Nokkenaslagers met m8

kawarobot

MF'er
8 aug 2009
105
32
Hallo,
ik heb een LTD 1000 met het J blok.
Na getik bij de nokkenassen erachter gekomen dat de vorige eigenaar van de nokkenaslagerkappen
in de kop de schroefdraad had verprutst.
Van de voorste as zijn alle acht de schroefdraad gaten te ruim.
De achterste as heeft de rechtse kap ook zo.
Voor heli coils waren de gaten al te ruim ,door de vorige eigenaar al geprobeerd?
Nu ik het weer wil oppakken veel aan het lezen op het net.
Bijvoorbeeld dit Forum.
Kwam een topic tegen van een '77 1000 zelf klepseals doen.
Hierin schrijft Ilja dat er NOOIT m 8 getapt mag worden.
Laat ik dat nu wel gedaan hebben.
Wil dus de lagerkappen met m 8 bouten vastzetten.
Waarom is dit af te raden en wat anders te doen?

Hel vriendelijke groet Robert
 
Ok Kawakop.jpegKawalagerschaal.jpegokeeeeeeeeeeeeeeee
Kawakop.jpeg
Kawalagerschaal.jpeg
 
Foto's kunnen dus niet met tekst!!?!! Of ligt het aan deze computernono ,-)
Hallo Janbros,
de schalen zelf hebben al een gat van 8.5 mm.
Het materiaal op de kop lijkt mij ruim voldoende om een m 8 gat te tappen.
Ben er niet gerust op dat de vers getapte draad goed blijft als ik de m8 bouten vastzet.
 
@ v.d.v. ,
er zit nog één centreerbusje in.
In de linkerkant van de inlaatnokkenas
Als er meer centreerbusjes in horen te zitten dan dat jij terugvind, snap ik wel dat de boel gaat lubberen"". De bouten zullen de lagerkap horizontaal in de goede positie houden, verticaaal niet! De boel zal dan willen - en ook gaan- wringen en "lubberen".

Hoe zit het met slijtage/slijtagesporen van de lagerkappen en/of de nokkenas?
 
Nu begrijp je dus dat er wat lawaai uit de kop kwam.
Heb 'm zo gekocht en heeft nog zo'n 350 km. netjes gelopen.
De lagers en kappen hebben het overleefd, zal dus 7 centreerbusjes moeten pas maken aan m 8.
Denk dat ik toch maar voor een andere cilinderkop ga, kosten van de pakking set wegen niet op
tegen dit sleutelwerk.
Zijn er hier mensen die een J kop hebben of weten?
E-bay laat wel heul veul pakkingen en filters zien op m'n zoektocht.
 
Hallo v.d.v.,
er hebben heli-coils ingezeten.
Deze waren losgekomen en de centreerbusjes zijn er niet meer in geplaatst.
Deze busjes zijn 8 mm in doorsnee dus kunnen inderdaad zo gebruikt worden.
We gebruiken dezelfde leverancier.
Zou er even acht bestellen.
Grmbl 3.50 per stuk.
Wordt pijpje zoeken en op maat maken.
 
als nokkenaslagerschaaldelen nog origineel zijn , en dus niet opgeboord zijn,
zo ook de nokkenas kop, waardoor de centreer busjes conform fabriek passing nog gemonteerd kunnen worden .
kan het nog goed komen. kop voor zien van schroefdraad verloop bus m8 / m6 ? te voorzien.
 
Hallo v.d.v.,
er hebben heli-coils ingezeten.
Deze waren losgekomen en de centreerbusjes zijn er niet meer in geplaatst.
Deze busjes zijn 8 mm in doorsnee dus kunnen inderdaad zo gebruikt worden.
We gebruiken dezelfde leverancier.
Zou er even acht bestellen.
Grmbl 3.50 per stuk.
Wordt pijpje zoeken en op maat maken.
3.50 per stuk zou ik zeker niet te duur vinden. Voor dat geld ben je in een keer klaar en kan je door. In de zekerheid dat deze onderdelen passend zijn en op hen taak betekend.
 
Hallo v.d.v.,
er hebben heli-coils ingezeten.
Deze waren losgekomen en de centreerbusjes zijn er niet meer in geplaatst.
Deze busjes zijn 8 mm in doorsnee dus kunnen inderdaad zo gebruikt worden.
We gebruiken dezelfde leverancier.
Zou er even acht bestellen.
Grmbl 3.50 per stuk.
Wordt pijpje zoeken en op maat maken.
Als de gaten in de lagerkappen al 8,5mm zijn zullen die busjes van 8mm geen nut hebben
 
Zou een van de vorige eigenaren van deze motor enkel bij de cilinderkop dit soort fantasierijke reparaties hebben uitgevoerd? Ik verwacht van niet.
Mijn keuze zou het in dat geval zijn om niets meer aan het blok te doen nu. En gewoon met het blok verder te rijden totdat er iets definietiefs kapot gaat. En dan pas naar een alternatief zoals een ruilkop oid om te gaan zien.
 
Dikke Dankjewel voor het meedenken en reageren allen.
Ben tegen een ZX 6 van '92 aangelopen en staat achter het huis nu.
Voor de LTD een ander J blok zoeken, wil 'm toch wel graag weer rijdend hebben.

Dikke groet Robert
 
Terug
Bovenaan Onderaan