Nomad zelfopblaasbare mat

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.741
638
almelo
Ik heb zojuist een Nomad 10 XW ontvangen, keurig opgerold en tegen een echt keurige prijs. Gebruik is echter pas volgend jaar. Vraag aan ervaringsdeskundigen hier is of de mat tot zolang opgerold kan blijven , dat zou wel het prettigste zijn.
Overigens heb ik net mijn 1 en 2-persoons luchtbedden aan de Kliko ter beschikking gesteld, ik wil nu eindelijk wel eens echt lekker slapen in de tent, vandaar deze keus.
Mat is overigens wel breed maar het gaat net achterop. ( Nog niet zo breed als de GS'en , maar toch, 80 cm is te doen denk ik) .
Deel je ervaringen, ! Met dank voor jullie berichten !
 
Luchtbedden met inhoud en slaapzakken kun je het beste bewaren buiten de zak. Uitgevouwen dus.
 
Perfect topic voor het campeer en caravan forum, maar ik ben niet de vervelendste dus hierbij mijn ervaring.
Zelf bezit ik al jaren zo'n zelfopblaasbare Nomad van 10cm. Ligt het hele jaar opgerold in zn hoes op zolder te wachten tot hij weer mee mag naar een festival ofzo. En wat denk je? Hij doet het elk jaar weer! Beetje bij blazen en klaar.
 
Mijn zelfopblazend matje is al 10jr oud en doet t nog prima. Hoewel hij wel meer assistentie nodig heeft bij zijn 'zelf' functie. Maarja, dat is ook wel weer op te brengen.

Ligt altijd opgerold in de zak maar met geopend ventiel.
 
Beste is uitgerold laten liggen tot je hem nodig hebt met de ventielen open.
Dat is het beste voor de vulling en de sluitingen.

Moet je wel geen katten of zo in de buurt hebben anders is je matje al kapot voor je weg kunt (en vraag me niet hoe ik het weet). Hier liggen de slaapmatten in de berging boven op de plank uitgerold te wachten tot ik ze weer ga gebruiken.

Tegenwoordig gebruik ik een 10 cm dik rechthoekig mat, super ding, had ik jaren eerder moeten doen, slaapt net als mijn eigen matras thuis. Categorie Dreamboat of mondo king 3d. Hele investering maar goed slapen scheelt een wereld. (daarnaast maakt pakruimte met een zijspan iets minder uit :)

Benno
 
Ik bewaar ze altijd zoals de fabrikant aangeeft, uitgerold en met de ventielen open. Vroegah toen ik nog thermarest had liet ik deze wel eens opgerold, en na een tijd merkte je toch wel dat hij steeds minder uit zichzelf opblies. Dan zat ik die mat alsnog bijna helemaal met mijn mond op te blazen, en daarvoor heb je geen zelf opblaasbare mat.

In deze casus is de mat echter nieuw, en ga ik ervan uit dat deze in de fabriek in de ideale omstandigheden is opgerold. Hij zal sowieso vochtvrij zijn. Ik denk dus dat je hem best opgerold kan bewaren, dat doet de fabrikant in het magazijn ook gewoon en daar liggen ze ook echt wel eens langer dan een half jaar op de plank.
 
Dank voor de reacties. Ik laat de mat opgerold tot volgend jaar . Keuze voor deze Nomad is gemaakt door goede testrapporten en de 75 cm breedte. De aanbieding met 60 euro korting was ook de aanleiding om nu al te kopen.
 
na een tijd merkte je toch wel dat hij steeds minder uit zichzelf opblies. Dan zat ik die mat alsnog bijna helemaal met mijn mond op te blazen
Vanwege het vocht in de adem is dat schijnbaar minder gunstig. Wat ik doe is de mat even tijd geven zich op te blazen, dan het ventiel dicht en vanaf het ventiel een stuk oprollen. De meest strak opgerolde kant wil meestal het minst goed opblazen, zo dwing je daar alsnog lucht bij. Dan ventiel open en er komt weer lucht van buiten in de helft met ventiel
 
Vanwege het vocht in de adem is dat schijnbaar minder gunstig. Wat ik doe is de mat even tijd geven zich op te blazen, dan het ventiel dicht en vanaf het ventiel een stuk oprollen. De meest strak opgerolde kant wil meestal het minst goed opblazen, zo dwing je daar alsnog lucht bij. Dan ventiel open en er komt weer lucht van buiten in de helft met ventiel

Ik heb geen self inflatable meer om te proberen, maar het klinkt logisch inderdaad
 
Mijn luchtbedden, self-inflatables bewaar ik al sinds jaar en dag opgerold.
Op dit moment een Exped en een goedkope velours. (die trouwens prima slaapt)
Mijn slaapzakken echter, ik heb er 3, eeeh 4 dus, altijd thuis losjes opgevouwen. (3 deken en 1 mummy)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al zo'n matje sinds 1993 (Metzler), en die doet het nog altijd perfect. Altijd opgerold in de zak. Dat over het opblazen klopt wel, je moet er nog behoorlijk wat zelf in blazen. Ook omdat ze om echt goed te kunnen slapen kei- en keihard moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Voor het luchtbed had ik een luchtpompje, 12 volt, ging prima. Dat dingetje ga ik meenemen, werkt misschien wel en hoef ik geen vochtige adem naar binnen te blazen.
 
Wat is de overeenkomst in dit rijtje:
  • Zelfopblazend
  • Zelfsmerend
  • Zelfstellend
Inderdaad, je moet het zelf doen ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan