Nolan N100-5 icm helmspeakers oid

1 okt 2022
32
40
Leeuwarden
Goedenavond!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met helmen van Nolan in combinatie met helmspeakers. Tijdens het rijden draag ik Alpine Motosafe oordoppen en daarnaast zou ik graag nog de meldingen van Flitsmeister en evt muziek willen horen. De communicatie functie is voor mij niet belangrijk. Ik ben al even op zoek naar een communicatiesetje en tot nu toe heb ik helaas niet bepaalt succes.

Voor de Nolan N100-5 heb je natuurlijk de helmspeakers van henzelf. Daarnaast bekent met Sena en Cardo waar Cardo mij het meest aanspreekt in verband met de JBL speakers. Ook heb ik nog gekeken naar eventuele in ear buds maar naar mate ik hier meer en meer topics over las op het forum, beschermen die niet tegen te wind.

Zijn er hier leden die Nolan helmen gebruiken in combinatie met helmspeakers en zo ja waarvoor hebben jullie gekozen en hoe gemakkelijk was dit om te installeren? (uiteraard van Nolan zelf relatief gemakkelijk). Of hebben jullie voor iets geheel anders gekozen?
 
Ja heb al jaren een N100-5, fijne helm. Ik heb een communicatie set van Midland, de BT Mini. Die verbindt met mijn telefoon via bluetooth en met mijn TomTom. Geeft prima geluid. Kan zijn dat die JBL speakers beter zijn, weet ik niet. Maar je moet je afvragen wanneer je met oordoppen rijdt en windgeruis van +100km/h het onderscheidend vermogen om specifieke tonen goed te laten horen van een zo'n dure speaker nog nut hebben. Installatie was zo gepiept.
 
Ja heb al jaren een N100-5, fijne helm. Ik heb een communicatie set van Midland, de BT Mini. Die verbindt met mijn telefoon via bluetooth en met mijn TomTom. Geeft prima geluid. Kan zijn dat die JBL speakers beter zijn, weet ik niet. Maar je moet je afvragen wanneer je met oordoppen rijdt en windgeruis van +100km/h het onderscheidend vermogen om specifieke tonen goed te laten horen van een zo'n dure speaker nog nut hebben. Installatie was zo gepiept.
Kijk dat is nog eens fijne informatie, dankjewel Sven! Want van Midland had ik nog niet eerder gehoord. Zoals je zegt, met meer dan 100km/u is het nog maar de vraag hoeveel je mee gaat krijgen van de muziek. Die ervaring heb ik ook niet. Maar moet zeggen dat ik ook niet van plan ben om veel autowegen en snelwegen te pakken met de mooie wegen hier in het noorden ;)

Goed om te horen dat de installatie ook vrij eenvoudig was. Zag al een youtube video waar iemand met een dremel behoorlijk de binnenkant van de helm aan het bewerken was... Waar heb jij de unit/afstandsbediening op je helm gemonteerd? Aangezien er aan de zijkant niet heel veel ruimte zit.
 
Ah kijk, dan zijn jouw eisen zeker hoger dan die van mij. Ik zet eigenlijk alleen muziek op rijdend op de snelweg.
Ik zal een foto uploaden. Er kwam zeker geen dremel aan te pas. De speakers passen netjes in de uitsparingen in je helm.

Niet zo goed te zien nu maar het kastje is heel plat en licht. Bevestiging mount gewoon met plaktape, tot 250kmh getest, komt niet los ;)
20230122_230143.jpg
20230122_230200.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laat ik nou precies dezelfde helm hebben en afgelopen zomer zowel de Nolan comset als de Cardo freecom 2x JBL hebben besteld ter vergelijk.

Ja, het Nolan systeem past naadloos in en aan de helm maar de functionaliteit en bovenal de geluidskwaliteit was dusdanig bagger dat ik het er graag voor over had om de Cardo op m'n helm te plakken. De 45mm speakers passen eigenlijk nét niet ín de uitsparingen maar goed aanduwen en het blijft goed zitten. Bovendien was het prijsverschil toen met 169,- tegen 175,- verwaarloosbaar.

Connectie met telefoon, Garmin, Flitsmeister, Spotify, bellen, etc etc ook zeer tevreden over.
 
En het gaat mij echt niet om theater experience in de helm maar de Ncom was dusdanig blikkerig en slecht instelbaar dat ik het waardeloos vond
 
Ik heb de Nolan N100 5 Plus met Sena. Ik ben daar zeer tevreden over, ik ben echter geen vergelijk, ik heb een gehoorbeschadiging en hoor niet alle tonen. Met mijn gehoorbeperking hoor ik wat ik wil. Mogelijk mis ik wat, echter wat ik niet weet mis ik niet.
 
Ah kijk, dan zijn jouw eisen zeker hoger dan die van mij. Ik zet eigenlijk alleen muziek op rijdend op de snelweg.
Ik zal een foto uploaden. Er kwam zeker geen dremel aan te pas. De speakers passen netjes in de uitsparingen in je helm.

Niet zo goed te zien nu maar het kastje is heel plat en licht. Bevestiging mount gewoon met plaktape, tot 250kmh getest, komt niet los ;)
Bekijk bijlage 1841337Bekijk bijlage 1841338
Ziet er goed uit Sven, dankjewel ook voor de foto :D Schijnt trouwens te zijn dat je de JBL speakers ook los kunt aanschaffen dus eventueel starten met een Midland Mini en in de toekomst uitbreiden met JBL speakers!

Laat ik nou precies dezelfde helm hebben en afgelopen zomer zowel de Nolan comset als de Cardo freecom 2x JBL hebben besteld ter vergelijk.

Ja, het Nolan systeem past naadloos in en aan de helm maar de functionaliteit en bovenal de geluidskwaliteit was dusdanig bagger dat ik het er graag voor over had om de Cardo op m'n helm te plakken. De 45mm speakers passen eigenlijk nét niet ín de uitsparingen maar goed aanduwen en het blijft goed zitten. Bovendien was het prijsverschil toen met 169,- tegen 175,- verwaarloosbaar.

Connectie met telefoon, Garmin, Flitsmeister, Spotify, bellen, etc etc ook zeer tevreden over.
Jammer dat die JBL speakers net niet lekker komen te zitten in de uitsparingen van de helm. Zag ergens een reactie voorbij komen dat iemand eenzelfde probleem had met de JBL speakers en met een lepel de voering wat heeft ingedrukt om beter passend te maken. Zal voor mij des te meer relevant gaan worden aangezien ik ook een bril drager ben en dus nog weer wat meer ruimte moet inleveren...

Wel goed om te weten dat het Nolan systeem gewoon een no-go is. Kan die van het lijstje af! Dankjewel voor je reactie :D

Ik heb de Nolan N100 5 Plus met Sena. Ik ben daar zeer tevreden over, ik ben echter geen vergelijk, ik heb een gehoorbeschadiging en hoor niet alle tonen. Met mijn gehoorbeperking hoor ik wat ik wil. Mogelijk mis ik wat, echter wat ik niet weet mis ik niet.
Dankjewel voor je reactie Speedking! Knap balen dat je met een gehoorbeschadiging zit.. Maar zoals je zegt, wat je niet kent mis je ook niet. Nog wel kans op verbetering?

Hoe was de installatie van de Sena speakers, passen die een beetje oke?
 
Hier een nolan n86 met cardo spirit hd. Draag daar dan ook nog alpine otoplastieken onder.

Bevalt uitstekend. Soms heb ik wel het idee dat het het volume net iets harder had mogen kunnen maar misschien beter van niet.

db
 
Jammer dat die JBL speakers net niet lekker komen te zitten in de uitsparingen van de helm. Zag ergens een reactie voorbij komen dat iemand eenzelfde probleem had met de JBL speakers en met een lepel de voering wat heeft ingedrukt om beter passend te maken. Zal voor mij des te meer relevant gaan worden aangezien ik ook een bril drager ben en dus nog weer wat meer ruimte moet inleveren...

Wel goed om te weten dat het Nolan systeem gewoon een no-go is. Kan die van het lijstje af! Dankjewel voor je reactie :D
Ik draag ook diverse brillen en is geen enkel probleem. Het is niet zo dat er ineens een bult speaker zit, het verschil tussen helemaal ín de uitsparing of er een beetje in vastgeduwd is echt millimeterwerk. Merk je niks van. Ik heb in ieder geval niets aan de uitsparingen veranderd.

Succes met je keuze😁👍
 
Wel goed om te weten dat het Nolan systeem gewoon een no-go is. Kan die van het lijstje af! Dankjewel voor je reactie :D
Slim om op basis van 1 reactie dit te stellen.

Dan ga ik het je moeilijk maken: jaren met het B5 setje gereden van Nolan en sinds vorig jaar met de B901. Fantastisch setje. Makkelijk te koppelen met mijn iPhone en Zumo 595LM. Ook de koppeling met de B5 van mijn vrouw is probleemloos. Geluidskwaliteit is prima. Als ik HiFi wil moet ik vooral thuis blijven en naar mijn Quad setje luisteren.
 
Slim om op basis van 1 reactie dit te stellen.

Dan ga ik het je moeilijk maken: jaren met het B5 setje gereden van Nolan en sinds vorig jaar met de B901. Fantastisch setje. Makkelijk te koppelen met mijn iPhone en Zumo 595LM. Ook de koppeling met de B5 van mijn vrouw is probleemloos. Geluidskwaliteit is prima. Als ik HiFi wil moet ik vooral thuis blijven en naar mijn Quad setje luisteren.
De 901 is misschien beter dan de 601 die ik had besteld..

Het geluid was zo blikkerig dat het ronduit irritant werd. Maar ik vind je opmerking evengoed niet echt inhoudelijk maatgevend maar een eigen interpretatie van wat goed, slecht en nutteloos is. Ik noemde het geteste verschil tussen de Ncom en de Cardo. TS moet het verder lekker zelf weten.
 
Hier een N100.5 icm met de ncom b902. Erg tevreden over, prima geluid en pasvorm is super. Geen lompe kast aan de buitenkant van je helm

Misschien geen theaterkwaliteit, maar je zit op een motor
 
Hierzo ook de nolan icm een midland setje, speakers passen prima in de uitsparingen in de helm, ook met oordoppen muziek, aanwijzingen van de navigatie en zelfs de telefoon goed te verstaan zelfs bij hogere snelheden

Wilco
 
Slim om op basis van 1 reactie dit te stellen.
Ik had dus al mijn twijfels over ncom maar je hebt waar dat te gaat natuurlijk helemaal gelijk. Bedankt voor je weerlegging! Altijd goed om meerdere meningen te horen.

Heb je naast het systeem van Nolan toevallig ook nog andere helmspeakers mogen gebruiken en hoe is de eventuele overgang daarvan ervaren?

Hierzo ook de nolan icm een midland setje, speakers passen prima in de uitsparingen in de helm, ook met oordoppen muziek, aanwijzingen van de navigatie en zelfs de telefoon goed te verstaan zelfs bij hogere snelheden
Dankjewel voor je bericht Wilco! Ook goed om te weten dat er bij hogere snelheden nog wat te verstaan is. Maar snap dat muziek luisteren al wat lastiger gaat worden.
 
Even snel typen voor een meeting aan, excuus voor eventueel rare zinnen 😅. #tijdsdruk

Zelf Nolan fanboy geweest (en eigenlijk nog steeds) vanaf het behalen van m`n rbw 17 jaar terug en nagenoeg gelijk begonnen met het N-com systeem. Dus ik gooi mijn 2c ook even in de groep.

Helaas heb ik met N-com altijd na een 1 a 2 jaar een nieuw systeem moeten kopen ivm knopjes die een eigen leven gingen leiden. Deze track-record ging t/m de N104absolute. Toen heb ik maar eens een Uclear AMP aangeschaft (na 10+jaar N-Com) wat voor mij een enorme verbetering was. Je kunt van Uclear ook losse speakers kopen met een jackplug zie link.

Grote voordeel van de Uclear: geen zichtbare microfoon voor je snuffert, en audio dat veel beter klinkt. Kan ook verhuizen naar een volgende helm.
Nadeel: Als je de unit te laag monteert of te lomp bent met het kabeltje, dan komt de usb-c kabel aan een vroegtijdig einde (lees een jaar of 2 intensief gebruik en dus regelmatig laden.

Ook de Uclear Motion veel goede ervaringen mee, behalve de connector van speakers naar unit. Ik heb alleen de upgrade van AMP naar Motion gedaan omdat ik het ook in de helmen van mijn vader en zusje wilde installeren. De AMP was al weg en de motion net uit, en mijn vader is tegenstander van de microfoon 😅.

Ik heb nu een Cardo Edge maar niet meer op een Nolan maar een Shoei Neotec 2. Mijn hoofd is het helaas niet eens met de N100-5 😫.
De cardo gaat nog weer een stapje verder dan de Uclear, en al helemaal relaxed dat ik niet meer aan de unit hoef te komen behalve het aan of uitzetten. En ik mij ook niet meer druk hoef te maken over zwakke usb-c kabels 😋. Ik irriteer me wel aan die domme microfoon maar ach, dat went vanzelf.

Geluid: Zowel de Uclear Motion AMP, Motion, als de Cardo Edge heb ik altijd prima kunnen horen ook op hogere snelheden. Maar dat hangt ook heel erg af van de motor en hoeveel turbulentie natuurlijk. Geteste fietsen: Guzzi V50 nato, V85tt, v10 Centauro, 1100sport, Norge 1200, BMW K1100lt, F650CS. Ik rij regelmatig met een gangetje van 150 over de Duitse autobahn en heb krijg alles prima mee. De N-com's die ik had, die konden dat niet.

Wanneer de Neotec 2 op is dan ga ik weer eens bij Nolan kijken, maar ik zal zelf nooit weer terug gaan naar een systeem dat voor een specifiek model helm is bedoelt.
 
Dat even snel typen voor je meeting ging je nog hartstikke goed af haha. Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!
Helaas heb ik met N-com altijd na een 1 a 2 jaar een nieuw systeem moeten kopen ivm knopjes die een eigen leven gingen leiden. Deze track-record ging t/m de N104absolute. Toen heb ik maar eens een Uclear AMP aangeschaft (na 10+jaar N-Com) wat voor mij een enorme verbetering was. Je kunt van Uclear ook losse speakers kopen met een jackplug zie link.
Uclear was ik nog niet bekent mee, weer een merk om eens naar te kijken. Hoe ging de installatie destijds en moest je nog aanpassingen maken aan de helm zelf?
Geluid: Zowel de Uclear Motion AMP, Motion, als de Cardo Edge heb ik altijd prima kunnen horen ook op hogere snelheden. Maar dat hangt ook heel erg af van de motor en hoeveel turbulentie natuurlijk. Geteste fietsen: Guzzi V50 nato, V85tt, v10 Centauro, 1100sport, Norge 1200, BMW K1100lt, F650CS. Ik rij regelmatig met een gangetje van 150 over de Duitse autobahn en heb krijg alles prima mee. De N-com's die ik had, die konden dat niet.
Mooi lijstje aan vergelijkings materiaal! Is zeker afhankelijk van het type motor en de hoeveelheid wind die je helm oppakt. Op mijn GSX750F zit een verhoogd ruitje waardoor dat gelukkig al een heel stuk scheelt.
 
Dat even snel typen voor je meeting ging je nog hartstikke goed af haha. Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!

Uclear was ik nog niet bekent mee, weer een merk om eens naar te kijken. Hoe ging de installatie destijds en moest je nog aanpassingen maken aan de helm zelf?

Mooi lijstje aan vergelijkings materiaal! Is zeker afhankelijk van het type motor en de hoeveelheid wind die je helm oppakt. Op mijn GSX750F zit een verhoogd ruitje waardoor dat gelukkig al een heel stuk scheelt.
Ik weet niet meer of ik de pockets voor de speakers iets vergroot heb of dat ik de opvul pads die met de Uclear werden meegeleverd had gebruikt om de speakers dichterbij mijn oren te krijgen. Ben zelf ook brildrager en heb er verder geen last van.

Installatie stelt verder geen zak voor, als je het nog nooit gedaan hebt en je neemt even de tijd dan gaat het helemaal goedkomen. Zelf doe ik wel altijd even een klein stukje plakband op de unit, helm op en dan met de hand naar een prettige locatie op de helm.
 
Ik weet niet meer of ik de pockets voor de speakers iets vergroot heb of dat ik de opvul pads die met de Uclear werden meegeleverd had gebruikt om de speakers dichterbij mijn oren te krijgen. Ben zelf ook brildrager en heb er verder geen last van.

Installatie stelt verder geen zak voor, als je het nog nooit gedaan hebt en je neemt even de tijd dan gaat het helemaal goedkomen. Zelf doe ik wel altijd even een klein stukje plakband op de unit, helm op en dan met de hand naar een prettige locatie op de helm.
Klinkt alsof het goed te doen moet zijn! Ik was er namelijk in eerste instantie bang voor dat andere helmspeakers dan die van ncom, een ramp zouden worden om te installeren. Maar na alle reacties lijkt dat gelukkig heel erg mee te vallen en durf ik die uitdaging wel aan te gaan. Zoals je zegt, gewoon even de tijd nemen om de helm een upgrade te geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan