nokkenaskettingspanner

denk met een veer en niet met olie, net zoals de srad's.
dit kan je conroleren door even het kleine rubbertje van de spanner af te halen.
Als je naar binnen kijkt en ziet een platte "schroevedraaier bout" dan is ie met veer
 
WOEI! Weer een prehistorisch topic uit de doeken, omdat ik ook een vraagje over een nokkenaskettignspanner heb.

Aldus: Mijn Honda VTR250 heef 2 kettingspanners op oliedruk, en volgens de dealer zorgen deze geregeld voor problemen. Zo ook die van mij, hij heeft pas 34000 kilometer gelopen en nu zijn de spanners aan vervanging toe. Dit uit zich natuurlijk in best wel een beetje lawaai uit de cilinderkop.

Nou was mijn vraag, kan ik deze vervangen door een handmatig verstelbare spanner? En zo ja, hoe kom ik hieraan?
 
De nieuwe VFR800 (2e type) heeft wel gewoon 2 nokkenaskettingen, met 4 spanners als ik me niet vergis :P .
Vanwege de herrie van die tandwielaandrijving en zogenaamd voor het gewicht.

Nu weet ik zo niet wat voor spanner dr in die VTR250 zit, maar dat is ws of een interne op veerkracht, of een externe op veerkracht.
Kun je vrij simpel bepalen, die externe zie je heel duidelijk zitten (steken een paar cm uit) ergens in het traject van je nokkenasketting en zitten over het algemeen met 2 boutjes vast.
Zijn ook heel makkelijk te vervangen, zo'n interne is veeeeeeel meer werk.
 
De nieuwe VFR800 (2e type) heeft wel gewoon 2 nokkenaskettingen, met 4 spanners als ik me niet vergis :P .
Vanwege de herrie van die tandwielaandrijving en zogenaamd voor het gewicht.

Geloof hier echt niets van. (Jou wel, Honda niet bedoel ik ;) )

Heb nog nooit een VFR rijder gesproken die klachten had over het geluid van de tandwieltrein. En het gewicht is helemaal een nonsens reden.
Wie maakt zich op een toerfiets nou druk om die paar extra pondjes.

Gewoon zaakje van productiekostenbesparing (3 x woordwaarde :P ) imho
 
Zijn ook heel makkelijk te vervangen, zo'n interne is veeeeeeel meer werk.
Ik heb dus interne, heb geen plaotie kunnen vinden. Maar wil ik die vervangen moeten de nokkenassen eruit. Das geen probleem als ik ergens een momentsleutel vandaan kan halen, maar dat is van latere zorg.
Nieuwe spanners kosten 77 euro per stuk, en die heb ik dus twee nodig. En das een beetje veel geld. Dus ik dacht, ik zet er handmatige in, dat zal wel wat minder kosten en bovendien gaan die niet stuk.
Maar het is maar de vraag of die voor dit type beschikbaar zijn... -O-
 
Geloof hier echt niets van. (Jou wel, Honda niet bedoel ik ;) )

Heb nog nooit een VFR rijder gesproken die klachten had over het geluid van de tandwieltrein. En het gewicht is helemaal een nonsens reden.
Wie maakt zich op een toerfiets nou druk om die paar extra pondjes.

Gewoon zaakje van productiekostenbesparing (3 x woordwaarde :P ) imho

Rijders boeit het niks (meesten vinden het prachtig), maar anders krijg je dat ding niet door de keuring heen.
Met std demper hoor je voornl dat gieren.

Maar het is maar de vraag of die voor dit type beschikbaar zijn... -O-

Denk het niet en zijn denk ik ook heel lastig in te bouwen op zo'n manier dat je ze makkelijk kan stellen.
Dan moet je nl gaten in je kettingtunnel gaan boren.
Heb er ook al eens over zitten denken voor mn VF400 (jouw blok is volgens mij een VF400/500 blok wat doormidden is gehakt zo ongeveer).
Meestal gaat de veer kapot van die spanners, je kunt evt kijken of je het kan reparen (wel de veer even terug zien te vinden dan, die zal wel onderin je carterpan liggen), maar voordat je dr 1 uit hebt ben je wel een uur of 2 verder denk ik.
 
jow even een vraagje over die handmatige kettingspaner, zoeen heb ik namelijk op mijn honda cbr, maar ik heb geen flauw idee hoe ik nu weet of deze te strak of los staat, ik heb de motor pas dus heb er verder nog niet aan gekut(denk dat ie goed staat) en er kome geen gekke geluide uit. maar kan iemand me vertelle wanneer deze gespane meot worde etc

grtz
 
De spanning wordt bepaald door de veer. Deze is niet in te stellen.
het is schrooefdraad met een veer. Dat schroefdraad kan wel eens dichtslibben, dan kan je geratel horen. FF handmatig met het schroeffie draaien en de shit is weg.
 
Hier maar weers eens een andere vraag mbt de nokkenassen:

Ik stel vandaag m'n klepjes weer voor de zoveelste keer, en bij m'n achterste cilinder aangekomen valt mijn oog op de nokkenastandwielen. Deze staan een graad of 2 achter op de positie waarin ze zouden moeten staan... B|

In hoeverre kan dit schadelijk zijn voor de motor, of hoef ik mij nog geen zorgen te maken?
 
Klinkt als : Dan staat je nokkenas niet op tijd.

Als dit altijd al zo was en je hebt niets gemerkt zal het (hopelijk) geen schade hebben veroorzaakt. Maar aangezien je aangeeft dat je vaak je kleppen moet stellen....

Als je de boel toch open hebt dan zou ik hem op tijd zetten.

Maar wie ben ik ;)
 
Kijk (of bedenk) of ie beter op tijd komt te staan als je m 1 tandje verzet (linksom of rechtsom).
Nee ?
Laten zitten, kan goed iets (nokkenasketting bv) versleten zijn waardoor je m niet meer op tijd kan krijgen.
Mn VF scheelt het bij 1 nokkenas ook 1 of 2 graden dacht ik (miniem beetje iig), jammer dan, blijft gewoon heel tot nu toe.
 
Eventjes update. Heb carbs laten synchen en nu is het geluid vrijwel weg *O*
Verschil tussen achterste en voorste cilinder was 0.1 bar :o Loop nu weer gezond dus. Iemand enig idee of dit schadelijk voor me motortje is geweest? Heb zo'n 500km met ongesynchroniseerde carbs rondgereden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan