nokkenassen zijn vervangen, maar mag dit ook ?

bikemaster

MF veteraan
4 aug 2004
2.033
101
Buitenpost
Ik heb van mijn GSX-R 1100 van bj 90 de nokkenassen vervangen, inc slepers, dit omdat ik de motor kapot heb gekocht met versleten nokkenassen.

Inmiddels loopt hij weer prima *O* er zitten nu nokkenassen in van een 750 R de nokkenas nummers waren het zelfde, de distributie tandwielen heb ik overgezet.

Want die waren kleiner, toch zou er verschil in moeten zitten heb ik van horen en zeggen, maar goed hij loopt prima nu.

Donderdag komen de nieuwe pakkingen binnen kleppendeksel en de 4 ringen die het bougie gat af dichten, want ik heb eerst ff geprobeert met de oude pakkingen.


Maar het moet gewoon goed dus nog ff wachten tot donderdag '(

Nu mijn vraag ze hadden de schroefdraad kapot gedraait, van het kleppendeksel, maar die dingen houden ook de nokkenassen op hun plaats (lagerschaaltjes)

Ik weet inmiddels dat je die NIET LOS kan kopen omdat ze bij de cilinderkop horen, maar goed ik had ze wel gekocht compleet met die andere nokkenassen.

Dus je snapt het al die heb ik gebruikt om de zaak weer in elkaar te zetten, de nokkenassen draaiden met een sleutel op het vliegwiel niet zwaar.

Dus je zou zeggen het kan wel, hij loopt ook gewoon mooi, maar ik was toch benieuwt als het nou wel of niet kan.

Want anders ga ik busjes in de oude zetten, maar als dit nu ook gewoon kan

full
 
lijkt me sterk dat die kleppendeksel schroeven de nokkenas op zijn plaats houden...
Maarja, ik ben ook maar een it-er..

[me]ik zie nu pas wat je bedoelt, en daarmee de domheid van mijn antwoord |(

Ik zou de oude monteren met nieuw schroefdraad[/me]



 
Laatst bewerkt:
Origineel lijnboren ze dat als set, zomaar vervangen van een paar van die dingen is niet echt slim denk ik. :N
Dat dacht ik dus ook :Y maar de nokkenassen zijn ook niet orgineel zou je dan zeggen, ik heb ze trouwens allemaal vervangen.
Maar ik moet de handel toch nog weer los hebben om de pakkingen te vervangen, dan zal ik eens kijken als ik wat aan de lagerschalen kan zien.
Want ik heb ongeveer 2 km gereden, om te proberen, dit omdat ik de afdichtingen (pakkingen) niet vertrouwde.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het lijkt me inderdaad ook niet raadzaam. Het is niet voor niets dat de nokkenashouders gemarkeerd zijn (A, B, C, D, en dan met een driehoekje, rondje of vierkantje), zodat je de houders van een blok op de juiste plaats terug kan zetten.
Op het gevoel lopen ze misschien wel goed, maar er kan iets speling in zitten waardoor de oliefilm tussen de nokkenas en de houder niet goed is.

Ik zou toch de oude houders terug zetten, nadat je deze gefixt hebt. Dat kun je op 3 manieren doen, denk ik: of opvullen met een soort vullende hars (weet iemand de exacte naam / een betere omschrijving?), daar een nieuw gat in boren en draad tappen, of een helicoil erin, of de gaten opboren naar de eerstevolgende maat, draad tappen en grotere bouten erin zetten (dat is het gemakkelijkst).

En denk erom dat je ze inderdaad niet te hard aandraait, dat heb mijn blokkie ook toen ik em kocht, er zijn zo veel mensen die de houders kapot draaien, dat zal na het vergeten van de olie aftap plug wel de grootste sleutelblunder zijn.
 
ik heb dit in het verleden ook met mijn GSX-R 750 gehad .
heb er 2 vervangen ( wel met zelfde letter )
als het normaal draait , niet zwaar oid , levert het geen problemen op .
mijn GSXR draait er nu al weer vrolijk 30.000km mee .

groeten
MarcGSXR
 
GRMBLMGRMBL B| B|



=Had dan ook een VMax gehouden ipv een zonodig een GSX-R te moeten kopen _O-


Vlgs mij zijn die gaten overigens alléén maar om je kleppendeksel vast te houden en niet om je lagerschalen op z'n plek te houden :?
dat klopt max, maar kijk eens goed, dan zie je wat ik bedoel O-)

ik durf het eigelijk niet hard op te zeggen, maar mijn vrouw zegt dat ik voor de winter nog een v-max terug koop -O-

ik mis hem idd wel '( maar de GSX-R hou ik er dan wel bij (als ik een max weer koop he als :X
 
Nu mijn vraag ze hadden de schroefdraad kapot gedraait, van het kleppendeksel, maar die dingen houden ook de nokkenassen op hun plaats (lagerschaaltjes)

je zegt idd dat je kleppendeksel de lagerschalen vasthouden, maar we weten wat je bedoelt.

stel dat je 2 koppen hebt, waar je een gat in moet boren voor een nokkenas.
je klemt er 1 in de machine, en boort een gat. dan klem je de andere in de machine en boort ook een gat.

stel je eens voor dat je 0.01 mm anders boort in de 2e kop. kun je in theorie de lagerschalen dan onderling wisselen ???

nee want de omtrek binnenzijde wordt bij de 1 groter, en bij de ander kleiner.

kun je in de praktijk die dingen uitwisselen?

ja, mits je de lagerkap speling GOED meet, want die machines zijn op 0.001 nauwkeurig in japan, en die olie kijkt niet meer zo nauw.

dus ik zou zeggen koop wat plastigauge en meet heel goed de speling van die dingen die verwisseld hebt.

vooral goed bij de overgangen van kap naar kop meten, want daar heb je de grootste kans op problemen.
 
Laatst bewerkt:
nee met iets wat ik nog nooit eerder had gezien, een soort dik haartje, je demonteert zo'n schaal.
Dan leg je er zo'n haar tussen, en dan draai je hem op moment weer vast, dan haal je hem weer los, en dan kan je aan de kleur zien of het goed is of niet.

Een kleur staat voor de maat, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd natuurlijk,
 
dat zien we dan wel weer, loopt hij nu weer kapot dan gooi ik het ding in het kanaal :( maar alles is gecontroleerd, en deze man reviseerd al jaren.

En hij durft het aan, ik ook :Y gaat het mis dan gaat het maar mis jammer dan '( dan verkoop ik de motor in onderdelen, of ik laat hem staan.
En dan koop ik een v-max terug, dat zal dan de derde worden, want ik heb toch wel een beetje spijt dat ik hem verkocht heb -O-
 
nee met iets wat ik nog nooit eerder had gezien, een soort dik haartje, je demonteert zo'n schaal.
Dan leg je er zo'n haar tussen, en dan draai je hem op moment weer vast, dan haal je hem weer los, en dan kan je aan de kleur zien of het goed is of niet.

Een kleur staat voor de maat, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd natuurlijk,

het spul heet plastigage.
de breedte waarin het uitgedrukt wordt geeft de speling aan.
inderdaad, dé manier om glijlagers te meten.
 
nou eh prettige vakantie,

jammer voor je dat het nu met bakken uit de hemel komt _O- _O- :+

ik heb dat spul ook nog nooit gebruikt, maar in jouw situatie was het gewoon nodig. ik wist trouwens niet dat het met de kleur ging, ik dacht de afmeting.
 
nou eh prettige vakantie,

jammer voor je dat het nu met bakken uit de hemel komt _O- _O- :+

ik heb dat spul ook nog nooit gebruikt, maar in jouw situatie was het gewoon nodig. ik wist trouwens niet dat het met de kleur ging, ik dacht de afmeting.
Bedankt Wuf, maar vakantie is altijd prettig, ik was er ook hard aan toe :}

Het weer is hier nog wel redelijk, het begint net een beetje te sputteren, maar dat mocht ook wel eens een flinke bui regen *O* *O*

Ik heb ondertussen al weer een 300 km gereden 8-) de gixxer loopt prima en geruisloos, op de uitlaat muziek na dan :} :}

Wel is hij erg piekerig maar dat zal dan wel komen van de andere nokkenassen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan