Noordkaap per motor

knut

MF'er
24 nov 2003
151
0
Helmond
Hoi
Ben van plan om met een stel motoren naar de Noordkaap te rijden . :]
Via Duitsland , Denemaken , Noorwegen over Zweden weer terug naar Holland .
Wie heeft hier ervaring mee ?
Ik bedoel over dingen als tanken , rijden en overnachten in noord Scandinavie .
Kan ik in ieder klein dorp of stadje tanken ?
En overnachten , vooraf bespreken of is er meestal wel plaats voor 2 of 3 tentjes ( of evt een stuga )?
Kan ik overal met een creditkaart terecht . etc
Alle info is welkom . :}
Ook evt reisverslagen .

Grtz Knut
tisklote@hotmail.com
 
Lees de reisverslagen eens op mijn hoompeetsj, dan krijg je een aardige indruk.
 
Dank jullie voor de info .
En PanRider , dus jij raad aan om in Norge niet over de E6 te rijden maar een alternatieve route te zoeken .
Hoeveel km kun je dan ongeveer per dag maken ?

Grtzzzzzzzzz Knut
 
Dank jullie voor de info .
En PanRider , dus jij raad aan om in Norge niet over de E6 te rijden maar een alternatieve route te zoeken .
Hoeveel km kun je dan ongeveer per dag maken ?

Grtzzzzzzzzz Knut
Hangt er allemaal vanaf hoeveel tijd je hebt. Het snelste is via Zweden omhoog, allemaal rechte wegen door bossen. Net de A28 door de Veluwe maar dan 2.500km lang. Wat afwisselender om omhoog te rijden is Finland met zijn 10.000 meren en 1.000.000 muggen. Maar de boot naar Finland is wat duurder.

Voordeel van snel omhoog rijden is dat je op de terugtocht door Norge de route zelf kunt indelen. Afhankelijk van de tijd kun je naar de Lofoten, Hammerfest, Tromsø of kun je ten zuiden van Trondheim het Trollengebergte in en naar Bergen of Voss en dan nog over de Jotunheimen en verder via Setesdalen naar beneden; of langs de kust terug naar Stavanger. Er zijn zoveel verschillende routes die je dan kunt nemen en ze zijn allemaal uiterst fraai en leuk om te rijden. Als je op de terugweg tijd te kort komt dan kun je altijd nog besluiten de snelste weg (E6) terug te nemen.

Het aantal kilometers dat je maakt wordt in hoofdzaak bepaald door de tijd dat je op de motor zit. Omdat het licht blijft kun je wel de hele dag rijden. Snel rijden doe je niet. De wegen en de omgeving nodigen er niet toe uit en bij de Noorse boetes vergeleken zijn die in Nederland maar fooien. Zo'n 300 tot 400 km per dag is haalbaar. 500km wordt toch wel erg veel. Je zult regelmatig stoppen om van de omgeving te genieten en om te eten en rusten. Warm eten doe je 's middags in een cafetaria of kro (kroe), dat doen veel Noren ook. In het fjordengebied word je ook opgehouden door de vele fjordenponten, sommige gaan maar twee of drie keer per dag en dat kan je schema aardig in de war gooien. Maar bij zo'n opstapplaats is altijd wel wat te eten, dat is dus te combineren.

Slapen kun je in een tent (je mag er vrij kamperen), maar op de hoogvlaktes en in het noorden kan het soms goed koud zijn. In alle zomermaanden heb ik wel sneeuw gehad en niet alleen in het noorden. Hytter zijn meestal wel goed te krijgen, ze variëren van een hok met twee of vier stapelbedden en een houtkachel tot heel luxe met breedbeeld tv, magnetron en vaatwasser, met badkamer, ligbad en sauna. Alles heeft zijn prijs. Wel je eigen slaapzak en kussen meenemen. Ook jeugdherbergen zijn er genoeg.

Zelf denk ik nog met Pinksteren ruim een week te gaan. Nog gegadigden?
 
Ik ben d'r in 2001 geweest,via de volgende route:
Baskenland-Nederland-Frederikshavn-Oslo-Bergen-Trondheim-Narvik-Norkapp en terug via Finland/Zweden.
Achteraf spijt van, de volgende keer gaan we gewoon weer via Noorwegen terug.
Vanaf Trondheim zijn we ivm tijdgebrek wel via de E7 gegaan, waar wel een paar saaie stukken tussen zitten, maar ook hele mooie.
Wij sliepen overwegend in hotels, waarbij we buiten de steden tussen de 60 en 90 € betaalden voor een twee-persoonskamer mét ontbijt.
In het noorden idd opletten met waar je tankt,ik kom 200 km ver op een tank met m'n CBR en dat was een paar keer net genoeg.
Verder is Noorwegen écht :} om motor te rijden.
 
IK ben d'r ook al een paar keer geweest :9 :9 :9

't is 'r mooi. en gastvrij!! Heel prettig.

Als je op de terug of heen weg in de buurt bent van kopenhagen (1e weekend aug) dan is er daar ook een heel gastvrije motor treffen!! }) }) (zie icoon bijv)
 
Wij zijn in '98 over Denemarken (we moesten toen nog met de ferry naar Zweden, nu kan je over de brug), Zweden, een heel klein stukje Finland, naar de Noordkaap gereden.
En dan zijn we teruggereden via Noorwegen.
Op de meeste plaatsen kan je terecht met de Visa-kaart, en in de buurt van grote steden is er altijd wel een tankstation te vinden. Tank wel eerder te vroeg, want het volgende tankstation kan wel eens te ver staan.
In Denemarken hebben we in een jeugdherberg geslapen (Frederikhaven, wel op voorhand bespreken, want anders heb je geen plaats), vlak bij de haven.
In Zweden hebben we ook altijd in jeugdherbergen geslapen, en vanaf Noorwegen hebben we altijd in hutten geslapen. In Alta was dat zelfs een soort appartement, met alle luxe, en dat was (voor 4 personen) zelfs niet veel duurder dan wat we op andere plaatsen betaald hebben.
We hadden allemaal wel een tent bij, maar die is niet uitgepakt tijdens die reis.

Een deel van de foto's kan je hier bekijken:
http://barthuysmans.fotopic.net/show_collection.php?id=85504
Het zijn wel gescande foto's, en daardoor valt de kwaliteit wat tegen.
 
Hangt er allemaal vanaf hoeveel tijd je hebt. Het snelste is via Zweden omhoog, allemaal rechte wegen door bossen. Net de A28 door de Veluwe maar dan 2.500km lang. Wat afwisselender om omhoog te rijden is Finland met zijn 10.000 meren en 1.000.000 muggen. Maar de boot naar Finland is wat duurder.

Voordeel van snel omhoog rijden is dat je op de terugtocht door Norge de route zelf kunt indelen. Afhankelijk van de tijd kun je naar de Lofoten, Hammerfest, Tromsø of kun je ten zuiden van Trondheim het Trollengebergte in en naar Bergen of Voss en dan nog over de Jotunheimen en verder via Setesdalen naar beneden; of langs de kust terug naar Stavanger. Er zijn zoveel verschillende routes die je dan kunt nemen en ze zijn allemaal uiterst fraai en leuk om te rijden. Als je op de terugweg tijd te kort komt dan kun je altijd nog besluiten de snelste weg (E6) terug te nemen.

Het aantal kilometers dat je maakt wordt in hoofdzaak bepaald door de tijd dat je op de motor zit. Omdat het licht blijft kun je wel de hele dag rijden. Snel rijden doe je niet. De wegen en de omgeving nodigen er niet toe uit en bij de Noorse boetes vergeleken zijn die in Nederland maar fooien. Zo'n 300 tot 400 km per dag is haalbaar. 500km wordt toch wel erg veel. Je zult regelmatig stoppen om van de omgeving te genieten en om te eten en rusten. Warm eten doe je 's middags in een cafetaria of kro (kroe), dat doen veel Noren ook. In het fjordengebied word je ook opgehouden door de vele fjordenponten, sommige gaan maar twee of drie keer per dag en dat kan je schema aardig in de war gooien. Maar bij zo'n opstapplaats is altijd wel wat te eten, dat is dus te combineren.

Slapen kun je in een tent (je mag er vrij kamperen), maar op de hoogvlaktes en in het noorden kan het soms goed koud zijn. In alle zomermaanden heb ik wel sneeuw gehad en niet alleen in het noorden. Hytter zijn meestal wel goed te krijgen, ze variëren van een hok met twee of vier stapelbedden en een houtkachel tot heel luxe met breedbeeld tv, magnetron en vaatwasser, met badkamer, ligbad en sauna. Alles heeft zijn prijs. Wel je eigen slaapzak en kussen meenemen. Ook jeugdherbergen zijn er genoeg.

Zelf denk ik nog met Pinksteren ruim een week te gaan. Nog gegadigden?
tiss wel fris rond die tijd of nie! :+
 
Ik zou het graag ooit nog eens over doen,maar dan met een zware toermotor met kuip.
In mijn militaire diensttijd ben ik eventjes snel op en neer gereden in nog geen 3 weken met een honda 350four,gemiddeld ree ik 1000km/dag weg,zo hard als ik durfde,heb geen tuut daar gezien,heb overal langs de weg gecampeerd in mijn eentje,en ben me een keer wild geschrokken toen er s'nachts iets of iemand om mijn tentje scharrelde,in the middle of nohwere boven in zweden,ik begon toen wat in het duits te vloeken en maar weer de slaap gevat.
Bij de Noord-Kaap aangekomen had ik grandioos weer,kon daar zonder t-shirt rond lopen en verbaasde me over de vele nederlanders aldaar,waaronder twee knapen die dat stuk op hun fiets hadden weggetrapt a 100km/dag .Het is daar ook een sport om stenen naar beneden te flikkeren,daar op die berg,heb ik me ook aan bezondigd tot er tot me doordrong dat er vanaf beneden in paniek naar mij gefloten werd,door een of meer bergbeklimmers,heb gelukkig geen politie aan mijn broek gekregen.In het winkeltje/toilet gebouwtje aldaar tref je ook nog een telefoon aan,ik kon daar destijds 1981 gratis bellen omdat het apparaad zich verslikt had in zijn muntjes.
Mijn enigste pech was dat mijn ketting er van af liep op de terugweg,ik had geen schalmpje bij me,dus een stukje gewandeld kom ik twwee nederlandse dames tegen met een lelijke eend,die daar net met ontbloot bovenlijf zich staan optefrissen bij een beekje,blablabla,en vervolgens ben ik een paar uurtjes later in het bezit van een schalmpje.
Voor mijn trip was ik ruim 2000piek kwijt,ik heb Noorwegen toen links laten liggen
het was er te duur/koud/en nat het stukje wat ik daar bovenin heb moeten rijden.
Op de heenweg ree ik via denemarken,terug via zweden/duitsland.
Goeie reis toegewenst. :P
 
Op maandag 29 december 2003 11:35 schreef PanRider het volgende:
..Zelf denk ik nog met Pinksteren ruim een week te gaan. Nog gegadigden?..

Wat zijn je plannen dan ongeveer PanRider? In een week naar de Noordkaap lijkt me vrij krappies.

[me]DarthDave die alvast zich zit te oriënteren op wat ie aan motortochten gaat doen in 2004 en tot dusver het warme zuiden 8-) prefereerde boven het koude noorden. [/me]
 
Temperatuur in Norge is heel variabel. De gemiddelde temeratuur in de zomer in Oslo ligt hoger dan die van Amsterdam, maar dat komt ook omdat de zon langer schijnt.

De ene dag heb je sneeuwbuien (komt nou ook niet zo vaak voor) en twee dagen erna is 25 - 30 graden. Bergen schijnt de naam te hebben van 360 dagen regen, maar de keren dat ik er ben geweest heb ik kennelijk geluk gehad. Ben er zelfs een keer behoorlijk verbrand.

Wil begin juni het zuiden van Noorwegen pakken tot ongeveer Åndalsnes en dan terug, dat is nog net de mooie Trollstigvegen. Misschien twee of drie maal een paar dagen ergens een hut nemen en van daar uit tochtjes maken. Beetje Jotunheimen, Hardangervida en de kust. Ik plan de vrijdag voor Pinksteren te vertrekken en dan op maandag een week later 's avonds terug te komen. Ben er nog niet uit welke bootverbindingen ik zal nemen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een nachtboot dan krijg je tenminste nog een beetje slaap. Misschien Kiel-Oslo heen en Larvik- kopje Denemarken terug.
 
Ik ben een paar jaar geleden ook naar de Noordkaap geweest. hier is onder het kopje "motor" een reisverslag te vinden.

[me]Kofferrek moet z'n website nog steeds bijwerken :X [/me]
 
als het echt zo mooi is als jullie beschrijven dan moet het maar snel eind mei worden want dan worden mijn zwager en ik uitgezwaaid om richting noordkaap te gaan hebben jullie nog waardevolle tips over route kaarten,tanken,en vooral over de hoeveelheid kleding die je mee moet nemen we zijn van plan om er 4weken voor uit te trekken bvd. :}
 
Hoi
Denk als je eind mei gaat dat je best warme kleding mee moet nemen .
Ik ben zelf een paar keer in mei in Zweden geweest , en toen lag er nog sneeuw in de sloten .
En ik zat toen zo'n 200 km onder Stockholm .

Grtz Knut
 
als het echt zo mooi is als jullie beschrijven dan moet het maar snel eind mei worden want dan worden mijn zwager en ik uitgezwaaid om richting noordkaap te gaan hebben jullie nog waardevolle tips over route kaarten,tanken,en vooral over de hoeveelheid kleding die je mee moet nemen we zijn van plan om er 4weken voor uit te trekken bvd. :}
Ligt er een beetje aan of eind mei de 20ste is of de 30ste. Sommige wegen in Noorwegen, zoals weg nr 63 naar Geiranger, gaan pas open per 1 juni. Voor die tijd heb je snowtracks nodig.
 
Onze reis gaat dit jaar ook naar de Noordkaap.
Het vertrek is voorzien omstreeks half juli.
We zijn in zuid-Noorwegen geweest in 1993. Vooral in het fjorden-gebied.
Overnachtingen voorzien we op campings (blokhut) en in jeugdherbergen.
Reisverslag en foto's vind je hier.
 
yamaha (2) ik de sites bekeken bedankt voor de tip heb er al heel wat aan gehad
het word de eerste keer dat we gaan ik zal je er niet tegen komen want als jij daar bent zit ik alweer thuis met de mooie dromen :z
 
yamaha (2) ik de sites bekeken bedankt voor de tip heb er al heel wat aan gehad
het word de eerste keer dat we gaan ik zal je er niet tegen komen want als jij daar bent zit ik alweer thuis met de mooie dromen :z
Dank voor de reactie op de site, en veel plezier en :] ginder in het Noorden.
 
Wat is er meissie?

Afgelopen zomer in Noorwegen geweest met koekblik, gezin en tent. De enige motor die we verder hadden is de buitenboordmotor van de Zodiac. Niet te versmaden hoor, tochtjes op de Geirangerfjord met de dolfijnen enkele tientallen meters voor je boot... maar toch hoop ik ooit nog eens met de motor naar Noorwegen te gaan.
We kwamen twee Finnen tegen met hun respectievelijke dochters - ze reisden letterlijk per tandenborstel (en motor natuurlijk). Alleen een tanktasje met het allerhoogstnoodzakelijke, overnachten in hutten - lijkt me ge-wel-dig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan