Nokkenaskettingspanner Honda CB650SC

JoKing

MF veteraan
8 jul 2001
1.995
0
Putten
Ik heb net een CB650 aangeschaft voor mijn vriendin.

Alleen is de nokkenaskettingspanner kapot.

Kan iemand mij in het kort (lang mag ook :) ) vertellen hoe je zoiets moet vervangen?
Ik zag dat die ketting tussen cylinder 2 en 3 loopt.
Wat moet er precies los en waar moet ik op letten.

Als te moeilijk wordt koop ik wel een boek van de motor. Maar ik hoop dat jullie wat tips hebben.
 
Laatst bewerkt:
:} to Gizzmo, behalve dat Paul niet \"begrijpend\"kan lezen, kan hij technis(c)h ook niet goed spellen. ;)
Aangezien ik niet begrijpend kan lezen en ook niet goed kan schrijven, heb ik dit vak ook nooit goed kunnen leren, daarom onderteken ik dus ook met \"de a-technishe leek.\"
Misschien voelen jullie je als volleerd techneuten
tegen het zere been getrapt, als ik met commentaar kom, maar geloof me ik zou niet durven om aan jullie woord te twijfelen.
Immers een expert weet waar hij het over heeft, en een leek doet zijn best om er iets van te maken.

met vr. groet de a- technishe leek.
 
Aangezien ik niet begrijpend kan lezen en ook niet goed kan schrijven, heb ik dit vak ook nooit goed kunnen leren, daarom onderteken ik dus ook met \"de a-technishe leek.\"
Misschien voelen jullie je als volleerd techneuten
tegen het zere been getrapt, als ik met commentaar kom, maar geloof me ik zou niet durven om aan jullie woord te twijfelen.
Immers een expert weet waar hij het over heeft, en een leek doet zijn best om er iets van te maken.

met vr. groet de a- technishe leek.

Proef ik hier een beetje cynisme/sarcasme Péé?
NIEMAND OP DIT FORUM BEWEERT DATTIE EXPERT O.I.D. IS. HET IS MEER EEN UITWISSELING VAN \"ERVARINGEN\"!
Jij echter als motormonteur zou het netjes staan om i.p.v. cynische en/of sarcastische opmerkingen te plaatsen veel beter je expertise (die in ruime mate aanwezig is!!)aan kunnen wenden om vragenstellers op dit forum DAADWERKELIJK van nuttige adviezen te voorzien.
Grtz Martin. :(
 
Laatst bewerkt:
Proef ik hier een beetje cynisme/sarcasme Péé?
NIEMAND OP DIT FORUM BEWEERT DATTIE EXPERT O.I.D. IS. HET IS MEER EEN UITWISSELING VAN \"ERVARINGEN\"!
Jij echter als motormonteur zou het netjes staan om i.p.v. cynische en/of sarcastische opmerkingen te plaatsen veel beter je expertise (die in ruime mate aanwezig is!!)aan kunnen wenden om vragenstellers op dit forum DAADWERKELIJK van nuttige adviezen te voorzien.
Grtz Martin. :(

:}
 
Ik heb zaterdag een CB500 (uit 1975) gekocht en gereden, zondag reed hij niet meer. Hij reed niet hard en niet boven de 4500 toeren, maar hij deed het wel. Zondag niet meer dus. Hij start, maar komt niet op toeren, in z\'n vrij tot de 5/6000 sputterende toeren, met gas vol open. In z\'n een komt ie niet weg en slaat af. ;( \ '(

Het is inmiddels dinsdag, en op maandag kreeg ik hem niet eens meer aan de gang...

Misschien iemand tips? Ik dacht zelf dat de contactpuntjes een beetje te vroeg staan, of de bougies zijn een beetje vies. Maar heb zelfs met het handboek niet veel vertrouwen in mijn kunde (of beter onkunde...) Plz anybody HELP...
 
Ik heb zaterdag een CB500 (uit 1975) gekocht en gereden, zondag reed hij niet meer. Hij reed niet hard en niet boven de 4500 toeren, maar hij deed het wel. Zondag niet meer dus. Hij start, maar komt niet op toeren, in z\'n vrij tot de 5/6000 sputterende toeren, met gas vol open. In z\'n een komt ie niet weg en slaat af. ;( \ '(

Het is inmiddels dinsdag, en op maandag kreeg ik hem niet eens meer aan de gang...

Misschien iemand tips? Ik dacht zelf dat de contactpuntjes een beetje te vroeg staan, of de bougies zijn een beetje vies. Maar heb zelfs met het handboek niet veel vertrouwen in mijn kunde (of beter onkunde...) Plz anybody HELP...

Als je geen vertrouwen in jezelf hebt, ga dan langs een dealer. Die kan je vast wel helpen. Of misschien tijd om een iets jongere motor aan te schaffen? Scheelt veel problemen.
 
Ja, die iets jongere motor zou die MITO worden, ik dacht dat je dat nix vond?

Deze motor voor 1000 piekies op de kop getikt. Dus idd even bij de dealer langs (wel ver duwen overigens...), maar ik dacht als er iemand is die weet of en hoe het makkelijk op te lossen is. Is dat beter natuurlijk. Misschien zelfs wel een hobbyist te vinden uit amsterdam met voorliefde voor oude Honda\'s...?
 
Ja, die iets jongere motor zou die MITO worden, ik dacht dat je dat nix vond?

Deze motor voor 1000 piekies op de kop getikt. Dus idd even bij de dealer langs (wel ver duwen overigens...), maar ik dacht als er iemand is die weet of en hoe het makkelijk op te lossen is. Is dat beter natuurlijk. Misschien zelfs wel een hobbyist te vinden uit amsterdam met voorliefde voor oude Honda\'s...?

Nou een Mito van de jaren 90 of een motor uit 1975 is een groot verschil ;) Of waren er helemaal geen andere motoren meer van zeg 1991-2001? ;) Maakt me niet uit waar je op rijd hoor, moet je allemaal zelf weten, een motorrijder is een motorrijder. Alleen met oudere voertuigen heb je vaak meer gezeik dan met nieuwe.
Maargoed, toen die oude motoren nieuw waren, reden ze natuurlijk superfijn... ben benieuwd hoe een R1 van 1998 rijd in 2030.

EDIT: MIsschien kan \'Frits Bolkestein\' van het forum hier je wel helpen, die heeft ook wat oude fietsen staan, zelfs nog een CB.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zaterdag een CB500 (uit 1975) gekocht en gereden, zondag reed hij niet meer. Hij reed niet hard en niet boven de 4500 toeren, maar hij deed het wel. Zondag niet meer dus. Hij start, maar komt niet op toeren, in z\'n vrij tot de 5/6000 sputterende toeren, met gas vol open. In z\'n een komt ie niet weg en slaat af. ;( \ '(

Het is inmiddels dinsdag, en op maandag kreeg ik hem niet eens meer aan de gang...

Misschien iemand tips? Ik dacht zelf dat de contactpuntjes een beetje te vroeg staan, of de bougies zijn een beetje vies. Maar heb zelfs met het handboek niet veel vertrouwen in mijn kunde (of beter onkunde...) Plz anybody HELP...

Hij reed al niet goed toen je \'m net gekocht had?
Of heb je stiekem aan de carburateurs gezeten?

Ik heb nl net zon probleem met mijn CB toen ik aan de carb had zitten klooien, nu doet ie het wel weer wat beter maar mischien is wat olie in het blok geen slecht idee.

Hoe slaat ie trouwens af als je weg wil rijden, zakt ie dan helemaal in (qua toeren)? Of zegt ie gewoon bam, ik wil niet.
Als he het eerste is kun je mischien met iets meer gas proberen weg te rijden.

En als ie stationair loopt, klinkt het dan wel goed? Ik denk nl aan verkeerd afgestelde carburateurs (maar ik ben ook niet zo\'n expert, ik klooi maar raak en m\'n CB rijdt al bijna weer).


En mischien,...mischien heb je je choke er op staan en dan wil ie ook niet echt graag lopen denk ik.


Edit: stomme tiepvouten eruit gehaald, zullen er nog wel flink wat blijven zitten, sorry.
 
Terug
Bovenaan Onderaan