Noord-Holland topic: Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Anders rij je de afslag Sloten/Schinkel af met je vrachtwagen en zie je in je oog hoek 2 brommers voorbij vliegen op de A10...

Mis en Desp...bij deze gespot. 8-)

Btw HugoB ,vind je het goed als je wheelyvid volgende maand vast op SR.nl komt te staan?


I would be honored my friend :)
 
Progressieve vering voelt aan als een verbetering omdat het veel geschikter is voor een variabel gewicht (zowel een lichte berijder als een zware kunnen goed met 1 en dezelfde veer rijden).
Een (volledig) progressieve veer veert comfortabel zacht in het meest gebruikte begin van de veerweg, maar wordt steeds stugger naarmate je richting het einde van de veerweg gaat, dat is het idee er achter.
Op straat is het wel zo makkelijk overigens omdat je vering 'zachter' aanvoelt dan een lineaire veer.
een progressieve veer heeft een aantal windingen het materiaal heeft een bepaalde kracht waar het mee gedraaid wordt. dit betekend dus niet dat het eind van de veer veel meer kiloos kracht nodig heeft om in te drukken...

door de windingen wat verder uitmekaar te laten heb je een grotere afstand te overbruggen....dus de eerste windingen doe je kort opmekaar voor het eerste stukje veerweg...en de laatste windingen zet je wat verder uitmekaar voor het hardere remwerk/veerwerk.

want hier komt het grootste fabeltje om de hoek kijken, als je de veer dus voor de helft in drukt en je wilt m helemaal indrukken dan heb je meer kracht nodig...dan dat de veer helemaal uit is....<= dit is dus bullshit... :) zie het stukje hierboven...(de veer wordt dus NIET stugger...de windingen staan verder uitmekaar waardoor je meer marge tussen de windingen overhoudt...en dus veerweg behoudt...

Omdat de sterkte van de veer op geen enkel punt hetzelfde is, kan je de ingaande en uitgaande demping moeilijker instellen.
dus wel....de veer heeft dezelfde kracht nodig over elke stuk van de windingen.maar doordat er vaak een proggresieve veer gemaakt wordt van een stijver materiaal soort is de veer per definitie moeilijker in te drukken...daarbij komt dan ook nog eens de afstand van de windingen....naarmate je het eind van de veer bereikt moet je een langere afstand overbruggen en dus meer tijd nodig om volledig in te veren......

een veer heeft ook niks te maken met je demping!

en eigenlijk nooit perfect voor meer dan een bepaald punt in de veerweg. Hij veert dan wel lekker, maar de uiteindelijke functie van de demping wordt er minder effectief door.
je demping is over je gehele veerweg gelijk, een progressieve veer veranderd hier niks aan...

(Op het moment dat de veer vlug wordt bewogen als je bijvoorbeeld over een onregelmatigheid rijdt, komt er een bepaalde energie in de veer te zitten, en de demping zet deze energie zo veel mogenlijk om in warmte op het moment dat de veer, langzamer en geremd door de demping, de andere kant op veert. Een interessant detail is dan ook dat je met het afstellen van de demping op sportmotor vering eigenlijk alleen de 'langzame' snelheid waarmee je veer mag bewegen af stelt.)
hier ben ik je echt helemaal kwijt... :? :) dit doet het wel leuk op de verjaardag denk ik *D

Het beste (voor circuit e.d. dan) is een lineaire veer die precies gekozen is op het gewicht van de motor plus berijder. Dan maak je namelijk effectiever gebruik van je volledige veerweg en geven de instellingen voor in en uitgaande demping meer voorspelbare resultaten...
helaas zijn hier veel discussies over,maar wat ik wel weet is dat juist in de racerij veel wordt gekozen voor een traploos progressief of een 2 traps progressief (hyperpro,WP,ohlins) gekozen wordt.

ff over die veerweg...denk ff logisch na, als je je HELE veerweg gebruikt bij bijv. het remmen voor de tarzan, en je veerweg is op (het zogeheten onder in je vork), wat is dan volgens jou het enige wat jou nog vering kan verschaffen??? :?
vraag 2: wil je dit?? (geen veerweg meer)....

(de motor zal met een juist gekozen lineare veer minder duiken en minder bewegen met lastwisseling)
de snelheid van het duiken heeft met je demping te maken en de windingskracht van de veer...dit moment wil je bij het aanremmen zo langzaam mogelijk doen,...

ik kan er nog wel wat dingen over uitleggen ...maar das niet handig denk ik...
want we hebben het nog niet eens gehad over veervoorspanning,positieve en negatieve veerweg en uitgaande demping....en natuurlijk de static sag... :) (nu ga ik kappen...)

Of heb ik het nu fout? :+
t valt wel mee...een paar schoonheidsfoutjes... :)

edit:
quizzzz;
- wat gebeurt er met de motor als je je voorvorkveren en achterveer eraf haalt?
- wat gebeurt er als al je demping van je motorfiets afhaalt?

ik ga nu naar huis...
ik ben heel benieuwd wat we krijgen...iedereen ff antwoorden...is leuk :)
 
Laatst bewerkt:
Bla, bla, bla, bla............ :Z :z

Is allemaal leuk en aardig.
Dan nu het volgende:
Bij de meeste motoren wordt de achterbrug gebruikt als hefboom voor de achterveer.
De kracht van indrukken van de veer is dus anders dan de kracht van het ingaan van het achterwiel (Ik hoop dat u mij nog begrijpt........)
Als de stand van het achterwiel anders wordt (ingedrukt wordt) dan wordt de stand van de hefboom (achterbrug) ook anders en dus ook de axiale kracht op de achterveer. Vroeger was de achterveer in de buurt van de achteras in het verlengde van de veerweg gemonteerd.
Mensen die werktuigbouw hebben gedaan die kunnen dit denk ik wel volgen....................
Graag uw reactie.
(Tot maandag allemaal. Ik heb nu weekend! :X :X )
 
edit:
quizzzz;
- wat gebeurt er met de motor als je je voorvorkveren en achterveer eraf haalt?
- wat gebeurt er als al je demping van je motorfiets afhaalt?

ik ga nu naar huis...
ik ben heel benieuwd wat we krijgen...iedereen ff antwoorden...is leuk :)



Dan rijdt je motor kut!
 
Anders rij je de afslag Sloten/Schinkel af met je vrachtwagen en zie je in je oog hoek 2 brommers voorbij vliegen op de A10...

Mis en Desp...bij deze gespot. 8-)

Btw HugoB ,vind je het goed als je wheelyvid volgende maand vast op SR.nl komt te staan?


hahaha lache hoelaat was dat??
 
Gewoon de hoeveelheid posts per pagina wat hoger zetten ;)
Tenks,maar ik had graag met de standaardwaardes op de eerste pagina gestaan. :)
Maar ik heb weer geleerd dat ik met de instellingen meer reply's op één pagina kan lezen,waarvoor hartelijk dank. :} :}
 
een progressieve veer heeft een aantal windingen het materiaal heeft een bepaalde kracht waar het mee gedraaid wordt. dit betekend dus niet dat het eind van de veer veel meer kiloos kracht nodig heeft om in te drukken...

want hier komt het grootste fabeltje om de hoek kijken, als je de veer dus voor de helft in drukt en je wilt m helemaal indrukken dan heb je meer kracht nodig...dan dat de veer helemaal uit is....<= dit is dus bullshit... :) zie het stukje hierboven...(de veer wordt dus NIET stugger...
:?
Liegt hyperpro dan soms om hun eigen veren?
Klik
Ik quote:
"With progressive springs the more force applied, the greater the resistance becomes; progressively slowing down the suspension travel before it reaches the end of its stroke. As force is applied to the suspension, the spring rate rises constantly. This is known as a “constant rising rate”."

En 'spring rate' is toch echt de hoeveelheid kracht die er uitgevoerd moet worden per mm beweging op de veer gemeten in kg/mm...

Dus wat jij daar zegt klopt in ieder geval al niet voor hyperpro veren...?

hier ben ik je echt helemaal kwijt... :? :) dit doet het wel leuk op de verjaardag denk ik *D
Even kijken of ik een beetje volledige text kan vinden over cartridge forks, valves, high and low speed damping en meer van dat soort onzin...
Ik weet even niet meer waar ik dat allemaal gevonden had. :X

helaas zijn hier veel discussies over,maar wat ik wel weet is dat juist in de racerij veel wordt gekozen voor een traploos progressief of een 2 traps progressief (hyperpro,WP,ohlins) gekozen wordt.
Corrigeer me als dit mij (door de dealer, websites en dergelijke) fout verteld is, maar:
Ohlins is helemaal niet progressief.
(Naja ok ze hebben een paar dempers met dubbele, verschillende, en dus progressief werkende kleppen waarbij dus de demping progressief is, en niet de veren. Deze zijn aangeduid met het type letter 'Q'.)

ff over die veerweg...denk ff logisch na, als je je HELE veerweg gebruikt bij bijv. het remmen voor de tarzan, en je veerweg is op (het zogeheten onder in je vork), wat is dan volgens jou het enige wat jou nog vering kan verschaffen??? :?
vraag 2: wil je dit?? (geen veerweg meer)....
Met de hyperpro veren die helemaal bovenaan in deze post genoemd worden zou je in deze situatie:
- Door het harde remmen helemaal onderin je vering zitten, logisch...
- Daardoor geheel in het meest harde en stugge gebied van de veer blijven.
- De vering zal in dat stugge gebied minder goed de hobbels op kunnen vangen omdat ie zich minder makkelijk in laat veren dan in het middengebied.


Beantwoord nu nog eens alle vragen met de kennis dat hyperpro inderdaad stugger wordt naarmate ie verder inveert... ;)
 
ZZooooWWWW he deeltje elf alweer,erg gaaf plaatje weer slo :} leuk zo met dat herfst motief erin.
nu hopen op wat beter weer....slechter als dit ken niet :(
 
ZZooooWWWW he deeltje elf alweer,erg gaaf plaatje weer slo :} leuk zo met dat herfst motief erin.
nu hopen op wat beter weer....slechter als dit ken niet :(
:^
Allemaal duimen voor kurkdroog weer... morgen? :)

[me]fbw is weg voor de rest van de avond. :) [/me]
 
ZZooooWWWW he deeltje elf alweer,erg gaaf plaatje weer slo :} leuk zo met dat herfst motief erin.
nu hopen op wat beter weer....slechter als dit ken niet :(
Idd,slechter kan niet,maar vaak als het echt knetterkoud is,dan komt ook het zonnetje weer tevoorschijn. :) 8-)
Winterhandschoenen aan,en koffie erbij :9 :P
 
Brrt ergens rond 11.30/11.45 ong..

Ik ging net pauze houden. :)
toe maar heb je wel tijd voor pauzes in de transport wereld.
ik weet niet wat je vervoert maar mocht je ooit iets af moeten leveren bij het NKI/AVL ziekenhuis vraag dan maar ff naar Martijn krijg je een bakkie van me :) .
ik werk daar namelijk op de goederenontvangst.


Any way hoop idd dat het morgen wat beter weer word.
misschien dat ik dan ook nog even naar de Aker rij :] .


(teminste als ik me wat beter voel, ik heb namelijk last van een allergie aanval van een of ander iets wat ik waarschijnlijk gegeten heb :( )
 
heel verhaal..

Beantwoord nu nog eens alle vragen met de kennis dat hyperpro inderdaad stugger wordt naarmate ie verder inveert... ;)
ik geloof niet dat ik een veringsdiscussie moet aangaan...het welles nietus spelletje zeg maar...

ik heb inmiddels al aardig wat dempertjes en veertjes afgesteld...de mensen zijn tevreden....de ins en outs...wp,ohlins,hp,technoflex...enz...
sterker nog,op mijn advies zijn er ook een aantal mensen overgestapt op hyperpro...en die glimlach die ze al hadden van het op hun motorrijden is na monteren van hyperpro alleen maar groter geworden...

:)
dus..fbw, ik zou zeggen...stel lekker je eigen vering af...t zal vast heel goed zijn...met wat voor vering rij je zelf in je 600?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan