nokkenaskettingspanner cbr600 F2

San-de-hondaman

Die hard MF'er
2 mei 2006
598
0
Ridderkerk
Ik heb aan jullie een vraag over de nokkenaskettingspanner van een cbr600 F2 1991-1994.

Probleem:

Bij warme motor (na 20km) als ik dan lekker een stukje met 9.000> toeren heb gereden en ik ga weer terug naar 2-3000 toeren, dan gaat me nokkenasketting heel erg ratelen. Dit is echt een hard geratel en verwijt het zelf aan de nokkenaskettingspanner.

Het enige waar ik dus mee zit is dat dit na 2-3 minuten met 4.000 toeren rijden het probleem weer over is, en de nokkenasketting stil is. Dus het is alleen als ik lekker een eindje goed doorgetrokken heb.

Ik heb 5.000 km geleden alles vervangen van de distributie.......ketting, tandwielen spanner enz. Dus het zou allemaal vers moeten zijn.

Zou het dan ook kunnen zijn dat mijn oliepomp gewoon wat minder aan het worden is, en zodoende de druk wat lager is. Zeker wanneer bij hoge toeren de olie lekker alle kanten op wordt geslingerd in het blok, dat dus de pomp minder olie opzuigt en zodoende de nokkenaskettingspanner wat minder onder druk komt.

Of zou dus nu alweer mijn spanner stuk zijn na 5000 km.

Kortom, hebben jullie hier ook ervaring mee?

Groetjes Sander
 
is het een spanner die werkt met oliedruk?
misschien blijft de spanner wel hangen?
als je twijfelt over de oliedruk, dan moet je deze opmeten.
als dit niet gaat zou je dikkere olie kunnen proberen, zodat je wat meer druk zou moeten hebben.
maar je klacht klinkt ook alsof er iets meeresoneert.
misschien de uitlaat?
 
jaah ik heb ook al aan resonantie zitten denken, maar het gekke is dat het geluid weer verdwijnt als je weer een tijdje rustig hebt gereden. dan klinkt de ketting weer prima.

Het is een spanner op oliedruk, klopt.

Thanxx
 
Is idd de kwaal van deze cbr. Ik heb er zelf ook problemen mee, op de 50.000 de ketting vervangen en 5000 km was het alweer ratelen. Op 60.000 werd het echt te erg bij het starten en toen heb ik de spanner eraf gehaald.

Wat bij mij heel goed heeft gewerkt is de veer in de spanner een heel stuk oprekken, en het complete reservoir opvullen met heel dik plakkerig vet, erna nog zoveel mogelijk olie erin gezogen en toen weer gemonteerd. Ik zit nu op de 80.000 en nog steeds geen problemen, soms ff ramelen bij het starten maar geen grote problemen. Suc6!
 
Aha, kzal eens kijken bij een van me oude spanners, hoe dat in elkaar steekt met die veer. Maar zou die dikke drap die je erin gestopt hebt niet slecht zijn voor de rest? kan gaan verstoppen misschien.

Groetjes
 
dat vet lost na verloop van tijd gewoon op in de olie.
de optie om een zwaardere veer te gebruiken kan natuurlijk ook.
of je gebruikt een gewone spanner die zonder oliedruk werkt.
 
San de hondaman

heb ook n f2tje en ook veel ellende gehad met de spanner, maar heb nu een handmatige spanner er op zitten. hetgeen ik erg kan aanraden, is misschien ook n optie in plaats van eens in de zoveel tijd n spanner kopen (van rond de 40 eu) haal je nu eenmalig n spanner van 60 eu. en nergens meer last van...
 
juist dus toch wel, de dealer gister vertelde namelijk dat het niet kan bij een F2 van 1991-1994. Maar u heeft dus wel gewoon goede ervaringen met een handmatige spanner. Deze kan je online bestellen zag ik wel eens op marktplaats. Hierbij zit dan ook neem ik aan een gebruiksaanwijzing met de nodige Nm waarmee je het aantrekt.

Thanxx
 
San de hondaman...

heb de mijne in veghel gehaald. online lijkt me ook geen probleem, en alles wat je moet weten staat op de verpakking (mits met verpakking geleverd) zou niet weten waarom je (uw) dealer zegt dat het niet kan. die spanner is er speciaal voor gemaakt (voor dragracers en stunters omdat bij harde de/acceleratie het oliepeil zodanig schommelt dat het nadelige gevolgen heeft voor de oliedruk spanner) mijne is :de HT600 van APE (www.aperaceparts.com)
 
dankjewel, jaah precies. Het is namelijk als ik heel de tijd goed aan het knallen ben, dus lekker constant bij de 10.000 toeren zit, en dan in 1 keer terugval naar de 2.000 toeren, dan gaat hij als een gek ratelen.

Ik ga deze dan toch maar eens aanschaffen. Dank je wel :Y
 
San de hondaman...

heb de mijne in veghel gehaald. online lijkt me ook geen probleem, en alles wat je moet weten staat op de verpakking (mits met verpakking geleverd) zou niet weten waarom je (uw) dealer zegt dat het niet kan. die spanner is er speciaal voor gemaakt (voor dragracers en stunters omdat bij harde de/acceleratie het oliepeil zodanig schommelt dat het nadelige gevolgen heeft voor de oliedruk spanner) mijne is :de HT600 van APE (www.aperaceparts.com)


ik heb me hier dus ook in verdiept en het blijkt dus ook dat je met een handmatige spanner de ketting wat strakker kunt spannen en zodoende een nauwkeuriger nokkenastiming hebt en bijgaand meer vermogen.
dat dit voor de lange duur niet goed is lijkt mij vanzelfsprekend.
dit laatste van lange duur speelt uiteraard op een sprintmotor geen rol.
het is dus niet alleen het olie probleem.

wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je bij gebruik op een straatfiets de spanner niet te strak moet zetten anders is het middel erger dan de kwaal.
 
ik denk dat je hem moet spannen met lopende en warme motor.
net genoeg aandraaien totdat hij stil is.
ik heb ook al gelezen dat je de spanner op moment moet aandraaien.
 
Laatst bewerkt:
als je zo'n ding koopt zullen er vast wel instructies bij zitten.
ik denk dat de fabrikant/leverancier ook wel begrijpt dat je heel gauw dat ding te strak kan zetten.

In de gebruiksaanwijzing staat dat je bij de 1e montage het kleppendeksel moet lichten en dat je vervolgens de spanner aan moet draaien en dat je de speling op de nokkenasketting op diverse plaatsen moet controleren. Dit om te strak zetten te voorkomen. Ga je de ketting na x kilometer weer horen, dan kun je de spanner licht aandraaien tot het geluid weg is, hiervoor hoef je niet het kleppendeksel los te maken.

Alles ff vrij vertaald uit het Engels.
 
Laatst bewerkt:
Heb het er wel eens met m'n dealer over gehad, die was toen bezig met het verbouwen van een org spanner naar een handgespannen. Hij vertelde mij dat hij altijd heel de spanner heel losjes vast zette met de hand, starten en aandraaien tot het rammelen over is. Moet je natuurlijk wel een beetje technisch gevoel hebben, maar kleppendeksel eraf zou ik nooit doen, dat is echt teveel werk niet doen. Suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan