Nokkenasspanner en nokkenasketting vervangen

PureNRgie

Rookie
20 aug 2004
17
0
Den Haag
Mijn 'nieuwe' Honda CB500 uit 1995 heeft al aardig wat kilometers op de teller, maar rijdt heerlijk. Het is mijn eerste motor, 2 nieuwe banden erop gezet, kleine beurt gegeven. Nu vertelt de garage mij dat de nokkenasspanner en waarschijnlijk ook de nokkenasketting aan vervanging toe is, gezien de kilometerstand (over de 100.000) en het geluid wat de motor maakt. Schatting van de kosten circa 250,- euri.

Ik heb weinig keuze en wil graag rijden, dus heb al een afspraak gemaakt.
Kan iemand mij vertellen waar een spanner en ketting goed voor is, leer ik ook nog iets along te way ;) en of die kosten een beetje in de goede richting zitten.

Thanks alvast
 
Nou, van een "nokkenasspanner" weet ik het bestaan niet. Wel van een nokkenaskettingspanner. Dat ding houdt je spanning van de nokkenasketting (meestal automatisch) op de juiste spanning.

De nokkenasketting drijft je bovenliggende nokkenas(sen bij DOHC) aan. De nokkenas regelt namelijk het openen en sluiten van je kleppen en dat behoort behoorlijk nauwkeurig te geschieden (kleptiming).

De nokkenasketting heeft niet het eeuwige leven: hij slijt (lees: rekt). Dat kan icm met een versleten spanner tot gevolg hebben dat je je kleptiming niet meer haalt. Belangrijke onderdelen dus!

Als de kosten arbeidsloon en materiaal omvatten, dan lijkt me daar (helaas) weinig mis mee.
 
250 euri is toch niks wat betreft je plezier :) en als je niks doet dat sloop je op den duur je blok en dat is kassa.
100.000 km is zeeeer netjes gereden en de reden tot vervanging.
 
Ik vindt dat niet duur.

Ik doe het zelf maar ben dan 135 euro aan matriaal kwijt bij een Soez, de spanner zelf is duurst, denk erom, ook gelijk nieuwe geleiders, mogelijk zitten die erbij, kosten maar 30 euro
 
Toch leuk om te weten dat ik het dan toch voor minder doe...
175 euro!
Ik sleutel in Zoetermeer!

klinkt goed!
die vraag van 'origineel of imitatie' klinkt ook goed..

als het nou originele onderdelen zijn en je mij kan vertellen hoe lang je er mee bezig bent, en wanneer je tijd hebt, heb ik misschien wel interesse

als je tenminste niet naar Twentuh verhuist...
 
Ik haal de onderdelen bij een motorzaak hier in Zoetermeer, meestal is dit gewoon een A merk, tsubaki oid. remblokken ed. gebruik ik niet orgineel tenzij de klant dit perse wil. Ik gebruik/lever geen rotzooi, de motor die gebracht wordt moet gewoon weer 100% okay de deur uitgaan bij mij.

Wbt. verhuizen.... als de huizen prijzen niet zo achterlijk hoog zijn als hiet in de randstad...GRAAG! kom ik dan die kant op. :)
 
Ik gebruik zelf Imitaie, ga geen ruim 100 euro lappen voor zo'n ding die misschien 70.000 km meegaat en een imitatie die zeker 40.000 meegaat, doe dan maar die van 35 euro.
Het DID gedoe heeft daar niks mee te maken, het meeste mono gedoe zit op de rol, koop je per meter, duplex en triplex worden vaak per DID geleverd, maar met niet DID is het makkelijker vervangen, je moet um immers breken.
GS 550 heeft ook de imitatie in DID uitvoering, echter 1 schakel teveel, je moet wel die schakels tellen, wat 1 teveel of teweinig kan je het blok kosten als je nadien vergeet de kruk eerst droog te draaien (controleren)

En waarom geen 100 euro? Ik zit in hoofdzaak met fietsen van 20 jaar en ouder, als die nog 50.000 erbij krijgen, is dat een hoop.
Maar zou met dat gebeuren bij een 98 er om wat te noemen, dan ging er wel origineel in.
Net een pakking gezet in de GS 750 , was um dringend nodig, kleppendekselpakking, 23,85 euro bij een Safe m, terwijl in dld betaal ik er 6 euro stuk voor
 
Immitatie kan ook 'n A merk zijn..

Je hebt b.v. originele nokkenaskettingen van Suzuki, maar je hebt ze ook van D.I.D. wat door velen wel als A-merk wordt gezien, maar nog steeds geen originele Suzuki is.. O-)

Dat klopt, maar verschil tussen imi en A merk vind ik rotzooi of goed.

DID, Tsubaki ed. heeft z'n naam al wel bewezen als je orgineel suzuki koopt is het waarschijnlijk ook gewoon did of tsubaki maar met een "S" erop??

Ik wil geen gezeik als ik een motor repareer, dus moet t gewoon goed zijn.
 
Ik vindt dat niet duur.

Ik doe het zelf maar ben dan 135 euro aan matriaal kwijt bij een Soez, de spanner zelf is duurst, denk erom, ook gelijk nieuwe geleiders, mogelijk zitten die erbij, kosten maar 30 euro

rijd met een gsxr750 '01 en hij kraakt zoals bij een versleten ketting maar heeft dit ook als hij stilstaat dus dacht ik ook aan die spanner.
nu is mijn vraag of dit gemakkelijk zelf te kontroleren is als persoon met minieme kennis van het blok?
als het dit is zou ik dit zelf kunnen repareren?
 
Joh Xenon, voor 3,5 ton om en de bij, dan kun je hier nog wisselgeld voor een borrel overhouden en heb je er een knutselschuur bij, tenminste hier in Staphorst/IJhorst wel, dit hier is aangeslagen op getal x maar in de randstad is dat 3 maal zoveel , is gewoon niet leuk meer
 
Joh Xenon, voor 3,5 ton om en de bij, dan kun je hier nog wisselgeld voor een borrel overhouden en heb je er een knutselschuur bij, tenminste hier in Staphorst/IJhorst wel, dit hier is aangeslagen op getal x maar in de randstad is dat 3 maal zoveel , is gewoon niet leuk meer
Heey Hulzie, heb je Staphorst en Almelo wel eens ingetikt in die link van mij? :P

Scheelt 'n tweede schuur, 'n paar motoren en nog héél wat borrels extra! })

...en nòg heeft Xenon aan het einde van z'n loon een stukje maand over :(

;)
 
Dat scheel en ton in euro's idd
Hier is ut in de nieuwbouw 240/260? iets in die richting tot veel hoger, maar voor 2,5 heb je een huis met garage 2 onder 1 kap
En int veld, tja ze noemen dat hier ook duur, maar ding van de buren is net verkocht aan de plaatselijke doktor voor 1,3 in euro's, gewone boerderij zonder land, we hebben kennissen in het westen, dat zegt dat brengt hier 4 a 5.0 op
(dan zou je echt stenen af gaan breken en daar weer opbouwen niet dan? Trouwens met mij oma's huis hebben ze dat gedaan, dat staat in Arnhem, open lucht museum, heb ik daar vaak in geslapen in de bedestee)
 
[nog ff offtopic-mode] :o

Pssssttt, Hulzie! Niet aan GT750J verklappen, dat wat ie in 't oosten aan hypotheek uitspaart, hij dubbel en dwars kwijt is aan gemeentelijke lasten :( :( en achterlijk hoge OZB die lekker toch niet wordt afgeschaft in 2005 :r :r :r ).
Anders blijft ie nog daar in Zoeterdingus hangen :X

@GT750J: En? Al aan 't inpakken? :P :P :P

[/nog ff offtopic-mode]

@TS: Sorry voor de off-topic-crap. Kappuh!
 
Nokkenasketting vervangen

Eerst kettingspanner en carburateurs verwijderen bij 4 cyl fiets

Eeerst een stukkie algemeen, het is een ingrijpende operatie;
Soms wordt er zelfs een gewone breekschakel met een "visje" toegepast.
In de meeste motoren zir een monoketting. Hiervoor bestaat een pons die wat kleiner is dan voor een normale aandrijfketting.
Zonder lukt ook wel, met een Dremel weet ik.
Kijk waar de klinkschakel zit, meestal zichtbaar als je de krukasmerktekens bij elkaar zet (kan zijn dat je de krukas 1 slag door moet draaien) Ook de nokkenas(sen) hebben een merkteken(s).
Je kunt de zaak blokkeren m.b.v griptangen anders kunnen de klepveren de zaak verdraaien.
Als de zaak "vast" staat de spaninrichting pas losnemen.
Nu kun je door de nieuwe te verbinden met de oude ketting, en zo de zaak doorrijgen net als bij een achterwiel.
Als het goed is heb je een nieuwe "klinkschakel" en deze kun je eenvoudig weer voorzichtig op een "bereikbare" plaats weer vastklinken met een hamertje.( denk aan tegengewicht anders sla je alles krom)

En pons/breeksetje is mooier, maar soms kun je er niet goed bij omdat de ruimte vaak ontbreekt.
Ik hoef je niet te vertellen dat als de zaak weer in elkaar zit je eerst met de hand voorzichtig de krukas een paar slagen door moet draaien en controleren of de merktekens echt "goed" staan.
De monoketting zijn in principe per meter te koop en er zijn breekschakels (visje)voor, maar als de fabrikant een klinkschakel voorschrijft moet je deze toepassen!
Heeft te maken met de omloopsnelheid en middelpuntviegende krachten = toerental van de motor.
Is gewoon los leverbaar, hebben ze vast wel bij m’n www.tenbraake.nl
Een duplexketting ziet eruit als twee kettingen naastelkaar, triplexketting is drienaastelkaar, past niet op een monowiel.

Dus, simpel nokkenasketting vervangen bij een 4 cyl. Is
Kleppendekslen en tank verwijderen
Krukas zetten in de stand dat er geen spanning op de ketting staat, dit voel je vanzelf, dan aan het werk gaan en de kruk niet weer verdraaien
Meestal zit er een DID ketting, deze splitten/breken met 1 ½ mm pons, die kocht ik voor 5 euro bij de fietsemaker
Beide kettingen splitten dus
Dan de oude aan de nieuwe vastmaken met ijzerdraad en doordraaien totdat de beide einden van de nieuwe weer boven zijn, neem heel lange draad en span ze goed weg, ik had ut eens met een touwtje gedaan, toen flikkerde me alles naar beneden, dan moet je heel het ondercarter loshalen en wordt je niet blij van
Dan boven de nieuwe vastmaken aan elkaar, beide uit einden
Dan kleppen stellen enzo je hebt alles toch los, nu is het een makkie
Dan de kettingspanner weer op spaning brengen monteren (slag terug en laten vieren)

Wat je van tevoren moet weten, hoeveel schakels telt de oude en hoeveel de nieuwe, ik had ook eens een ketting die 120 was i.p.v. 116, was er op tijd bij. Maar als je um dan start draai je het blok aan gort
Op de verpakking van nokkenaskettingen staat DID (betekend gesloten ketting) en 120 L (dat getal, 120 = aantal schakels, die moet zelfde zijn dus als de oude)

Met verwijderde nokkenasketting, of losse ketting kun je cyl. Blok vervangen, zuigers vernieuwen, veren vervangen etc. je kan overal bij, bij veren vervangen ook zuigers vervangen en cyl. Laten honen, anders draai je blok aan stront op heel korte termijn
Prijzen, losse imitatie nokkenasketting 30 euro, zuigerveren 32 euro per zuiger = 3 veren, zuigers 40 euro stuk, honen kost 25 euro
Arbeids tijd nokkenasketting vernieuwen, 1 avond werk als er niets mis gaat

Met klinkschakel en visje werkt het meest ideaal, maar de meeste 4 cyl. Zijn hoge toeren motoren, en heb je de pech dat er een DID mono of duplex ketting ligt, had ooit een kawa Z 1300 daar lag een triplex in, op de breedte moet je je ponsapparaat regelen, en ik betaal er 5 euro voor, de originele nokkenaskettingpons kost 150 euro, je kunt um zelf ook maken die pons, ik heb er een tekening van

2 cyl. Motoren hebben meestal geen DID ketting, daar het lage toeren machine’s zijn
 
Thnx voor alle reacties, mooie omweg:
van nokkenasspanner, via de huizenmarkt in Twentuh en SweetlakeCity naar een complete technische do-it-yourself-beschrijving …
Nou doe ik heeeel veel zelf, dus laat ik dit erg graag over aan de bikewizards :} onder ons..

maar eh goed, k heb mijn Honda inmiddels weggebracht en opgehaald…. wat denk je: zowel n.a.spanner als ketting zijn goed. Dat was het dus niet, maar wat het dan wel was? :? :? :?
Dus 100 euri lichter voor arbeidsloon, en een tikkie minder in de motor (hoewel ik daar nog niet helemaal zeker van
ben, misschien nog effe naar de KNO-arts) rijdt ie toch wel weer lekker. Daarnaast deed ik het erg goed als ‘windvanger’, voelde wat minder moet ik toegeven, dus dat heb ik voor slechts 70 euri ex arbeidsloon door een windschermpje laten oplossen :]
Kan ik tenminste normaal omkijken (naar overheerlijke male-medebikers ;) ) zonder dat mijn nek gekraakt word.

doei
 
Terug
Bovenaan Onderaan