Nokkenasspanner CBR 600 '91

cbracer

Rookie
22 apr 2003
12
0
Heren en dames,

Toen ik laatst mijn motor wilde starten kwam er een rare ratel uit het blok. Dit is alleen bij het starten, daarna hoor ik nog wel een zachte tik die evenredig oploopt als het toerental. Boven de 3 á 4000 toeren hoor ik het door de herrie van de motor niet meer.
Mazzel dat ik dat deed voor een motorzaak. Die monteur zei gelijk dat het de nokkenasspanner was. Ik ga er maar vanuit dat de man gelijk heeft, echter nu valt me wel op dat het minder is geworden.
Mijn vraag is nu: kan het schadelijk zijn als ik er een tijdje mee doorrij en zo ja, wat zou er kunnen gebeuren??? Hebben jullie eventueel ook andere mogelijkheden qua oorzaken??

bvd
 
Het kan veel gevolgen hebben als je ermee doorrijd. Doordat de ketting slap hangt veranderen de kleptijden waardoor hij vermogen verliest en in extreme gevallen zeer slecht draait. Wordt de ketting veel te slap kan ze over een aantal tanden verspringen op de nokkenassen waardoor er kans is dat de kleppen de cilinders raken. Heb het al gehad met een cb 360.

:)
 
Ik heb juist ontdekt dat de mijne er ook last van heeft. Ik op een ander topic gezien dat er manuele spanners bestaan. Heeft iemand er een idee van waar je deze kan kopen. Kun je de originele spanner repareren terug door bvb terug vol te pompen met olie. :r


full
 
Inmiddels de motor weggebracht en even gevraagd hoe het zit met de tandwielen en ketting. Heb er niet zo heel lang mee door gereden (2 á 3 weken) dus ik denk niet dat de boel erg versleten is. :?
Aangezien het aardig wat werkplaatsuren kost om dat allemaal na te kijken en de tandwielen en ketting nog maar 4000 km oud zijn, heb ik maar besloten om alleen de spanner te vervangen.
Alleen kan ik tijdens het rijden merken of de tandwielen en ketting versleten raken? Of is het sowieso verstandig om de hele rambam te laten vervangen? :?
 
Als de ketting niet meer ratelt na vervangen van de spanner zit het wel goed :)


@ lfds: APE Camchain tensioners
Je kunt de oude spanner inderdaad tijdelijk reanimeren door hem weer vol te pompen met olie, maar dat werkt maar tijdelijk :( . Ik heb inmiddels zelf de spanner gemodificeert en het hydraulische mechaniek vervangen voor een bout...problem solved! })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan