Noob in verzekeringen

M-Martijn-

MF'er
30 jun 2015
113
3
Beste MFérs

heb afgelopen week met trots een 2e hands honda cbr500r gekocht!
Maar nu komt deel 2. Verzekeringen!

aangezien dit mijn eerste motor is en ik ook geen ervaring heb met autoverzekeringen
word ik al aardig gek van al die polissen en clausules. na een middagje speuren ben ik van menign dat het volgende voor mij het handigst is:

Honda cbr500r (2013)
WA + Beperkt Casco

Maar hoe zijn jullie verzekerd?
waar zitten jullie? ik kom bij Delta Loyd het goedkoopst uit rond de 20 euro per maand
Maar ik lees dat er veel forumers bij Bikerpolis zitten, en is het slim om all-risk te gaan?
persoonlijk heb ik het er niet voor over omdat de polis toch weer 40 euro duurder is. :Y

hoe hebben jullie het gedaan met je eerste motor? :]

Thnx alvast
 
verzekeren is redelijk simpel.
WA = omdat het moet.
WA+ = ik wil rustig kunnen slapen en kan me niet veroorloven dat mijn spullen gestolen worden.
vol casco = zelfde als WA+ en er zit een goede kans in dat ik het verschil tussen de dagwaarde en de restwaarde ook niet kan veroorloven om te verliezen als ik zelf een fout maak in het verkeer. of de financieringsmaatschappij eist het.
grootste verschil tussen de voorwaarden bij verzekeringsmaatschappijen zit in stallingseisen (sommige maatschappijen eisen dat je binnen 5KM van je huis binnen stalt in een afgesloten ruimte), beveiligingseisen (hoeveel sloten en alarmen moeten er op) en welke waarde ze hanteren bij verlies of schade (pakken ze dan de nieuw/aanschafwaarde of de dagwaarde en hoe lang houden ze dat vol).
 
Hij staat al onverzekerd op naam? -O-

Weet niet of ze daar een beetje coulant mee zijn, maar daar staat anders een boete van zo'n 400e op...
 
Geen opzittende verzekering afsluiten. Dat is pure geldklopperij. Als de motor ouder is als 3 jaar alleen WA verzekeren. Tenzij je hem gefinancierd hebt, maar dan moet je hem wel laten taxeren, anders krijg je na een ongeval alleen de dagwaarde.
Maar als je hem op je naam hebt staan moet hij minimaal WA verzekerd zijn, anders krijg je een gepeperde rekening uit Veendam.
 
hoe hebben jullie het gedaan met je eerste motor? :]

Thnx alvast

mijn eeste was een vrij goedkope oudere honda cb600s bj 2000. dus alleen wa verzekerd, voor 14 euro pm. (zonder schadevrije jaren)

afgelopen jaar een moto morini erbij gekocht van 2006. hiervoor wa+ voor 18 euro pm (als 2e voertuig met 2 schadevrije jaren)

beide bij voogd en voogd, met rechtsbijstand, opzittende verzekering, en kleding mee verzekerd. (dat laatste had eigenlijk niet echt gehoeven vind ik nu)
 
Laatst bewerkt:
Geen opzittende verzekering afsluiten. Dat is pure geldklopperij. Als de motor ouder is als 3 jaar alleen WA verzekeren. Tenzij je hem gefinancierd hebt, maar dan moet je hem wel laten taxeren, anders krijg je na een ongeval alleen de dagwaarde.
Maar als je hem op je naam hebt staan moet hij minimaal WA verzekerd zijn, anders krijg je een gepeperde rekening uit Veendam.

Voor wat ik per jaar betaal. Ach...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het onzin dat je een motor van meer dan 3 jaar oud niet all risk moet verzekeren. Persoonlijk vind ik dat het een rekensom moet zijn.
Ik rij op een Cbr1000rr uit 2005. Dit is niet de nieuwste maar ik heb hem wel all risk verzekerd. De waarde die ik uitbetaald krijg zal niet veel zijn wanneer ik hem aan poeier rij, maar ik kan dan wel een nieuwe kopen. Omdat de waarde van de fiets minder is betaal ik ook minder. Ik betaal 30 euro.
Bijkomende redenen om hem wel all risk te verzekeren....
Mijn rijstijl
Circuit Lelystad.... (training is verzekerd)
Ik kan een andere halen als het mis gaat.
Ik durf nu een bocht te nemen... Ik weet dat ik goed verzekerd ben.

Succes met de beslissing.
 
.. Als de motor ouder is als 3 jaar alleen WA verzekeren....

Beetje te generiek.

Afhankelijk van meerdere factoren.

Wat is de motor nog waard? (afschrijving verschilt nogal tussen motoren!)
Wat kun je opvangen bij een TL en/of diefstal. (Heb je het spaargeld ervoor en wil je dat dan kwijt?)

Dat zal voor iedereen anders zijn en dat moet iedereen afwegen.

Er is wel een stelregel, dat wanneer je het kunt betalen je het niet moet verzekeren. (alleen wettelijk dan)
Maar dan nog is dat persoonlijk en voor iedereen anders.

Dus naar de dagwaarde en je financiële situatie kijken en daar de beslissing op maken.
 
Voordat je verder gaat: Is de motor NU verzekerd?

Zo niet: als de sodemieter ergens WA afsluiten, dan pas verder zoeken.
 
Heb laatst 1 van mijn motoren uit de verzekering gehaald en vergeten te schorsen. Binnen een week brief uit Veendam in de bus of ik de motor wil verzekeren of anders €400,= boete. Heb nu mijn 3 motoren verzekerd in een pakketpolis (inboedel,WA,rechtsbijstand, reisverzekering,auto en motor verz.)met flinke partijkorting bij een grote verzekeringsmaatschappij.
Dus breng 'm onder bij je gewone verzekering en pak die korting!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor het adviess..

De motor staat nog bij de dealer ik heb vrijdag pas tijd om hem op te halen, dus hij moet nog op mijn naam gezet worden. daarom ben ik nu aan het kijken, voor vrijdag zou ik het moeten hebben.

ik heb er heel wat van mijn spaargeld in zitten dus all-risk, is misschien zo gek nog niet.
en motorkleding mee verzekeren klinkt heel aantrekkelijk maar volgens jullie niet echt nodig :}
rechtsbijstand heb ik idd over na zitten denken maar ik heb geen idee of dit nodig is mocht er wat gebeuren. :?

ook las ik iets over schadeverzekering Opzittenden wat je extra kan aanvinken?
is dit niet dubbel verzekeren want daar heb je je zorgverzekering toch voor als je wat breekt. |(

of is dit voor serieuzere gevallen als je invaliden raakt ofzo en je je werk bijvoorbeeld niet meer kan doen. dan heb je inkomsten. zorgverzekering dekt dat natuurlijk niet. -O-
 
Voor wat ik per jaar betaal. Ach...
En verzekeringen hebben het heel slecht en doen uitsluitend goed werk. Die kunnen dat extra centje goed gebruiken.
Je mag natuurlijk best een vijf jaar oude motor all risk verzekeren. Er is geen verzekeringsmaatschappij die daar bezwaar tegen heeft. Maar bedenk wel dat je niet de aankoopprijs terug krijgt als je hem plat rijdt. Ongeacht de motor is dat duizenden euro's minder als je aanschafprijs. Wil je voor een motor ouder als drie jaar een reëel bedrag terugvangen moet je om de paar jaar een taxatierapport laten maken. Of achteraf met de verzekering in discussie gaan. Bedenk wel dat zij de munten en onbeperkt tijd hebben.
 
Behalve de vergelijking op internet, kun je ook even een goede tussenpersonen zoeken.. Ik kan tot nu toe altijd nog goedkoper bij een tussenpersoon dan op internet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan