Nokkenaskettingspanner van 1997 Suzuki GSX-R600

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Hallo,

Ik ben vandaag wezen kijken in het zuiden van het land, daar stond een GSX-R600 van 1997 met 30.000 km te koop bij een particulier.

Gelukkig had ik extra expertise aanwezig in de vorm van Maximum, Raul en Desmoquattro (waarvoor veel dank heren :} :} :} ).

De persoon die hem verkocht had het erover dat alle Suzuki SRAD's van die serie last hadden van een probleem met de nokkenaskettingspanner, er zat bij bepaalde toerentallen een soort tik in de motor. Die van hem had dat dus ook heel duidelijk hoorbaar.

Max, Raul en Desmo vertrouwden het niet helemaal, de fiets had ook een schuiver gehad die weliswaar gerepareerd was maar het was in eerste instantie wel verzwegen door de verkoper. Verder waren de ketting en tandwielen bijna op.

De fiets moest 6200 euro kosten, na overleg bood ik 5500 euro, dit vanwege de mogelijke problemen die deze fiets had. Voor die 700 euro had ik dan zelf een grote beurt kunnen laten uitvoeren. De verkoper wou hem hiervoor echter absoluut niet kwijt. Feest ging dus niet door.

Ik was er wel uit dat ik deze fiets niet wilde, grotendeels dankzij de adviezen van de heren experts.

Klaar zul je denken. Nu kom ik net thuis en heb een email gehad van deze verkoper dat hij nog 1 bod wil doen. Hij wil die nokkenaskettingspanner (wat een woord) opnieuw laten spannen en het blok laten nakijken en deze fiets dan voor 6100 euro verkopen aan mij.

Ik vertrouw het echter niet echt meer, zijn verhaal bleek meerdere malen niet te kloppen. Zo'n operatie is volgens mij vrij duur wat hij voorstelt dus waarom wil hij nu wel ineens zoiets duurs laten uitvoeren terwijl hij eerst absoluut niet mijn lagere bod accepteert? :?

Al met al, ik vertrouw het gewoon niet helemaal en dat is ook de reden om deze fiets niet te kopen, hoe mooi hij verder ook was. :9 Ik zoek wel een andere mooie.

Maar goed, na dit hele verhaal ben ik toch wel nieuwsgierig naar een paar dingen:

Is het de GSX-R rijders hier bekend dat deze serie (SRAD 600 van 1997) een probleem zou hebben met de nokkenasketting(spanner) of is dit een lulverhaal?

Wat kost zo'n operatie bij zo'n GXR-R, het opnieuw laten spannen of zelfs helemaal vervangen van de spanner.

Zoals gezegd heb ik er geen verstand van maar ben wel benieuwd. :)

en ondertussen hoopt [me]Revolution binnenkort een fiets te vinden waarbij ik wel een goed gevoel heb :) [/me]
 
zoals ik je al vertelde via icq...

nokkenasketting + spanner vervangen kosten tussen de 450 en 500 euro...
5 tot 6 uur arbeidsloon en dan je onderdelen nog.(althans dat was ik kwijt voor mijn cbr1000f)

ketting en tandwieltjes een €200 geschat...

dus 700eurootjes in totaal...als die fiets voor de rest goed is..zou ik het doen....
 
Zoals ik al zei:
Fiets is waarschijnlijk niet 100%.
Hij heeft dat ook willen verzwijgen.
Als jij hem die reparatie laat doen weet je nog steeds niet of het fatsoenlijk gemaakt is of dat ie hem snel heeft laten oplappen.

ALS je er ook nog maar aan denkt om die fiets te kopen, laat je hem die reparatie doen/betalen, maar dan wel bij een dealer die jij beslist. Kan je gelijk gans de fiets laten onderzoeken.
 
Nokkenas ketting spannen gaat niet ! (spanner vervangen is maar 5 min werk BTW)

Echte problemen zijn er niet mee.

Bij is die bij een terugroep actie vervangen '99 er.

Een tik hoort er niet in te zitten, bij mij hoor je af en toe bij snel gas dicht/koppeling in ietwat RRRRRrrrrrrrr geluid.( heel ff)

Maar geen getik.
 
Bedankt John. (en de anderen ook :) )

Ik had achteraf m'n twijfels erbij, die tik klonk niet lekker, weet ik wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Ik weet 1 ding wel, dat getik zou wel eens een DURE reparatie kunnen zijn in de toekomst.

Ik heb hem net gemailed dat ik die fiets helaas voor hem niet koop. :)
Ik vind wel een andere mooie GSX-R. :]

Als iemand nog een GSX-R600 van 1997/1998 te koop weet staan, zonder schade in de kleuren kobaltblauw/zwart/grijs (Geen Soes blauw aub), dan hou ik me aanbevolen. :)
 
Ik kan me er toch wel iets van herrinneren dat er een terugroepactie van nimag is geweest ivm een nokkenaskettingspanner en een bovenste geleideblad.
Ook was er volgens mij iets met de brandstoftank
pakking bij de pomp, maar dit moet ik toch even nakijken, als de modificatie wel is uitgevoerd is dit volgens mij zichtbaar bij het framenummer waar 2 centerpunten ingeslagen zijn (nokkenasketting modificatie), en er moet ook een "OK" label aan de rechterzijde van de framebalk bij het balhoofd geplakt staan (tankafdichting).

Groeten Paul.
 
Die van mij was voor de winter ook niet helemaal lekker aangespannen, dus de motor ff weggebracht en toen zeiden ze dat het een bekend GSX-R euvel was..

Was gewoon een kwestie van spannen (wat ie eigenlijk automatisch moet doen) en alles was weer okay..
 
De SRAD-600 97-00 heeft vier typen nokkenas kettingspanners en drie typen aandruk geleiders.

De 97 heeft een hele zwakke geleider en kettingspanner. Beide moeten vervangen worden door 99 exemplaren.
De 98 heeft een verbeterde geleider (maar nog niet goed genoeg) en goede spanner.
De 99 heeft een goede geleider die heel stevig is uitgevoert en een iets ander versie spanner dan het 98 model (de kop is smaller geworden).
Een 99 model spanner/geleider kan in een 97/98 gezet worden.

Werk nodig:
- Kuip eraf. (rechts onder)
- Tank eraf.
- Carbs eraf. (inlaten direct afdekken)
- zorg dat de zuigers van de motor ergens in het midden van de cylinders staat.
- Kleppendeksel eraf.
- nokkenas kettingspanner demonteren.
- inlaatnokkenas eruit.
- Startmotor aandrijving rechts eraf.
- krukas deksel/startmotor aandrijving eraf.
- startkrans van krukas halen.
- Bout uit draaipunt geleider halen.
- geleider eruit wippen.
- nieuwe geleider plaatsen.
- alles weer monteren, nokkenassen op tijd leggen, en klepspelling controleren (nu je toch bezig bent).

De 97 model SRAD 600 is niet zo goed, 98 en later hebben veel verbeteringen, de bekendste is de instelbare compressie demping op de voorvork.
 
Ik weet niet of je nog een GSX zoekt maar een maat van me heeft nog een GSX-R 750 SRAD te koop staan.

Het is een '97-er, Goud Zwart, met +_ 32.000 km, alarm.
Voor €5250,-

Als je meer info wilt, hoor ik het wel.
 
Ik weet niet of je nog een GSX zoekt maar een maat van me heeft nog een GSX-R 750 SRAD te koop staan.

Het is een '97-er, Goud Zwart, met +_ 32.000 km, alarm.
Voor €5250,-

Als je meer info wilt, hoor ik het wel.

schater.gif
 
mijn gsx600R srad uit 99 heb ik ook met kuipschade gekocht.
hebben ze een schuiver op het circuit mee gemaakt.
de versn.bak was de 2 aan gort getrapt.(nu weer nieuw voor 1250 euro)
de ketting spanner ratelt het koud constand uit,en warm bij 3000toeren, wat
een kut geluid is ;(
zaterdag wordt ie vervangen en dat kost bij de dealer ±120 euro.

motor gekocht voor(let op!) 3300euro
niet slecht gedaan dacht ik zo *D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan