Nooit meer ketting smeren!

Hmmm € 75 voor een normale ketting of € 250 voor deze. Is toch nog wel een heftig verschil.

Daarnaast begrijp ik dus goed dat je deze met normale tandwielen gebruikt? Dat vind ik dan wel vreemd. Had verwacht dat dat dan ook een speciale coating nodig zou hebben.
Of in ieder geval een voorgeschreven materiaal. Nu moet je zelf maar uitzoeken of het met jou gekozen tandwielen ook goed werkt.
 
Idd.
Om maar een stom vergelijk te maken:
Een (normale) kettingset voor mijn motor kost 140€.
En die gaat tussen 30.000 en 40.000km mee

Voor mijn koersfiets betaal ik voor de gehele set 160€. (En dat is nog een goedkope set, lang niet van de duurste groep).
En die gaat maar 10.000km mee, in het beste geval 15.000km, maar dan mag er al niet door de regen worden gereden :/
Ga maar eens met de ATB flink de blubber in. Dan gaat 't echt heel hard!
Voor het idee: Ik heb eens op 1 dag in het Sauerland op de ATB 1 set remblokken (voor en achter) versleten.
De kransenset achter was niet meer waarneembaar. Het was 1 grote klont blubber wat rond draaide.
Je begrijpt 't niet, maar het werkte desondanks nog prima. :t
 
Beetje de nadruk leggen op mijn foutjes B|
Het was vooral een beetje grappig bedoeld hoor ;)
Heb dat in het verleden ook al gehad, bij slechte net connectie, "huh, het wordt niet verzonden?" En dan nog eens klikken ... "oeps, staat er nu twee keer???" ;)
 


En zo is het ook met die ketting ook, positief ontvangen zo iets moois!
Ik heb alle soorten en merken ketting spray gehad. Het is allemaal troep wat er zo weer af ligt en je blijft aan het poetsen want het blijft overal aan plakken behalve aan je ketting! Ook die zogenaamde smeer systemen leuk maar alles zit onder de olie en met een beetje pech je band ook en voor het mooie is de ketting alsnog net te droog.

Ik ga liever rijden dan m'n velg etc boenen of m'n ketting smeren.

Dus toen ik dit topic tegenkwam gelijk voor mezelf en m'n vrouw zo'n ketting en tandwielen besteld. En als de beloftes maar enigszins waar zijn is het mij de zuur verdiende centjes al waard!
 
DryLube kettingspray van S100 alleen maar goede ervaringen.
Helemaal mee akkoord. Geen smerige kuipen, wielen,... Geen zwarte oude vet klodderij..en ik heb het idee dat de kettingset zelfs langer meegaat.. Mijne zit er nu 20000km onder en ziet er nog nieuw uit. Nog nooit moeten bij spannen..
 
DryLube kettingspray van S100 alleen maar goede ervaringen.
Ook gehad.... Maar ik vond het helemaal niks. Het laat niet echt een film laagje op de rollen achter en zo wel dan spetterde hij als nog!

Maar goed ervaringen verschillen blijkbaar.
 
DryLube kettingspray van S100 alleen maar goede ervaringen.
Helemaal mee akkoord. Geen smerige kuipen, wielen,... Geen zwarte oude vet klodderij..en ik heb het idee dat de kettingset zelfs langer meegaat.. Mijne zit er nu 20000km onder en ziet er nog nieuw uit. Nog nooit moeten bij spannen..
Ik vind die juist helemaal niet goed :N
En al zeker niet bij nat weer.
De rolletjes gingen in no time glimmen en rammelen.
Ik gebruikte vroeger de S100 witte kettingspray, heel goede ervaringen mee. Kettingen gingen bij weer en wind tussen 35.000 en 45.000km mee. Het viel mee wat afvliegen vet betreft, en bij droog weer rond de 500km smeren, bij nat weer rond de 300km.

Toen kwam de opvolger, de 2.0 , en die was beduidend minder goed. Zowel bij droog als bij nat weer in no time glimmende rolletjes. Daarom ook eens de dry lube geprobeerd, nóg slechter dan de 2.0
Alle drie voornoemde S100 kettingsmeermiddelen kosten tussen 15 en 19€ voor 400ml.

Sindsdien al vanalles geprobeerd (behalve Motul), maar die staat nog op mijn probeer lijstje.
Heb ook al eens de goedkope Eurol Chain Lube Spray geprobeerd, ongeveer 9€ voor 400ml.
Bij droog weer smeert het zeer goed, en gaat maar liefst mee tussen 800 en 900 km! Bij nat weer dan weer een pak minder, pakweg 250km. Maar het grootste nadeel, een verschrikkelijke kliederzooi!

Daarna overgestapt op Eurol White Grease. Ondanks het niet beschreven staat specifiek voor de ketting te dienen, is het niet slecht, minder goed dan de aloude S100 witte kettingspray, maar beter dan vele anderen. En nóg goedkoper dan voornoemde, namelijk ongeveer 7,50€ voor 400ml.

S100 heeft nu blijkbaar weer iets nieuws, de High-end kettingspray. Echter weinig zin die ook nog te proberen, kost ruim 24€ voor maar 300ml.

Wat mij betreft, laat maar komen, die "smeerloze" kettingen!
 
Ik vind die juist helemaal niet goed :N
En al zeker niet bij nat weer.
De rolletjes gingen in no time glimmen en rammelen.
Ik gebruikte vroeger de S100 witte kettingspray, heel goede ervaringen mee. Kettingen gingen bij weer en wind tussen 35.000 en 45.000km mee. Het viel mee wat afvliegen vet betreft, en bij droog weer rond de 500km smeren, bij nat weer rond de 300km.

Toen kwam de opvolger, de 2.0 , en die was beduidend minder goed. Ook hier, zowel bij droog als bij nat weer in no time glimmende rolletjes. Daarom ook eens de dry lube geprobeerd, nóg slechter dan de 2.0
Alle drie voornoemde S100 kettingsmeermiddelen kosten tussen 15 en 19€ voor 400ml.

Sindsdien al vanalles geprobeerd (behalve Motul), maar die staat nog op mijn probeer lijstje.
Heb ook al eens de goedkope Eurol Chain Lube Spray geprobeerd, ongeveer 9€ voor 400ml.
Bij droog weer smeert het zeer goed, en gaat maar liefst mee tussen 800 en 900 km! Bij nat weer dan weer een pak minder, pakweg 250km. Maar het grootste nadeel, een verschrikkelijke kliederzooi!

Daarna overgestapt op Eurol White Grease. Ondanks het niet beschreven staat specifiek voor de ketting te dienen, is het niet slecht, minder goed dan de aloude S100 witte kettingspray, maar beter dan vele anderen. En nóg goedkoper dan voornoemde, namelijk ongeveer 7,50€ voor 400ml.

S100 heeft nu blijkbaar weer iets nieuws, de High-end kettingspray. Echter weinig zin die ook nog te proberen, kost ruim 24€ voor maar 300ml.

Wat mij betreft, laat maar komen, die "smeerloze" kettingen!

Ja die ervaring had ik dus ook rolletjes binnen no time blank "dus nul smering". En als je het wat dikker aanbracht had je alles er onder zitten!
 
Ik vind die juist helemaal niet goed :N
En al zeker niet bij nat weer.
De rolletjes gingen in no time glimmen en rammelen.
Ik gebruikte vroeger de S100 witte kettingspray, heel goede ervaringen mee. Kettingen gingen bij weer en wind tussen 35.000 en 45.000km mee. Het viel mee wat afvliegen vet betreft, en bij droog weer rond de 500km smeren, bij nat weer rond de 300km.

Toen kwam de opvolger, de 2.0 , en die was beduidend minder goed. Zowel bij droog als bij nat weer in no time glimmende rolletjes. Daarom ook eens de dry lube geprobeerd, nóg slechter dan de 2.0
Alle drie voornoemde S100 kettingsmeermiddelen kosten tussen 15 en 19€ voor 400ml.

Sindsdien al vanalles geprobeerd (behalve Motul), maar die staat nog op mijn probeer lijstje.
Heb ook al eens de goedkope Eurol Chain Lube Spray geprobeerd, ongeveer 9€ voor 400ml.
Bij droog weer smeert het zeer goed, en gaat maar liefst mee tussen 800 en 900 km! Bij nat weer dan weer een pak minder, pakweg 250km. Maar het grootste nadeel, een verschrikkelijke kliederzooi!

Daarna overgestapt op Eurol White Grease. Ondanks het niet beschreven staat specifiek voor de ketting te dienen, is het niet slecht, minder goed dan de aloude S100 witte kettingspray, maar beter dan vele anderen. En nóg goedkoper dan voornoemde, namelijk ongeveer 7,50€ voor 400ml.

S100 heeft nu blijkbaar weer iets nieuws, de High-end kettingspray. Echter weinig zin die ook nog te proberen, kost ruim 24€ voor maar 300ml.

Wat mij betreft, laat maar komen, die "smeerloze" kettingen!

Ik heb ook al veel merken geprobeerd, Eurol chainlube road en racing bevalt me nog het beste.
De truc is om niet te veel in één keer te smeren, maar wat vaker licht smeren.
 
Ik heb ook al veel merken geprobeerd, Eurol chainlube road en racing bevalt me nog het beste.
De truc is om niet te veel in één keer te smeren, maar wat vaker licht smeren.
Dat klopt idd. Als je "veel" smeert, gaat het bij droog weer echt bijna 1000km mee alvorens je rolletjes ook maar lichtjes gaan glimmen. Dan kan je idd beter minder en regelmatiger smeren. Dank voor de tip :t
Bij regen moet je sowieso veel smeren.

Gelukkig is mijn motor een woon werk beest, en kan het dus geen kwaad dat alles achteraan onder de kliederzooi hangt. Gelukkig blijft het wel overal waar je zelf niet tegenkomt met je broek of schoenen. En eens de klodders uit die plastieken ketting kast op de achterbrug komen, weet je dat het tijd is weer eens te gaan ontklodderen 🤣

Maar ik gebruik nu voor de Eurol White Grease. Die houd zo een beetje het midden tussen alles.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zeker ook interesse in deze fancy nieuwe ketting met bijpassende tandwielen. Daarom stel ik de ketting bloot aan de volledige 180pk en 141Nm om hem op z'n weg naar een vroeg graf te helpen. Ben vooral geïnteresseerd in de volledige afwezigheid van oude vettige troep op het wiel, de swingarm, het blok, het tandwielkapje... en hopelijk blijft ie ook mooi. Het spannen van de ketting is best een leuk klusje op de Superduke en in drie jaar eigenaarschap alleen nodig geweest na een circuitdag.
 
Ook gehad.... Maar ik vond het helemaal niks. Het laat niet echt een film laagje op de rollen achter en zo wel dan spetterde hij als nog!

Maar goed ervaringen verschillen blijkbaar.
Je dient de ketting in te vetten na het rijden en niet te dik . dan hebbie geen spetters.
Maar ik denk dat je toe bent aan een cardan daar zal je rustig van worden...
 
Ik heb ook al veel merken geprobeerd, Eurol chainlube road en racing bevalt me nog het beste.
De truc is om niet te veel in één keer te smeren, maar wat vaker licht smeren.
Klopt dan gaat het inderdaad iets beter. Ik heb zelfs zo'n speciale reiniging set van S100 dan zou het daarna beter hechten. Het helpt allemaal wel kleine beetjes. Maar in mijn ogen blijft het veel werk met een hoop viezigheid als gevolg.

Maar voor sommige hoort het er bij.
 
Ik heb zeker ook interesse in deze fancy nieuwe ketting met bijpassende tandwielen. Daarom stel ik de ketting bloot aan de volledige 180pk en 141Nm om hem op z'n weg naar een vroeg graf te helpen. Ben vooral geïnteresseerd in de volledige afwezigheid van oude vettige troep op het wiel, de swingarm, het blok, het tandwielkapje... en hopelijk blijft ie ook mooi. Het spannen van de ketting is best een leuk klusje op de Superduke en in drie jaar eigenaarschap alleen nodig geweest na een circuitdag.

BMW waar hij standaard bij geleverd kan worden heeft ongeveer het zelfde aantal pks dus dat zou prima moeten kunnen. Volgens mij moet hij dan zelfs zo'n 20k+ mee kunnen gaan volgens de berichten.
En spannen is bijna of zelfs helemaal niet nodig aangezien hij niet/nauwelijks optrekt.
 
Je dient de ketting in te vetten na het rijden en niet te dik . dan hebbie geen spetters.
Maar ik denk dat je toe bent aan een cardan daar zal je rustig van worden...
Ik word nooit rustig 😜.

Maar ik doe het altijd op een warme ketting. Met m'n motorpak nog aan al zwetend met helm op terwijl de motor 30 sec stil staat na een ritje. Helaas die 30 sec want je moet de bus zo lang schudden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan