Noord-Spanje en terug

Ok, even in de 'eerlijk' mode. Ik ben wel van die verre reizen. Noordkaap 8000km, Alpen en Italië 5500km (Af en toe een dag van 12 uur onderweg) en nu aan het kijken naar Spanje/Portugal. Een dingetje, ik wordt volgend jaar 57...... De meeste motorreizen die ik volg worden gemaakt door motorrijders die (aanzienlijk) jonger zijn, maar gelukkig zijn er uitzonderingen :) . Zolang ik gezond ben hoop ik deze reizen te kunnen maken. Net weer een motorverslag over Alaska zitten kijken. Ooit daar geweest met de camper, en zeker nog een keer een uitdaging met de motor (GS?).

Geen paniek, ik ben ook 58 🤫, en ben dus met mijn Versys 1000 geweest, NO PROBLEMO :t
 
Ik val ook in de categorie "gewoon rijden". Sommige mensen lunchen rustig 1 uur lang in de middag, dat zie je mij niet snel doen.
Als je met een groepje bent, zit je toch al gauw ff te babbelen, en gaat de tijd snel.:+
Als je alleen bent is er meestal niet zoveel te babbelen natuurlijk :$
 
Afgelopen mei in 10 dgn 5500 km gedaan. Zwaartepunt was Spanje en een rondje gemaakt langs portugal, gibraltar, benidorm (must! dat moet je gezien/ervaren hebben haha), enz. Zoveel mogelijk binnendoor.
En dat met een ratbike-brommert uit 82 samen met een moderne vfr800 crossrunner.
Bijna vorige week weer die kant op maar het regende werkelijk pijpestelen de eerste 800 km volgens de div. weerstations.
Dáár had ik geen zin in.
 
Ik heb belangstelling voor de Spaanse binnenlanden. Is in 8 dagen Madrid v.v een beetje te doen? En dan vanaf de Franse grens alles binnendoor?. In de verzengende hitte eind augustus? Mmm, deze winter maar over nadenken.
Of het te doen is, is afhankelijk hoe warm je het kunt verdragen, maar als je rond die tijd de binnenlanden in gaat, is het er meestal gewoon heet, en met heet bedoel ik écht heet.
Het is er echt hordroog, en dus ook heet.😰
Als je de mogelijkheid hebt is vanaf half september een veel betere en aangenamere periode.
Wij hadden de eerste week oktober ook nog overal tussen de 25 en 30 graden.
 
Dit jaar in sept 43 graden dat was in Noord Spanje geen doen meer.
En ik lees dat veel mensen zo ontzetten veel rijden met vakantie ik doe tegenwoordig het juist andersom, minder km en veeeeeeeeeeeel meer genieten van de omgeving ipv er door crossen.
Onder het motto minder is meer, en dat lees ik hier en daar ook steeds meer.
Eerder toen nog ik nog in een groep reed, moest er ook altijd veel en erg lang gereden worden uiteindelijk zie en ervaar je veel minder.
Dat ben ik voor mezelf anders gaan doen.
 
Je hebt gelijk: midden augustus midden Spanje is geen goed idee, vooral door de hitte.....

Ik rij de eerste en laatste dag rij veel km in 1 dag. De rest meer easy. Om 16u op een camping en dan nog een namiddag tripje in de buurt.
 
Mijn ervaringen in Spanje:

Vigo/ Gallicië langs de zee is vlgs mij de meest koele regio van Spanje.
Hoe verder zuidelijk (richting Madrid en verder Valencia) hoe heter het iha zal zijn.

Enkele jaren terug reed ik van de Picos naar Braga(P) en later via de kust naar Vigo.
Picos was prettig warm. Braga was (te) heet met ook bosbranden en Vigo was stuk koeler door oa zeewind.

Afgelopen voorjaar was ik eind april in regio Malaga en toen werd het daar al knap warm!
Gibraltar en Cádiz was veel aangenamer aan de Atlantic. De hitte werd al flink erger in Jerez de la Fronteira. (slechts 40km landinwaarts)
 
Je hebt gelijk: midden augustus midden Spanje is geen goed idee, vooral door de hitte.....

Ik rij de eerste en laatste dag rij veel km in 1 dag. De rest meer easy. Om 16u op een camping en dan nog een namiddag tripje in de buurt.


Inderdaad. Je kunt nog een koelvest, motorjeans, witte doorwaai-jas, witte helm én camelbak hebben: eind juni dit jaar was het op de Meseta met deze uitrusting al aan de warme kant. Dan heb je het in augustus over een ander verhaal. Ik zou het dan ook gerust aandurven, maar dan iets minder kilometers op een dag: vroeg beginnen en de siësta meepakken zoals de locals dat doen: schaduw zoeken, een wijntje drinken of een tukkie doen. Dan zal het wel te doen zijn maar ideaal is ‘n ander verhaal...
 
25 juni op de Meseta:

CC138036-A8F3-4A0C-A92A-D46D4C36081E.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan