Nooit meer ketting smeren!

Ik vraag me wel eens af of een ketting zelf ook veel slijt, of slijt doordat de tandwielen slijten.

Op onze offroad motoren zitten altijd van die o-ring kettingen.
Laatst tandwielen vervangen en ketting weer gebruikt, ketting heeft geen merkbare slijtage op draaiende delen.
Alleen worden de schakels dunner door de geleiders.
Smeren doe ik alleen tegen roest.

Moraal : het huidige spul is al best goed.
 
Ik ben benieuwd. Regina is nu nu niet echt een top merk?

Ik dacht dat Regina wel een van de A-merken is. Ik heb 37.000 met de eerste montage Regina gedaan op de Energica. Braaf gesmeerd, en het voor -en achter kettingwiel gewisseld rond de 25.000 km; dat was trouwens ook een comfort kwestie.

Wellicht is deze ketting ideaal voor mensen die het smeren vaak vergeten, maar zoals eerder gezegd, lijkt me een vette ketting toch wel aanbevolen in de pekelwinters.
 
In de industrie worden in diverse toepassingen al lang onderhoudsvrije kettingen toegepast.
Vaak worden deze van binnen uit gesmeerd door gesinterde bussen in de ketting.

Smeerlaag hoeft natuurlijk ook maar minimaal te zijn, en bij de motor ketting worden ze ook nog eens afgedicht door x-ringen.
Vind het een mooie oplossing, verbaas me dat het niet eerder toegepast is.
 
Ik vraag me wel eens af of een ketting zelf ook veel slijt, of slijt doordat de tandwielen slijten.

Op onze offroad motoren zitten altijd van die o-ring kettingen.
Laatst tandwielen vervangen en ketting weer gebruikt, ketting heeft geen merkbare slijtage op draaiende delen.
Alleen worden de schakels dunner door de geleiders.
Smeren doe ik alleen tegen roest.

Moraal : het huidige spul is al best goed.
Op een 'normale' motor wordt de ketting vooral versleten doordat de scharniertjes inslijten en daarom dat de ketting langer wordt.
Als de ketting langer wordt, dan is de steekmaat van de schalmen niet meer gelijk met de steekmaat van het kettingwiel.
De rolletjes van de ketting passen niet meer exact in de ronding van het kettingwiel zodat de tanden dan worden weggevreten.
Dat zie je altijd het meest duidelijk op het voortandwiel omdat de volle kracht wordt overgebracht op slechts enkele tanden.
De kracht om de 'volgende' tand weg te vreten is daar ook het grootst.

Ik denk dat het voor een cross-motor iets anders is.
Ketting is daar altijd onder een flinke laag bagger. Net als door korrels op schuurpapier vreet alles dan weg.
Zoals je zelf al aangeeft slijt de ketting op de plaatsen waar die langs de geleiders loopt.
De levensduur van een cross-ketting zal in uren ook niet heel hoog zijn. En in KM's maar weinig.
 
Ik kan maximaal 20 uur rijden met mijn ketting en tandwielen.
De ketting word dan elke keer schoongemaakt en gesmeerd.
Ik rijdt wel met een aluminium achtertandwiel met een stalen achtertandwiel zou deze 2 kettingen en voortandwielen meegaan.
 
Een motorketting leeft dan wel iets langer.
Mijn laatste ketting deed 48K. Gemiddeld rijd je ca 60 km/h. Dat betekent dat de levensduur dan ca 800h is geweest.
 
Op 't gevaar af dat Michielo 1976 deze oplossing niet op waarde gaat schatten ...............

Mijn Kreidler-bromfiets met geveerde achtervork had in het verleden ook een gesloten plastic kettingkast in 2 delen.
Vlgs mij had Zündapp zelfs een plaat-stalen kettingkast. Zo ver ik weet had Puch Skyhawk dat ook. Mss nog wel meer...........?
Waarom zou dat niet ook op een motorfiets kunnen? Oude motorfietsen hebben dat in het verleden wel gehad.

Smeren kan met bekend Osco of Scott-smeersysteem. In de kettingkast op meest optimale punt hiervoor een vaste aansluiting maken.
Omdat kettingkast geheel gesloten is, hoeft er maar mss 1x in de 1000 km te worden gesmeerd.
Wellicht nog beter: De fabrikant plaatst een automatische druppelaar. Dan alleen reservoir bij grote beurt vullen.

Voor kettingspanning kan je aan buitenzijde een grote uitneembare dop maken.
Dop eraf, spanning checken, ketting spannen en dop er weer op.
Ik vind het idee helemaal niet verkeerd heb nu een ketting spatscherm verlenger moeten monteren omdat ze denken dat af fabriek 30 cm voldoende is........
 

Goed nieuws!
Wat er precies wordt bedoeld met levensduur... 30k plus? 40k plus? Dat moet nog blijken. Bij een normale ketting zal de wrijving na smeren na verloop van tijd toenemen, en dus het benzineverbruik, en dat blijft hier dus lineair. Hoeveel zou dat precies gaan schelen tegenover de aanschafprijs van zo'n fancy ketting?

Is allemaal onduidelijk tot nu toe, maar interessant is het zeker.
 

Goed nieuws!
Wat er precies wordt bedoeld met levensduur... 30k plus? 40k plus? Dat moet nog blijken. Bij een normale ketting zal de wrijving na smeren na verloop van tijd toenemen, en dus het benzineverbruik, en dat blijft hier dus lineair. Hoeveel zou dat precies gaan schelen tegenover de aanschafprijs van zo'n fancy ketting?

Is allemaal onduidelijk tot nu toe, maar interessant is het zeker.
Hoeveel neemt het verbruik volgens jou toe met een nieuwe ketting en een na verloop van tijd (hoeveel tijd, welke omstandigheden, hoe goed onderhouden, welke motor, staat van tandwielen, staat van de overige onderdelen van de motorfiets, ....).
 
Hoeveel neemt het verbruik volgens jou toe met een nieuwe ketting en een na verloop van tijd (hoeveel tijd, welke omstandigheden, hoe goed onderhouden, welke motor, staat van tandwielen, staat van de overige onderdelen van de motorfiets, ....).

Geen idee hoeveel, maar sowieso iets. Kettingvet is niet ineens weg, het slijt geleidelijk weg totdat de weerstand voelbaar hoog is. Voordat je dat punt bereikt heb je dus al meer brandstof verbruikt dan strikt genomen nodig was geweest. Zal het veel uitmaken? Nee, niet echt. Het is niet meetbaar. Over de levensduur/bezit van een hele motor? Ook geen idee. Maar wat wel duidelijk is dat dit verschijnsel niet optreedt bij de fancy ketting.
 
MZ had een systeem dat heel goed werkte...

2.jpg
Subtiel EN effectief: mooi dus!!
 
Ketting met lange/ eeuwige levensduur?
Mss is dat helemaal niet nodig. De gemiddelde motor rijdt maar 4000 km/jr.
Maw er zullen nog zat motoren, inmiddels op leeftijd, in de schuur (vooral) geparkeerd staan, met nog de 1e montage ketting.
 
Dus jij kookt de ketting nog steeds uit omdat je geen o ring ketting hebt
Nou, heb in de jaren ‘70tiger gedaan, nu met krukje en s100....of ik de volgende stap meemaak..geen idee. Voorlopig kan ik jaren vooruit met 5k per jaar.
 
Nou, heb in de jaren ‘70tiger gedaan, nu met krukje en s100....of ik de volgende stap meemaak..geen idee. Voorlopig kan ik jaren vooruit met 5k per jaar.
En met een uurtje en wat ellebogenvet voorzie je de meeste brommers zo van een verse set. Voor het geld hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten.
 
Ketting met lange/ eeuwige levensduur?
Mss is dat helemaal niet nodig. De gemiddelde motor rijdt maar 4000 km/jr.
Maw er zullen nog zat motoren, inmiddels op leeftijd, in de schuur (vooral) geparkeerd staan, met nog de 1e montage ketting.

Je gaat je verbazen hoe snel dat gaat met die ketting abs had ook niemand nodig toch. en nu.
 
Geen idee hoeveel, maar sowieso iets. Kettingvet is niet ineens weg, het slijt geleidelijk weg totdat de weerstand voelbaar hoog is. Voordat je dat punt bereikt heb je dus al meer brandstof verbruikt dan strikt genomen nodig was geweest. Zal het veel uitmaken? Nee, niet echt. Het is niet meetbaar. Over de levensduur/bezit van een hele motor? Ook geen idee. Maar wat wel duidelijk is dat dit verschijnsel niet optreedt bij de fancy ketting.


'iets'...verwaarloosbaar verschil. Onmogelijk om te meten omdat de omstandigheden over zo'n lange tijd gewoon teveel verschillen.
 
'iets'...verwaarloosbaar verschil. Onmogelijk om te meten omdat de omstandigheden over zo'n lange tijd gewoon teveel verschillen.

Op je eigen motor lastig te testen, maar een proefopstelling hiervoor is super simpel.
Elektromotor een kettingwiel laten aandrijven, die via verschillende wel of niet gesmeerde kettingen een ander kettingwiel aandrijft en daar knoop je een motor aan als dynamo.
Je meet dan het opgenomen vermogen en het overgebrachte vermogen.
Tenzij je heel exact wilt weten hoe groot de wrijving is van de ketting/kettingwielen is het niet eens heel relevant wat de verliezen in de motor/dynamo zijn, het gaat alleen om de verhouding en hoe sterk die veranderd als de ketting uitdroogt.

In de echte wereld merk je er niks van omdat je het toeschrijft aan je rechterhand, de tegenwind of noem het maar, maar het zou me niks verbazen als en nog wel een flink percentage wrijving en dus een stukje brandstof gebruik tussen zit.
Ik weet nog uit mijn brommertijd dat als je een wat slappe ketting die echt goor was goed grondig reinigde, smeerde en goed stelde er gewoon wel ca 5km/h verschil in topsnelheid was. Van 90 naar 95. Nu is benodigd vermogen ook nog ongeveer kwadratisch per stukje snelheid dat je er bij krijgt dus het zal best een flink verschil zijn geweest. Zuiniger had ik nooit oog voor dus daar weet ik alleen niks meer van.
 
Maakt zo'n onderhoudsvrije ketting veel lawaai.... :?

Ik bedoel een vers gesmeerde ketting hoor ik duidelijker dan een 'droge' ketting die na 500km ingespoten moet worden.

Iig een leuke ontwikkeling want hoe minder op de knieën bij de motor hoe beter......;)....alhoewel onderhoud aan je motor ontspannend is.
 
Nou ik ben wel benieuwd naar de eerste langeduur testen van de motorbladen :t massa's van die bladen hebben een langeduur testmotor in gebruik.
Of is er hier al iemand die er zo'n godsvermogen aan wil spenderen?? Ik in ieder geval niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan