Nooit meer ketting smeren!

Deze mooie Cbx stond een paar jaar geleden bij het Veteranentreffen in Woerden.
Van ketting naar riem omgebouwd, zal wel een mooie stuiver gekost hebben.

Cbx.jpg
 
Weet iemand hier waarom er niet vaker tandriemen toegepast worden? Zoals Harley ook doet? Ik ben helemaal geen ketting liefhebber, heb ook altijd cardanfietsen gereden. Dat beperkt je (zeker tegenwoordig) behoorlijk in je keuze. Zo vind ik een Tracer of een Versys, Suzuki of die nieuwe Honda NT prachtige toermachines, maar helaas ketting. Waarom geen tandriem toegepast? Prijs, productietechnisch?
Ook lastig als je overbrenging wilt veranderen.
 
Nee zeker niet wenselijk, ook schade, kettingkast doormidden.
Maar dat valt nog mee, voor hetzelfde geld was er veel meer schade geweest aan de accu bv.

Ketting is gewoon gebroken en was inderdaad al versleten, zou over twee weken vervangen worden bij een beurt. (alles ook tandwielen)
Niet gehaald. Wel snel na 25k.
 
Wauw. Misschien dat een emailtje naar Regina met een korte uitleg iets voor elkaar kan krijgen? Het is niet normaal dat een ketting op die manier aan het einde van zijn leven komt...
 
Die ketting is verschrikkelijk versleten.
Tegen de tijd dat de pennen draaien in de plaatjes ben je echt al veel te laat.
Dat is een teken van zware slijtage en flinke overbelasting.

De breuk lijkt er een te zijn door metaalmoeheid. De plaat is zo uitgelubberd dat de pen 'hamert', elke keer dat er belasting op komt.
Een kettingbreuk als dit is niet normaal bij een goed onderhouden ketting, tenzij je ketting verschrikkelijk versleten is, zoals in dit voorbeeld.

Het feit dat de ketting breekt verbaast me dus niet zo, maar dat hij zo 'snel' slijt.. Wat verwacht je zonder smering? Op zich is 25k dan nog niet heel slecht. De doelgroep van deze ketting is ook niet de doorrijder, maar de mooiweer rijders, die de motor op stalling hebben staan behalve voor die 2500km in de zomer. Zodra hij nat is of je de motor wast moet hij gesmeerd worden volgens Regina. En sowieso jaarlijks.


1667810198509.png
 
Ik heb mijn 525 ketting bij 34k vervangen op mijn S1000RR.
Niet omdat die gebroken is 8)7 maar wel al twee jaar harde stukken had.
Daarna reed het een stuk fijner. :+
Gelijk een 520 gedaan, dat scheelde toch weer een kilo.
Elke 300 km smeren, maar rij bijna alleen circuit.
 
Die ketting is verschrikkelijk versleten.
Tegen de tijd dat de pennen draaien in de plaatjes ben je echt al veel te laat.
Dat is een teken van zware slijtage en flinke overbelasting.
Het is niet de mijne maar van een "collega" Energica rijder.
Was inderdaad bekend dat hij versleten was.

Maar qua ervaring vind ik dit wel een goede.
Inderdaad dus niet geschikt voor de doorrijder en de Energica heeft ook een redelijk flink koppel uiteraard (230 Nm) dus hij moet wel iets verwerken.

De breuk lijkt er een te zijn door metaalmoeheid. De plaat is zo uitgelubberd dat de pen 'hamert', elke keer dat er belasting op komt.
Een kettingbreuk als dit is niet normaal bij een goed onderhouden ketting, tenzij je ketting verschrikkelijk versleten is, zoals in dit voorbeeld.

Het feit dat de ketting breekt verbaast me dus niet zo, maar dat hij zo 'snel' slijt.. Wat verwacht je zonder smering? Op zich is 25k dan nog niet heel slecht. De doelgroep van deze ketting is ook niet de doorrijder, maar de mooiweer rijders, die de motor op stalling hebben staan behalve voor die 2500km in de zomer. Zodra hij nat is of je de motor wast moet hij gesmeerd worden volgens Regina. En sowieso jaarlijks.

Het was een leuk experiment (10 maanden 25k), de rijder gaat weer terug naar de originele ketting en de smering.
Ik was er ook benieuwd naar en zal bij vervanging dus ook origineel blijven. (ik smeer ook automatisch)

Het is dus inderdaad een mooi weer rijder oplossing, niets mis mee hoor. Maar het reclame praatje klopt niet helemaal.
(alleen wanneer je de kleine lettertjes goed leest, maar ze proberen uiteraard mensen te trekken door de kreet: geen onderhoud)
 
Ik moest denken aan mijn Yamaha tr1 blok.... In de originele configuratie zit daar een gesloten kettingkast omheen met 500 gram vet erin ofzo. Omdat dat een kleverig klusje is wat betreft onderhoud gebeurde dat in de praktijk amper. Uit verhaaltjes lees je dat de ketting (type 630) soms wel 100.000Km zonder onderhoud gemonteerd bleef. Niet de bedoeling, wel een mooi praktijkvoorbeeld.
 
Oude MZ en Jawa hebben dat ook, groot voordeel is dat er geen vocht en vuil bij komt, en alles zit altijd lekker in het vet.
 
Ik ken Regina nog uit mijn wielrentijd, en toen heb ik ook slechte ervaringen opgedaan zoals een val op hoge (einsprint) snelheid. Dat kwam doordat de freewheel vergrendeling faalde en ik met volle kracht opeens in het luchtledige trapte. Het freewheel was net gemonteerd...
 
Ik ken Regina nog uit mijn wielrentijd, en toen heb ik ook slechte ervaringen opgedaan zoals een val op hoge (einsprint) snelheid. Dat kwam doordat de freewheel vergrendeling faalde en ik met volle kracht opeens in het luchtledige trapte. Het freewheel was net gemonteerd...
Volgens mij doen ze maar wat, Ducati heeft ook eens een terugroepactie gehouden met eerste montage Regina kettingen.
 
Ik houd 't maar op een 'gewone' ketting.
Samen met kettingwielen voor net iets boven de €100.

Kan ik weer 40.000km verder......................... (niet na ieder stoplicht volle bak wegtrekken)
Mijn Blackbird deed 40k en de FZ deed 45k. Wel dan steeds op tijd smeren!
 
Ik heb mijn 525 ketting bij 34k vervangen op mijn S1000RR.
Niet omdat die gebroken is 8)7 maar wel al twee jaar harde stukken had.
Daarna reed het een stuk fijner. :+
Gelijk een 520 gedaan, dat scheelde toch weer een kilo.
Elke 300 km smeren, maar rij bijna alleen circuit.

Was die 525 de Regina ketting die BMW levert?
 
Het ging nog een 2014 model.
De toverketting die toch regelmatig gesmeerd moet worden is er nu krap twee jaar?? :)
Of bedoel je die niet?
Hahaha dat bedoel ik inderdaad. Maar gezien ze fabriek af op de s1000rr en s1000xr geleverd kunnen worden, vroeg ik me af of dit het geval was. Maar niet dus!
 
Terug
Bovenaan Onderaan