Nokkenassen.

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Heeft iemand ervaring met "snelle" nokkenassen?

Ik heb intussen met diverze tuners gepraat, maar het schiet niet op.
Het is dan volgens die heeren een enorme verbetering, maar wat ze doen weten ze zelf niet.
De prijs en hun bankrekeningnummer echter wel..
Is het meer lift of overlapping of beide?? Ze gissen maar wat.
Wie maakt ze?
Of het is een adress in Duitsland, of in Amerika maar niemand zegt wie..
Vermogens garantie geeft al helemaal niemand..

Oftewel wat is een fatsoenlijke fabriekant??
O ja het gaat om een Honda NX250J, en nee ik wil geen zwaardere kopen, ik wil alleen met tegenwind ook 135 kunnen rijden.

Oftewel help...
 
Nokkenas alleen zal niet erg veel doen, beter is om dan ook je kop (van de NX O-) ) te (laten) flowen, grotere kleppen, carb, uitlaatsysteem aanpassen .
Dan heb je kans dat je een bruikbare, want daar gaat het toch om, vermogenstoename krijgt.
Meestal willen mensen een gigantische vermogenstoename door alleen wat "snel spul d'r op te schroeven", net zo meestal geeft dit een slecht lopend blok wat minder lekker rijdt dan voor de "tuning".
Maar steek je licht eens op bij een paar gerenomeerde tuners, die kunnen meestal vrijblijvend wel wat tips geven.
Succes iig!!!
 
ze kunnen de lift vergroten...dit doen ze door aan de onderkant (het nutteloze stuk van de nok) wat af te draaien. Hierdoor stel je je klepspeling anders af, en is de lift relatief groter. Kans dat je je klepschotels wat moet afslijpen omdat ze anders tegen je klepseals aankomen.
Mss kunnen ze dan ook tegen je zuiger aankomen bedenk ik net...maargoed..

timing wordt ook vaak veranderd...weet niet hoe ze dat precies doen zonder de lift te wijzigen, of dat ze de boel oplassen ofzo (lassen betekent vaak andere tuimelaars bij XR, bij NX dus mss andere shims ofzo)..

ik zou als ik jou was eerst een ander uitlaatsysteempje nemen, denk datje daar meer aan hebt.
Enige wat een nokkenas doet is de motor hoogtoeriger (of laagtoeriger) maken en/of betere vulling geven (door de lift te veranderen)...

Imho is de nokkenas een van de laatste dingen die je aanpast...zou eerst een andere uitlaat nemen + andere carb en evt. een HD zuiger (Als ze te krijgen zijn)...

kop laten flowen zal ongetwijfeld ook leuk zijn, maar vraag me af hoeveel de kosten afwegen tegen de vermogenswinst.

Voor xr zijn er een aantal 'snelle' nokkenassen te koop, voor NX waarschijnlijk ook wel....bij xr is de goedkoopste 160 euro, dat is de helft van een nieuwe originele...
 
Wat je eens kan proberen is de uitlaatbocht eens een 10-20cm inkorten.
Dan word ie in principe ook hoogtoeriger en ik heb ooit eens met eoa friemelformule berekend dat de standaard uitlaat van een NX voor grofweg 4000rpm optimaal werkt.

Dat icm een goede ademhaling (grotere carburateur, open filter, open demper) en misschien wat met het ontstekingstijdstip spelen zou wel eens wat uit moeten halen.
 
Ik ben dit blok momenteel in een Cagiva Mito frame aan het hangen.
Ik heb er een open uitlaat voor gemaakt die ongeveer dezelfde lengte heeft, alleen is de diameter van de pijp 4mm groter en de demper semie open(Fim van een KTM).
In de Luchtfilterkast zit een K&N gaas filter.

Nu wil ik echter een paar PK erbij....

Waar vind ik een betrouwbare lijst met Tuners..
Ik woon in 's-Hertogenbosch dus ergens centraal in Nederland zou leuk zijn.

Maar als ik jullie begrijp eerst rijden, dynojetten, en vervolgens de kop flowen.
En met die nokkenas en datsoort ingrepen even wachten...

Okee,
Klinkt safe..

Maar dan moet ik nogsteeds een tuner vinden die ditsoort blokken kent..zoekerdezoek..
 
Of ff bellen naar naar Ruud Frederiks (Goes, www.tovami.com geloof ik tegenwoordig).
Die heeft behoorlijk wat eigen ervaring en ook kontakten met verschillende tuners, misschien weet hij iemand die gespecialiseerd is in eencilinders?
Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan