Noord-Spanje en terug

Wegenwerken met zo'n seingevers vind je wel in meer landen dan in Spanje. Ik kom ze toch heel frequent tegen op onze trips.
Tussen de file doorrijden is in België toegestaan, een aanschuivende enkele file voorbijrijden tot aan de lichten iets minder als je er niet in slaagt om in op je eigen rijstrook te blijven, maar goed, daar kraait bij ons geen haan naar...

We rijden met een motor, dus zo'n files zijn makkelijk te omzeilen... da's waar. Maar het is niet enkel in Spanje hoor, dat gefrustreerde automobilisten er problemen van maken...
Ik heb het in Duitsland en in Oostenrijk ook al hevig aan de stok gehad met medeweggebruikers door zo'n handelingen uit te voeren.
Dit jaar zelfs een hele boze Duitse automeneer op een wel heel korte afstand achter m'n achterlicht gehad... 🧐 😬_O-


Ook is het zoals mechanism al schrijft, in het zuiden kan men soms wat heftiger reageren ook. Zo heb ik eens de volle laag gekregen aan de peage in Italië, nie normaal. Terwijl ik gewoon met twee motoren naast mekaar ging staan aan de betaalautomaat ipv achter mekaar.
(de kaart waar we mee betalen zit in mijn tanktas, ik wilde dus gewoon twee keer betalen en ging alvast ook vooraan staan maar meneer dacht dat we wilden foetelen denk ik)
 
Vandaag Andorra. Al direct een goed begin. Wàt een g31l wijf zat daar aan de grenspost. Mijn hormonen beginnen op hol te slaan na het zien van al die knappe zuiderse vrouwen denk ik :+

🧐

Nu al in Andorra? En ik zit hier te wachten op foto's van Bardenas Reales. Ben je daar zomaar langsdoor gereden dan?

Ben vorig jaar ook in Andorra geweest, de smokkelroute tussen Andorra en Spanje was voor ons het hoogtepunt daar.
 
Andorra is al gepasseerd, we zijn in Béziers. De vermoeidheid is enorm toegeslagen. 't Is onze eerste trip die we zo doen, en ik moet toegeven dat ik al vanaf dag 1 een lamme arm heb, het wordt er niet beter op. Als ik terug ben even naar de dealer bellen om te luisteren of er nog cruise control op kan :D

Ik weet niet wat we allemaal hebben gereden, en we konden ook niet alles rijden/zien, maar ik weet wel wat we gezien hebben, enorm de moeite was. Ook wat we van Andorra zagen.

Vandaag helaas terug Frankrijk in en constant regen gehad. Nat tot op mijn vel. Daar sta je dan met je Alpinestars Drystar Calama blablablabla. Is dat normaal dat zulke jassen water doorlaten. Wel even bijzeggen dat ik ook 3u onder de douche had kunnen gaan staan.

Anyways, alles ligt te drogen, we gaan nu Béziers in. Foto's straks.
"Hoogtepunt" vandaag was in een bergpas een tegenligger die aan zijn grootlichten trok. Ik dacht: toch maar effe kalm zijn. Eerder deze reis ook al mensen gehad die flikkerden en bleek telkens politiecontrole te zijn even verderop.
Dus, kalm aan. Even later zie ik een gigantische koe met hoorns recht op mij afstevenen! Fak! Op een gegeven moment dacht ik: het is hij of ik, gas geven en erlangs!
Wat er achter mij gebeurde weet ik natuurlijk niet, maar dat beest moet dusdanig zijn geschrokken van het motorgeluid, dat het hélemaal in paniek sloeg en het quasi mijn broer heeft "aangevallen". :D

Foto's straks, al zijn het er niet veel, door de regen.
 
Andorra is al gepasseerd, we zijn in Béziers. De vermoeidheid is enorm toegeslagen. 't Is onze eerste trip die we zo doen, en ik moet toegeven dat ik al vanaf dag 1 een lamme arm heb, het wordt er niet beter op. Als ik terug ben even naar de dealer bellen om te luisteren of er nog cruise control op kan :D

Als die cruise control een oplossing gaat zijn voor die lamme arm denk ik dat je nog wel wat werk hebt aan het maken van routes...

Of zie ik het zo verkeerd als ik cruisecontrol enkel nuttig vind op autosnelwegen en andere saaie rechtdoorweggetjes?
 
Klopt, heb je gelijk in. Maar de eerste dag was elke dag snelweg. Hoe komt het toch dat enkel mijn rechtse arm zo "lui" is. Ik kan er geen kracht op zetten, zelfs de contactsleutel overdraaien gaat niet. De eerste minuten de gashendel omdraaien is dodelijk.

IMG_8088.JPG


IMG_8092.JPG


IMG_8095.JPG


IMG_8097.JPG


IMG_8101.JPG
 
Laatste dag was non-stop regen, en zo waren de voorspellingen voor onze komende 2 dagen nog. Non-stop onweer. We hebben dan beslist om huiswaarts te trekken. Gisteren van Béziers naar huis gereden in 11u.

Hier en daar toch dingen geleerd voor een mogelijk volgende trip.
 
En dat is...........................?

Als je in Spanje bent en het is daar goed weer, dan informeren hoe volgende dagen weer in Frankrijk.
Vaak weersverschil onder of boven de Pyreneeën heel groot.
Als te verwachten weer in F is NIET oke, dan beter om nog een paar dagen in Catalonië te blijven.
Daarna laatste dag non-stop snelweg naar huis! (1450km/ effe doorbijten)
 
- Meer rekening houden met rij- & rusttijden. We wilden wat steden bezoeken, 's avonds de stad in, maar dat is echt een fameus tempo als je om half 4 - 4 uur - half 5 aankomt, motor afladen, bekomen, douchen, de stad in, eten zoeken, waar ontbijten we morgenvroeg, ... Als we nog zo eens een "stedentrip" doen met bochtjes ertussen dan zou het zijn: 1 dag rijden, bij aankomst slapen en de dag nadien een hele dag blijven.

- Nooit meer "waterdichte" Alpinestar kleren kopen. Een vest van +600 euro met bijhorende broek en ik was nat tot op mijn vel. Tof! Misschien eens investeren in een regenpak van 20 euro dan maar...

- Zijkoffers zouden toch wel erg handig zijn, want al dat gedoe elke dag met snelbinders: op - af - op - af - op - af ... En da's ook meer waterdicht dan mijn sporttas.

- Ik overweeg mogelijks volgende keer toch een tentje mee te nemen ipv altijd ergens gààn overnachten. Dat was ook het punt waarom we van Catalonië weer Frankrijk in "moesten", onze overnachtingen lagen vast. Bij nader inzien had dit niet hoeven te gebeuren en hadden we nu nog vrolijk kunnen toeren ergens in Spanje.

- Cruise control is een must-have. Mijn arm is echt lam!

- In het zuiden waar het +30°C was hebben we onze motorkleding weggestoken (I know, 't is onveilig, da's een andere discussie). Beter wat zonnecrème meegenomen ook. En een paar andere, lichtere, handschoentjes. Ik was vooral gekleed op de etappe doorheen Andorra. Die tussenseizoenhandschoenen waar veel te veel. 3 dagen zonder handschoenen gereden, waarvan ik dan weer blaren kreeg.

Nog iets totaal anders. Mijn GS heeft nu net geen 8000 km gereden en de voorband is er volledig door. Achterband is helemaal keurig. Ik had het toch wel andersom verwacht. Een fiets van 250 kg, bovenop de bagage en dan elke bocht uitaccelereren... :?
Of ik rijd écht zoals een oud wijf :+:]
 
@ stedentrip
Ik bezoek ook vaak onderweg leuke stadjes. Ja, klopt als je 's avonds eenmaal in je hotel zit of dat je tentje is ingericht, dan meestal weinig puf om er nog een keer uit te gaan om iets te bekijken. Vaak is dan een lekkere stoel. laarzen uit, biertje in de hand een betere optie.
Als er echt mooie steden zijn, of meer te zien dan blijf ik idd ook een dag langer. (bijv Florence) Wat ook een truc is die werkt om niet 's avonds maar juist in de vroege ochtend iets moois te gaan bekijken. In het zuiden dan nog niet bloedheet, maar ook vaak is mogelijk om je tent tot 12.00h te laten staan. Maw later vertrekken!

@ regenpak
Je zegt een regenpak van €20. Dat is een beetje al te goedkoop. Gaat fladderen!
Neem iig een 2-delig regenpak. Kan je ook alleen de jas aantrekken. (zie ook punt motorkleding)
Als broek kan ik je aanraden Bering Chicago. deze blijft ook met (langdurig) 'noodweer' DROOG!
Rits over de hele zijkant! Kan ook nog worden aangetrokken als je al de eerste regen over je heen hebt gehad. Loopt dus niet vast.

@ Zijkoffer
Ik heb ze nu ook een paar jaar. Super, geen gehannes met spanbanden ect. Met een paar kliks zitten koffers erop! (2x43L zij en 1x48L top)

@ Motorkleding
Je kan als jas een doorwaai gebruiken. Bij meer kou trui eronder. Ook regenjack erover scheelt veel kou. Wind buiten houden!
Ik ben liefhebber van motor-jeans. Deze is bruikbaar tussen ca 5'C en +45'C. Ook hier bij kouder regenbroek aantrekken.
Voordeel van deze manier is dat je niet heel veel extra kleding hoeft mee te nemen.

Begrijp jouw verhaal niet motorkleding te warm?
Ik heb ook een 'gewone' motorjas die ik vaak in NL aantrek. Daar zitten diverse ritsen in voor ventilatie.
Als ik ze allemaal open zet dan is de jas bijna een doorwaaijas!

@ overnachten
Voor mij altijd kamperen, tenzij................ Veel leuker op camping dan zo'n suf hotel. Vaak treffen andere motorrijders.
Hotel of pension alleen bij slecht weer, of geen camping in de buurt. Op deze manier heb je altijd 2 opties ipv 1.
Wat je zeker niet moet doen is vooraf al je overnachtingen reserveren. Er is altijd wel IETS te vinden.
Als je panne krijgt of onderweg krijg je andere plannen dan zit je bijna vast aan je reservering. Zoals nu bij jullie!!

@ handschoenen
Ik heb altijd 3 paar handschoenen bij me (voor bijv Spanje) . 1 set gewone, 1 set (NL)zomer, en 1 set heel dunne voor +30'C.
Voor naar koude streken, blijft dunste thuis en neem ik een dikkere daarvoor mee.

@ banden
Hoe je zo veel voorbanden kan slijten is mij een raadsel.
Ik doe bijna 2 achterbanden tov 1 voorband. (ook met bergen) Dus eigenlijk precies andersom.
Daarbij doe ik 90% van het remwerk met mijn voorwiel. Alleen bij straf remmen of noodstop gebruik ik mijn achterrem erbij. (vwb de FZ)
Voor de Honda geldt dat je bij voorrem inknijpen ook je achterrem vanzelf iets gebruikt. (DBCS)
 
Laatst bewerkt:
@ stedentrip
Ik bezoek ook vaak onderweg leuke stadjes. Ja, klopt als je 's avonds eenmaal in je hotel zit of dat je tentje is ingericht, dan meestal weinig puf om er nog een keer uit te gaan om iets te bekijken. Vaak is dan een lekkere stoel. laarzen uit, biertje in de hand een betere optie.
Als er echt mooie steden zijn, of meer te zien danblijf ik idd ook een dag langer. (bijv Florence) Wat ook een truc is die werkt om niet 's avonds maar juist in de vroege ochtend iets moois te gaan bekijken. In het zuiden dan nog niet bloedheet, maar ook vaak is mogelijk om je tent to 12.00h te laten staan. Maw later vertrekken!

Exact. Soms ontbrak de fut echt. In Zaragoza hadden we écht het gedacht: fuck it, we blijven hier zitten met wat Desparados. Uiteindelijk toch blij dat we wél de stad zijn ingegaan. Maar dat bekoop je dan de ochtend nadien :+

@ regenpak
Je zegt een regenpak van €20. Dat is een beetje al te goedkoop. Gaat fladderen!
Neem iig een 2-delig regenpak. Kan je ook alleen de jas aantrekken. (zie ook punt motorkleding)
Als broek kan ik je aanraden Bering Chicago. deze blijft ook met (langdurig) 'noodweer' DROOG!
Rits over de hele zijkant! Kan ook nog worden aangetrokken als je al de eerste regen over je heen hebt gehad. Loopt dus niet vast.

20 euro was bij wijze van spreke in verhouding met het motorpak dat ik draag. Ik ben er echt redelijk pissed van. Zulke uitrusting en dan nog moeten klooien met een regenpak |(

@ Zijkoffer
Ik heb ze nu ook een paar jaar. Super, geen gehannes met spanbanden ect. Met een paar kliks zitten koffers erop! (2x43L zij en 1x48L top)

Exact!

@ Motorkleding
Je kan als jas een doorwaai gebruiken. Bij meer kou trui eronder. Ook regenjack erover scheelt veel kou. Wind buiten houden!
Ik ben liefhebber van motor-jeans. Deze is bruikbaar tussen ca 5'C en +45'C. Ook hier bij kouder regenbroek aantrekken.
Voordeel van deze manier is dat je niet heel veel extra kleding hoeft mee te nemen.

Begrijp jouw verhaal niet motorkleding te warm?
Ik heb ook een 'gewone' motorjas die ik vaak in NL aantrek. Daar zitten diverse ritsen in voor ventilatie.
Als ik ze allemaal open zet dan is de jas bijna een doorwaaijas!

Ben inderdaad vergeten met een truitje te vertrekken, had een polo aan. Ook een les.
Mijn alpinestar jas alle voeringen eruit, verluchtingsgaten open, en da's heel wat, en het zweet liep mijn hol in. Wil je wellicht niet weten, was toch eht geval.

@ overnachten
Voor mij altijd kamperen, tenzij................ Veel leuker op camping dan zo'n suf hotel. Vaak treffen andere motorrijders.
Hotel of pension alleen bij slecht weer, of geen camping in de buurt. Op deze manier heb je altijd 2 opties ipv 1.
Wat je zeker niet moet doen is vooraf al je overnachtingen reserveren. Er is altijd wel IETS te vinden.
Als je panne krijgt of onderweg krijg je andere plannen dan zit je bijna vast aan je reservering. Zoals nu bij jullie!!

Ik ben niet zo aan kamperen, ik ben nogal op mijn comfort (luxe) gesteld. Hotels wilden we bewust eens niet doen, dus Airbnb. Maar inderdaad, dan ben je gebonden. Zou ik niet meer doen.

@ handschoenen
Ik heb altijd 3 paar handschoenen bij me (voor bijv Spanje) . 1 set gewone, 1 set (NL)zomer, en 1 set heel dunne voor +30'C.

Inderdaad, ik moet er meer meenemen. Heb de mijne willen drogen in de micro, zijn ze nog half afgebrand ook. Gewoon de fik erin. Godverdomme _O-

@ banden
Hoe je zo veel voorbanden kan slijten is mij een raadsel.
Ik doe bijna 2 achterbanden tov 1 voorband. (ook met bergen) Dus eigenlijk precies andersom.
Daarbij doe ik 90% van het remwerk met mijn voorwiel. Alleen bij straf remmen of noodstop gebruik ik mijn achterrem erbij.

Het is mij ook écht een raadsel, mijn broer (werkt in een motorzaak) stond er ook raar van te kijken. Ik ook zelden achterrem, praktisch alles vooraan. Echt raar.
 
Begrijp jouw verhaal niet motorkleding te warm?
Ik heb ook een 'gewone' motorjas die ik vaak in NL aantrek. Daar zitten diverse ritsen in voor ventilatie.
Als ik ze allemaal open zet dan is de jas bijna een doorwaaijas!

Ik begrijp dat wel.
Thuis heb ik meerdere jassen en broeken en wissel ik adhv de weersvoorspellingen. Ook een motorjeans en (motor-)sneakers horen daarbij.
Het klopt dat zo'n jeans aangenaam is om te rijden, maar op vakantie verkies ik toch stevigere kledij.

Met mijn KLIM latitude pak ga ik op vakantie, en dan is het soms zweten...

Ik heb wel de garantie dat ik altijd droog blijf, zelfs zonder regenpak mee te zeulen.

Mijn vrouw vond haar Rukka GTX pro pak ook te warm en zij is vertrokken met een doorwaaipak, het Rukka pak en waterdichte laarzen gingen mee in de topkoffer... Slechts twee dagen van de 12 nodig gehad.


@ banden
Hoe je zo veel voorbanden kan slijten is mij een raadsel.
Ik doe bijna 2 achterbanden tov 1 voorband. (ook met bergen) Dus eigenlijk precies andersom.
Daarbij doe ik 90% van het remwerk met mijn voorwiel. Alleen bij straf remmen of noodstop gebruik ik mijn achterrem erbij. (vwb de FZ)
Voor de Honda geldt dat je bij voorrem inknijpen ook je achterrem vanzelf iets gebruikt. (DBCS)

Mijn banden slijten gelijkmatig. Voorband is meestal ook net iets eerder aan vervanging toe. Misschien heeft het te maken met het type motorfiets....
 
Laatst bewerkt:
Balen van jouw ervaring met het dure motorpak. Ik heb een gloednieuwe difi textiel jas met aerotex volgens het etiket. Was 200€ dacht ik. Geen goretex, dat was mij te duur (ik rij 6000dkm per jaar, hobby).
Na 1u felke regen was ik door en door nat. Gelukkig had ik mijn telefoon in een boterhamzak in de jas.... En, die middag na 2u route de soleil rijden was alles weer droog...
 
Ik ben ook door Noord Spanje gegaan dit jaar. Het klinkt erg saai maar het is fenomenaal, zwaar 'unterrated'....

photo-2019-09-03-14-31-43.jpg


photo-2019-09-03-19-32-33.jpg


photo-2019-09-03-12-21-36.jpg


Het is echt bizar mooi. Ik was er afgelopen maand en achteraf vraag ik me af of ik geen betere maand kon prikken want het is er dan heel heet (niet op bovenstaande foto's, dat was prima te doen)

EDIT: Wie 'The Good, the Bad and the Ugly' heeft gezien (wie niet?), het is echt de moeite waard (Sad Hill, 2e foto). Ze hebben alles op exact dezelfde locatie herbouwd (ze vonden zelfs stenen voorheen gebruikt) en Santo Domingo de Silos is een dorpje met een paar prima hotels, totaal (nog) niet touristisch. Je moet ongeveer 14km offroad berg op en berg af om het uiteindelijk te bereiken maar het is echt de moeite waard!!
 
Laatst bewerkt:
Behalve motorrijden kunnen jullie ook fotograferen. Complimenten! Mooi verslag ook om te lezen. Ik heb hetzelfde pak als jij. Met de speciale regenvoering er in bleef ik kurkdroog op de rit van Hamburg naar Amsterdam: 6 uur regen na 3 weken schitterend weer in Noorwegen.
 
Behalve motorrijden kunnen jullie ook fotograferen. Complimenten! Mooi verslag ook om te lezen. Ik heb hetzelfde pak als jij. Met de speciale regenvoering er in bleef ik kurkdroog op de rit van Hamburg naar Amsterdam: 6 uur regen na 3 weken schitterend weer in Noorwegen.

Dankjewel, al ben ik maar een amateurfotograaf hoor. Veel try & error ;)

Ik heb ook alle binnenvoeringen, waaronder de regenvoering. Deze week van Merelbeke naar Vurste (15km) en nat tot op mijn vel. Da's toch niet normaal?!
 
Dat je je achterband zo heel heb gehouden is me een raadsel met mijn vorige motor lees R1150RT. heb ik de vakantie iets eerder op gegeven.
De band was compleet versleten aan de achterkant het asfalt is zo ruw daar dat in combinatie met het warme weer en het zeg maar erg vlotte rijstijl.

Vanaf nu vertrek ik dus altijd met nieuwe band

Met de warmte dit jaar heb ik op een gegeven moment 39 graden gezien op de dashbord , het zou de volgende dag nog warmer worden.
Ik heb het toen maar opgegeven dat is geen partij om te rijden dus naar frankrijk de Pyreneeën in iets hoger scheelde een paar graden

Wat gek dat je pak lekt als het gore tex is dan is het heel eenvoudig garantie.
 
Laatst bewerkt:
Dat je je achterband zo heel heb gehouden is me een raadsel met mijn vorige motor lees R1150RT. heb ik de vakantie iets eerder op gegeven.
De band was compleet versleten aan de achterkant het asfalt is zo ruw daar dat in combinatie met het warme weer en het zeg maar erg vlotte rijstijl.

Vanaf nu vertrek ik dus altijd met nieuwe band

Met de warmte dit jaar heb ik op een gegeven moment 39 graden gezien op de dashbord , het zou de volgende dag nog warmer worden.
Ik heb het toen maar opgegeven dat is geen partij om te rijden dus naar frankrijk de Pyreneeën in iets hoger scheelde een paar graden

Wat gek dat je pak lekt als het gore tex is dan is het heel eenvoudig garantie.

Ik heb diezelfde temperaturen gezien, echt erg hoe heet soms. Ik heb twee bosbranden gezien daaro, geen toeval.
 
Ik heb ook alle binnenvoeringen, waaronder de regenvoering. Deze week van Merelbeke naar Vurste (15km) en nat tot op mijn vel. Da's toch niet normaal?!

Nee, dat is zeker niet normaal. Gisteren even nagezocht, mijn pak is uit 2016. Omdat het grijs van kleur is en wat sneller vies lijkt heb ik het pak ln 2018 laten reinigen en opnieuw impregneren bij TopCleaning in Harderwijk. Komt als nieuw terug.
 
Nu we het toch hebben over Textiel pakken hoe is de ervaring met gore tex pakken dan wel het soort zonder losse gore tex. met doorwaai ritsen flappen.
is het daarin nog uit te houden werkt dat.

Ben namelijk totaal onervaren in dit soort pakken( l ben leer combi gewent)
 
Mijn pak zit vol met ritsen en ook het rugpand kan met 2 ritsen worden 'belucht'. Afgelopen zomer met 35 graden in het volledige pak gereden, alle voeringen er wel uit. Het is te doen, als je maar blijft rijden. Zo'n grijs pak is koeler dan zwart en de broek zeker t.o.v. een donkere spijkerbroek. Een doorwaaipak- of jas is nog beter maar alle koffers zaten al vol 8-).
 
Nu we het toch hebben over Textiel pakken hoe is de ervaring met gore tex pakken dan wel het soort zonder losse gore tex. met doorwaai ritsen flappen.
is het daarin nog uit te houden werkt dat.

Ben namelijk totaal onervaren in dit soort pakken( l ben leer combi gewent)

Ik heb net zoals jou ook temperaturen van 36+ gezien daar. Ik heb een door waai jas en een textiel broek maar ook dat was niet te harden. Mijn originele plan van dit jaar was om naar zuid Portugal te rijden maar ik ben omgedraaid naar de Alpen en toen verder naar het oosten want in Portugal was het NOG warmer... (onderweg naar het zuiden twee bosbranden gezien, ook geen toeval)

Ik probeer Portugal nog wel een keer opnieuw, maar dan in oktober of november oid.
 
Ik heb net zoals jou ook temperaturen van 36+ gezien daar. Ik heb een door waai jas en een textiel broek maar ook dat was niet te harden. Mijn originele plan van dit jaar was om naar zuid Portugal te rijden maar ik ben omgedraaid naar de Alpen en toen verder naar het oosten want in Portugal was het NOG warmer... (onderweg naar het zuiden twee bosbranden gezien, ook geen toeval)

Ik probeer Portugal nog wel een keer opnieuw, maar dan in oktober of november oid.
Ik dacht dat ik de enige was. Afgelopen zomer vanuit Zwitserland Noord-Italië in. Reed daar rond in mijn doorwaaijas en spijkerbroek bij 37 graden. Ik trok het niet meer. Via de tolweg naar de Franse Alpen en een hoger gelegen camping gezocht. Daar aangekomen was het 27 graden en kon ik weer een beetje bijkomen. Wellicht dat een koelvest een uitkomst was geweest. Maar die had ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan