noodgevalletje: VFR800i hulp op afstand..

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Hallo, mijn buurman was gisteren zo trots als een aap met 7 L*llen, hij had eindelijk zijn motor op mogen halen... een VFR800i....
Maar de lol duurde slecht tot een kwartiertje geleden, toen belde hij van uit driebergen op dat zijn beestje niet meer wilde starten... hij hoorde wel een tikje, maar verder niets meer. (ik zit in haarlem)

mijn eerste advies was om even te controleren of de accu nog vast zat en dan ook gelijk te meten of de spanning nog inorde was..... Maar dat ging niet want hij krijgt het zadel er niet af

Kan iemand mij vertellen hoe dat zou moeten? (hij heeft al gezocht naar een sleutel gat, of een klik mechaniek maar zegt niets te kunnen vinden....)

alle hulp is mee genomen!
 
Laatst bewerkt:
Na een paar maanden op winterstalling te hebben gestaan, wilde mijn VFR800 ook niet meer starten. Wel met startkabels, zelfde verhaal dus eigenlijk.

Na een stuk gereden te hebben, netjes warm rijden, dus niet boven de 5000 toeren geweest, zette ik hem thuis uit, waarna hij weer geen sjoege gaf, accu was nog steeds leeg.

Heel even (half uurtje ofzo) aan de druppellader gehangen, en hij deed iets meer dan daarvoor. Gaf dus hoop. Weer gestart met startkabels, nog 2 uur gereden, maar nu hoger in toeren, minimaal 5000. Schijnt dat ie vanaf dan pas gaat opladen.
Mijn dagmeter stond ook op 0 (klokje niet op gelet).

Tussendoor een keer uitgezet (wel bij iemand thuis :P) en gestart (wel ff lampjes uit voor de zekerheid). Kostte nog een klein beetje moeite, maar hij startte wel in 1 keer.

Na het ritje weer aan de druppellader gehangen, en deze gaf de volgende dag aan dat de accu weer vol was.

Wil je buurman geen hoop geven, maar zou kunnen dat het gewoon aan de accu lag, dat die leeg is.

Zou wel voor de zekerheid even meten of het toch niet de spanningsregelaar was/is, de juiste waarden zouden wel op inet te vinden moeten zijn :)

Oja, stond de motor al klaar voor hem (al aan dus) toen hij hem op ging halen?? En bij een garage / dealer gekocht? Zo ja, dan vind ik het wel erg slordig dat ze die motor zo meegegeven hebben :/

Edit: komt bij handelaar vandaan dus. Erg slordig als ze hem gestart hebben en niets gezegd...

En als laatste de mededeling dat de accu koud was aan t einde van de rit (volgens mijn vriend was dat goed), daardoor meent hij dat het aan de accu lag en niet aan de spanningsregelaar. Wordt nog een keer doorgemeten.

Succes :)
 
Laatst bewerkt:

te duur

kijk eens op het vfr forum voor als ik mij niet vergis € 65,- (info voor andere mf'ers)

Niet voor dit topic is garantie


Edit :

de spanningsregelaar en accu kan je ook gewoon bestellen bij VFRoem:

[NORML]www.zeshonderd.cc[/NORML]

de man voor vervangingsonderdelen voor je vfr

had ik overheen gelezen is ook €65,-
 
Laatst bewerkt:
Het laatste nieuws... De motor is terug geweest bij de dealer (accu nacht aan de druppellader, gaf smorgen nog altijd slechts 12,8 volt...) daar werd al snel gekeken naar spanningsregelaar... Daar ontdekte ze een verrotte stekker (was al aan het smelten geslagen) bij de gelijkrichter.
Dit alles is nu netjes vervangen en de motor staat nu weer in haarlem.

Alles lijkt dus weer inorde te zijn... (al vind ik het nog steeds een beetje vreemd dat de druppellader hem in 12 uur niet boven de 13 volt krijgt. (laadvoltage is 13,8 max ).

We zullen zien:)
 
Het laatste nieuws... De motor is terug geweest bij de dealer (accu nacht aan de druppellader, gaf smorgen nog altijd slechts 12,8 volt...) daar werd al snel gekeken naar spanningsregelaar... Daar ontdekte ze een verrotte stekker (was al aan het smelten geslagen) bij de gelijkrichter.
Dit alles is nu netjes vervangen en de motor staat nu weer in haarlem.

Alles lijkt dus weer inorde te zijn... (al vind ik het nog steeds een beetje vreemd dat de druppellader hem in 12 uur niet boven de 13 volt krijgt. (laadvoltage is 13,8 max ).

We zullen zien:)

Bij mij was de stekker ook gesmolten echter na een maand wederom stil naast de weg.
Accu is goed ( half jaar oud) bij 5000 touren met lampen aan 13,2 volt. Zal wel spanningsregelaar of dynamo zijn. Spanningsregelaar is wel al een met koelvinnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan