Nokkenaskettingspanner Honda CB650SC

JoKing

MF veteraan
8 jul 2001
1.995
0
42
Putten
Ik heb net een CB650 aangeschaft voor mijn vriendin.

Alleen is de nokkenaskettingspanner kapot.

Kan iemand mij in het kort (lang mag ook :) ) vertellen hoe je zoiets moet vervangen?
Ik zag dat die ketting tussen cylinder 2 en 3 loopt.
Wat moet er precies los en waar moet ik op letten.

Als te moeilijk wordt koop ik wel een boek van de motor. Maar ik hoop dat jullie wat tips hebben.
 
Laatst bewerkt:

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.457
634
Nederland
www.startersmotor.nl
Als het alleen de spanner is, dan is het niet zo moeilijk, maar als er wat met de nokkenasketting aan de hand is, dan wel. Maar dan moet er wat meer open ;) Heb op m\'n GS500e wel eens de nokkenaskettingspanner vervangen, is niet moeilijk alhoewel de carburateurs goed in de weg zaten :( Let wel op dat je de oude pakkinglaag GOED weghaalt, anders gaat het olie lekken, had ik wel last van, en ik maar denken dat ik het laagje er goed vanaf had gehaald ;)

Misschien dat een nokkenaskettingspanner van een CB650SC anders is dan die van een Suz. GS500e (mechanisch, met een veertje), maar bij een GS500e was het dus wel goed te doen.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.457
634
Nederland
www.startersmotor.nl
Alhoewel het wel leuk is om het op de JK manier te doen en als het dan niet blijkt te werken, hem zwaar op zijn klote geven... }) (desnoods ga je bij hem langs :P )

;-) Heb hier nog een ouwe nokkenaskettingspanner liggen die ik uit m\'n GS500e heb gehaald, dus als je CB naar de klote gaat, stoppen we die er gewoon in ;) Zal wel niet passen, maar met een hamer lukt alles!

Maaruh koop maar een boekje, dan kan je alles rustig bestuderen en is altijd handig voor kennis over je motor, of naja, die van je vriendin dan :)
 

BYM

MF veteraan
19 mei 2001
2.368
0
Zaan-city
Op woensdag 02 januari 2002 21:07 schreef JK het volgende:;-) Heb hier nog een ouwe nokkenaskettingspanner liggen die ik uit m\'n GS500e heb gehaald, dus als je CB naar de klote gaat, stoppen we die er gewoon in ;) Zal wel niet passen, maar met een hamer lukt alles!

Maaruh koop maar een boekje, dan kan je alles rustig bestuderen en is altijd handig voor kennis over je motor, of naja, die van je vriendin dan :)

Niet hier ook al ;)
 

joeltje

MF veteraan
5 dec 2001
2.368
0
45
Vught
Als het alleen de spanner is, dan is het niet zo moeilijk, maar als er wat met de nokkenasketting aan de hand is, dan wel.

Volgend mij is alleen een ketting geen probleem maar juist de spanner... (da\'s bij mijn cb400 iig zo) Die ketting kun je losmaken en door trekken, voor de spannermoet je blok open....

Suuk6 en idd koop een boek!
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.457
634
Nederland
www.startersmotor.nl
Volgend mij is alleen een ketting geen probleem maar juist de spanner... (da\'s bij mijn cb400 iig zo) Die ketting kun je losmaken en door trekken, voor de spannermoet je blok open....

Suuk6 en idd koop een boek!

Als je blok open moet dan heb je een probleem ja ;) Lang leve de 2-cilinder Suzuki GS500e met z\'n nog tamelijk makkelijke spanner ;)


BTW: Iemand nog mijn oude spanner kopen ? Of een jiffy van een GS500e (nieuw)? :)
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
40
Emmen
Als de veer in je spanner kapot is kun je beter niet doorrijden.
Als de ketting 1 tandje van je tandwiel overspringt kun je dat boek wel weer terugsturen want dan heb je het niet meer nodig ;)
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
2
52
Ik heb geen ervaring met een Cb650, maar wel van een cbr600.

Bij moderne motoren zit de ketting rechts.
Bij ouderemodellen meestal in het midden, dus tussen 2e en 3e cilinder.
Kettingspanner zit aan buitenzijde blok, en zit onder de carbs.
Het is een recht uitstekende \"pijp\" van ongeveer 3 cm dik en 10 cm lang. Zit met een ovale aansluiting en 2 bouten vast aan blok.
Aan uiteinde zit een klein boutje, als je die eraf draait zit daaronder een schroef waarmee je de spanner van druk af kan draaien wat nodig is bij montage.
Meestal spant spanner niet goed, maar natuurlijk kan ook ketting uitgerekt zijn (meestal pas bij 60.000km ongeveer)
In het blok tegen de ketting aan zitten geleiders, en die geleider drukt door druk van spanner tegen ketting aan om deze op druk te houden, geleiders kunnen ook stuk gaan.
Bij CBR was spanner een probleem, ging maar ongeveer 20.000km mee.

succes
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.152
67
Weert
Bezoek site
Met alle respect GIZZZZ, koop ook eerst een boek
van een cb650, kijk dan hoe \'t zit, en geef dan
pas antwoord.
Het is niet leuk voor de betreffende jongen om vol goede moed aan iets te beginnen, en dat er na verloop van de \"reparatie\"er steeds minder van blijkt te kloppen.

Met vr. groet, de a-technishe leek.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.457
634
Nederland
www.startersmotor.nl
In het blok tegen de ketting aan zitten geleiders, en die geleider drukt door druk van spanner tegen ketting aan om deze op druk te houden, geleiders kunnen ook stuk gaan.
Bij CBR was spanner een probleem, ging maar ongeveer 20.000km mee.

Zo zit het dus ook ongeveer bij de GS500e :)

EDIT: Zo zit het bij de GS500e met het hele verhaal over de spanner, niet het CBR probleem enz. was gewoon even een korte quote zodat ik niet alles hoefde te quoten.
[/edit]

Maaruh niet rijden nu die spanner gaar is want dan mag je inderdaad het boek terugsturen. Gewoon de motor absoluut niet starten. Wees overigens bij het monteren van de spanner er ook 100% zeker van dat ie goed gespannen is op de ketting, anders mag je het boek ook terugsturen ;)
 
Laatst bewerkt:

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
2
52
Met alle respect GIZZZZ, koop ook eerst een boek
van een cb650, kijk dan hoe \'t zit, en geef dan
pas antwoord.
Het is niet leuk voor de betreffende jongen om vol goede moed aan iets te beginnen, en dat er na verloop van de \"reparatie\"er steeds minder van blijkt te kloppen.

Met vr. groet, de a-technishe leek.


Leer eerst eens lezen, zie eerste regel van mijn topic.
En als jij dan toch weet hoe het wel zit, leg het dan even uit aan Joking, daar heeft die meer aan dan jouw commentaar op mij.