Nokkenaskettingspanner?

erocs

MF'er
29 mei 2008
226
0
Hoi,

Mijn Honda CBR F2 rammelt op het moment dat je hem start, soms wat erger als de andere keer.
Keertje gas geven en weg...

Dit is de nokkenaskettingspanner geloof ik?
Nu wil ik daar een nieuwe in gaan schroeven..

Moet ik die spanner in de olie leggen voordat ik hem erin schroef, en moet ik hem nog op tijd zetten ?
In het boek wat ik heb staat alleen beschreven hoe het werkt op het moment dat je er ook een nieuwe ketting in plant.

En in er een internet webshop voor dat soort onderdelen ?

Groetjes Erik
 
eerst de spanner helemaal naar achter, monteren en dan pas de veer en de bout erin.
dan een x ronddraaien met de hand...dan is de ketting gespannen.
de spanner raakt de ketting niet direkt, maar hij raakt de "glijbaan" waar de nokkenasketting overheen glijdt aan de spankant.
 
werkt die spanner niet op oliedruk?
dat is geloof ik ook de reden dat hij na het starten eventjes de ketting niet goed spant.
even gas geven en er is weer oliedruk en de spanner spant weer goed.
 
Ja dat is een hydraulische die werkt volgens mij op oliedruk, maar hij rammelt even heel hard soms komt hij boven het motor geluid uit.

Ik kan me voorstellen dat dat niet helemaal in orde is en heb zo al eens op het forum gelezen..
Als jij zegt dat het niet nodig is als hij ermee ophoud na paar meter rijden dan blijf ik er mooi vanaf .
 
werkt die spanner niet op oliedruk?
dat is geloof ik ook de reden dat hij na het starten eventjes de ketting niet goed spant.
even gas geven en er is weer oliedruk en de spanner spant weer goed.

Maar ook dan mag hij geen rammel geven bij het starten of ligt dat aan mij?
Moet je hem met de hand ronddraaien na monteren.. kun je niet dat ding effe in de olie leggen en dan monteren anders moet er meer af en openschroeft worden dacht ik zo.

Bedankt alvast
 
Hallo nog effe dit topic aanhalen , sorry daarvoor.

Kan iemand mij een tip geven waar ik die kettingspanner het beste kan gaan halen?
Motoport kom met prijzen aanlopen daar val je van achterover.. aangezien ik op dit forum lees dat mensen hem kopen voor 40 euro.

groetjes, erik
 
ik had hetzelfde probleem met mijn cbr uit '94.
Had toen 50.000 km gedraaid.
Ik heb toen de ketting en de spanner vervangen, origineel spul.

Als je hem monteert, ff in een bakje met olie een paar maal pompen, dan trek je hem vol met olie en dan plaatsen, let op de pakking, hier zit een gaatje in om de druk op te bouwen (kan volgens mij maar op 1 manier gemonteerd worden)

Het ratelen gebeurd ook wel met een goede warme motor als hij even heeft uit gestaan, de olie is dan lekker dun en stroomt weg, de eerste seconden moet hij dan druk opbouwen.

Let wel even op je km-stand, als je een versleten ketting hebt kun je spanners blijven vervangen _O- .

succes!!

greetz

Alex
 
heyy NOOIT en orginele spanner er in doen dan los je je probleem niet op het is een zwak punt bij honda ze zijn gewoon niet sterk genoeg . een handmatige spanner is de oplossing en omdat te late doen bij een motorzaak is ook lang niet duur!
succes:] :]
 
Boytje bedoeld een spanner die je dmv een bout en borgmoer zelf af kunt stellen, mechanisch ipv hydraulisch.

Zelf heb ik weer een hydraulische geinstalleerd zonder problemen.

ff google zoeken en je komt zo een foto tegen.

greetz Alex
 
Cheapste oplossing is nog steeds gewoon je spanner van de motor halen, borgclipje er uit, uit elkaar halen, en met een sterkere veer weer terug in elkaar stoppen.

Sterker veertje krijg je met een beetje geluk zo mee bij de motorzaak.

Bij een F2 heb je geen last van ratelsystemen ofzo, kun je gewoon indrukken.

Geen dure ori Honda spanners nodig die na x km toch weer te zwak zijn, geen geprul met te strak of te los afgestelde handmatige spanners.
 
Terug
Bovenaan Onderaan