Noord-Spanje en terug

Mijn brommert ging in Z-Fr. stuk en moest met dikke verzekeringsvolvo verder. Het was rond de 35 grd dus was er niet zo rouwig om temeer omdat die volvo een knopje met AC erop in het dashboard had zitten... *O*
 
Tja ik wilde afgelopen jaar een wat vroeger op vakantie vanwege de hitte in noord spanje ben er uiteindelijk 3 dagen geweest.
Zal ipv juni eens kijken het maar mei moet worden . dan zal het wel heel rustig zijn op de camping.
 
Ja, het is heerlijk daar te vertoeven in mei. Al lekker warm, veel staat dan in bloei of is frisgroen en mensen zijn aardig en nog niet toerisme moe.
 
Ik ben ook door Noord Spanje gegaan dit jaar. Het klinkt erg saai maar het is fenomenaal, zwaar 'unterrated'....



Bekijk bijlage 1430732




EDIT: Wie 'The Good, the Bad and the Ugly' heeft gezien (wie niet?), het is echt de moeite waard (Sad Hill, 2e foto). Ze hebben alles op exact dezelfde locatie herbouwd (ze vonden zelfs stenen voorheen gebruikt) en Santo Domingo de Silos is een dorpje met een paar prima hotels, totaal (nog) niet touristisch. Je moet ongeveer 14km offroad berg op en berg af om het uiteindelijk te bereiken maar het is echt de moeite waard!!

Komt me bekent voor*O*.
We zijn er nl. afgelopen vrijdag geweest😎:]

Echter vanuit Santo Domingo de Silos, zijn we niet verder geweest als ongeveer 500m waar vanuit je de locatie kon zien, zeg maar ca. 8/9km op de onverharde weg.
In de haarspeldbocht waren heeeeel diepe sporen uitgesleten door de overmatige regenval enkele weken geleden, en vonden we het niet verantwoord om als rijders met zeer weinig off-road ervaring, met de verkeerde banden (Michelin Road 5) én verkeerde motoren ( 3 x Fazer FZS1000, BMW S1000XR, mijn Versys1000GT) op één na, GS1200 Adventure, en zijn dus niet verder geweest.:N
Ook al omdat de geulen zo'n beetje diagonaal over de weg liepen met veel losliggende stenen, richting afgrond.
Op onderstaande foto zijn we met 4-en een van de Fazers terug op het "rechte pad" aan het zetten (trekken), met op de achtergrond rechts onderin de "begraafplaats".
IMG-20191004-WA0010.jpeg


Waarschijnlijk is de Sad Hill Cemetry vanuit de noordzijde (Contreras) beter bereikbaar, maar daar zou wss minimaal een uur overheen gaan om er te komen, met niet de zekerheid dat het wel zou lukken, dus dat hebben we maar gelaten voor wat het was.

Trouwens voor wat het weer betreft en ook zeker de wegen en het ontbreken van vrijwel alle verkeer hét juiste tijdstip om daar rond te touren.:]:]:]:]:]:].
De hele week tussen de 25 en 30 graden en een strak blauwe lucht*O**O*.
Hoe wil je het mooier hebben.
*** of ****Hotels €56 en €76 per 2 pers. kamer incl. ontbijt en afgesloten parkeerplaatsen.:t
 
Laatst bewerkt:
Komt me bekent voor*O*.
We zijn er nl. afgelopen vrijdag geweest😎:]

Echter vanuit Santo Domingo de Silos, zijn we niet verder geweest als ongeveer 500m waar vanuit je de locatie kon zien, zeg maar ca. 8/9km op de onverharde weg.
In de haarspeldbocht waren heeeeel diepe sporen uitgesleten door de overmatige regenval enkele weken geleden, en vonden we het niet verantwoord om als rijders met zeer weinig off-road ervaring, met de verkeerde banden (Michelin Road 5) én verkeerde motoren ( 3 x Fazer FZS1000, BMW S1000XR, mijn Versys1000GT) op één na, GS1200 Adventure, en zijn dus niet verder geweest.:N
Ook al omdat de geulen zo'n beetje diagonaal over de weg liepen met veel losliggende stenen, richting afgrond.
Op onderstaande foto zijn we met 4-en een van de Fazers terug op het "rechte pad" te zetten, met op de achtergrond onderin de "begraafplaats".Bekijk bijlage 1434052

Waarschijnlijk is de Sad Hill Cemetry vanuit de noordzijde (Contreras) beter bereikbaar, maar daar zou wss minimaal een uur overheen gaan om er te komen, met niet de zekerheid dat het wel zou lukken, dus dat hebben we maar gelaten voor wat het was.

Trouwens voor wat het weer betreft en ook zeker de wegen en het ontbreken vrijwel alle verkeer hét juiste tijdstip om daar rond te touren.:]:]:]:]:]:].
De hele week tussen de 25 en 30 graden en een strak blauwe lucht*O**O*.
Hoe wil je het mooier hebben.
*** of ****Hotels €56 en €76 per 2 pers. kamer incl. ontbijt en afgesloten parkeerplaatsen.:t

Ik vond Santo Domingos de Silos echt een fantastische ervaring! Het is echt nog een heel authentiek dorpje.

Die 14km offroad rit is inderdaad lastig. Ik was er in mijn eentje, ook op tourbanden en bij mij zat het ook propvol gleuven, en dan ook nog eens hairpins :X. Ik snap niet dat ze het niet asfalteren.

Die weg vanuit Santo Domingo richting het 'offroad' gedeelte alleen al, vanuit het centrum... is dat niet 30% omhoog zowat?

Het is in iedergeval echt de moeite waard. Een absolute must see!

Onderstaande foto schoot ik 's avonds laat, na 500km binnendoor, van Lourdes door de Pyreneen naar Bardenas Reales met als eindbestemming Sad Hill (200km verderop?)

1570389675285.png


Was echt een fantastische dag.

Sad Hill is echt een aanrader!

Edit: wat bedoelde je met 'op het rechte pad zetten', was hij onderuit gegaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik vond Santo Domingos de Silos echt een fantastische ervaring! Het is echt nog een heel authentiek dorpje.

Bekijk bijlage 1434063


Sad Hill is echt een aanrader!

Edit: wat bedoelde je met 'op het rechte pad zetten', was hij onderuit gegaan?

Santo Domingos is idd heel mooi, wij hebben bij hetzelfde tentje gezeten als jij op de foto hebt gezet, en een lekkere "Hamburgesa" gegeten, alleen 1 tafeltje verderop_O-

Voor wat het "op het rechte pad zetten" betreft, hij was alleen nét wat te ver door gereden, waardoor hij op de losse keien niet alleen meer terug kon omdat je gewoon met de laarzen weg schiet, en als je pech hebt op je donder gaat.-O-:(
En omdat we toch met 6-en waren was dit de veiligste optie.:Y
 
Santo Domingos is idd heel mooi, wij hebben bij hetzelfde tentje gezeten als jij op de foto hebt gezet, en een lekkere "Hamburgesa" gegeten, alleen 1 tafeltje verderop_O-

Voor wat het "op het rechte pad zetten" betreft, hij was alleen nét wat te ver door gereden, waardoor hij op de losse keien niet alleen meer terug kon omdat je gewoon met de laarzen weg schiet, en als je pech hebt op je donder gaat.-O-:(
En omdat we toch met 6-en waren was dit de veiligste optie.:Y

Gaaf om de ervaringen van anderen er over te lezen. Dat kroegje op die foto (dat was het toch?) was een perfecte plek om 's avonds lekker af te zakken en te relaxen haha!
 
Gaaf om de ervaringen van anderen er over te lezen. Dat kroegje op die foto (dat was het toch?) was een perfecte plek om 's avonds lekker af te zakken en te relaxen haha!
IDD, mooi om ervaringen te delen *O*
Wij waren er op "doortocht" naar ons eindstation in Navarete waar we ons eerste en laatste onderkomen hadden, en de trailers hadden staan, om zaterdag ochtend "terug richting de dagelijkse realiteit" te keren ;(;).
Ik kwam Sad Hill Cemetry toevallig op het spoor na een tip hier op dit topic nadat ik had aangegeven om richting die kant op te gaan, onze route kwam al langs Santo Domingo de Silos, maar we hadden geen idee dat het daar lag.:N

Lang leve Motor-Forum.nl
 
IDD, mooi om ervaringen te delen *O*
Wij waren er op "doortocht" naar ons eindstation in Navarete waar we ons eerste en laatste onderkomen hadden, en de trailers hadden staan, om zaterdag ochtend "terug richting de dagelijkse realiteit" te keren ;(;).
Ik kwam Sad Hill Cemetry toevallig op het spoor na een tip hier op dit topic nadat ik had aangegeven om richting die kant op te gaan, onze route kwam al langs Santo Domingo de Silos, maar we hadden geen idee dat het daar lag.:N

Lang leve Motor-Forum.nl

Haha fantastisch om te lezen hoe mensen hier hun ideeën op doen en het uiteindelijk hun koers doet afwijken naar iets nieuws :)

En ik ga in herhaling vallen: dat barretje op die hoek was perfect!
 
O ja, nog een serieuze tip voor reizen in Spanje:

Zorg voor (zo goed als) nieuwe banden, de grip op bijna alle wegen is fenomenaal, wat betekent dat de bandjes ook veel sneller slijten als hier!
Maar de lol is ook des te groter *O*
Mocht je toch banden nodig hebben, de meeste bandenboeren zijn vaker tot laat open.:Y:t
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Tja daar zeg je wat heb ik onder vonden tijdens mijn eerste vakantie in spanje heel gassen flink boenderen en foetsie was het profiel
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Tja daar zeg je wat heb ik onder vonden tijdens mijn eerste vakantie in spanje heel gassen flink boenderen en foetsie was het profiel

In 2012 zijn we de eerste keer in de Spaanse Pyreneeën geweest, met half tot driekwart profiel vertrokken.
Met 3/4 profiel ging het nét om de eindstreep te halen, maar mijn maat was met 1/2 profiel vóór vertrokken maar na 3 dagen was het finito met de voorband letterlijk tot op het draad naar de knoppen.
Maar geen nood in Spanje, we kwamen om ca. 19.30u nog langs een plaatselijke smit / bandenboer.
Hij was nog ff aan het lassen en slijpen voor een klant, maar om 20.15u reden we weer weg met een nieuwe Michelin voorband voor een normale prijs *O*
 
Ben blij dat ik vanmorgen niet op de motor gestapt ben om naar omgeving Madrid af te rijden voor een treffen. Manoman wat een weer weer. Gisteren zeiden de grote compu's dat het droog zou blijven in belgie en n-fr. en vandaag is het juist daar overal uhh hondeweer. Om nou 1000 km aan regenrijden te doen voordat de zon er is.. neuh.
Volgend jaar maar weer dan.

Oja.. mijn nieuwe a'band ging daar maar 3000 km mee, uiteraard komen daar de 'naar en van' nog bij. Totaal iets van 6k met een xj750 seca.
 
Mooi! Gem. 500km per dag, da's stevig :).
IDD stevig, maar als je de SNELweg km's eraf haalt zakt het gemiddelde natuurlijk stevig, wat zeker nodig is om te genieten van de Spaanse wegen en de natuur.

En met minder km's per dag is niks mis, het gaat tenslotte om genieten, en niet om de meeste km's per dag te maken.:$
Wij hadden er 2 weken geleden een kleine 370 per dag in Spanje/Portugal, en dat was ruim voldoende om ook nog tijd te hebben om wat de ouweh**ren, tanken, drinken en eten :Y :].
De gemiddelde snelheid zat over de 6 dagen ruim boven de 60km/u volgens de navi, en dan moet je er toch behoorlijk "aan trekken", zeker omdat we ook hier en daar nog wat off-road stukken erin hadden zitten.
Op de grote wegen reden we dan ook ruim 10-20km/u boven de aangegeven max. snelheid.🤭🤫
En denk je mss dat is maar iets boven de 6u per dag (effectief) rijden, maar alles bij elkaar ben je toch minimaal ca.9u per dag onderweg.☺
 
Ok, even in de 'eerlijk' mode. Ik ben wel van die verre reizen. Noordkaap 8000km, Alpen en Italië 5500km (Af en toe een dag van 12 uur onderweg) en nu aan het kijken naar Spanje/Portugal. Een dingetje, ik wordt volgend jaar 57...... De meeste motorreizen die ik volg worden gemaakt door motorrijders die (aanzienlijk) jonger zijn, maar gelukkig zijn er uitzonderingen :) . Zolang ik gezond ben hoop ik deze reizen te kunnen maken. Net weer een motorverslag over Alaska zitten kijken. Ooit daar geweest met de camper, en zeker nog een keer een uitdaging met de motor (GS?).
 
Ok, even in de 'eerlijk' mode. Ik ben wel van die verre reizen. Noordkaap 8000km, Alpen en Italië 5500km (Af en toe een dag van 12 uur onderweg) en nu aan het kijken naar Spanje/Portugal. Een dingetje, ik wordt volgend jaar 57...... De meeste motorreizen die ik volg worden gemaakt door motorrijders die (aanzienlijk) jonger zijn, maar gelukkig zijn er uitzonderingen :) . Zolang ik gezond ben hoop ik deze reizen te kunnen maken. Net weer een motorverslag over Alaska zitten kijken. Ooit daar geweest met de camper, en zeker nog een keer een uitdaging met de motor (GS?).
Gewoon doen, ik ben 10 jaar ouder dan jij , en heb met 65 Noordkaap gedaan, met 66 Gibraltar ,met 67 Zwarte Zee en dit jaar met 68 rondje Ardeche en daarna Trollstigen en Trondheim. Een enkele keer kamperen. maar ook bij slecht weer een hotelletje. Dit jaar nog geen idee waar ik heen ga, zou zomaar Griekenland kunnen zijn. Meestal een dag of 10, 14 onderweg, wel eerste dag en laatste dag behoorlijke stappen op de snelweg, 1200 km is best haalbaar. Dit jaar vanuit 100 km boven Oslo naar huis, 1340 km, gem. snelheid 105, max 197 kmh volgens de TomTom, en is 13 uur gedaan inclusief de ferry van Rodby /Puttgarden . Het kan best, niet te bang zijn.
 
Kwestie van doorrijden he. Vlammen hoeft niet maar doorrijden wél..lol
Op tijd pauze en voedsel/drinken nemen en verder.
 
Kwestie van doorrijden he. Vlammen hoeft niet maar doorrijden wél..lol
Op tijd pauze en voedsel/drinken nemen en verder.

Ik moet met regelmaat uitleggen aan collega's wat motorrijden is. Ik ben ook niet vies van lange ritten (VS 7000km, Noordkaap 9000km, Dit jaar 8000km en Engeland 5500km) en mijn collega's vragen dan altijd: "Waarom blijf je niet een week in die stad??"...

Ze zien dat ver en veel rijden als vermoeiend / saai :+

Ik val ook in de categorie "gewoon rijden". Sommige mensen lunchen rustig 1 uur lang in de middag, dat zie je mij niet snel doen.
 
Ok, even in de 'eerlijk' mode. Ik ben wel van die verre reizen. Noordkaap 8000km, Alpen en Italië 5500km (Af en toe een dag van 12 uur onderweg) en nu aan het kijken naar Spanje/Portugal. Een dingetje, ik wordt volgend jaar 57...... De meeste motorreizen die ik volg worden gemaakt door motorrijders die (aanzienlijk) jonger zijn, maar gelukkig zijn er uitzonderingen :) . Zolang ik gezond ben hoop ik deze reizen te kunnen maken.
De meesten idd wel jonger maar niet ALLEMAAL!
Je wordt al bijna 57......daar schik ik van! <niet dus> Er zijn zat rijders die al VEEL ouder zijn en ook ver weg nog rondtrekken.
Ik ben zelf ook al wat jaartjes ouder en trek ook heel Europa rond met mijn tentje. Een suf hotel komt aan de beurt als ik 93 word.
Ja, jouw genoemde reizen heb ik afgelopen jaren ook al wel gedaan. Noordkaap staat voor vlgd jaar op de planning.
Voor het leuke maak ik mijn dagtochten meestal 300-400km. Je bent per slot toch op vakantie! Terrasje onderweg, foto op pashoogte, leuk stadje ect.
Maar als nodig maak ik ook dagafstanden ruim over 1000km. Gewoon niet zeiken, maar het gas d'r op houden!
Dus niet jezelf een ouwe-lullen-complex aanpraten. Leeftijd doet niet ter zake. Piepen en kreunen bewaar dat maar voor het bejaardenhuis!
 
Meestal hou ik ook zo'n max 400km per dag aan. 800km is de max, alleen heen en terugreis, moet wel leuk blijven. Tent blijft thuis, er zijn zoveel andere leuke overnachtingsmogelijkheden tegenwoordig, van hutjes tot B&B's. Volgend jaar doen we Highway 1 e.o. op een Harley. Vakantieritje: 2500km in 10 dagen.
 
Aha, leuke discussie. Ik ben 53 jaar jong en , zoals de afgelopen jaren, afgelopen zomer een week met een cb500 met een minitent naar de Alpen geweest. 1000km de eerste dag: niet lullen maar poetsen!!!
Ook de LGKS en ander onverharde wegen.

(Ik ga alleen: vrienden begrijpen dit niet, zij gaan liever met lelijke BMW lease-automaten een paar dagen weg..... Hun motoren zijn nooit op tijd klaar of niet geschikt of willen in hotels etc etc).

Geeft niets, ieder zijn ding maar ik ga wel! Nee, ik heb geen belangstelling voor een gs. Ik heb ook een xrv! Ik hou nl van handzame spullen. Less is more.


Ik heb belangstelling voor de Spaanse binnenlanden. Is in 8 dagen Madrid v.v een beetje te doen? En dan vanaf de Franse grens alles binnendoor?. In de verzengende hitte eind augustus? Mmm, deze winter maar over nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Nu zou je kunnen denken dat ik de vakantie-reizen maak met de BB. Nee dus!!
Daarvoor rijd ik liever met de FZ. Deze is lichter en ook handzamer. Voorzien van zijkoffers, elek aansluiting en HV-verwarming.
Ook als er een keer toch een kras op komt, is dat niet zo heel erg. Je wil dat niet, maar soms gebeurt dat wel..............
De snelheden van de BB rijd je toch meestal niet met vakantie-bagage. Ook de 106pk van de FZ is daarvoor ruim voldoende!
De BB zou wel prettiger zijn om op hoge snelheid effies naar Zwitserland of naar de Pyreneeén te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan