nokkenaskettingspanner

wim1

Rookie
15 aug 2004
14
0
wormer
vandaag mijn net aangeschafte virago xv 1000 opgehaald, breekt van de achterste cilinder de nokkenaskettingspanner af.
Iemand tips of en hoe dit zelf te vervangen????

Bedankt

Wim
 
Bij de yamaha zit hij in een soort v-vorm aan de binnenkant van de ketting, en je kan er niet zomaar bij. Aan de bovenkant zit hij met 1 kant in een gleuf geschoven en daar is de spanner gebroken, ik heb er een los stuk van ongeveer 3 cm uitgehaald.
De vraag is nu of ik mijn hele cilinder en kop eraf moet halen of kan volstaan met het demonteren van het ene motordeksel???

Reacties zijn nog steeds welkom.

Wim
 
De kettingspanner?

Dat ding wat met twee bouten van de buitenkant vastzit?
Je bent de eerste
Maar indien ja, en onder het lopen, heb je lawaai gehoord (je ketting verspringt dan, dat is zeker)

Maar denk eerder wat EX ZOT zegt, ; het blad

het ene blad kun je er zo uit trekken en vervangen, de voorste geloof ik.
De achterste, die zit onderaan met een bout vast, het stuk wat er nog in zit dus, dan moet je het dak eraf halen, cyl. en de hele rataplan.
Geen 24 uur garantie gekregen? Kost weinig, maar geloof dat het blok vanonder moet, formaat winterklus, of tijdens een regen 6 daagse in de vrije tijd.

Op een motofiches site even kijken hoe het blad eruit ziet, of het de geboute is of niet, een van twee zit meestal los, dit is een V twin? meestal ligt het blad wat aan de voorwielzijde van elke cyl zit los (kliksysteem)
 
Laatst bewerkt:
Oké,

Geen 24 uurs garantie, dat is het risico van particulier kopen, het is inderdaad het veerblad van de achterste cilinder die normaal gesproken bovenaan in een gleuf zit gestoken (dat deel is bij mij dus afgebroken), en ik weet niet of ik die er zo uit kan trekken. Het andere deel wat niet af is gebroken zit niet aan de bovenkant vast.

Wim
 
Okee dus.............je SPANNER is niet afgebroken (leek me ook al heel wazig) maar het spannerblad/kettinggeleider.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo thuis ben in die oude XV's maar volgens mij moet je als je het kleppendeksel eraf hebt die spanner wel kunnen vervangen? Misschien zit hij nog met een bout vast ergens?
Ik heb wel een plaatje maar het is me uit je verhaal nog steeds niet duidelijk welke kant het is.........de spankant of de geleidekant?
 
full


Als het 22 of 23 is zit ie gebout, en moet je slopen,
als het een 21 is, zit ie vast met een klik systeem, die pak je er met een lange punttang zo uit (als het afgebroken deel 3 cm is)
De 19 zijn de kettingspanners, a.d.h. daarvan kun je de kant bepalen, voorwiel zijde al of niet
 
Laatst bewerkt:
Jongens, geweldig dat plaatje, daar kan ik wat mee!!!
Het is inderdaad een nummer 21, en die punttang heb ik wel, dus als het goed is gaat dat wel lukken.

Ik ga het zo snel mogelijk proberen(eerst even een nieuwe regelen), en laat wel even weten of het gelukt is.

Wim
 
Vanmiddag heb ik het nieuwe veerblad opgehaald bij Zaanstad motoren in Alkmaar en nog geen half uur nadat ik thuis was reed de Virago weer!!!!
Inzetten ging dus vrij simpel.

Allen nog bedankt voor de tips, ik heb ondertussen ook een Haynes manual gekocht (via bol.com), ook hier stan weer vele wetenswaardigheden in.

Wim
 
Vorige week mijn getunde Kawa ZX6RR 2003 weggebracht naar Pajic voor een blokcontrole en hij heeft ook bij mij alvast de nokkenaskettinggeleider vervangen. En nog wat andere zaken.

Ik heb geen tips omdat ik echte blokreparaties aan een monteur over laat de rest doe ik allemaal zelf :)
 
Dacht ik vandaag een leuk ritje te kunnen maken, gebeurt gvd hetzelfde als vorige week, en wat blijkt weer een (nu op 2 plaatsen) gebroken spanblad!!!
Er zit nu nog een deel in de motor wat dus ergens zwerft,dat betekent waarschijnlijk toch het blok eronder vandaan, kop eraf, cilinder eraf enz.

Wie heeft een idee hoe dit tot 2 keer toe kan gebeuren????? Kapotte spanner of versleten ketting??? of iets anders???

Gegroet weer,

Wim
 
Versleten ketting, rek eruit, maar als je um loshaalt zo ie zo de ketting vervangen, kan ook zijn dat de werking van de automatische spanner eruit is, deze kun je ook vervangen, andere oorzaak zou ik niet weten, daar zitten anders volgens mij geen delen die slagen kunnen uitdelen, behoudens een te slappe nokkenasketting, maar dat had je tijdens het rijden ook moeten kunnen horen, bij volgas, en dan gasdicht een rrrrrrrrrrrrrrrrrrrtttttt geluid, of vanuit gas dicht gaslos idem.

Misschien iemand anders die een andere oorzaak weet?

Virago? Handboek staat ter download in WPH topic
 
Dacht ik vandaag een leuk ritje te kunnen maken, gebeurt gvd hetzelfde als vorige week, en wat blijkt weer een (nu op 2 plaatsen) gebroken spanblad!!!
Er zit nu nog een deel in de motor wat dus ergens zwerft,dat betekent waarschijnlijk toch het blok eronder vandaan, kop eraf, cilinder eraf enz.

Wie heeft een idee hoe dit tot 2 keer toe kan gebeuren????? Kapotte spanner of versleten ketting??? of iets anders???

Gegroet weer,

Wim


Welke brak? Toevallig dezelfde? Je moet ze eigenlijk als set vervangen, en nou gaat die geboute langer mee dan die ander, want die lange heeft meer te verduren.
Krengen zijn van een hard kunst stof en verharden op den duur
 
Inderdaad brak dezelfde (de nieuwe dus).

Ik denk dat het hiermee te maken heeft, tijdens het rijden klonk wel een raar bijgeluid wat waarschijnlijk van de ketting afkomstig was, maar ja ik heb de motor net, dan zijn dit soort geluiden wat lastig te traceren.
Ik had overigens de ketting vandaag ook nog gespannen (dit werkt met een schroefje).

Ik denk dat ik inderdaad als ik toch moet slopen ook de ketting en de spanner maar vervang.

Wim
 
Vandaag geprobeerd om de spanners te vervangen met het blok onder de motor, dat ging dus niet!!!

Het blok is er nu onder vandaan en de koppen liggen eraf, toen kwamen we er ook achter dat van de achterste cilinder de uitlaatklep krom is geslagen, die is er nu ook uit en de nieuwe onderdelen zijn weer besteld.

Volgende week maar weer in elkaar bouwen en het blok weer monteren, en dan maar hopen dat alle problemen verholpen zijn.

Zo blijf je lekker van de straat!!

Wim
 
Nokkenas kettingenspanners cq/ geleiders breken in eerste altijd tgv. een te slappe ketting of versleten ketting. Die voorste is de geleider die een dreun krijgt als je van remmen op de motor ineens gas geeft.
Dus in dit geval. Ketting + geleiders + spanner vervangen. Leg de nieuwe ketting maar eens langs de oude, zie je direct waarom. Als je ook nog problemen hebt met de kleppen.....Tja dan weet je gelijk waarom die vorig eigenaar ervan wilde.

succes.
 
Toch denk ik niet dat de vorige eigenaar iets te verwijten valt, dat met die klep is ontstaan door het breken van de geleider en het dus plotseling slap komen staan van de ketting waardoor er een tand(jes) is overgeslagen en de zuiger dus tegen de klep aan heeft geslagen.

de genoemde onderdelen ben ik aan het vervangen en dan moet het weer goed zijn.

Bedankt voor de tip over de oorzaak, dat vermoedde ik zelf ook al.

Wim
 
Als die klep die zuiger een mep gegeven heeft, moet je ook de zuiger inspecteren op een haarscheurtje of wat dan ook, anders kun je nadien de boel nog weer los halen.
Prijs van een zuiger is ca 45 euro, zuigerveren 35 euro wat uithonen kost weet ik niet, ik betaal hier 25 euro voor 1 cyl op ee zomaar adresje, maar dat komt er overheen als de zuiger beschadigd is
 
Ik was net het blok een beetje aan het schoonmaken en toen zag ik dat die bewuste zuiger inderdaad een beetje beschadigd is, maar met een beetje schuurlinnen had ik de beschadiging zo weer weg en dus weer een mooie gladde zuiger waarin ik geen scheurtjes oid kan ontdekken.

Maar bedankt voor de tip.

Als alles weer loopt laat ik het even weten.

Wim
 
Hoeveel KM had die fiets gereden. Mijn CBR1000F heb ik met 45000 de ketting en spanners / geleiders preventief vervangen. (heb hem gekocht met 38000 op de teller) Was verbaasd dat de motor regelmatiger liep en geruislozere.
Het verschil tussen de oude en de nieuwe was 1 cm.(dubbel gemeten) Dus de timing verloop dan, wat het regelmatiger lopen verklaard.

succes :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan