[noob] boring x slag = geluid?

gijsco

MF'er
6 sep 2004
64
0
's-Hertogenbosch
hallo
qua motortechniek ben ik een complete beginner, en ik heb een vraag die ik zo gauw niet kan vinden op wikipedia/google/de search hierzo.

ik heb begrepen dat de boring de wijdte van de cilinder is, en de slag de afstand die de zuiger aflegt.. (correct me iiw)
hoe verhoudt dit zich nou tot het geluid dat de motor produceert?
(of: wat is het verschil in boring x slag tussen, zeg, een R6 en een Harley Davidson?)

bedankt.
 
Tsja .... ehhh... mwoah ... dussss ...
Heeft eigenlijk niets en toch ook weer alles met elkaar te maken :)

Heel kort door de bocht, tot de experts er komen:

De slaglengte van je motor bepaald het maximum toerental. Hoe hoger het maximum toerental, hoe hoger het geluid.

En voor de rest zit er nog een hele zooi andere techniek tussen zoals bijv. het uitlaatsysteem die imho uiteindelijk veel meer invloed hebben op het geluid dan boring + slag.
 
Dat heeft niets met appels en peren te maken. Een 1000 twin heeft gewoon grotere zuigers dan een 1000-4. Dus zeer goed vergelijkbaar.

Hoe kan je een 4-cilinder nou met een 2-cilinder vergelijken? Die verschillen in alles. Ontsteking, lengte van uitlaat, enz.

Tussen een r1 en r6 kan je beter de invloed van de cilinderinhoud horen.
 
Hoe groter het slagvolume van 1 cilinder, hoe dikkere, vettere klappen eruit komen...

Slagvolume van mijn DR 650 is dus 644 cc en met 1 cilinder... dikke, vette klappen

Terwijl een Suzuki SV datzelfde slagvolume (ongeveer) heeft met 2 cilinders ....iets minder dikke dreunen....

Dan nog een 600 (zijn er ook 650- 4 cilinders??) 4 cilinder...niks nie dikke dreunen, maar hoog gejank....

Appels met peren vergelijken?? Zal best, maar verschil in geluid is er.... Hoe meer cilinders bij een motor met gelijkblijvend totaal slagvolume hoe hoger het geluid wordt. Dit heeft er dan ook vooral mee te maken dat ze naarmate het aantal cilinders toeneemt het maximum toerental ook omhoog gaat... Janken dus...
 
Hoe kan je een 4-cilinder nou met een 2-cilinder vergelijken? Die verschillen in alles. Ontsteking, lengte van uitlaat, enz.

Tussen een r1 en r6 kan je beter de invloed van de cilinderinhoud horen.

Juist omdat ze verschillen, kan je ze met elkaar vergelijken. Het gaat om de inhoud van 1 cilinder en niet om de lengte van een uitlaat.
 
Frequentie, daar gaat het om. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de klank en hoe sneller je naar een hogere frequentie gaat hoe hoger die "lijkt"te klinken.

F= 1/T T is hierbij de trillingstijd.

Dus hoe korter de trillingstijd (zuiger op en neer ) hoe hoger de F.
Massa is zwaar (vtwin) dus die zuigers doen er langer over om op en neer te gaan-------------> Lager frequentie.

Verder heb je nog de vergelijking van trillingsversterking en verzwakking die eventueel zou kunnen opspelen tussen een vtwin en een 4-in-lijn. denk zelf dat de vtwin een betere versterking heeft dan een 4-in-lijn maar dat weet ik niet zeker.

Heb ik toch nog iets gehad aan mijn schoolbankuurtjes!! :P :X
 
Maar een gsxr 1300 heeft ook een slagvolume van 1300/4=325cc...

een 600 4 cilinder 600/4=150cc

Geen wonder dat ie anders klinkt... Veel toeren wil overigens zeggen dat ie een hoogfrequenter geluid maakt=janken...

Weinig toeren - laagfrequenter = klappen... :9~
 
Naast cilinder-aantal is geluid ook een direct resultaat van ontstekingsvolgorde, en da's weer meestal direct gevolg van de hoek waaronder de cilinders staan... 1 cilinders en sommige motoren met verzette kruktappen uitgezonderd.

De ene dikke twin is de andere niet: Een V-twin heeft b.v. een "muziekale" roffel die een 180 graden parallel twin (boxer b.v.) weer mist omdat die een symetrische ontstekingsafstand heeft.

Dankzij ons deskundig Euro-parlement en hun ieder jaar strengere geluidseisen maakt het straks helemaal niet meer uit waar je op rijdt qua geluid :X
 
Het toerental van je krukas (motor) is begrensd door de snelheid waarmee je zuiger door je cylinder schuift. Hoe hoger de snelheid hoe groter ook de versnellingen op de zuiger tijdens het veranderen van de richting, en ook dus hoe groter de krachten worden. Bij een te hoog toerental zal de zuiger van de drijfstang scheuren.
Een motor met grote slag zal een lager max. toerental hebben dan een motor met kleine slag.
Het volume van een (grote) slag motor is per slag groter en zal ook een grotere plof geven. Maar met een lagere frequentie.
Vandaar dat de overbekende Harley een zwaar klinkende dreun heeft en een sportmotor een hoge (jank).

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan