Nooit meer ketting smeren!

Toch baal ik wel overal waar ik kwam wilde de motorzaken geen regina hpe ketting bestellen of raden het af.
Beetje zoals wat de boer niet kent lust hij niet..
1 zaak maakte het helemaal leuk.
Ik heb daar omdat ik toch groot onderhoud deed mijn kettingset inclusief tandwielen laten vervangen.
Dus op aanraden van die beste man en mijn eigen jaren lange ervaring dus na twijfelen voor een hpe ketting set toch gekozen voor 1 die ik smeren moet.
Dat smeren doe ik al 34 jaar zolang ik rijd ..
Inspuiten na het rijden erna bij volgende rit weer de alom bekende vette bende op me velgen en achtervork.

De xeramatic synthetic ketting spray met ptfe spul er in en nog meer bladie bla ruimte vaart technologie wat er op die spray bus staat die hij leverde als de beste is klote zooi.
Hij spoot me ketting er in de zaak meteen mee in dan was hij alvast gesmeerd.
Stroperige olie sliertjes overal en het blijft stroperig .
Als je draait lange slierten ketting spray tussen tandwiel en kettingschakels sommige slierten zijn zo een centimeter of 20.
Nog nooit meegemaakt met ketting spray.
Me vriendin zei ook al wat is dit voor snot bende wat uit die bus komt.
Ik heb ook geen idee?.
En dat kost efjes 19€ ook nog die ketting spray..
Dat werd een gigantische plak zooi Als je rijd,,pffff.
En erna amper weg te poetsen.

De witte kettingspray van castrol was vele malen beter.
Later zit die zelfde zaak op ze instagram en overal op sociale media opeens met die hpe ketting te adverteren als het wonder en bijna nooit Smeren.
En ik maar met mijn ketting set elke zoveel kilometer inspuiten.
Nu ik meer positieve ervaring van de hpe kettingset hoor ,weet ik het nu wel.
Had ik die maar genomen zucht.....
Nu een bijna nieuwe ketting eraf gooien lijkt me ook niks.
Volgende keer beter dan maar.

Ben die vette bende wel beu en houd me liever bezig met andere dingen dan elke keer na wat motor ritten me velg achter en achterbrug en alles erom heen te moeten schrobben.

Goedkoop, spettert niet en gaat lang mee. Is alleen niet wit.

https://www.oliehandel.nl/chain-lube-spray-road-racing-100ml-87235#182=22?sqr=Eurol road
 
Ben die vette bende wel beu en houd me liever bezig met andere dingen dan elke keer na wat motor ritten me velg achter en achterbrug en alles erom heen te moeten schrobben.
Smeer je dan niet te overmatig?
Pas als ik de ketting vervang (40k) dan trek ik alle plukken overtollig vet eraf.

Bij thuiskomst motor op de bok en laten tokkelen in de 1.
Bij mijn FZ smeer ik meestal direct met Osco als ik thuiskom. (ca 400km)
Maar ook wel met de spuitbus. Dat is witte S100 die als beste uit de testen komt.
De Blackbird (400km) ook op de bok en dan alleen met spuitbus.

Bij beide motoren na inspuiten even laten 'invloeien' en GEEN vette bende.
 
Smeer je dan niet te overmatig?
Pas als ik de ketting vervang (40k) dan trek ik alle plukken overtollig vet eraf.

Bij thuiskomst motor op de bok en laten tokkelen in de 1.
Bij mijn FZ smeer ik meestal direct met Osco als ik thuiskom. (ca 400km)
Maar ook wel met de spuitbus. Dat is witte S100 die als beste uit de testen komt.
De Blackbird (400km) ook op de bok en dan alleen met spuitbus.

Bij beide motoren na inspuiten even laten 'invloeien' en GEEN vette bende.
Die motorzaak had hem al vast ingespoten voor me met dat xeramatic spul.
Op aanraden een spuitbus gekocht .
Ik dacht iets nieuws dat moet werken.
En toen was bij thuiskomst alles al een gore vette vieze plakzooi.
 
1652870759195.png


Mijn favoriet. Ik spuit hem altijd tussen schakels in op de rubberen ring, daarna met een keukenpapiertje de restjes afnemen zodat het vet alleen daar zit waar het hoort te zitten. Heb praktisch nooit viezigheid op de achterbrug en wiel zitten. In het verleden wel vaker de hele boel ingespoten en dus veel te veel gebruikt. Resultaat, de plakkerige viezigheid zit OVERAL.

Dus in andere woorden... oefenen tot je goed bent in spuiten? Denk ik?
 
Die motorzaak had hem al vast ingespoten voor me met dat xeramatic spul.
Op aanraden een spuitbus gekocht .
Ik dacht iets nieuws dat moet werken.
En toen was bij thuiskomst alles al een gore vette vieze plakzooi.

Ja ik heb mijn Tuono verkocht met de Regina hpe ketting er op. M'n nieuwe (2ehands) motor heeft weer een smeer ketting en wat een droefenis als je de Regina bent gewend hahaha. Uiteraard zijn er sprays die minder spetteren, plakken of vervuilen maar niets haalt het bij de Regina kwa gemak, looks en poetsen.

Inmiddels ben ik bijna zo ver om de meer dan goede ketting van m'n motor af te halen om weer een Regina te monteren. 😅
 
Net terug van de 20000 km beurt van mijn S1000XR met de Regina ketting.
Na 18 maanden en 20K zit de ketting op de afkeurmaat, in mijn ogen vrij snel.
De volgende set word weer een "normale" set, dan maar weer smeren.

Greetz

20k lijkt idd een beetje kort.
Regina ketting ook veel(?) duurder dan een gewone ketting?
Mijn gewone kettingen zijn beide 40k+ meegegaan. (FZ en BB)

Hangt mss ook af hoe je de ketting hebt belast.
Steeds volle bak weg bij het stoplicht?
 
Hangt mss ook af hoe je de ketting hebt belast.
Steeds volle bak weg bij het stoplicht?
Nee hoor, in mijn ogen ben ik een redelijk rustige rijder, natuurlijk trek ik hem wel eens door maar over het algemeen een vrij normale rijder. Wel net terug van 10 dagen Dolomieten. In die 10 dagen zoń 4000 km gereden.
In het begin was het een onderhoudsvrije ketting die +/- 40K zou meegaan zonder smeren, het is nu veranderd in een onderhoudsarme ketting die 20K moet mee gaan.
Nu maar eens zoeken wat een goede ketting is en een goed smeersysteem.
 
Nee hoor, in mijn ogen ben ik een redelijk rustige rijder, natuurlijk trek ik hem wel eens door maar over het algemeen een vrij normale rijder. Wel net terug van 10 dagen Dolomieten. In die 10 dagen zoń 4000 km gereden.
In het begin was het een onderhoudsvrije ketting die +/- 40K zou meegaan zonder smeren, het is nu veranderd in een onderhoudsarme ketting die 20K moet mee gaan.
Nu maar eens zoeken wat een goede ketting is en een goed smeersysteem.
Ik heb al enkele keren mijn kettingen gehaald bij Jos Smit in Haarlem. (DID)
Niet duur en wel tevreden over.

Smeren doe ik op de Blackbird met de spuitbus S100.

Op de FZ750 zit een Osco-oiler.
Iedere ca 400km op de middenbok in de 1 zetten en dan aan het hendeltje trekken.
Bij slechte omstandigheden (oa regen) na ca 200km. Maar soms ook de spuitbus S100.
 
Ik zal mijn ketting verbruik vd VFR opzoeken en hier posten, is een gewone merkketting en motor gebruik ik ook gewoon. Niks geen extremen, schoonhouden spuiten om +/-500km ofzo en geen onregelmatige trillingen in de voetsteunen…..

Rollers zijn nog niet om de oren gevlogen…
 
Opgezocht want rekeningen hou ik netjes bij: in 2018 nieuwe set erop laten leggen 164,64 euro ex btw en inmiddels 30.333km erbij.

80507 nu op teller.

en zover ik kan zien/voelen/horen is hij in orde…. :]
 
20k is niet heel veel. Maar mijn originele Yamaha ketting had na die kilometers zijn beste tijd ook wel gehad en is er af gegaan.

Ik vind nog steeds het hier hoeven smeren tijdens vakantie trips etc. Een grote meerwaarde... Thuis krijgt hij na elke wasbeurt toch een kleine spray kettingvet. Dan is het een kleine moeite.
 
Nee dat kan best kloppen. De ketting en tandwielen waren voor mij iets van €250 en ongeveer €150 met montage bij de dealer.

Tja viel ietsje duurder uit dan ik anticipeerde :$
 
Net een nieuwe did met jt tandwielen op de vfr gemonteerd, de vorige set, ook did+jt is 50.000 meegegaan. Setje kwam net als de huidige bij jos vandaan. Montage; me, myself and I, heb de originele did klinker gekocht, kost wat, maar als ik de prijzen zie die je moet betalen voor montage, heb ik die er in 1x uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan