Nooit meer olie verversen?

raeBigoY

MF veteraan
21 jun 2007
16.553
0
Schoonhoven (Zuid Holland)
Uit het http://www.ad.nl/utrecht/oost/article2013862.ece (Algemeen Dagblad)

Interessant stukje, maar of de industrie zo blij is met het omzetverlies....... :Y
Olie erin, peilen, af te toe een beetje erbij........ motor is eerder 'op' dan de olie *O*
 
Laatst bewerkt:
Ook de integrale tekst uit het artikel maar ff:



Nooit meer olie verversen

Door BERBER SCHRIJVER

DOORN - Nooit meer de olie van je auto laten verversen. En ook nog eens minder brandstof verbruiken. Dat kan met een vinding van Joop Boesjes (44) uit Doorn. Vandaag hoort hij of hij met zijn smeersel het Energie Idee van Senter Novem uitgereikt krijgt.

Gewone, minerale motorolie is eigenlijk een vies goedje, zegt Boesjes. Het wordt gemaakt van aardolie. Dat is weliswaar een natuurproduct, maar er wordt van alles aan toegevoegd om er smeerolie voor bijvoorbeeld de auto van te maken. Een ‘dopingpakketje’ noemt Boesjes de supplementen. Bovendien zitten er giftige stoffen in de gangbare smeerolie.

Dat moet anders, vond Boesjes, die een smeersel bedacht dat gemaakt is van plantaardige olie. ,,Ik heb er als het ware een biologische kunststof van gemaakt. Het smeert beter onder meer, omdat het ook bij lage temperaturen goed werkt. Daardoor ontstaat er geen slijtage aan de motor en komen er dus ook geen ijzerdeeltjes in de olie.’’ De olie wordt veel minder snel vuil en behoudt z’n smerende werking.

Verversen is niet meer nodig. Boesjes heeft berekend dat een auto een miljoen kilometer kan rijden op dezelfde fles olie. Bijkomend voordeel: minder brandstofverbruik omdat de olie ook bij lagere temperaturen werkt. En minder onderhoudskosten als gevolg van slijtage.

Of er gewoon olijfolie onder de motorkap kan? Beter van niet, zegt Boesjes. Hij gebruikt weliswaar plantaardige olie, gemaakt van bijvoorbeeld koolzaad, maar niet puur. ,,Ik voeg er ook van alles aan toe om er het juiste olieproduct van te maken.’’

Toch staan garages niet te trappelen om zijn olie te gaan gebruiken, zegt hij. ,,Het kost ze gewoon omzet omdat ze nooit meer olie in rekening kunnen brengen.’’ Al is al wel een busbedrijf in het zuiden van het land erop over gestapt. Particulieren kunnen volgend jaar aan de olie komen. Hij wil het via internet gaan verkopen.

Joop Boesjes werkte zeventien jaar in de offshore, voor hij in 1999 langzaamaan voor zichzelf begon. Hij zat eerst in de olieboring, de laatste acht jaar op een platform voor gaswinning op de Noordzee. De laatste periode zette hij, in de weken dat hij thuis was, zijn bedrijf op. Dat richt zich onder meer op de ontwikkeling en verkoop van groene olieproducten. Hij heeft een eenmanszaak, maar werkt samen met andere ‘groene innovators’.
 
Laatst bewerkt:
boes256.gif
??


Ik wantrouw al die geweldige "It's amazing Mike" berichten een klein beetje O-)
 
Laatst bewerkt:
Goed idee als het echt werkt toch?

Met onze hobby's op twee, danwel 4 wielen, is het helemaal niet slecht om ook een beetje aan het milieu te denken!
 
Mmmm.. 'k heb er niks op tegen dat het spul eerst in andermans blok getest wordt. Hoewel, veel kwaad zal het niet kunnen.
 
Laatst bewerkt:
dus.. nooit meer choken, vanuit de schuur direct t gas erop, aftapdop dichtlassen? klinkt goed! ben nu wel benieuwd naar wat geloofwaardige reviews van het spul ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd; zou wel ideaal zijn, zijn toch de grootste kosten bij onderhoud : olie en oliefilter ...
 
Vraag me wel af of dat spulletje ook zo geniaal zal werken bij hoogtoerige machines...

of heeft ie daar ook zijn eigen 15plant30 voor ontwikkeld? :P
 
Laatst bewerkt:
Op lage temperatuur zou het ook smeren?

Behoud dat spul dan zijn dikte tijdens temperatuurverschillen??

Als het uitgebreid getest word lijkt het mij wel wat. Innovatief!
 
ik ververs al nooit olie :+

het zal ongetwijfeld schandalig duur zijn dus niet voor mij weggelegd.

daarnaast vraag ik me af hoe het kan dat die olie niet vuil zou worden, neem dat een motor evengoed nog vervuild en dat dat ook in de olie komt?
 
klinkt als een broodje aap + als het waar zou zijn zal de regering vast wel iets bedenken om het hier in nederland te verbieden ofzo.
 
Hmm, waarom zou het niet werken? Een schonere wijze om te smeren. In principe dient olie om te smeren, en als dit goedje onder alle temperaturen goed smeert én niet vervuilt zou het prima kunnen.

Al vraag ik me af of mijn koppelingsplaten dit ook een goed idee vinden. En of al die oliekoelers het hier net zo goed op doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan