Nooit meer ketting smeren!

Weet iemand hier waarom er niet vaker tandriemen toegepast worden? Zoals Harley ook doet? Ik ben helemaal geen ketting liefhebber, heb ook altijd cardanfietsen gereden. Dat beperkt je (zeker tegenwoordig) behoorlijk in je keuze. Zo vind ik een Tracer of een Versys, Suzuki of die nieuwe Honda NT prachtige toermachines, maar helaas ketting. Waarom geen tandriem toegepast? Prijs, productietechnisch?
 
Er zijn BMW's met tandriem.

Ik gok dat het duurder is om te produceren, verder wel een mooi systeem inderdaad.
 
Weet iemand hier waarom er niet vaker tandriemen toegepast worden? Zoals Harley ook doet? Ik ben helemaal geen ketting liefhebber, heb ook altijd cardanfietsen gereden. Dat beperkt je (zeker tegenwoordig) behoorlijk in je keuze. Zo vind ik een Tracer of een Versys, Suzuki of die nieuwe Honda NT prachtige toermachines, maar helaas ketting. Waarom geen tandriem toegepast? Prijs, productietechnisch?
Ik denk dat het gokken is waarom. Maar:
Ketting is goedkoper, efficienter en sterker. Daarbij boeit het onderhoud niet, aangezien half motorrijdend nederland alleen met mooi weer in de zomer rijdt.
 
Maar ik zie nu deze prijs voor die regina hpe onderhoudsvrije ketting voor bij gaan en dat word echt wel te duur .
Belachelijk die prijzen en dan lees ik hier ook nog iemand deed er maar 20.000 km mee.
395€ en dan nog tandwiel voor en achter erbij.
Als je het zelf er op zet scheelt dat weer arbeidskosten alle 100 € of meer .
Nou bekijk het maar met die regina ketting VEELS TE DUUR.

Screenshot_20220609-205003.png
 
Met huidige kunststof technologie hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Zal dan waarschijnlijk het prijskaartje zijn.
Dit.
Technisch is er vrij weinig op tegen om een tandriem te gebruiken.
De vermogens kunnen ze prima mee overweg. Die tandriemen zijn niet "alleen" kunststof, er zit meer in (letterlijk).
 
Maar ik zie nu deze prijs voor die regina hpe onderhoudsvrije ketting voor bij gaan en dat word echt wel te duur .
Belachelijk die prijzen en dan lees ik hier ook nog iemand deed er maar 20.000 km mee.
395€ en dan nog tandwiel voor en achter erbij.
Als je het zelf er op zet scheelt dat weer arbeidskosten alle 100 € of meer .
Nou bekijk het maar met die regina ketting VEELS TE DUUR.

Bekijk bijlage 1770070
Zo jij klinkt positief.

Ik vermoed dat je ook geen xring ketting hebt maar een ketting nog uitkookt.
Als je even goed kijkt is een ketting gewoon voor 250 euro te koop dus

Ik zou hem gelijk doen met auto smeer systeem wat ik nu heb hoeft ik nooit meer te spannen nu ook al amper..

De ketting is dus ongeveer 2 keer zo duur als normaal ik zeg super
 
Maar ik zie nu deze prijs voor die regina hpe onderhoudsvrije ketting voor bij gaan en dat word echt wel te duur .
Belachelijk die prijzen en dan lees ik hier ook nog iemand deed er maar 20.000 km mee.
395€ en dan nog tandwiel voor en achter erbij.
Als je het zelf er op zet scheelt dat weer arbeidskosten alle 100 € of meer .
Nou bekijk het maar met die regina ketting VEELS TE DUUR.

Bekijk bijlage 1770070
Hahaha wat is dat voor oplichters site? Bij een normale aanbieder koop je ze voor iets over de 200 euro.


IMG_20220609_213847.jpg
 
Goede levensduur voor een woonwerk motor, met gebruik in strooizout. Voor mijn XSR900 heb ik een gewone VX3 klaar liggen, zoals aanbevolen door DID. Ik heb het idee dat de JT tandwielen beter afgewerkt zijn dan vroeger.
Eric Smit kon alleen maar adviseren het voortandwiel elke 10k km te vervangen om zeg de 40k te halen met de set. Hij had ooit eens voor mij op een andere motor het voortandwiel vervangen na 15 of 20k en dat ging niet goed.
 
Weet iemand hier waarom er niet vaker tandriemen toegepast worden? Zoals Harley ook doet? Ik ben helemaal geen ketting liefhebber, heb ook altijd cardanfietsen gereden. Dat beperkt je (zeker tegenwoordig) behoorlijk in je keuze. Zo vind ik een Tracer of een Versys, Suzuki of die nieuwe Honda NT prachtige toermachines, maar helaas ketting. Waarom geen tandriem toegepast? Prijs, productietechnisch?
Ik lees er nog wel eens problemen over.
Vooral bij de nieuwe Zero motorfietsen.
De spanning moet heel nauwkeurig afgesteld worden, en zelf een dealer verpestte een riem met erop zetten.
Je moet er ook geen steentje tussen krijgen, dan knapt het ding gelijk.
Sommige systemen werken daar met een sleuf bij het achterwiel om dat te voorkomen.
Een ketting is meer foolproof.
 
Dames, het is nogal wiedes dat een ketting nogal varieert in prijs afhankelijk van de lengte. €239 is een beginprijs.

Bij bunkerparts zelfs meer.

 
Dames, het is nogal wiedes dat een ketting nogal varieert in prijs afhankelijk van de lengte. €239 is een beginprijs.

Bij bunkerparts zelfs meer.

Dat is ook zo'n duur adres inderdaad! Ik kocht destijds 1 van de langste voor 240 bij louis.nl die hebben regelmatig kortingsacties in hun nieuwsbrief.
 
Wat een riem of snaar zo duur maakt is dat je het frame opnieuw moet ontwerpen omdat een riem niet open kan zoals een ketting. Kijk maar naar de fietsen. En de riem zelf, vaak van gates, is ook niet goedkoop.

Bij zero gen2 slecht opgelost met de riem wisselen door je swing arm deels los te maken. Bij gen3 beter aangepakt met een frame dat rond de (elektro)motor heen vast zit zodat de riem er langs kan. Bij BMW is het met een brede single sided swing arm enz. Bij Harley met een extra overbrenging zeker? Weet ik eigenlijk niet.

Goedkoper alternatief voor de Regina HPE is trouwens Transmission chain Tsubaki 525 Alpha XRG Transmission chain Tsubaki 525 Alpha XRG - 97,87 €

Die zit er nu bij mij op... Al 500 km 😁
 
Iets opvallends dat ik heb opgemerkt laatst...

De vorige ketting was de OEM die op de Superduke zat, en na een dagje op Zandvoort te hebben geblazen zat de ketting opvallend los. Veel losser dan de 20 duizend km op de openbare weg daarvoor. Op zich niet raar gezien hoeveel gas je op het circuit geeft, en zeker Zandvoort kun je lekker wat vaart de bochten uit pakken.

Een maand of twee geleden op circuit Ecuyers in Frankrijk rondgereden (drie dagen lang, 17 sessies van 20 min op de baan) met de 'onderhoudsvrije' ketting. Heb hem 1x lichtjes gesmeerd voor vertrek en de ketting is perfect gebleven. Hoefde geen verdere smering en hoefde niet strak gezet te worden na afloop. Probleemloos.

Hulde.

leukopdefoto_1587508 - kopie.JPG
 
Iets opvallends dat ik heb opgemerkt laatst...

De vorige ketting was de OEM die op de Superduke zat, en na een dagje op Zandvoort te hebben geblazen zat de ketting opvallend los. Veel losser dan de 20 duizend km op de openbare weg daarvoor. Op zich niet raar gezien hoeveel gas je op het circuit geeft, en zeker Zandvoort kun je lekker wat vaart de bochten uit pakken.

Een maand of twee geleden op circuit Ecuyers in Frankrijk rondgereden (drie dagen lang, 17 sessies van 20 min op de baan) met de 'onderhoudsvrije' ketting. Heb hem 1x lichtjes gesmeerd voor vertrek en de ketting is perfect gebleven. Hoefde geen verdere smering en hoefde niet strak gezet te worden na afloop. Probleemloos.

Hulde.

Bekijk bijlage 1808140
Denk je dat het een eerlijk vergelijk is?
Ketting met al 20k erop vs een nieuwe ketting?
Op het circuit heb ik dezelfde ervaringen als op straat, eerste rek in de eerste honderd kilometers en dan geen rek tot de ketting bijna versleten is.
20k met een ketting op een superduke is aardig lang.
 
Iets opvallends dat ik heb opgemerkt laatst...

De vorige ketting was de OEM die op de Superduke zat, en na een dagje op Zandvoort te hebben geblazen zat de ketting opvallend los. Veel losser dan de 20 duizend km op de openbare weg daarvoor. Op zich niet raar gezien hoeveel gas je op het circuit geeft, en zeker Zandvoort kun je lekker wat vaart de bochten uit pakken.

Een maand of twee geleden op circuit Ecuyers in Frankrijk rondgereden (drie dagen lang, 17 sessies van 20 min op de baan) met de 'onderhoudsvrije' ketting. Heb hem 1x lichtjes gesmeerd voor vertrek en de ketting is perfect gebleven. Hoefde geen verdere smering en hoefde niet strak gezet te worden na afloop. Probleemloos.

Hulde.

Bekijk bijlage 1808140
Datzelfde had met een andere nieuwe ketting ook gelukt. De oude ketting was na 20000 km gewoon aan vervanging toe........
 
Wat een riem of snaar zo duur maakt is dat je het frame opnieuw moet ontwerpen omdat een riem niet open kan zoals een ketting. Kijk maar naar de fietsen. En de riem zelf, vaak van gates, is ook niet goedkoop.

Bij zero gen2 slecht opgelost met de riem wisselen door je swing arm deels los te maken. Bij gen3 beter aangepakt met een frame dat rond de (elektro)motor heen vast zit zodat de riem er langs kan. Bij BMW is het met een brede single sided swing arm enz. Bij Harley met een extra overbrenging zeker? Weet ik eigenlijk niet.

Goedkoper alternatief voor de Regina HPE is trouwens Transmission chain Tsubaki 525 Alpha XRG Transmission chain Tsubaki 525 Alpha XRG - 97,87 €

Die zit er nu bij mij op... Al 500 km 😁
Bedoel je de overbrenging van de motor naar de bak? Een Harley riem kost drie a vierhonderd. En dan moet ie er nog op. Is wel even werk.
 
Wat een riem of snaar zo duur maakt is dat je het frame opnieuw moet ontwerpen omdat een riem niet open kan zoals een ketting. Kijk maar naar de fietsen. En de riem zelf, vaak van gates, is ook niet goedkoop.

Bij zero gen2 slecht opgelost met de riem wisselen door je swing arm deels los te maken. Bij gen3 beter aangepakt met een frame dat rond de (elektro)motor heen vast zit zodat de riem er langs kan. Bij BMW is het met een brede single sided swing arm enz. Bij Harley met een extra overbrenging zeker? Weet ik eigenlijk niet.

Goedkoper alternatief voor de Regina HPE is trouwens Transmission chain Tsubaki 525 Alpha XRG Transmission chain Tsubaki 525 Alpha XRG - 97,87 €

Die zit er nu bij mij op... Al 500 km 😁
Bij sportster enkel 1 shock los

Bij alle andere modellen 4 uur sleutelen, want tussen bak en primaire overbrenging.

Riem is trouwens sterk. Van een steentje knapt dat niet direct. Iig niet sneller dan een ketting.

Is ook duurzamer en stiller. En prijziger, zeker de pulley,'s
 
Bedoel je de overbrenging van de motor naar de bak? Een Harley riem kost drie a vierhonderd. En dan moet ie er nog op. Is wel even werk.
Bij de dealer ja.
Maar er zijn zat merken die riemen maken. Van 125e tot...
 
Terug
Bovenaan Onderaan