Noodzaak fuelprocessor

shotsailor

MF'er
14 dec 2004
231
13
Amstelveen
Op mijn suzuki M800 uit 2006 heb ik open straightshots en een K&N luchtfilter in de airbox.
In mijn straighshots zit een aangesloten lambdasensor.
De M800 en C800 zouden standaard arm zijn afgesteld In verband met emissienormen.
Nu heb ik een gat gezaagd in mijn airbox met de bedoeling daar een mooi roostertje voor te maken “for the looks”.
Dat gat is nu weer gesloten door de manier waarop ik het rooster gemonteerd heb. (Fotos zie Intruder gedeelte forum)

Op het Volusia forum lees ik dat het uit den boze is sowieso meer lucht aan de motor te leveren met een K&N filter maar dat een opening in de airbox eigenlijk helemaal fout is omdat het mengsel daardoor veel te arm wordt met het risico op verbrande kleppen en nog meer onheil. De motor zou er veel slechter mee gaan lopen en minder vermogen leveren; moeilijk stationair blijven lopen en bij gas minderen veel last krijgen van een knallende uitlaat. Om dit te compenseren is een fuelprocessor noodzaak.

Echter, ik ben 50 km gaan rijden met een gat van 9 centimeter diameter in mijn airbox en merkte dat de motor beter presteert; pakt sneller op en lijkt wat pittiger. Stationair loopt hij prima en geen last van “backfire”. De ECU zou zich via de lambdasonde vanzelf aanpassen maar dat zou maar gaan om minimale aanpassingen; die zou de combinatie van open uitlaten en een andere luchtfilter niet kunnen compenseren.

Nu kom ik op verschillende fora heel veel meningen tegen variërend van “je motor gaat in de soep lopen” tot “mijn motor loopt er alleen maar beter door dus wat kan het probleem zijn”. Info van de lambdasensor zou de info van de fuelprocessor weer verstoren waardoor je de lambdasonde moet uitschakelen door iets wat geen foutmelding geeft in je motormanagement. Dus alleen een fuelprocessor toevoegen is ook weer niet zo simpel.....
Na informatie bij een motorzaak werd de mogelijkheid geboden de ECU eenmalig met software wat rijker af te stellen. Mijn bedenking is dan dat dat waarschijnlijk voor een bepaald toerental opgaat maar het mengsel misschien voor verschillende toerentallen anders moet zijn.

Mijn neiging is, op basis van mijn ervaring na die 50km rijden, het te laten zoals het is en over een tijdje mijn bougies eens te checken. Wit zou te arm zijn; zwart te rijk......
Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Enige juiste manier om al die vragen te beantwoorden is de rollenbank.
Het enige wat je nu aan het doen is, is speculeren. Meten is weten!

Bougies bekijken is kaaj leuk, maar dan nog kan het ding er serieus naast zitten qua mengsel.
 
Op mijn suzuki M800 uit 2006 heb ik open straightshots en een K&N luchtfilter in de airbox.
In mijn straighshots zit een aangesloten lambdasensor.
De M800 en C800 zouden standaard arm zijn afgesteld In verband met emissienormen.
Nu heb ik een gat gezaagd in mijn airbox met de bedoeling daar een mooi roostertje voor te maken “for the looks”.
Dat gat is nu weer gesloten door de manier waarop ik het rooster gemonteerd heb. (Fotos zie Intruder gedeelte forum)

Op het Volusia forum lees ik dat het uit den boze is sowieso meer lucht aan de motor te leveren met een K&N filter maar dat een opening in de airbox eigenlijk helemaal fout is omdat het mengsel daardoor veel te arm wordt met het risico op verbrande kleppen en nog meer onheil. De motor zou er veel slechter mee gaan lopen en minder vermogen leveren; moeilijk stationair blijven lopen en bij gas minderen veel last krijgen van een knallende uitlaat. Om dit te compenseren is een fuelprocessor noodzaak.

Echter, ik ben 50 km gaan rijden met een gat van 9 centimeter diameter in mijn airbox en merkte dat de motor beter presteert; pakt sneller op en lijkt wat pittiger. Stationair loopt hij prima en geen last van “backfire”. De ECU zou zich via de lambdasonde vanzelf aanpassen maar dat zou maar gaan om minimale aanpassingen; die zou de combinatie van open uitlaten en een andere luchtfilter niet kunnen compenseren.

Nu kom ik op verschillende fora heel veel meningen tegen variërend van “je motor gaat in de soep lopen” tot “mijn motor loopt er alleen maar beter door dus wat kan het probleem zijn”. Info van de lambdasensor zou de info van de fuelprocessor weer verstoren waardoor je de lambdasonde moet uitschakelen door iets wat geen foutmelding geeft in je motormanagement. Dus alleen een fuelprocessor toevoegen is ook weer niet zo simpel.....
Na informatie bij een motorzaak werd de mogelijkheid geboden de ECU eenmalig met software wat rijker af te stellen. Mijn bedenking is dan dat dat waarschijnlijk voor een bepaald toerental opgaat maar het mengsel misschien voor verschillende toerentallen anders moet zijn.

Mijn neiging is, op basis van mijn ervaring na die 50km rijden, het te laten zoals het is en over een tijdje mijn bougies eens te checken. Wit zou te arm zijn; zwart te rijk......
Wat is wijsheid?
Er is er maar een iemand die je kan vertellen hoe arm je motor loopt dat is op de test bank met een uitlaatgas meeting.
 
Probleem met de bougiekleur is dat het eigenlijk niets zegt over het mengsel, maar over de temperatuur van de isolatorneus: heet = schoonbranden = wit, niet heet genoeg om schoon te branden = zwart. Er zijn meer factoren van invloed op die temperatuur dan je mengsel alleen: een te vroege ontsteking bijvoorbeeld geeft extra hitte en kan je dus icm een te rijk mengsel een witte bougie opleveren. een correct mengsel icm een te laat ontstekingstijdstip een zwarte bougie. (en een motor die sub-optimaal trekt).
Bij oudere motoren (en dan bedoel ik echt ouder, met lagere compressie en een beperkte hoeveelheid variabelen mbt carburatie en ontsteking) is je mengsel beoordelen op basis van loop en bougiekleur met wat ervaring nog wel te doen, maar bij veel moderne motoren (hoge compressie, motormanagement dat zowel ontsteking als mengsel soms wel en soms niet compenseert) is het zonder heel veel ervaring redelijk ondoenlijk om het mengsel puur op het gehoor en bougiekleur goed te beoordelen (en soms zelfs helemaal niet) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan