Noord Engeland, zonder regen

brunifumi

Die hard MF'er
14 aug 2005
293
111
Barneveld
Met veel plezier lees ik de vele verslagen, maar het is tijd om Noord-Engeland eens in het zonnetje te zetten, letterlijk.
Al vele jaren staat Engeland op mijn lijst om te bezoeken, echter kreeg ik niemand zo gek om die kant op te gaan. Dus al vele jaren elk jaar weer Dolomieten, een supertoer via Tsjechië en Slovenië en dat soort ritten met een leuke groep, wat een narigheid…. Maar niemand vond Engeland een goed idee. Duur, nat, links rijden etc.etc. Vorig jaar heb ik voor het eerst in een klein tentje geslapen, beviel me goed. Dus mijn voornemen dit jaar was, ik ga naar Engeland, met de tent, alleen of met een groep, hoe dan ook. 1 wilde mee, maar moest om goede thuisfrontredenen toch afhaken. Ik heb een mooi gezin met 3 jonge kinderen, maar ben ook wel een einzelganger, dus alleen reizen is geen probleem. Het moet echter ook weer niet te lang worden. De overtocht is al lang geboekt en verder niets geregeld. Ik heb wel vele uren met Basecamp routes aan het tekenen geweest. Een deel van de voorpret. De ronde is getekend, als het meezit een langere lus via Hinckley en we zien het wel. Mijn tiger 800xc is er in ieder geval klaar voor. De trip is van maandag eind middag t/m zondagochtend, de komende tijd zal het verslag hier gezet gaan worden.

Dag 1, 20 mei
135km
Barneveld-Europoort

Het is maandag, en ik moet uiterlijk 19:30 inchecken. De topkoffer en bagagerol liggen thuis klaar dus tijd zat om nog een werkdag te maken. Die is lekker volgepland. De bouwvergadering gaat gelukkig lekker vlot, nog een paar dingen regelen en met de leasebak naar huis. Daar staat mijn gezin en een schaal Lasagne op me te wachten. Die werk ik naar binnen, sprokkel de laatste spulletjes bij elkaar en knoop alles op de mijn tiger. Een collega belt nog met de laatste vraag en ik kap nu echt met werken. De topkoffer klikt er zo op, dan de roltas en de tent. De rockstraps had ik al aan het frame gebonden. Wat een ideale dingen. Binnen no time schuif je alles op zijn plek en span je je boel op. Afscheid nemen, helm op en gaan. En binnen 1 minuut weer terug…. Geprint ticket vergeten en de checklist met de laatste dingetjes die er nog in moesten. Gelukkig verder niets vergeten. Nogmaals zwaaien en nu echt weg. Ik zit midden in de spits en wurm me door wat files heen. Als Barnevelder ben ik altijd onder de indruk van het havengebied, maar het stinkt wel. Het koelt af en aan de kust trekt het dicht. Mmm, had ik toch de wintervoering in de jas moeten laten zitten? Shirt is wel fris. De controles gaan lekker snel en voor ik het weet heb ik de eerste helling van 11 procent al te pakken en sta ik binnen. Een vriendelijke Britse motorrijder helpt met vastzetten, struin even op het dek, daar staan wat jaren 30 auto's en ik zoek mijn kamer. 9131, de eerste bij de lift. Ik drop mijn spullen en loop wat rond. Het is flink mistig geworden en zie dus eigenlijk niks. En de verhalen kloppen, als je als artiest echt niks bereikt hebt, ga dan op een schip jengelen. Al gauw heb ik het gezien en duik mijn mandje in. Morgen vroeg er uit om Engeland te zien.

DSC_1446.JPG

DSC_1448.JPG




Dag 2, 21 mei
370km
Kingston upon Hull-Kirkby Stephen
dag1.JPG

Ik heb redelijk geslapen, de buren hebben roomservice en ik wordt langzaam wakker. Even de benen strekken en het dek op. De zon schijnt, en niet zo'n beetje ook. Helemaal top. Eerst een grote bak koffie en dan klaar om te gaan.

DSC_1452.JPG

Al vlot kunnen we gaan. Enkele oude harleys worden met moeite aangetrapt en ik duik de ochtenddrukte in met veel rotondes. Het links rijden valt me mee en na een half uur duik ik een landschap in wat Duits aan doet. De kilometers gaan vlot. Ik nader de moors en het wordt al beter. Smalle steile weggetjes langs boerderijen en niemand te bekennen. Hellingen tot 20 procent, dat gaat lekker. Even rijdt ik op een veluwse heide en opeens uitzicht op rotswanden en de zee, dat moet Robin Hoods Bay zijn.
DSC_1459.JPG

DSC_1461.JPG


Na een steile wandeling naar beneden eet ik mijn eerste proper englisch breakfast met extra bacon. En koffie natuurlijk. Daarna even een wandelingetje over het strand en weer door.
DSC_1464.JPG

IMG-20190521-WA0006.jpg
DSC_1465.JPG
DSC_1467.JPG

De York Moors zijn schitterend, het lijken de heidevelden bij Vierhouten, maar dan veel ruiger. 25 procent stijging heb ik al vaak en zelfs al een stukje 30. Ik ben aan het genieten en alleen na het keren na een verkeerde afslag tob ik even met het links rijden.
DSC_1471.JPG

DSC_1473.JPG


De verbinding naar de yorkshire dales is ook mooi, veel dorpjes en een kort stukje snelweg. Het wordt mooier en mooier. Ik rijdt tussen de muurtjes of kilometers lang door schitterende gebieden. Tegenliggers zijn er nauwelijks en in te halen auto's ook niet veel en die laten me telkens nadrukkelijk voorbij. Er wordt netjes gereden en zwaai enthousiast naar iedereen die ruimte voor me maakt. Ik kom boven de 500 meter en het stijgen en dalen stopt niet. Een flink stuk ligt er net nieuw grit. Erg vervelend want het rijdt voor geen meter en 20 procent dalend een scherpe bocht nemen is niet ideaal.
DSC_1480.JPG

DSC_1484.JPG

DSC_1487.JPG

DSC_1489.JPG

Ondertussen raakt de tank al weer leger. Een pomp bij een garage ziet er zo gaar uit dat ik maar even door rijdt. 25km verder na weer een mooi heuvel gepakt te hebben lukt het wel. Het wordt ook tijd een camping op te zoeken. Pennine view in Kirkby Stephen wordt het. Om iets over 5 ben ik er en heb er 370km op zitten. Ik had niet verwacht dag 1 al zo ver te komen. De receptie is dicht. Na het bellen van het goede nummer, dus niet die op de site maar op het briefje op de deur, komt er een dame met zoontje in de buggy aan lopen. Ik check in en zoek een plekje uit. Er staat nog weinig dus zet de tent bij een picknicktafel. Het installeren gaat prima, gooi wat zooi uit de topkoffer en ga naar de coop om in de slaan voor het avondeten. Het wordt pasta carbonara en sla ook in voor de komende dagen. Ook een fles irn bru sla ik in wat ik nog ken van een rondrit Schotland(met een koekblik). Wat was dat ook alweer? Ik pak de kaart er bij en de navi en trek de conclusie dat vanuit hier ik ook de komende route vanuit de camping kan rijden. Ik laat hem lekker staan. Ik moet dan wel wat extra km maken om op de routes te komen maar dat is hier geen straf. Ook het zoeken van een camping, opbouwen en afbreken kost best wat tijd. Tijd voor avondeten. De pasta smaakt prima en ik neem wat irn bru. Oh ja, dat was het, kauwgomballensap. De percolator pruttelt een bakje koffie en ik bel het thuisfront. Ik maak een kort wandelingetje door het dorp. Als projectvoorbereider in de bouw verbaas ik me over de riolering tegen de gevel van een woning, dat wordt hier vaker gedaan. Lelijk, maar past altijd. Ik tik nog even een stukje verslag en ga slapen. Tot morgen.
DSC_1491.JPG

DSC_1494.JPG

DSC_1495.JPG
 
Dag 3 22 mei
275km
Kirkby Stephen - Brampton - Kirkby Stephen
dag2.JPG

Om 2 uur wordt ik wakker en denk dat de dag al begonnen is. De tent blijkt de terreinverlichting niet goed tegen te houden. De aliexpress hanglamp had thuis kunnen blijven. Ik ga weer slapen en om kwart voor zeven sta ik op en ga even lekker douchen. Haast heb ik niet, de receptie is pas om 9 uur open en ik wil de twee extra nachten nu even regelen voor vertrek. Het is alweer schitterend weer terwijl ik mijn ontbijtje weg werk. De topkoffer is de kluis op de camping en doe alleen een rugzakje onder een bagagenet.
DSC_1496.JPG


Om mij heen ontbijten de konijnen ook. Ik maak alles klaar, betaal voor twee extra nachten en ga. Vandaag staat de lus in de planning door de Pennines tot aan Hadrians Wall. Meteen laat Engeland zich van zijn mooiste kant zien. Na een tijdje rijd ik tientallen km op wegen van nog geen 2,5 meter breed. Gelukkig is er geen verkeer, af en toe een schaap.
DSC_1501.JPG

DSC_1504.JPG

DSC_1507.JPG
DSC_1510.JPG

Ik moet zelfs twee hekken open en dicht doen om de weg te kunnen volgen. Er staat een telefooncel bij. Is die om de boer te bellen als een schaap ontsnapt is?
DSC_1512.JPG


Ik rijdt de north pennines in en de Hartside Pass, die lekker de hoogte in gaat over vloeiende en brede wegen. Minder werken op de centimeter, maar heerlijk vegen door de ruime overzichtelijke bochten door een mooi landschap met zelfs wijnvelden. Had ik al gezegd dat het mooi droog weer is en een graad of 17?
DSC_1513.JPG

DSC_1514.JPG


Northumberland is het volgende stuk. Ik ben op zoek naar een plek om wat te eten, maar het is hier echt leeg. Bij een wandelpad zet ik de tiger aan de kant. Midden in het weiland waar als je heel goed kijkt een pad doorheen loopt zoek ik een lekkere steen om op te zitten. De steen er naast is mijn side table voor mijn zak met die ochtend gesmeerde broodjes, de irn bru voor de energie en de dopper. Ik zit er zeker twintig minuten en op het weggetje komt maar 1 auto langs. Wat een rust. Dit is echt bijtanken.
DSC_1515.JPG

DSC_1517.JPG

Even verderop zie ik opeens veel toeristen. Het blijkt een fort, restanten tenminste, aan hadrians wall te zijn met de naam Harrows scar milecastle. Moet indrukwekkend zijn geweest maar het museum sla ik maar over.
DSC_1521.JPG

DSC_1522.JPG


Ik zak weer naar het zuiden en het doet weer wat Duits aan, maar dan met Engelse muurtjes en oude gebouwen. Ik passeer een schitterende stenen brug bij kirkoswald.

DSC_1529.JPG


Langzaamaan kom ik in de bewoonde wereld en is er ook toerisme aan Ullswater, een schitterend gelegen meer waar ik even relax op een strandje. Alleen rijden bevalt me prima, stoppen wanneer je maar wilt, gassen wanneer ik daar zin in heb, of wat rustiger en de omgeving in me opnemen.
DSC_1534.JPG

DSC_1538.JPG

Vervolgens staat de kirkstone pass op het menu. Ik kom opeens ook andere motorrijders tegen. Het is ook zeker een mooie pas, maar heb vandaag uitdagender stukken gereden.
DSC_1539.JPG

DSC_1540.JPG

DSC_1545.JPG

DSC_1546.JPG

Bij Windermere knip ik de route en rijd weer naar de camping. Ik haal nog rijst in zak met iets groente en een toetje. Die rijst kook ik en daarna het vlees uit blik is het plan. Ik pak water, gooi de rijst er in en lees hoe lang te koken. Niet dus, het is een zak die in de magnetron opgewarmd moet worden. Kok zal ik nooit worden, zelfs dit gaat mis. Meteen afgieten die rijst, het op te warmen vlees met saus er bij en aan die brander. Ik verbaas me over de goede combinatie die ik heb gemaakt, dit is best te eten. Daarna het toetje en natuurlijk de koffie! Na een wandelingetje door het dorp zoek ik de tent weer op.
DSC_1549.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dag4
Kirkby Stephen-Calderbridge-Kirkby Stephen
305km
dag 3.JPG

Ik heb lekker uitgeslapen, ga douchen, ontbijt en maak wat broodjes voor onderweg. Dit is ontspannen. De lucht is wat grauwer maar het is nog altijd droog. Na drie kwartier rijden om de route weer op te pakken ben ik klaar voor de rit van vandaag. In deze omgeving is zelfs de verbindingsroute mooi en ondertussen is het lekker opgeklaard. Het eerste stuk vanaf Windermere naar Kendal is erg toeristisch en dus druk. Ik slinger langs de meren, die heb ik nu wel gezien.
DSC_1556.JPG

De eerste pas wordt genomen, de honister. Een mooie pas tussen de heuvels en voorbode voor wat komt. Ik kom weer in groen gebied en heb uitzicht op de Ierse zee, jammer dat er wel zware industrie van Sellafield er voor staat.
DSC_1559.JPG

DSC_1561.JPG


De grote uitdaging van de trip ligt voor me, de hardknott pass. Eerst een smal stuk slingeren tussen hoge heggen. Dan opent het landschap en klim en daalt het wat. Dan het steile stuk omhoog met de hairpins er in. Het hobbelt en stuitert alle kanten op. 30% omhoog, erg smal, smerig en scherpe knikkenDe Stelvio is een vierbaans weg hiermee vergeleken. De Tiger bromt en fluit lekker, goed kijken, achterrem er bij en het gaat heerlijk. 1 knik is zo extreem dat ik niet ver genoeg kijk. In de bocht stop ik. Even van het uitzicht genieten, doorkijken, lijn kiezen en gas erop. Wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden. Weer goed kijken, rollend met de achterrem er bij en het gaat top. Op een vlakker stuk draai ik het gas even open. Wat is dit gaaf. Op dit soort wegen komt de Tiger echt tot zijn recht, ondanks het korte stopje was het uitdagend rijden, maar nooit spannend of lastig. Vervolgens de wrynose. Minder hobbelig en extreem maar nog steeds een uitdaging. Ik kan een flink eind vooruit kijken, er komt niemand aan, gaan dus die bult op. Weer schitterend, de uitzichten nog mooier.
DSC_1563.JPG

DSC_1565.JPG

Via mooie wegen tussen heggen en muren slinger ik door. Ik wil afslaan maar het verkeer staat vast. De weg is nog geen 5 meter breed, maar er rijden wel bussen en vrachtwagens. Wat zijn die dingen hier hoog, tot bijna 5 meter. Het staat muurvast. Een niet zo handige chauffeur heeft zijn trailer vastgereden op een muurtje. Er zit geen beweging in het verkeer, gelukkig kan ik er langs.
DSC_1568.JPG

Rijdend langs de lange file stop ik af en toe om mensen te vertellen dat ze nog wel even staan en maak een praatje met een ducati st4 rijder. Een echte Brit, met bruin leren jas en een grote snor. Het blijkt dat de een van de belangrijkste wegen dicht is door een ongeluk en veel handige chauffeurs en toeristen op ongeschikte wegen terecht komen. Door de vele stops wordt het al wat later, tijd om in een pub wat te gaan eten.
DSC_1569.JPG

Het wordt een broodje kalkoen met vulling. Niet vaak had ik zo’n droge bek na het eten, alsof er een oud stuk roggebrood in de droge kalkoen was gepropt met een zout broodje. Ik had tevoren al betaald, maar je zou er bijna een aanklacht voor indienen.
De omgeving blijft verrassen. Terwijl ik wat foto’s maak van een schitterend gelegen hotel in Newby Bridge rijdt er schuin boven me een oude stoomtrein. Wat en rook komt daar vanaf. Zou die er over 20 jaar nog mogen rijden?
DSC_1570.JPG

DSC_1571.JPG

Ik stop even bij het Lakeland motor Museum. Helaas gaat deze al bijna dicht, dus die sla ik over. De weg vervolgd met uitzicht op windermere lake.
DSC_1573.JPG


Bij Cowgill ga ik de route af, het blijft mooi en om half 7 ben ik op de camping. Alweer pasta, nu met rode saus en als afsluiter en lekkere pot koffie.
DSC_1575.JPG

Doordat ik voor vertrek niet verwacht had nu al alle routes te hebben gereden heb ik tijd voor de lange lus via Hinckley. Ook hiervoor heb ik de route gemaakt. Ik ga voor het gemak en boek voor de laatste nacht een hotel. Dat had ik beter niet kunnen doen…Oh ja, had ik al gezegd dat het de hele dag droog is geweest?
 
Laatst bewerkt:
het is lang geleden, maar hier de rest van het verslag.

dag 5
Kirkby Stephen-Leicester
360km
Het was fris vannacht. Om 6 uur ga ik er uit, eerst douchen. het blijkt vannacht maar weinig boven 0 te zijn geweest. De minimum temperatuur van de slaapzak klopt aardig, 3 graden en moest er goed in duiken. Ik pak mijn spullen, doe het lekker rustig aan laat de tent lekker drogen, sorteer de boel en ga op pad.
IMG-20190524-WA0007.jpg

DSC_1580.JPG

De camping is echt schitterend gelegen, alleen maar mooie vergezichten. Ik sla een smalle weg in en klim ongemerkt naar 530 meter. Op 1 boer na zie ik niemand. Nog enkele tientallen km rijdt ik door verlaten gebied, op een paar minidorpjes na. Ik krijg nog even een ruime weg voorgeschoteld waar het gas even lekker open kan. Peak district is aan de beurt. Mooi is het zeker, maar dat vinden de Britten ook. Ik kruis heel wat grote en kleine plaatsen met tussendoor soms mooie wegen.
DSC_1584.JPG

DSC_1585.JPG

DSC_1587.JPG


Het waait lekker, op de weg zijn wat afvalbakken geblazen. Ik stop om ze er af te gooien en rijdt weer door. Ik word tureluurs van de dorpen. Vast leuk op vakantie, maar niet met de motor. In Delph eet ik een fish en chips.
DSC_1588.JPG

Ik ontdek ook wat mooie stukken van het peak district, waar ik van de uitzichten geniet. Weer niet alleen. Wat moet dit hoogzomer zijn? Daarna wordt het landschap landelijker. Op een gegeven moment nemen ze niet meer de moeite Engelse muurtjes te bouwen.
DSC_1591.JPG

DSC_1592.JPG

Het mooiste stuk Engeland heb ik nu echt verlaten.Omdat ik morgenochtend in het Triumph museum wil zijn had ik bedacht een hotel in Leicester te boeken. Wat een drukte en ik rijd nog verkeerd ook. Had ik de tent maar opgezet. In de stad, helaas de moeite niet waard, eet ik nog een pizza. Ik wandel terug naar het hotel en ga slapen. Ik zie een andere kant van Engeland, weg is de vriendelijkheid. Van motoravonturier ben ik verandert naar een hotelgast. Dat doen we dus alleen nog als het uiterst noodzakelijk is.
 
Dag 6
Leicester-Hinkley-Hull
270km
dag 6.JPG

Wakker worden en een Engels ontbijt bij een hotelketen. Die heb ik weleens beter gehad. Om mij heen zit een Taiwanees voetbalteam te eten. Even Google gebruiken. Mijn hotel zit naast het stadion van Leicester City. King power is de sponsor van Leicester City, de eigenaar was miljardair. Was, omdat hij vorig jaar zoals hij altijd deed met de helikopter vanaf de middenstip opsteeg. De laatste keer stortte hij een paar honderd meter verder neer. Ze zijn hier wel gek op voetbal en rugby, want iets dichter bij het centrum zit Leicester Tigers met een stadion waar je u tegen zegt.

Na het ontbijt maak ik de motor weer klaar en pak nog een bak koffie. Om even voor openingstijd ben ik bij de Triumph fabriek. Een fabriekrondleiding was vandaag helaas niet mogelijk, maar het museum over de geschiedenis en de techniek was erg interessant. Je kon enkel een stuk magazijn zien. Daar stond wel een 800xc met spikes achter en een ski voor.
DSC_1596.JPG

DSC_1600.JPG

DSC_1603.JPG


Vandaag een route naar Hull. Die valt me alles mee. Er kan lekker doorgereden worden op heerlijk slingerende wegen met goed overzicht. Af en toe een kleinere weg, waarbij ik de eerste doorwading tegenkom waar ook echt water staat.
DSC_1604.JPG

De plaatsen waar ik doorkom zien er verzorgd uit. Best maintained Village 2016 staat er bij Barrowby.. Ik denk dat de mensen elkaar ombrengen als de tuin niet netjes is. Het perfecte decor voor een Midsommer murders aflevering. Ook zie ik meerdere kathedralen. Even voor Hull kom ik langs een vliegveld. Bij de weg staan lampen als bij een spoorwegovergang, maar die is er niet. De start en landingsbaan zit zo dicht op de weg dat ze hem even dichtgooien bij grotere vliegtuigen vermoed ik. Veel te vroeg ben ik in Hull. Daar eet ik wat en ga naar de boot. Dag Engeland, je was prachtig. Tijdens het uitvaren begint het te miezeren, de eerste druppels die ik zie deze vakantie. Morgen weer rechts rijden. De heenreis is als de terugreis, dus die zal ik jullie besparen.
DSC_1608.JPG

Ik heb veel plezier gehad van de Tiger, praktisch, goed weggedrag en een heerlijk blok. Toch begin ik na 7 jaar de funfactor een beetje te missen, vandaar in augustus een nieuw apparaat gekocht. Minder praktisch, maar wat een fun.

unnamed.jpg
 
Laatst bewerkt:
Helemaal gelezen, leuk geschreven, mooie foto's, en een goede overweging voor mijzelf om ook toch eens naar Engeland te gaan. Veel motorrijdende vrienden vertellen me al lang dat ik daar heen moet maar het is er nog steeds niet van gekomen. :t
 
Erg mooi reisverslag, hulde!
Wat ik je ook kan aanraden; Schotland.
Dat aantrappen van ouwe Harley's ken ik; rondje Zuid-Engeland met een 'liberator' gedaan...helemaal top.
Veel plezier met je nieuwe brommert!
 
Erg mooi reisverslag, hulde!
Wat ik je ook kan aanraden; Schotland.
Dat aantrappen van ouwe Harley's ken ik; rondje Zuid-Engeland met een 'liberator' gedaan...helemaal top.
Veel plezier met je nieuwe brommert!
Dank je wel. Schotland heb ik jaren geleden met z’n tweeën met de auto gedaan, vooral westzijde en skye zijn geweldig. Dit was te ver voor de korte tijd
 
Terug
Bovenaan Onderaan