snel optrekken wil nog wel eens gepaard gaan met de gashandel snel opentrekken en dan heeft de benzine even nodig om op gang te komen. en als de afstelling dan al niet helemaal optimaal was (arm vanwege het verbruik) en benzine die even op gang moet komen kan samen net genoeg zijn. het is vaak maar een korte periode maar je hebt maar 1 backfire nodig om een hoop schade aan te richten.
 
ik hoop het niet... maarja we gaan het zien, hij staat bij de garage en hij wist het ook niet precies aan te wijzen wat het was toen ik het liet horen. Dus even horen van de garage als hij het probleem gevonden heb.
ach als het backfire was valt de schade meestal mee. dan wordt er een inlaatrubber of zo los geblazen maar soms zit het tegen en dan heb je schade in de carb en is de luchtfilterkast uit elkaar geploft.
 
het klinkt wel een passend verhaal, mijn uitlaat knalde wel al altijd... niet extreem maar verklaard wel de backfire. ik zat er ook aan te denken dat het bij het inlaat traject lag aangezien hij afgeknepen is. dacht misschien is dat component los geschoten
 
massatraagheid. snel optrekken wil nog wel eens gepaard gaan met de gashandel snel opentrekken en dan heeft de benzine even nodig om op gang te komen. en als de afstelling dan al niet helemaal optimaal was (arm vanwege het verbruik) en benzine die even op gang moet komen kan samen net genoeg zijn. het is vaak maar een korte periode maar je hebt maar 1 backfire nodig om een hoop schade aan te richten.

en over welk type carbu heb je het dan ? want bij een CV gaat dit niet op.
 
gaat ook op voor CV, vloeistof heeft tijd nodig om op gang te komen. en ook een CV wordt oud waardoor de membranen harder worden en minder goed gaan werken. alles wat moet versnellen heeft last van massatraagheid dit is basis natuurkunde. en aangezien benzine zwaarder is als lucht versnelt het zonder druk langzamer als lucht. en dus krijg je een verarming van het mengsel.
en een motor waar al die jaren al een begrenzer in zit helpt ook niet zo'n motor vervuild omdat hij nooit vol belast wordt. dat geeft grote kans op koolafzettingen die kunnen gloeien. en aangezien de motor al vaker in de uitlaat plofte vermoed ik een open demper want de gene waar ik op gelest heb hadden nooit last van ploffen in de uitlaat. en een open demper zonder aanpassingen in de carb geeft ook al een armer mengsel.
 
als je bij een CV de gasklep open wakt, staat de gasschuif nog steeds waar ze stond (ze reageert met een beetje vertraging). er heerst dan grote onderdruk eronder waardoor er extra benzine wordt aangezogen, terwijl de hoeveelheid lucht verhoudingsgewijs minder toeneemt (meteen ook de reden waarom je nooit - op een uitzondering na- een acceleratiepomp vindt op CV carbu's). Hoe moeilijker het membraan gaat werken door ouderdom, hoe langer deze toestand blijft bestaan en zal daardoor dus eerder rijk gaan lopen ipv arm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan