Nokkenaskettingspanner voor Kawa Z500

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nokkenaskettingspanner voor mijn kawa Z500 uit 1980.. hier schijnen ook verbeterde versies voor op de markt te zijn (geweest).. kan iemand mij verder helpen? of misschien bedenken hoe ik mijn oude kan modificeren ofzo?

thanx alvast!
 
nokkenaskettingspanner.jpg


zo dus... deze wil niet meer soepel in en uit veren.......
 
Die schuine vlakken van die 2 plunjers glijden vaak niet zo makkelijk over elkaar.
Misschien is polijsten wel een optie.
Ik heb over de as van die plunjer die de spanner "aanzet", passende ringetjes geschoven, zodat de veer een paar mm verder ingedrukt werd--> stuk ietsie strakker kon "aanzetten". ( ringetjes moest ik wel ff op maat vijlen...)
'K was ook nog aan het bedenken of er een pasta op die glijvlakken gesmeerd kon worden wat niet verdwijnt door de inwerking van motorolie,...en zodanig goed smeert dat die vlakken wel blijven schuiven.

full
 
hoeveel mm mag die ongeveer meer indrukken.. heb er nu een moer waar de veer(92081) netjes invalt (zelfborgende met het plastic eruit) overheen zitten over die as(13116A) dus.. het 2e asje heb ik er helemaal uitgehaalt.. de as(13116A) die de spanner aandrukt afgevlakt aan de achterzijde en daar een deel van de veer van het 2e asje achtergezet.. nu was m'n vraag hoeveel mm de as die de spanner aandrukt meer naar buiten mag komen.. heb ook het gaatje verboord waar 610 invalt.. maar misschien drukt hij nu te ver naar binnen.. hij klinkt iig als nieuw nu!!!! geen rammel meer te bekennen
 
Zat eerder iets als onderstaand te proberen.
Omdat ik toch een paar van die dingen heb liggen,...er één maken waarbij de veer voorgespannen wordt door een verstelbare bout.
Die plunjer wordt gewoon geborgd door dat ene kleine schroefje(610),...dus die kan er nooit uit schieten.
full
 
Ik heb gekeken in hoeverre die plunjer , met dat borgboutje er in , er uit kon komen....dat was iig verder dan ik dacht. Dus De aanpassing die jij ook hebt gedaan is prima,....de plunjer blijft toch voor het overgrote deel in dat huis ztten, alleen is de veervoorspanning wat verbeterd.....en dat werkt!
 
nokkenaskettingspannermod.jpg


zo ziet het er nu bij mij uit, en werkt perfect!.. gaatje verboord voor het borgstiftje zodat de plunjer 5mm verder zou kunnen drukken , en ik heb nu geen last meer van de langs elkaar schurende vlakken omdat ik maar met 1 as werk, die as heb ik een stukje vanaf gehaalt om zo een goed vlakje te krijgen voor een deel van de 2e veer die er nu achter steekt :)
als laatste nog een zelfborgende moer ontdaan van het plastic(daar valt de grote veer nu netjes in!), rond gemaakt en wat smaller.. that's it
 
Laatst bewerkt:
deze mag wat mij betreft wel verplaatst worden naar techniek, makkelijk als mensen met hetzelfde probleem zitten... ik kon er namelijk nog geen duidelijk topic over vinden.
 
hoi kawa rijder heb als tweede motor een z550GP gehad met zo`n ratelende nokkeasketting , debet is de spanner deze is na verloop te slap. Bij motozoom.nl heb ik toentertijd de verstevigde versie gekocht deze bestaan uit een versterkte veer en de aandrukstift is 5 mm langer + rubber ring . Deze erin gezet en de ratel was bij koude motor bijna weg en bij warme motor helemaal weg. Vooral bij de eerste z500 daar waren de spanners erg slecht. Later hebben ze deze iets verbeterd bij de z550 en de z550GP maar het was nog drie keer nix. Of ze deze nog verkopen ? een belletje en je weet het ! :Y
 
Hoi ik weet dat het een heel oud topic is _O-

ik ben op zoek naar die verbeterde spanner. Aangezien motozoom niet meer bestaat heb ik verder geen verbeterde kunnen vinden. Heb zelf de Kawasaki 454ltd, en die spanner die is uitgesteld of de veer is niet meer sterk genoeg.. heb hem al iets los gedraaid en toen weer vast in de hoop dat hij versprong, maar helaas. Op AliExpress zijn handmatige spanners te krijgen, maar of nou zo’n onderdeel te vertrouwen Is van AliExpress..

ik hoop dat iemand me kan helpen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan