Noord-Spanje en terug

-geen-

MF veteraan
22 jul 2007
3.088
5
.
Zoals de topictitel het zegt.

Mijn broer (2001 Yamaha R6) en ikzelf (2019 R1250GS) plannen een motortrip. Het is de allereerste keer dat we met de motor op reis zouden gaan. Plan is om te vertrekken op 15/9 en zou graag via deze weg bijkomende informatie, tips en ervaringen vergaren.
Googlen in de zin van: "wat meenemen motorvakantie" lukt nog wel. Waar ik vooral op zoek naar ben zijn aanraders, plaatsen om te overnachten die motorvriendelijk zijn, ...

Zoals het er nu naar uit ziet:
Dag 1:
Vertrek in de Vlaamse Ardennen richting Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez. Via de snelweg naar Calais om vervolgens de D940 te volgen en de uitzichtpunten mee te nemen voor een leuk fotomoment en de benen te strekken.
Vervolgens via de snelweg door naar Rouen voor de lunch, wat sightseeing doen om weer snelweg te nemen naar Le Mans.
Misschien veel snelweg, maar ik wil de eerste dag kilometers maken om zo snel mogelijk zuidelijk te geraken.
Dag 1 zou goed zijn voor 618km en 7u09 rijden. Daarvan heb ik precies wel een beetje bang... Gaat dat niet te veel zijn, onderschat ik de dingen niet?

Dag 2:
Vertrek in Le Mans en langs de snelweg naar La Rochelle. Ook daar weer halt houden voor lunch, sightseeing, terrasje, ...
In Bac du Verdon-sur-Mer zouden we de overzet nemen en binnendoor tot Bordeaux gaan.
Goed voor 490km en 7u15 rijden. Best pittig voor een tweede dag? Maar wel al in Bordeaux.

Dag 3:
Langs de Départementals naar Bayonne om weer te lunchen en vervolgens D810 / GI636 / GI3440 naar San Sebastian te rijden.
260km en 5u20 rijden. In afstand oké, maar best weer een lange dag rijden na de eerste 2 dagen.

Dag 4:
Rustdag.

Dag 5:
Vertrek in San Sebastian, richting Pamplona (NA4150 en A15) naar Zaragoza.
293km en 4u37 rijden. Lijkt me wel een haalbare kaart na een rustdag.

Dag 6:
Zaragoza - Andorra via C14 en vervolgens langs D117 naar Perpignan. Goed voor 486km en 7u56 rijden. Dat gaat te veel zijn volgens mij, beter een extra tussenstop inlassen, of te doen?

Dag 7:
Perpignan naar Montpellier via D6009. Halt in Montpellier en dan via D906 naar Le Puy en Velay.
385km en 7u03. In afstand dik oké voor een volledige dag, maar wel lang rijden...

Dag 8:
Richting Roanne, Le Creuson, Autun, Chateau-Chinon, Avallon, Troys. Allemaal Départementals die 't schijnt de moeite zijn.
491km en 8u20. Ook beter opsplitsen in een extra dag?

Dag 9:
Epernay, Laon, en naar huis.
361km en 7u15.

Je ziet het al, ik plan alles nogal, ik hou er niet van om voor verrassingen te komen staan. Bedoeling is van vooral te rijden langs mooie wegen (die naar San Sebastian D810 / GI636 / GI3440 is ook de moeite 't schijnt) en eens een toffe stad onder de zon te bezoeken.
Ik kijk vooral naar AirBnB's, maar doe gerust voorstellen naar motorvriendelijke slaapplaatsen. Ze moeten binnen kunnen slapen, da's een vereiste.

Maar zoals gezegd ben ik dus wel bang dat ik dingen overschat en de planning niet zal kunnen aanhouden.
Wie met meer ervaring kan bijsturen, als dat nodig zou zijn? Ik liet me in deze trip inspireren door de website van een klant van me: Roads - Discover the best motorcycle roads | Motorcycle Diaries

Ik ben benieuwd!
 
Kan je niet beter een georganiseerde reis boeken?
Daar krijg je ook een compleet vastgesteld reisprogramma!
Alles is dan al geboekt en dan weet je dus precies waar je bedje staat voor de komende nacht(en).

Het leuke in de vakantie is juist dat je wel gaat zien waar vanavond gaat slapen....................:z
 
Kan je niet beter een georganiseerde reis boeken?
Daar krijg je ook een compleet vastgesteld reisprogramma!
Alles is dan al geboekt en dan weet je dus precies waar je bedje staat voor de komende nacht(en).

Het leuke in de vakantie is juist dat je wel gaat zien waar vanavond gaat slapen....................:z

Als ik m'n route goed uitstippel, en op voorhand via AirBnB of andere boekingsite's een appartement/hotel boek is dat in principe hetzelfde... Ik denk dat ik me gewoon overschat in het aantal kilometers per dag, en dat dan het schema in de war komt.
Ik las net het andere topic hier (Rondje Spanje - 8 dagen ontspannen 'tempo-toeren') en die maalt toch ook deftig wat kilometers af. Het moet dus wel kunnen wat ik plan als ik zijn trip tot nu toe lees.

ik heb eind april, begin mei een trip gemaakt naar spanje.
heen via bayonne in Frankrijk, daarna naar valencia, terug via beiers, mila
allemaal prima te doen

Hoeveel kilometers per dag deed je als ik mag vragen?
 
Als ik een grotere reis maak, dan is er wel altijd een algemeen plan voor overnachtingsplaatsen.
Je wilt uiteindelijk wel de totale reis kunnen maken die je in gedachte hebt.
In de loop van de middag ga ik al uitkijken naar een mooie slaapplaats. Soms is dat snel, maar soms ook pas 100km verder..................

Helemaal precies plannen van de reis blijkt dan toch wel moeilijk.
Sommige dagen vliegen de km's voorbij, maar andere dagen zit alles tegen of is traject toch veel bergachtiger dan vooraf gedacht.
Er zijn dagen dat ik om 15.00h al op het terras van de camping zit, maar er zijn ook dagen dat ik om 20.00h nog naar een slaapplaats moet zoeken.
 
Staar je niet blind op de kilometers die je wilt/moet rijden, vertrek gewoon en kijk hoever je komt.
Met een beetje foto's maken/ tanken/eten etc ben je zo 2 tot 2 1/2 uur langer onderweg tov je route tijd.

Knal zsm naar Spanje, Frankrijk kan altijd nog in een lang weekend ;)
 
Waarom moeten de motoren binnen slapen

Diefstalgevoeligheid? Anders ben je echt wel gereden als ze hem stelen. Gewoon niet letterlijk gereden...

Knap dat je tot op de minuut kan voorspellen hoeveel tijd je op de motor zit. Ik wed een kist bier met je dat dat geen enkele dag klopt..

Wil je m'n glazen bol anders even lenen?
't Is gewoon effe om een idee te krijgen via Google Maps. Ik weet ook wel dat het geen exacte wetenschap is.

Een leuk ritje, maar ik zou die planning overboord gooien.

I'm a man with a plan. Ik ga toch moeten kunnen vasthouden aan iets.
 
I'm a man with a plan. Ik ga toch moeten kunnen vasthouden aan iets.


Waarom moeten de motoren binnen slapen
Precies!!

De motor moet z'n plek weten.
En als dat buiten in de regen is, dan is dat maar zo!!
Motorvriendelijk...............Wat is dat?

TS wil naar San Sebastian (heet eigenlijk Donostia!) om eens de zon te bekijken.
Bedenk dat is Golf van Biskaye. Dus in SS wil 't nog wel eens flink regenen.
Met wel zonneschijn is er in deze stad een mooi rondlopend strand wat je kan bezoeken.
Maar waar ikzelf SS beter van ken is alle kleine steegjes net achter de boulevard. Geen betere plaats in Sp voor tapas eten!!!

Je geeft ook aan dat je niet voor verrassingen wil komen te staan.
Nou, neem dan maar van mij aan dat als jij die hele reis van minuut tot minuut vast hebt gelegd dat er dan ZEKER verrassingen gaan komen.
Soms lopen zaken geheel anders dan vooraf gedacht. Neem zoals het komt!
Ik stond vorig jaar in de haven om over te varen naar Sardinië. Alle plussen en minnen bij elkaar besloten om toch maar niet op de boot te stappen.
No bad feelings! Daarna veel meer tijd om de Via Aurelia, RDGA, CH, Schwarzwald en Vogezen te rijden! Niks geboekt, dus zero extra kosten!!

Sardinië ga ik nog wel eens andere keer apart doen. Dan wel in 1 streep naar Livorno!
Mooiste is dan thuis vroeg vertrek, in de avond op de nachtboot, volgende ochtend fris en fruitig op het eiland!
 
Laatst bewerkt:
Voor mij (persoonlijk, met alle respect) is de hele essentie van het motorrijden dat de boel niet geregiseerd is en al zeker niet naar een soort draaiboek niveau. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik wil van harte aanraden om eens met een 100% leeg hoofd, zonder navigatie, zonder bluetooth crap, door de Spaanse bergen te rijden ;)
 
Ik volg, ik ben benieuwd naar Noord-Spanje maar het end erheen op 'n traag barrel met relatief klein speelgebied houd me wat tegen.. (Want mensen zeggen Frankrijk is mooi, ik ben er kris/kras doorheen gegaan en was best saai?)
 
Ik denk dat ik een beetje een verkeerde indruk heb geschept. Ja, ik ga planmatig te werk. Da's mijn aard. Dat ik neurotisch ben en ga tilt slaan als ik een half uur naast de planning zit: helemaal niet!
Ik wil wel ongeveer een route hebben. Dat ik dan om 15u, 17u of 20u aankom op mijn slaapplaats, dat maakt me niet zoveel uit. Stoppen waar kan en genieten ten volle!
De uren/minuten die ik vermeld, is voor mezelf om een idee te hebben "hoe zwaar" de dag zou zijn. Wetende wat er nog komt tot de slaapplaats, kwestie van op tijd te kunnen stoppen of zeggen: dat laatste stukje knallen we wel even door.

Ik rijd naar het zuiden voor de zon. Geef toe, wie rijdt er nu écht graag in de regen? We zijn dan inmiddels de tweede helft van september. Niet onlogisch dat ik een beetje de zon wil opzoeken. Dat ik er een strandvakantie van ga maken: helemaal niet. Toffe steden waar eens iets te zien is, zoals hierboven aangegeven: authentieke straatjes, goeie tapas, mooie vrouwtjes, ... Wat nog meer?
Als ik een strandvakantie wil, neem ik wel het vliegtuig. Trouwens, ik doe nooit strandvakanties :N

Dat het in San Sebastian winderig kan zijn, geen flauw idee! Dat het niet San Sebastian is maar Donostia, didn't know that either. Ik wil gewoon een foto voor het bord van de stad: san sebASTIAN O-) :] Eerst wilde ik Bilbao doen, maar toen zag ik dat de stad die mijn naam draagt er vlakbij ligt en ook de moeite waard is. Zo simpel kan het soms zijn in het leven :Y

Enja, de motoren moeten binnen kunnen, of toch op het domein staan. Ik heb 10 jaar gesproken van een GS, eindelijk heb ik hem, ik draag er liever wat zorg van dan hier 20 september een topic te moeten starten: "brommer gestolen". Beter voorkomen denk ik dan maar, niets mis mee :W
Dat is dan een beetje mijn definitie van motorvriendelijk: veilige stalplaats en niet moeten achterlaten op straat aan de AirBnB.
 
Wel, op een camping geen probleem maar bij een hotel in een stad ja, dan onder dak afh. welk land.
Neem je foto's? Ik kijk uit naar je reisverslag.
 
Eerste keer dat ik AirBnB zou proberen en heb gezien dat het bij sommige verhuurders met een kluisjessysteem werkt waar de verhuurder niet fysiek aanwezig moet zijn. Dan kan je ook gewoon komen en gaan.
Dat zoek ik dan wel eventjes op voorhand verder uit :)
 
Ik volg, ik ben benieuwd naar Noord-Spanje maar het end erheen op 'n traag barrel met relatief klein speelgebied houd me wat tegen.. (Want mensen zeggen Frankrijk is mooi, ik ben er kris/kras doorheen gegaan en was best saai?)
Mooie wegen vind je op de oranje Michelin kaarten.
 
Als je nog nooit met de motor op trip bent geweest, dan zou ik je aanraden om je reisdagen wat korter te maken of je routes zo samen te stellen dat je alternatieven hebt. Bijvoorbeeld dat je kan kiezen om stukken binnendoor of over de snelweg heen te rijden. Als je je op het eind van de dag goed voelt dan rijd je binnendoor en als je het gehad hebt dan rijd je via de snel/doorgaande weg.

Hoe lang je wilt/kan rijden is persoonlijk. Ook is de ene dag is de andere niet.
 
Als ik een grotere reis maak, dan is er wel altijd een algemeen plan voor overnachtingsplaatsen.
Je wilt uiteindelijk wel de totale reis kunnen maken die je in gedachte hebt.
In de loop van de middag ga ik al uitkijken naar een mooie slaapplaats. Soms is dat snel, maar soms ook pas 100km verder..................

Helemaal precies plannen van de reis blijkt dan toch wel moeilijk.
Sommige dagen vliegen de km's voorbij, maar andere dagen zit alles tegen of is traject toch veel bergachtiger dan vooraf gedacht.
Er zijn dagen dat ik om 15.00h al op het terras van de camping zit, maar er zijn ook dagen dat ik om 20.00h nog naar een slaapplaats moet zoeken.
Booking.com geeft meestal wel een prima oplossing voor je budget, of airbnb ook wel. Campings zijn er ook zat, er staan plenty bordjes langs de weg, gewoon op de bonnefooi is verreweg het leukste !
 
Tel er bij de aangegeven reistijd maar 2 uur bij op.
Voor pauzes en vertraging.
En 100 km bergpassen duurt aanzienlijk langer dan 100 km provinciale weg.
Als je niet gewend bent aan veel kilometers maken dan kan het ook afzien worden.
Zeker op een krappe sportfiets.
Maak de dagritten niet te lang, dan heb je meer tijd om te genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Beter inderdaad hier en daar dus extra overnachtingen plannen...
 
Nee, niks plannen..................... :X

Als het onderweg zo gebeurt, dan ga je pas zoeken.......................
Dus de planning wordt op dat moment een slaapverblijf vinden tussen nu en 2 uurtjes!!

Je bent bijna nog erger dan een maat waar ik wel eens een ritje mee maak.
Als die op reis is, en hij weet niet waar hij morgenavond zal slapen, dan wordt ie NU al onrustig............................. :?
 
Joh, misschien vind hij plannen wel gewoon leuk of wil hij idd. vastigheid.
Wij kunnen zeggen van niet doen maar dat helpt niet; Hij moet het zelf ervaren en zijn manier wel of niet bijstellen.
Duss.. laten we eens tolerant doen en op andere gebeiden tips geven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan