nokkenaskettingspanner

Pijpker46

Die hard MF'er
15 apr 2010
495
0
Hallum
Hallo,

Ben in het bezit van een honda cbr 600 f '94 en heb sinds kort een ratel in het blok.

Bij een koude motor is er geen ratel ,maar naarmate de motor warmer wordt komt de ratel steeds meer neer voren.

Ga er vanuit dat het NAKS zijn (kwaaltje van deze machines)

Nu heb ik vandaag de nokkenaskettingspanner uit het blok gehaald ,maar kon zelf niks ontdekken. Kon het assje indrukken en dan veerde het gelijk weer terug. Nu hoorde ik net dat dit niet mag kunnen! hij moet gelocked staan??

Kan iemand mij vertellen wat juist is? Hoe kan ik ontdekken dat de nokkenaskettingspanner stuk is?

Alvast bedankt!

Gr,
Gerrit
 
Het probleem bij de NAKS van Honda is dat de veer te snel zijn kracht verliest.
Het blokkeren doe je met een tooltje om de NAKS te verwijderen terwijl de spanning eraf is.
Kortom, je kan niet voelen of hij stuk is maar je moet 'm wel blokkeren bij het demonteren, als je een nieuwe koopt zit het tooltje erin en dan snap je ook hoe het zit.
Tooltje pas verwijderen na montage.
 
Het probleem bij de NAKS van Honda is dat de veer te snel zijn kracht verliest.
Het blokkeren doe je met een tooltje om de NAKS te verwijderen terwijl de spanning eraf is.
Kortom, je kan niet voelen of hij stuk is maar je moet 'm wel blokkeren bij het demonteren, als je een nieuwe koopt zit het tooltje erin en dan snap je ook hoe het zit.
Tooltje pas verwijderen na montage.

bij mijn fireblade [93] kun je de spanstift niet indrukken, die word door een "palletje" tegen gehouden .
de spanstift kan dus wel naar buiten maar niet naar binnen[daar is een tooltje voor nodig]

edit :
sorry ik quote de verkeerde
 
Laatst bewerkt:
Je hoort de spanstift niet in te kunnen drukken. Als je dat met de hand kan, kan de ketting de spanner ook gewoon indrukken en heeft de spanner dus niet zoveel zin.

Je kunt dus ook wel degelijk zien/voelen of de spanner kapot is.
 
ik heb zelf laatst de naks en ketting vervangen (CBR '90). heb de spanner bij een Honda dealer besteld maar die kon je gewoon indrukken hoor. kan echter een ander type spanner zijn geweest natuurlijk (F1 vs F2?). er werd mij ook verteld dat er niet te voelen of zien is of de spanner versleten of goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan