Nokkenassen van VF 400 F

Guido Brasletti

Die hard MF'er
31 okt 2003
370
0
Utrecht
Ik ben misschien van plan om een VF 400 F uit 1984 te kopen. Laast wees een vriend van me, die ooit een tijdje bij een motorzaakje heeft gewerkt, dat die 400 4 cilinder V blokken nogal berucht waren vanwege het inlopen van de nokkenassen in de kop.
Hoe reëel is de kans dat het bij deze motor ook slecht is? Volgens de verkoper heeft hij 54.000 Km gereden. Hoe kan ik tijdens een testritje erachter komen of de nokkenassen nog in redelijke staat zijn? Kan ik dat horen? Of kan dit alleen door daadwerkelijk de kop eraf te halen... B|
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
 
Nou dit verhaal ken ik wel (uit ervaring...) van de VF750f

Daar is toen ooit een revisie op geweest en dat was te herkennen aan een merkteken wat bij het motornummer was ingeslagen.
Bij mij dus niet en heb toen de achterste nokkenas kunnen vervangen.

Bij de 400 heb ik het nooit gehoord.

AJUUS!
 
De VF700/750/1000/1100 Hebben inderdaad vaak last van sneller slijtende nokkenassen door een olieprobleem in de koppen (uitleg is een beetje simplistisch ingekort) Dit komt het meeste voor bij de magna's omdat deze meestal de laagste toeren draaien.
Zover mijn informatie rijkt hebben de 400 en 500 blokken hier geen last van, o.a. omdat deze hogere toeren draaien meestal en de oliepomp is in verhouding tot het blok groter als bij de zwaardere modellen. De 500's zijn overigens "gewoon" opgeboorde 400 blokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan