Nokkenassen Magna V30 vervangen ???

oldtimer-boy

Die hard MF'er
24 mei 2003
342
0
Middelburg
Wie heeft er enige ervaring met het vervangen van de nokkenassen van een Magna V30 ? en wie weet waar deze enigzins betaalbaar te koop zijn? mijn motorzaak zegt dat deze ca. 220 euro per stuk kosten :( das nie niks....maar..ik wil DOLGRAAG op mijn oude Magna blijven rijden.... maar ja..4 x 220 is toch wel heel veel voor een magna uit 1985.... :?

Wie weet er wat? of heeft enige ervaring met het vervangen van de nokkenassen?

Bij voorbaat dank voor je antwoord! :}
 
Ja die nokkenassen zijn echt K#@$# ik ben zelf ook al op zoek geweest naar assen voor mijn vf750F maar dat is ook niet grappig, en nieuw idd 1000 euro voor de 4 en dan moet je je volgers ook nog vernieuwen, dan kun je idd beter een goed blok halen bij de sloop.

Het goedkoopste dat ik kon vonden waren twee nieuwe koppen met assen erin voor 250 eetjes
 
Ik heb bij mijn Magna (het eerste blok) ook een keer de nokkenassen vervangen. De nokken waren ingevreten. De schalen waren nog ok.

9195_6650_1057699935.jpg


De "nieuwe" nokkenas heb ik gekocht bij Piet van Ekeren in Apeldoorn. Die heeft (of had vroeger iig) heel veel Magna onderdelen. Is niet de allergoedkoopste, maar had toen ik er nog langs ging wel bijna alles.

Er zijn verschillende oplossingen voor het oliedruk tekort bij de nokkenassen voor die type VF blokken die er last van hebben (welke dat precies zijn is mij niet helemaal duidelijk, is wel veel documentatie over te vinden)

Zo schijnen sommige nokkenassen aan de zijkant open te zijn, en zo drukverlies te hebben omdat de olie erdoorheen loopt, door gaatjes. Een gemodificeerde nokkenas is dan dicht aan de zijkant. Zie plaatje:

9194_9221_1057699100.jpg
.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat een nokkenas die open is aan de zijkant goed kan werken.

En natuurlijk de bekende oil mod kit met ring tussen het oliefilter en olieleidingen naar de koppen. Deze had ik klaarliggen voor mijn 1100cc Magna, maar dat blok is nu dood. De kit past niet op mijn 700cc Magna,
Stik de foto's van de oil mod kan ik niet meer vinden zo vlug.

Daarnaast kun je ook een oliekanaal uitboren had ik ergens gelezen ?

Ik hoor zoveel verschillende verhalen hierover ...
 
Hoi magnabagger!!

bedankt voor je uitgebreide uitleg over die nokkenassen ! en een vraagje...heb je die set nog liggen en zo ja wil je die verkopen als hij past op mijn magna V30 (500 cc) ?

Heb je die assen er zelf ingezet? eerst blok er onderuit gehaald? wat een vragen he......maar ja, zo wordt ik wel wijzer :)

motorgroeten uit zeeland!

Rob
 
magnabagger:

yep! grandioze tip die je me gaf! Piet had nog een hele set liggen incl nokvolgers voor niet al teveel geld :)

ken jij misschien iemand die ze er voor mij wil inzetten (uiteraard tegen betaling)

Ik kijk niet op een paar euro, goed is belangrijker dan goedkoop!

nogmaals bedankt voor je (goede) advies!

mijn mail is: oldtimer-boy@zeelandnet.nl
 
Mooi dat je nokkenassen gevonden hebt ! zijn de schalen waarin de nokkenassen draaien nog mooi ?

Ik weet zo niemand om ze erin te zetten, ik heb het bij mijn motor zelf gedaan ja. Daarvoor heb ik het blok erin laten zitten. Toen was dat voor mij de beste optie. Maar nu haal ik een blok er relatief snel en makkelijk uit, en dan heb je meer speelruimte.

Op de foto's onder bv heb ik de nokkenaskettingen en koppakkingen vervangen het een van mijn Magna blokken:

895_2684_1000994547.jpg


897_2290_1000994590.jpg


Heerlijk om in de woonkamer te sleutelen ! Lekker radiotje aan, verwarming aan. Perfect :) Het sleutelen duurde alleen langer dan gepland en ik zou met een stel vrienden op vakantie gaan. De laatste dag tot 2u snachts doorgesleuteld en het blok erin gehangen. Proefritje, en gelijk weg ! Onderweg de kopbouten aangehaald na een tijdje en de boel gecheckt :) dat waren nog eens tijden ...

Als je niet op een paar centen kijkt, dan zou ik het een motorzaak laten doen. Hoeveel kilometer heeft ie gereden ? anders kun je gelijk de nokkenaskettingen mee laten vervangen. Nu ligt de boel toch open.

Ik heb ook een keer een los blok naar de motorzaak gebracht, ik haat kleppen stellen, veel doe ik zelf, maar dat vind ik echt klote werk ;)
 
Hé Hans, Momenteel ben ik ook bezig m'n kettingen te vervangen en maar meteen de carburateurs uit elkaar getrokken om ze 100% schoon te maken. Morgen zijn de kettingen binnen bij paul ritzen, dan wordt het zaterdag bij hem waarschijnlijk even de kettingen breken en de nieuwe klinken. Zondag weer opbouwen en met een beetje (heel veel) geluk maandag weer kachelen. Als jij de oilmod nog steeds heb heb ik er best wel interesse in voor mijn 1100. als je ze wil verkopen dan Mail me ff wat je er voor wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan