Noordkaap, Letland, Estland en Litouwen

meissie83

Die hard MF'er
9 jul 2007
273
0
Gronau
Afgelopen zomer hebben mijn vriend en ik een rondje Europa gedaan. Dit is super goed bevallen. Dit jaar willen we naar de Noordkaap en dan via Letland, Estland en Litouwen terug. De noordkaap heeft mijn vriend al een keer bereikt met de motor, maar de andere landen hebben we allebei nog nooit gezien. Iemand daar al een keer geweest (met de motor)? Hoe is het daar met de wegen en de toegankelijkheid, kampeermogelijkheden? Als iemand ideeen en/of tips heeft hoor ik het graag.

Groetjes Mischa
 
we waren dus absoluut niet de enigen met dit idee. Het lijkt me idd heel erg mooi. Wildkamperen is dat nog een mogelijkheid in die landen?
 
we waren dus absoluut niet de enigen met dit idee. Het lijkt me idd heel erg mooi. Wildkamperen is dat nog een mogelijkheid in die landen?

Dat zal absoluut mogelijk zijn in de Baltische landen, in Scandinavië weet ik zeker dat het mag. Ik ben er echter niet zo'n voorstander van. Ik vind het nogal onpraktisch. Voor weinig geld sta je op een camping en heb je stromend water om je te wassen en heb je contact met de bevolking. Hotels/pensions zijn in de Baltische landen/Polen ook goedkoop.
 
hoe staat het tegenwoordig met de veiligheid in de baltische staten?

Sammie,

Dit was voor mij een reden op pas in 2006 naar de Baltische landen te gaan. Het was meer de onbekendheid ervan. Toch heb ik de stap ondernomen om er alleen naar toe te gaan. De nieuwsgierigheid was tenslotte groter. Ik kan je alleen maar zeggen dat ik mij geen moment onveilig heb gevoeld, in de hoofdstad van Letland, Riga ben ik ook een tijdje geweest en daar voelde ik me veiliger dan in een doorsnee Nederlandse stad. Je moet gewoon oppassen en geen domme dingen doen, maar dat geldt ook in Nederland,Duitsland en België. Het verkeer vond ik lekker rustig, dit in tegenstelling tot Polen waar stevig gereden wordt.
Vergeet niet dat de Baltische landen tegenwoordig ook tot de EU behoren en dat er daardoor ook bepaalde veiligheidseisen zijn. Aan de grens is er nog wel gewoon paspoortcontrole.
De mensen zijn er echt vriendelijk en je krijgt echt een totaal ander beeld van zoals ze heel vaak worden gezien als de "rooie Russen" De mensen zijn geïntereseerd in Europa en willen er graag alles van weten, maar vaak weten zij er meer van dan ons.
Ik heb echt met de oren staan klapperen hoeveel de mensen van andere Europese landen weten en wij zo weinig van hun landen. In Tallin kwam ik een man van in de zestig tegen die gewoon mijn woonplaats kende en dat er jaren geleden een vuurwerkramp was geweest. Hij noemde zo maar enkele groote Nederlandse bedrijven op. Kende de Deltawerken, de afsluitdijk en nog veel meer. Toen ik vroeg hoe hij dat allemaal wist zei hij heel nuchter, ach ik lees veel en ondhoud veel.
Veel mensen spreken er engels, oudere mensen vaak Duits, de rest doe je met handen en voeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben afgelopen zomer naar Riga geweest (met vliegtuig, dat dan weer wel) en heb onder andere nog een bustrip naar Tallinn gemaakt. Beide steden zijn erg de moeite van het bekijken waard (van verschillende kanten gehoord dat ook de Litouwse hoofdstad Vilnius de moeite waard is. In elk geval tot afgelopen jaar was men daar erg druk bezig met renoveren, dus misschien is het zo langzamerhand nog wel leuker om er heen te gaan). Met m'n vrienden heb ik ook nog een auto gehuurd, waar we gewoon wat lukraak Letland (en nog een stukje Litouwen) mee zijn doorgecrosst. Opvallend: Veel onderverharde wegen: Wel iets om rekening mee te houden. Dit wist ik overigens al van m'n ouders die een paar jaar terug met auto+caravan die landen doorgereisd zijn. Dat was prima te doen, ook wat campings betreft.

Kortom: Als je de mogelijkheid ook maar een beetje hebt zeker heen gaan! :Y
 
Afgelopen zomer hebben mijn vriend en ik een rondje Europa gedaan. Dit is super goed bevallen. Dit jaar willen we naar de Noordkaap en dan via Letland, Estland en Litouwen terug. De noordkaap heeft mijn vriend al een keer bereikt met de motor, maar de andere landen hebben we allebei nog nooit gezien. Iemand daar al een keer geweest (met de motor)? Hoe is het daar met de wegen en de toegankelijkheid, kampeermogelijkheden? Als iemand ideeen en/of tips heeft hoor ik het graag.

Groetjes Mischa

Dat betekent dat je vanaf de Noordkaap door Finland terug rijdt, neem ik aan. Kun je ook nog kiezen om van Finland uit over te varen (naar de mooie stad Tallin, bij voorbeeld) of via Rusland (mogelijk visum nodig?) te rijden. De Baltische staten behoren tegenwoordig tot het Schengengebied (Polen ook), waardoor je bij de onderlinge grenzen geen paspoortcontrole meer hebt.
 
Dat betekent dat je vanaf de Noordkaap door Finland terug rijdt, neem ik aan. Kun je ook nog kiezen om van Finland uit over te varen (naar de mooie stad Tallin, bij voorbeeld) of via Rusland (mogelijk visum nodig?) te rijden. De Baltische staten behoren tegenwoordig tot het Schengengebied (Polen ook), waardoor je bij de onderlinge grenzen geen paspoortcontrole meer hebt.

:N Er is nog steeds controle aan de grens. In elk geval paspoortcontrole, af en toe wordt er één uitgepikt die de spullen uit mag pakken. Zijn altijd koekblikkers.
 
Laatst bewerkt:
:N Er is nog steeds controle aan de grens. In elk geval paspoortcontrole, af en toe wordt er één uitgepikt die de spullen uit mag pakken. Zijn altijd koekblikkers.

Dat is intussen veranderd: per 21 december 2007 behoren o.a. Polen en de Baltische Staten tot het zgn. Schengen-gebied, waarbinnen aan de onderlinge grenzen de paspoortcontroles zijn afgeschaft.

Zie dit persbericht van december vorig jaar:
(Novum/AP) - Het Schengen-gebied wordt 21 december met negen nieuwe lidstaten van de Europese Unie uitgebreid. Dat zijn vertegenwoordigers van achttien landen van de EU vrijdag op een bijeenkomst in Praag overeengekomen. Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Estland, Letland, Litouwen, Slovenië en Malta voldoen aan de voorwaarden voor toetreding, zei de Portugese onderminister van binnenlandse zaken José Magalhaes, die de vergadering voorzat.

De controles aan de grenzen worden dan opgeheven, maar gaan op de luchthavens voorlopig nog door tot maart.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, je hebt goed je best gedaan.
Maar, kun iemand ook zeggen welke van de 3 Balt. st. het mooist is?
Gezien we aan een lage kruissnelheid (trage barrels)vastzitten, en we ook in de vakantie wat anders willen doen dan leen maar rijden, en dus wellicht niet de tijd hebben alle 3 goed te ' doen'
 
In 2006 hebben wij dat rondje gedaan. We zijn niet tot de Noordkaap gekomen maar vanaf de Lofoten horizontaal over gestoken. Door Finland naar Estland (met de boot van Helsinki naar Talinn) en dan via letalnd naar Lithouwen. Van Lithouwen zijn we met de boot van Klaipéda naar Lubeck in Duitsland.

Al je niet door Polen wilt rijden is die boot een aanrader. Niet duur (goedkoper dan zelf rijden ;)), en in 24 uur sta je in noord Duitsland.

Wat betreft Estland, Letland en Lithouwen kan ik je niet veel tips geven. Wij zijn van Talinn via Riga naar Vilnius gereden. De E67 die de grote steden verbind is niet veel soeps kan ik je melden. Beter is van die weg af te wijken. Hoewel ik je daar geen tips over kan geven.

De drie hoofdsteden zijn schiterende steden. Zeker de moeite waard. Alleen toen we een hotel belde in Talinn kregen we de boodschap dat we onze motor daar niet veilig konde stallen. En dat kon nergens volgens de receptie. Uiteindelijk telkens een hotel gezocht met eigen bewaakte stalling.

Geen idee of het verhaal klopte maar we zijn extreem voorzichtig geweest met onze motorfietsen daar. Zeker na Noorwegen en Finland is dat erg wennen. Daar lieten we onze motoren staan met pak en helmen er overheen. En dat stond er na een dag nog.

O well, doe er je voordeel mee.

Foto's van de trip alhier.
 
hoi meissie83,
ik heb een half jaar in Letland gewoond en kan het alleen maar aanraden. Er zijn wel een aantal spelregels die je in ogenschou moet nemen, maar het land is geweldig. Talinn is inderdaad een erg mooie stad, maar heb je naar 3 dagen wel gezien. Op basis van de ervaringen zou ikzelf ervoor kiezen om via scandinavie naar de noordkaap te rijden en dan met de boot naar estland over te steken. vanuit talinn naar tartu en dan langs de russische grens op te rijden naar letland. Als je de via aluksnes rajons naar rezekne oprijdt, heb je echt een goed beeld van die landen. Vanuit rezekne zou ik via Bauskas (even stoppen bij pilsrundale) naar Riga doorsteken, omdat je tegen die tijd wel weer een soort van civilisatie wil meemaken. Daar moet je zeker een paar dagen inplannen, want die stad heeft zoveel te bieden! Van daaruit zou ik een dagtripje naar sigulda (heuvelachtig gebied) en eentje naar het strand bij Jurmala (geweldige stranden, rustige zee, weinig mensen, gezellige tentjes) Afhankelijk van de tijd is het een aanrader om via Ventspils naar Liepaja te rijden.

Hier zou ik sterk overwegen om de boot naar huis te nemen, omdat Litouwen, in mijn ogen minder boeiend is. Ik kan er ook verder geen tips bij geven.

Mochten jullie meer informatie willen, stuur me even een PM met je e-mail, dan wil ik jullie graag tips, verblijfsplaatsen, etc. aanraden. Ik zit er zelf ook over te denken om die route te nemen, dus who knows komen we elkaar nog tegen!
 
Dat is intussen veranderd: per 21 december 2007 behoren o.a. Polen en de Baltische Staten tot het zgn. Schengen-gebied, waarbinnen aan de onderlinge grenzen de paspoortcontroles zijn afgeschaft.

Zie dit persbericht van december vorig jaar:
(Novum/AP) - Het Schengen-gebied wordt 21 december met negen nieuwe lidstaten van de Europese Unie uitgebreid. Dat zijn vertegenwoordigers van achttien landen van de EU vrijdag op een bijeenkomst in Praag overeengekomen. Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Estland, Letland, Litouwen, Slovenië en Malta voldoen aan de voorwaarden voor toetreding, zei de Portugese onderminister van binnenlandse zaken José Magalhaes, die de vergadering voorzat.

De controles aan de grenzen worden dan opgeheven, maar gaan op de luchthavens voorlopig nog door tot maart.

:Y Hej, dat is sinds kort, wordt het weer wat gemakkelijker.

heb je reisverslagen allemaal gelezen, mooi hoor! :}

nogal wat kilometers voor een HD :)

Is géén probleem op een H-D hoor, is een hele comfortabele motor waar je heel lang op kunt zitten.

Inderdaad, je hebt goed je best gedaan.
Maar, kun iemand ook zeggen welke van de 3 Balt. st. het mooist is?
Gezien we aan een lage kruissnelheid (trage barrels)vastzitten, en we ook in de vakantie wat anders willen doen dan leen maar rijden, en dus wellicht niet de tijd hebben alle 3 goed te ' doen'

Welke het mooiste is ligt er natuurlijk ook aan wat jezelf mooi vindt. Ik vond Letland het leukst, maar dat is persoonlijk. Het is inderdaad wel een behoorlijk eindje rijden. Ik denk dat bijvoorbeeld Tallin ongeveer net zo ver is als Zuid-Frankrijk.
 
dat klopt, ja...ben me ervan bewust...maar je doet er wel iets langer over...oh jah, nog een tip...als je in de achterlanden rijdt kan je 10 Lat in je rijbewijs stoppen, wie weet werkt het...maar probeer het in godsnaam niet in de steden!
 
even de motorplus kopen,staat toevalig een verslag in over die landen.
en tallinn ligt 2250km vanaf utrecht
 
In 2005 heb ik samen met mijn motorbuddy de tocht met de motor naar de noordkaap gemaakt via noorwegen heen en via finland baltische staten en polen weer terug.
Vorige week heb ik het reisverslag op het web gezet :
www.xs4all.nl/~edovaart

Now also available in the english language, see travelogue nordkapp north cape

of stuur een email. naar edovaart @ xs4all.nl (zonder de spatie)
De kaarten van noorwegen staan er al op, die van estland letland litouwen volgen binnenkort.

We hebben in 13 dagen 7485 km gereden. Het mooiste was Finland.

groetjes,
Ed
 
Laatst bewerkt:
Ik wil 'n vergelijkbare reis volgend jaar gaan maken (moet dit jaar nog m'n motor bij elkaar sparen :P). Ik wil dan alleen nog even St. Petersburg mee pikken, want dat schijnt ook de moeite waard te zijn. Laat hier even weten hoe 't geweest is als jullie terug zijn, ben erg benieuwd naar de verhalen :).
 
Krijg er steeds meer zin in. Moet alleen nog een kofferset regelen voor mijn kawa gzp 600r ninja. Had vorig jaar stoffen tassen op mijn vorige motor, maar de regen he... Dus dit jaar harde koffers. Eens rondkijken welke het best geschikt zijn.
 
In 2005 heb ik samen met mijn motorbuddy de tocht met de motor naar de noordkaap gemaakt via noorwegen heen en via finland baltische staten en polen weer terug.
Vorige week heb ik het reisverslag op het web gezet :
www.xs4all.nl/~edovaart

Now also available in the english language, see travelogue nordkapp north cape

of stuur een email. naar edovaart @ xs4all.nl (zonder de spatie)
De kaarten van noorwegen staan er al op, die van estland letland litouwen volgen binnenkort.

We hebben in 13 dagen 7485 km gereden. Het mooiste was Finland.

groetjes,
Ed

Hallo Ed,

Mooi reisverslag. Ik was eigenlijk een beetje verbaast dat je Finland mooier vindt da Noorwegen. Een blik op de routekaart op je site verklaarde een hoop. Je hebt het mooiste gedeelte van Noorwegen overgeslagen. Namelijk het zuiden, en dan vooral het zuid-westen. :)


Ik wil 'n vergelijkbare reis volgend jaar gaan maken (moet dit jaar nog m'n motor bij elkaar sparen :P). Ik wil dan alleen nog evenSt. Petersburg mee pikken, want dat schijnt ook de moeite waard te zijn. Laat hier even weten hoe 't geweest is als jullie terug zijn, ben erg benieuwd naar de verhalen :).

Moet je wel eerst een visum regelen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan