Noodstop voor eendjes op de weg..

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Vanmiddag was ik lekker op weg door het groene hart op een 80 km weg.
Ik zat achter vier auto`s, blijkt ineens de voorste auto zeer fluks te remmen en gaat volledig stilstaan voor wat later bleek een moedereend met wat kleintjes die overstaken.
Je weet hoe dat gaat, iedereen remt iets later en als je achteraan zit moet je een regelrechte noodstop doen. Gelukkig houd ik althoos veel afstand dus ik haalde het net.
Zelf ben ik als vegetarier bijzonder begaan met het lot van eendjes, maar gewoon tot een complete stop komen vanwege wat overstekend gevogelte, is dat wel toegestaan? Je brengt toch het vwerkeer in gevaar m.i.
 
Laatst bewerkt:
Jack, dat is iets te quick!!
Geef ons ook nog even tijd om te reageren...

Als ik het kan (ik wil zelf liever niet in een grill van een auto/vrachtwagen eindigen) op de rem. Anders proberen te ontwijken.

Draag wel leer, maar ben geen dierenbeul.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 5 overig verkeer in gevaar brengen :p

Denk dat meeste mensen uit reflex remmen voor dieren op de weg en niet eens nadenken...
 
Dit haalde ik van deze site : Cookies op AutoTrack

rem niet voor dieren''


Hij weet dat het hard is, maar toch. ,,Niet remmen.'' Dat is het advies van Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) bij overstekende dieren. ,,Rem je wel, dan is het feitelijk zonder noodzaak.''

GPD
Een bestuurder van een volkswagenbusje zorgde deze week op de A4 nog voor een verkeerschaos toen ze vol op de rem ging voor een overstekende eendenmoeder en haar kuikens. ,,Het ligt niet in de aard van mensen om door te rijden'', legt Zuiderhoek uit. ,,Maar het moet wel. De Dierenbescherming is hier waarschijnlijk niet blij mee maar het gaat in eerste instantie toch om mensenlevens.''

Een uitzondering geldt overigens voor een beest groter dan een hond. ,,Dan loop je als bestuurder weer gevaar als je het raakt. Daar komt ook bij dat bij zo'n groot dier de overige bestuurders het ook kunnen zien en dus weten dat hun voorganger moet remmen.''

Overigens komt het volgens Zuiderhoek geregeld voor dat dieren ongelukken veroorzaken. ,,Het is geen zeldzaamheid. Meestal blijven de beesten weg bij de snelweg maar overvliegende zwanen en eenden en overstekende herten of honden, veroorzaken niettemin wel eens ongelukken. Mensen verwachten ze niet op een snelweg en daarom rijden ze vaak ook te dicht op elkaar zodat er geen tijd meer is om te remmen.''

Woordvoerder Marco Simmers van verzekeraar Interpolis refereert zelfs aan het 'eendenarrest' als het gaat om de aansprakelijk bij een ongeval als dit. ,,Ik kan niet ingaan op dit specifieke geval maar Nederland kent een arrest dat stelt dat als iemand remt voor een eend en zijn achterligger botst vervolgens op hem, de schade gedeeld moet worden. Tenzij er natuurlijk niet genoeg afstand is gehouden.''

Simmers ken diverse praktijkvoorbeelden van ongelukken met losgebroken koeien of paarden. ,,In zo'n geval kun je een eigenaar achterhalen om die aansprakelijk te stellen voor de schade. Dat zal hier niet lukken. Eenden zijn vrij.''
 
Ik denk niet dat je mag stoppen. Zeker weten doe ik het niet.

Paar jaar geleden heeft een man een boete gekregen omdat hij niet door groen
reed omdat er eenden over staken.
Blijkbaar tellen de verkeersregels zwaarder dan het leven van eendjes.
Volgens mij is die boete destijds wel kwijt gescholden
 
Ja ik had genoeg afstand, anders zat ik hier nu niet achter een Westmalle Tripel.
Maar er had iemand achter mij kunnen zitten die me gewoon naar *** (Zijn Naam niet ijdel gebruiken) had gereden, want afstand houden doen autos niet echt overtuigend consequent als ze al niet zitten te sms sen of nav app. in te drukken of zo. Je geloofd nm je ogen niet als er zomaar een auto compleet op de rem trapt ( van 80 tot stilstand) op een plek waar geen huizen fietsersoversteekplaatsen invoegstroken scholen zijwegen stoplichten gieters of zo zijn.
 
Laatst bewerkt:
U stopt hier om deze individuen over te laten steken, mag dit?

media_xl_859978.jpg



:+
 
sorry maar als je een beetje hart hebt stop je wel ff als het kan, wat blijkbaar kon.
voor een paar eendjes? :')

als ze in zon geval op de weg niet kapotgereden zouden worden dan worden ze wel door een jager kapotgeschoten / door een vos opgevreten ofzo. Ga jij daar het verkeer voor in gevaar brengen omdat het 'zielig' zou zijn?

komt zeker uit de stad en kent eenden alleen maar van de dierentuin :P
 
Ik denk niet dat je mag stoppen. Zeker weten doe ik het niet.

Paar jaar geleden heeft een man een boete gekregen omdat hij niet door groen
reed omdat er eenden over staken.
Blijkbaar tellen de verkeersregels zwaarder dan het leven van eendjes.
Volgens mij is die boete destijds wel kwijt gescholden

Het was een kat.

Boete voor niet doodrijden kat
Door MARTIJN VERWAAIJEN

SCHIEDAM - Hjj ontplofte nog net niet, maar de agent die hem op de bon slingerde heeft alle geluk van de wereld gehad.
Schiedammer Cees Schuurmans (49) kreeg namelijk een bekeuring omdat hij geen gas gaf toen het verkeerslicht op groen sprong. Waarom niet? Omdat er juist op dat moment een kat overstak.

,,Ik had geen keuze,’’ zegt Cees gelaten, maar nog steeds met ingehouden woede. ,,Als ik gas had gegeven, had ik die kat doodgereden en had ik een bon gekregen wegens vernieling. Dat staat namelijk zo in de wet. En omdat ik bleef staan, krijg ik een bekeuring wegens het negeren van een groen verkeerslicht. Burgertje pesten, dat is het en niks anders!’’

Cees staat op 7 januari met zijn witte Audi voor het rode verkeerslicht op de Hargalaan in Schiedam. Hij ziet een kat komen aanlopen, en als het verkeerslicht op groen springt, stapt net die kat de weg op. Dus besluit hij groen voor groen te laten en dat beestje te laten oversteken. ,,Er stond toch helemaal niemand achter mij, dus ik hield niemand op. Maar goed, ik was toch blijven staan, je rijdt toch niet zo maar een kat dood?’’

Dat heeft Schuurmans inmiddels geweten. Want een overijverige agent, die samen met een collega bij de kruising stond te controleren, pakte zonder dralen zijn bonnenboekje, noteerde het kenteken van de boef en stuurde later zijn administratie door naar justitie. Resultaat: Cees krijgt een schikkingsvoorstel in de bus van 75 euro.

,,Ik heb die gasten wel zien staan, maar dacht dat ze roodlicht-controle hielden,’’ zegt de Schiedammer. ,,Wist ik veel dat ik werd opgeschreven! En toen een paar weken later die bekeuring op de mat lag, dacht ik dat ik ontplofte. Meestal blijf ik kalm en rustig, maar nu maakte ik overuren achter de computer. Ik heb de burgemeester aangeschreven en haar gemeld dat ik kotsmisselijk word van dit boetebeleid, en daarna alle Kamerleden.’’

Nee, antwoordt hij dan, hij is niet direct benoemd tot erelid van de Partij voor de Dieren. ,,Maar ik hoop wel dat het door elke partij wordt opgepikt, want dit is natuurlijk te gek voor woorden. Die leerling-agenten moeten gewoon wel schrijven, anders krijgen ze een slechte beoordeling en mogen ze niet door naar het volgend jaar. Dan krijg je dit soort flauwekul.’’

Huub Veeneman van de politie Rotterdam Rijnmond geeft toe dat het wel een zeldzaam geval is. ,,Maar de wet zegt nou eenmaal dat alles wat je doet waarbij je het verkeer belemmert, een overtreding is. Bijvoorbeeld als je voor het rode verkeerslicht staat en je gaat uitgebreid iets uit je kofferbak halen. Dat kan een bekeuring opleveren, maar ik geef toe dat dit uitzonderlijk is. Meneer kan het beste gewoon een klacht indienen.’’

Natuurlijk laat de Schiedammer het hier niet bij zitten. Hij zal een bezwaarschrift indienen. Wordt dat afgewezen, dan zal hij eerst moeten betalen om het vervolgens voor te laten komen. Betalen is dan wel aan te raden, want het bedrag kan oplopen tot 140,63 euro...
 
Ik zag laatst hoe een auto dat niet deed .. Arm eendje :X :N
 
Vanmiddag was ik lekker op weg door het groene hart op een 80 km weg.
Ik zat achter vier auto`s, blijkt ineens de voorste auto zeer fluks te remmen en gaat volledig stilstaan voor wat later bleek een moedereend met wat kleintjes die overstaken.
Je weet hoed dat gaat, iedereen remt iets later en als je achteraan zit moet je een regelrechte noodstop doen. Gelukkig houd ik althoos veel afstand dus ik haalde het net.
Zelf ben ik als vegetarier bijzonder begaan met het lot van eendjes, maar gewoon tot een complete stop komen vanwege wat overstekend gevogelte, is dat wel toegestaan? Je brengt toch het vwerkeer in gevaar m.i.
Hier is geen eenduidig antwoord op.

Allereerst: een bestuurder moet zijn voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Dit staat vermeld in artikel 19 van het RVV 1990. Op deze rechtsregel baseren wij ons "huis-tuin-en-keuken argument" dat iemand die een ander van achteren aanrijdt altijd aansprakelijk is.

Daar staat tegenover: remmen of stoppen zonder verkeersnoodzaak is verboden. Deze regel is gebaseerd op het algemene artikel 5 van de Wegenverkeerswet, dat luidt: "het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd"; dit is het befaamde "kapstokartikel".

Stel dat het door remacties i.v.m. overstekende eendjes tot aanrijdingen komt, dan is de vraag die door de rechters moeten worden beantwoord of de "achteroprijder" aansprakelijk is op grond van artikel 5 WVW of de "remmer" op grond van artikel 19 RVV. Er zijn zaken bekend waar meer dan 17 jaar over is geprocedeerd!

Mijn persoonlijke mening: hoewel ik altijd wat twijfel heb gehad bij Donald Duck, zijn eendjes verder wel oké. Dessalniettemin zal ik er geen noodstop voor maken, als ik daarmee het risico loop door onoplettende achteropkomers geschept te worden, jammer dan. En verder let ik heel bewust op de afstand die ik hou t.o.v. voorligger; zal de leeftijd wel zijn...

Edit: er blijkt zoiets te zijn als een "eendenarrest"... komt erop neer dat je beter níet remt voor beestjes met formaat t/m hond, omdat je daarmee nodeloos andere weggebruikers (= mensen, meestal dan toch) in gevaar brengt.
 
Laatst bewerkt:
Oproep aan de modsquad: dit is een serieus onderwerp, dus niet op slot gooien aub,

niet doen dus,

gewoon. open. laten.

Dank u wel!!!
 
voor een paar eendjes? :')

als ze in zon geval op de weg niet kapotgereden zouden worden dan worden ze wel door een jager kapotgeschoten / door een vos opgevreten ofzo. Ga jij daar het verkeer voor in gevaar brengen omdat het 'zielig' zou zijn?

komt zeker uit de stad en kent eenden alleen maar van de dierentuin :P
Ik 'ken' jou ook alleen van het forum. Als dat nou net ff de reden is dat ik stop wanneer jij oversteekt, ben je daar toch ook blij mee? Als ik kan voorkomen dat ik iets doodrijd door even flink te remmen doe ik dat uit reflex, er is een reden dat je wordt geacht afstand te houden.
 
Ik zag laatst hoe een auto dat niet deed .. Arm eendje :X :N

Ik reed laatst in een auto over de A12 toen de auto voor me een mama-eend en een rijtje Kwikjes, Kwekjes en Kwakjes platreed.

De Kwikjes, Kwekjes en Kwakjes stuiterden de hele snelweg over en Katrien veranderde in een wolk veren. Maar het was dat of een kettingbotsing.

Ik rem voor dieren, maar niet als dat ten koste gaat of kan gaan van mijn gezondheid en die van andere mensen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan