Noord-Holland topic: Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.785
149
A.
Noord holland topic deel 11
full


---------------------------------
de oude n-h topics!
Noord-Holland Deel 10
Noord Holland : Deel 9 !!!
Noord-Holland: Deel 8 !!!
Noord-Holland: Deel 7 !!!!!
Noord Holland : Deel 6
Noord Holland Deel 5!
Noord Holland: Deel 4!!
Noord Holland : Deel 3 !!
Noord Holland : Deel 2............
Noord Holland : A7, A9, Schiphol enz......

--------------------------------
p.s. kan iemand ff een mooi n-h topic 11 plaatje maken? :)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met deel 11. gaat wel super hard zo. Gezellig!
Eindelijk weer een ADSL-etje thuis. kan ik weer normaal mailen surfen posten etc.
 
euh nee niet echt, maar er schijnt iets van verschil te zijn in de opbouw van de veren (progressief en lineair) geen idee wat beter is. Heb al een beetje rond gezocht op het forom maar er zijn veel verschillende ervaringen over. En aangezien we het nu toch hier over veren hebben en dan ook nog de specialist in ons midden hebben, hoop ik dat ik te weten kom wat beter is (afgezien van de prijs dan)
(ik zit ook maar op mijn werk even snel te forummen dus kan niet altijd even uitgebreid zij :+ )
Progressieve vering voelt aan als een verbetering omdat het veel geschikter is voor een variabel gewicht (zowel een lichte berijder als een zware kunnen goed met 1 en dezelfde veer rijden). Een (volledig) progressieve veer veert comfortabel zacht in het meest gebruikte begin van de veerweg, maar wordt steeds stugger naarmate je richting het einde van de veerweg gaat, dat is het idee er achter.
Op straat is het wel zo makkelijk overigens omdat je vering 'zachter' aanvoelt dan een lineaire veer.

Hardstikke mooi, maar het heeft ook een nadeel:
Omdat de sterkte van de veer op geen enkel punt hetzelfde is, kan je de ingaande en uitgaande demping moeilijker instellen, en eigenlijk nooit perfect voor meer dan een bepaald punt in de veerweg. Hij veert dan wel lekker, maar de uiteindelijke functie van de demping wordt er minder effectief door.
(Op het moment dat de veer vlug wordt bewogen als je bijvoorbeeld over een onregelmatigheid rijdt, komt er een bepaalde energie in de veer te zitten, en de demping zet deze energie zo veel mogenlijk om in warmte op het moment dat de veer, langzamer en geremd door de demping, de andere kant op veert. Een interessant detail is dan ook dat je met het afstellen van de demping op sportmotor vering eigenlijk alleen de 'langzame' snelheid waarmee je veer mag bewegen af stelt.)

Het beste (voor circuit e.d. dan) is een lineaire veer die precies gekozen is op het gewicht van de motor plus berijder. Dan maak je namelijk effectiever gebruik van je volledige veerweg en geven de instellingen voor in en uitgaande demping meer voorspelbare resultaten... (de motor zal met een juist gekozen lineare veer minder duiken en minder bewegen met lastwisseling)


Of heb ik het nu fout? :+
 
Progressieve vering voelt aan als een verbetering omdat het veel geschikter is voor een variabel gewicht (zowel een lichte berijder als een zware kunnen goed met 1 en dezelfde veer rijden). Een (volledig) progressieve veer veert comfortabel zacht in het meest gebruikte begin van de veerweg, maar wordt steeds stugger naarmate je richting het einde van de veerweg gaat, dat is het idee er achter.
Op straat is het wel zo makkelijk overigens omdat je vering 'zachter' aanvoelt dan een lineaire veer.

Hardstikke mooi, maar het heeft ook een nadeel:
Omdat de sterkte van de veer op geen enkel punt hetzelfde is, kan je de ingaande en uitgaande demping moeilijker instellen, en eigenlijk nooit perfect voor meer dan een bepaald punt in de veerweg. Hij veert dan wel lekker, maar de uiteindelijke functie van de demping wordt er minder effectief door.
(Op het moment dat de veer vlug wordt bewogen als je bijvoorbeeld over een onregelmatigheid rijdt, komt er een bepaalde energie in de veer te zitten, en de demping zet deze energie zo veel mogenlijk om in warmte op het moment dat de veer, langzamer en geremd door de demping, de andere kant op veert. Een interessant detail is dan ook dat je met het afstellen van de demping op sportmotor vering eigenlijk alleen de 'langzame' snelheid waarmee je veer mag bewegen af stelt.)

Het beste (voor circuit e.d. dan) is een lineaire veer die precies gekozen is op het gewicht van de motor plus berijder. Dan maak je namelijk effectiever gebruik van je volledige veerweg en geven de instellingen voor in en uitgaande demping meer voorspelbare resultaten... (de motor zal met een juist gekozen lineare veer minder duiken en minder bewegen met lastwisseling)


Of heb ik het nu fout? :+

ik kan mijn demping of spanning niet inregelen, helaas. Ik zal moeten ondervinden hoe de hyperpro werkt, ben er van overtuigd dat het beter is als de standaard veren, die zijn echt heel slap.
Zodra het allemaal binnen is en erin zit hoop ik nog een rpeofritje te kunnen maken.
 
Op dit moment is het droog op de Akermaat. Als we een aantal rondjes gehad hebben trekken we vanzelf een droog spoor. Misschien vanavond of anders morgen ga ik zeker weer rijden.

Altijd makkelijk als er nog een R6 in de schuur staat. :]
 
Anders rij je de afslag Sloten/Schinkel af met je vrachtwagen en zie je in je oog hoek 2 brommers voorbij vliegen op de A10...

Mis en Desp...bij deze gespot. 8-)

Btw HugoB ,vind je het goed als je wheelyvid volgende maand vast op SR.nl komt te staan?
 
Progressieve vering voelt aan als een verbetering omdat het veel geschikter is voor een variabel gewicht (zowel een lichte berijder als een zware kunnen goed met 1 en dezelfde veer rijden). Een (volledig) progressieve veer veert comfortabel zacht in het meest gebruikte begin van de veerweg, maar wordt steeds stugger naarmate je richting het einde van de veerweg gaat, dat is het idee er achter.
Op straat is het wel zo makkelijk overigens omdat je vering 'zachter' aanvoelt dan een lineaire veer.

Hardstikke mooi, maar het heeft ook een nadeel:
Omdat de sterkte van de veer op geen enkel punt hetzelfde is, kan je de ingaande en uitgaande demping moeilijker instellen, en eigenlijk nooit perfect voor meer dan een bepaald punt in de veerweg. Hij veert dan wel lekker, maar de uiteindelijke functie van de demping wordt er minder effectief door.
(Op het moment dat de veer vlug wordt bewogen als je bijvoorbeeld over een onregelmatigheid rijdt, komt er een bepaalde energie in de veer te zitten, en de demping zet deze energie zo veel mogenlijk om in warmte op het moment dat de veer, langzamer en geremd door de demping, de andere kant op veert. Een interessant detail is dan ook dat je met het afstellen van de demping op sportmotor vering eigenlijk alleen de 'langzame' snelheid waarmee je veer mag bewegen af stelt.)

Het beste (voor circuit e.d. dan) is een lineaire veer die precies gekozen is op het gewicht van de motor plus berijder. Dan maak je namelijk effectiever gebruik van je volledige veerweg en geven de instellingen voor in en uitgaande demping meer voorspelbare resultaten... (de motor zal met een juist gekozen lineare veer minder duiken en minder bewegen met lastwisseling)


Of heb ik het nu fout? :+
sjesus...wat een verhaal...wat dacht je? me duim is heel groot...ik zuig er ff een verhaaltje uit? :)

er kloppen een aantal dingen echt niet wat je zit te vertellen hoor...
waar heb je deze informatie vandaan man? ik zit echt met verbazing te lezen.. :)
 
Laatst bewerkt:
Quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:36 schreef fbw het volgende:Progressieve vering voelt aan als een verbetering omdat het veel geschikter is voor een variabel gewicht (zowel een lichte berijder als een zware kunnen goed met 1 en dezelfde veer rijden). Een (volledig) progressieve veer veert comfortabel zacht in het meest gebruikte begin van de veerweg, maar wordt steeds stugger naarmate je richting het einde van de veerweg gaat, dat is het idee er achter.
Op straat is het wel zo makkelijk overigens omdat je vering 'zachter' aanvoelt dan een lineaire veer.

Hardstikke mooi, maar het heeft ook een nadeel:
Omdat de sterkte van de veer op geen enkel punt hetzelfde is, kan je de ingaande en uitgaande demping moeilijker instellen, en eigenlijk nooit perfect voor meer dan een bepaald punt in de veerweg. Hij veert dan wel lekker, maar de uiteindelijke functie van de demping wordt er minder effectief door.
(Op het moment dat de veer vlug wordt bewogen als je bijvoorbeeld over een onregelmatigheid rijdt, komt er een bepaalde energie in de veer te zitten, en de demping zet deze energie zo veel mogenlijk om in warmte op het moment dat de veer, langzamer en geremd door de demping, de andere kant op veert. Een interessant detail is dan ook dat je met het afstellen van de demping op sportmotor vering eigenlijk alleen de 'langzame' snelheid waarmee je veer mag bewegen af stelt.)

Het beste (voor circuit e.d. dan) is een lineaire veer die precies gekozen is op het gewicht van de motor plus berijder. Dan maak je namelijk effectiever gebruik van je volledige veerweg en geven de instellingen voor in en uitgaande demping meer voorspelbare resultaten... (de motor zal met een juist gekozen lineare veer minder duiken en minder bewegen met lastwisseling)


Of heb ik het nu fout?



sjesus...wat een verhaal...wat dacht je? me duim is heel groot...ik zuig er ff een verhaaltje uit? :)

er kloppen een aantal dingen echt niet wat je zit te vertellen hoor...

Dan verwachten we van de grote vering goeroe, wel uitleg met wat er dan niet klopt. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan