Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Deze mooie Cbx stond een paar jaar geleden bij het Veteranentreffen in Woerden.
Van ketting naar riem omgebouwd, zal wel een mooie stuiver gekost hebben.
Ook lastig als je overbrenging wilt veranderen.Weet iemand hier waarom er niet vaker tandriemen toegepast worden? Zoals Harley ook doet? Ik ben helemaal geen ketting liefhebber, heb ook altijd cardanfietsen gereden. Dat beperkt je (zeker tegenwoordig) behoorlijk in je keuze. Zo vind ik een Tracer of een Versys, Suzuki of die nieuwe Honda NT prachtige toermachines, maar helaas ketting. Waarom geen tandriem toegepast? Prijs, productietechnisch?
En de overbrenging die verander jij wekelijks?Ook lastig als je overbrenging wilt veranderen.
Ketting klink je ff makkelijker op lengte.En de overbrenging die verander jij wekelijks?
Waarom zou dat niet te veranderen zijn. Andere tandriemschijf en klaar.
(moet 't natuurlijk wel binnen stelbereik vallen, anders een andere riem)
Wat dan wel goed is gegaan.... het niet smeren van de ketting!In het Energica groepje:
Regina HPE 525 boem na 25k. Januari dit jaar erop gezet.
Bekijk bijlage 1819600
Het is niet de mijne maar van een "collega" Energica rijder.Die ketting is verschrikkelijk versleten.
Tegen de tijd dat de pennen draaien in de plaatjes ben je echt al veel te laat.
Dat is een teken van zware slijtage en flinke overbelasting.
De breuk lijkt er een te zijn door metaalmoeheid. De plaat is zo uitgelubberd dat de pen 'hamert', elke keer dat er belasting op komt.
Een kettingbreuk als dit is niet normaal bij een goed onderhouden ketting, tenzij je ketting verschrikkelijk versleten is, zoals in dit voorbeeld.
Het feit dat de ketting breekt verbaast me dus niet zo, maar dat hij zo 'snel' slijt.. Wat verwacht je zonder smering? Op zich is 25k dan nog niet heel slecht. De doelgroep van deze ketting is ook niet de doorrijder, maar de mooiweer rijders, die de motor op stalling hebben staan behalve voor die 2500km in de zomer. Zodra hij nat is of je de motor wast moet hij gesmeerd worden volgens Regina. En sowieso jaarlijks.
Heeft BMW toen ook geprobeerd met die Cardan aandrijvingen. Alles heeft onderhoud nodig. En zo blijkbaar ook deze ketting. Leuk dat je het hier laat weten.maar ze proberen uiteraard mensen te trekken door de kreet: geen onderhoud)
Volgens mij doen ze maar wat, Ducati heeft ook eens een terugroepactie gehouden met eerste montage Regina kettingen.Ik ken Regina nog uit mijn wielrentijd, en toen heb ik ook slechte ervaringen opgedaan zoals een val op hoge (einsprint) snelheid. Dat kwam doordat de freewheel vergrendeling faalde en ik met volle kracht opeens in het luchtledige trapte. Het freewheel was net gemonteerd...
Ik heb mijn 525 ketting bij 34k vervangen op mijn S1000RR.
Niet omdat die gebroken is maar wel al twee jaar harde stukken had.
Daarna reed het een stuk fijner.
Gelijk een 520 gedaan, dat scheelde toch weer een kilo.
Elke 300 km smeren, maar rij bijna alleen circuit.
Het ging nog een 2014 model.Was die 525 de Regina ketting die BMW levert?
Hahaha dat bedoel ik inderdaad. Maar gezien ze fabriek af op de s1000rr en s1000xr geleverd kunnen worden, vroeg ik me af of dit het geval was. Maar niet dus!Het ging nog een 2014 model.
De toverketting die toch regelmatig gesmeerd moet worden is er nu krap twee jaar??
Of bedoel je die niet?
Op de S1000RR is het een fabrieksoptie: zit in het racepakket, samen met een titanium einddemper.Hahaha dat bedoel ik inderdaad. Maar gezien ze fabriek af op de s1000rr en s1000xr geleverd kunnen worden, vroeg ik me af of dit het geval was. Maar niet dus!