Noorwegen, ja of nee

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Zoals sommigen al weten organiseer ik ieder jaar een toer naar Noorwegen voor een ploegje motorrijd(st)ers.

Veel MF-(st)ers hebben best eens laten weten dat ze ook wel eens een keer in dat schitterende land willen rijden of nog eens willen rijden.

Voor 2005 wil ik best weer de organisatie voor een clubje ter hand nemen. Het groepje bestaat uit 4 tot 8 motorrijd(st)ers, maximaal 10. De periode die ik in gedachten heb is eind mei, begin juni voor een 10 tot 15-tal dagen.

Nu begin ik er al over want een goede planning vergt toch wel enige tijd.

De route staat nog niet vast, maar zal zich concentreren op het zuidelijk fjorden en berggebied. De preciese route hangt er mede vanaf of mensen ook steden als Bergen of Oslo willen bezoeken, of alleen maar genieten van de natuur en van het rijden. Gebruikelijk plan ik dat we ook een aantal nachten in dezelfde hut verblijven, zodat we vandaaruit een route kunnen rijden of iets anders kunnen doen voor degene die ff wil uitrusten of gletsjerwandelen. We zullen iig veel plaatsen aandoen die waarvan Kofferrek (die misschien ook meegaat) ons al heeft doen likkebaarden in zijn fotoverslag.

De reis naar Noorwegen is per boot Kiel-Oslo vv. Dit heeft een groot voordeel t.o.v. kopje Denemarken. Ten eerste is Kiel maar 530 km van Utrecht (i.p.v. 1.000km) en ten tweede kom je uitgerust aan (en weer terug)

Slapen doen we in hytter en warm eten doen we meestal 's middags onderweg in de plaatselijke kro of kafetaria (doen de Noren ook veel). Ontbijten en avondeten zijn een broodmaaltijd met zalm of andere lekkere dingen. Als we een paar dagen in een hut blijven dan kunnen we ook daar 's avonds koken. Als het even kan kies ik wel een hut uit met eigen douche, toilet en soms met sauna.

Wellicht zijn er MF-(st)ers die ervoor voelen om mee te gaan; een groepje van mannen en vrouwen is wel het leukste, tot nu toe zijn er ook altijd vrouwen meegeweest. Meteen maar antwoord op de vraag wat kost het? Overnachten kost ongeveer € 20 - €30 pppn, overnachten in een jeugdherberg of hotel in een stad is wel wat duurder, dan kom je al snel op €40 - €55. Daar komt bij de bootreis €330 -€ 390, afhankelijk van reisdag, incl avondmaaltijd en ontbijt.

Gezamenlijke (hut)maaltijden (€25 pppd), overnachtingen en bootreis worden betaald uit een gezamenlijke pot, waar ik ook een storting vooraf voor verlang.
Voor eigen rekening komt: eten in restaurants (onderweg), tolgelden, fjordenpontjes, benzine, souvenirs. Eten in wegrestaurants kun je net zo duur maken als je zelf wil, maar voor € 20 - € 25 heb je een redelijke maaltijd, voor mij hoeft het ook niet elke dag uitgebreid.

Tot nu toe heb ik altijd aan het eind van de reis geld in de pot overgehouden. Ik houd van ruim begroten, dan kom je onderweg niet voor verrassingen te staan. Als je rekening houdt met kosten van totaal ongeveer €120 - € 130 per dag zal het er niet ver vanaf zitten.

Het is altijd lastig eisen te stellen, maar het is toch wel zinvol als je een aantal jaren je rijbewijs hebt en motorervaring. Bochtjes sturen is wel leuk maar niet altijd even eenvoudig, bovendien zijn sommige wegen niet altijd even goed. Dus ook het soort fiets dat je rijdt is van belang. Met een racefiets of een superbike wordt het toch wat lastiger, al is het alleen maar om je bagage (slaapzak) mee te nemen. Ook lichte fietsen kunnen Noorwegen vaak niet aan, de hellingen zijn soms best steil, dus een beetje kracht moet je motor wel hebben. Bovendien rijd je wel veel motor (we stoppen genoeg hoor, daar niet van), daar moet je motor en jezelf ook tegenkunnen. Na twee dagen al met een doorgezakte rug is niet prettig.

Als er belangstelling is voor een onvergetelijke week sturen in Noorwegen, laat het even weten, dan kan ik een informatieavond organiseren en tijdig boeken. Dan kunnen we een groep samenstellen.

Motorgroet, PanRider.

Mijn e-mail adres staat in mn profiel.

p.s. zo in januari wil de reis vast hebben staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt goed :)

Moet alleen ff kijken hoe m'n financiën dan zijn... toch best wel prijzig :X .

Maar interesse is er zeker.
 
Hmm, ik heb nog niet zo lang m'n rijbewijs. Maar dat zegt niet alles; ik heb de afgelopen 2 maanden een dikke 8000km op de teller gezet. Waarvan 1500-2000 over 'geitenpaden' in de Appenijnen (rondom Teramo, Italie) en Zwitserland.

Lang op de motor zitten is geen probleem. In de vakantie reed ik zo'n 500-800km per dag. Afgelopen week en de komende 2 weken zo'n 3 uur / 260km per dag op de motor. Zo kom ik wel aan de kilometers.

Ik kom inmiddels redelijk vlot de bochten door (hoe anders was dat voor ik op vakantie ging), maar kneedownen doe ik niet en zal ik niet doen ook. Ik hou graag de mogelijkheid over om te corrigeren als ik een bocht fout ingeschat heb.

Mijn motor is nu een ZZR600; die trekt het wel. Maar de kans is best groot dat ik volgend jaar op een BWM R1100, Pan, of iets dergelijks rondrij.

Verder zou ik op vakantie niet continu wekenlang willen rijden. Een keer een leuke bergwandeling of stedentrip tussendoor hoort er wel bij vind ik. 't nadeel van met de motor de bergen in is dat je voornamelijk asfalt en bochten ziet (kijken is toch techniek #1 bij het bergweggetjes sturen), met zo af en toe een glimp omgeving.

Oja, en de vriendin wil dan ook mee natuurlijk. Als duo bij mij.

Kwalificeer ik?
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik heb nog niet zo lang m'n rijbewijs. Maar dat zegt niet alles; ik heb de afgelopen 2 maanden een dikke 8000km op de teller gezet. Waarvan 1500-2000 over 'geitenpaden' in de Appenijnen (rondom Teramo, Italie) en Zwitserland.

Lang op de motor zitten is geen probleem. In de vakantie reed ik zo'n 500-800km per dag. Afgelopen week en de komende 2 weken zo'n 3 uur / 260km per dag op de motor. Zo kom ik wel aan de kilometers.

Ik kom inmiddels redelijk vlot de bochten door (hoe anders was dat voor ik op vakantie ging), maar kneedownen doe ik niet en zal ik niet doen ook. Ik hou graag de mogelijkheid over om te corrigeren als ik een bocht fout ingeschat heb.

Mijn motor is nu een ZZR600; die trekt het wel. Maar de kans is best groot dat ik volgend jaar op een BWM R1100, Pan, of iets dergelijks rondrij.

Verder zou ik op vakantie niet continu wekenlang willen rijden. Een keer een leuke bergwandeling of stedentrip tussendoor hoort er wel bij vind ik. 't nadeel van met de motor de bergen in is dat je voornamelijk asfalt en bochten ziet (kijken is toch techniek #1 bij het bergweggetjes sturen), met zo af en toe een glimp omgeving.

Oja, en de vriendin wil dan ook mee natuurlijk. Als duo bij mij.

Kwalificeer ik?
 
Voor 2005 wil ik best weer de organisatie voor een clubje ter hand nemen. Het groepje bestaat uit 4 tot 8 motorrijd(st)ers, maximaal 10. De periode die ik in gedachten heb is eind mei, begin juni voor een 10 tot 15-tal dagen.

Fantastisch idee!
Alleen .... ik zit vast aan de school vakanties '(
Maar voor de aankomende zomervakantie zou deelname er toch niet inzitten.
Ik vind het alleen wel hardstikke goed!
 
Ik was al van plan zelf een rit naar Noorwegen of Zweden te ondernemen. (in mijn uppie)

Maar ik heb wel interesse. Je idee spreekt me zeer aan: niet te grote groep, geen gekampeer (des te minder bagage nodig) en de voorgestelde periode komt me ook goed uit.

Enig nadeel is dat ik een supersport rijdt, Kawa ZX-12R. Ik heb hiervoor een tanktas en kan achterop ook nog wel het een en ander kwijt. Vermogen is geen probleem, maar hoe ernstig kunnen de wegliggingsproblemen die je schetst worden?

Overigens rijdt ik nu zo'n 14 jaar motor, dus ervaring is er wel.

Ik ben in ieder geval zeer geïnteresseerd. Ik zal je ook nog wel een email sturen.
 
ik rijd dan waarschijnlijk net een paar maanden <25kw (125-250cc misschien een 600 met begrenzer) Dus ik denk ni dat ik jullie bij kan houden..
 
NEE

mij te duur daar, ik wil volgend jaar naar een goedkoop land op ongeveer 600 km
hiervandaan, denk dat het daar ook mooi is.

ik moet weg want het bier is in de aanbieding hier om de hoek
AJU
 
Zeer zeker interesse.

Rij nu 10 jaar, totaal bijna 130.000km, zal klusje worden voor de VFR.

Wil binnen dit en enkele jaren eens naar de Noordkaap dus dit lijkt me een goede voorbereiding.

Reiservaring : elke zomer met de motor weg met uitzondering van 1 jaar.

Geloofsbrieven OK?
 
...waarvan Kofferrek (die misschien ook meegaat)...
Ik kan me niet voorstellen dat dat een aanbeveling is :P

Zoals ik je al eerder heb gezegd trekt het me wel aan om een keer met een groepje een keer op een luxere manier door Noorwegen te trekken. Ik moet alleen m'n financiën en m'n vakantiedagen voor volgend jaar eens op een rijtje zetten.



@ ZX12-Rob Ik heb nog nooit met een ZX12R gereden, dus als ik hem een weekje mag lenen kan ik je een goed gefundeerd antwoord geven :P



Ik weet niet wat Panrider precies van plan is maar mijn ervaring met de Noorse wegen is dat de asfaltwegen in het algemeen beter van kwaliteit en schoner zijn dan de wegen in Nederland. Uiteraard kan er eind mei, begin juni nog vorstschade aan de wegen zijn. Er zijn echter 3 dingen waar je rekening mee moet houden:

1) De Maximumsnelheden. Deze bedragen buiten de bebouwde kom 80 km/h (en in hoge uitzonderingen zijn er stukjes snelweg waar deze 90 km/h bedraagt). Verder zijn er grote stukken 60km/h zones. Het vervelende is dat de Noren zich erg netjes aan deze maximumsnelheden houden, en dat er niet altijd ruimte is om er snel voorbij te gaan. Ik heb afgelopen jaar ruim een half uur achter een auto + caravan gehangen die maximaal 60 reed omdat de weg te smal was om netjes in te halen (Er is nu iig één Noor die weet dat een volgepakte motorfiets een caravancombinatie binnendoor in een haarspeldbocht kan passeren O-) ). Op een (super)sportieve motor kan dit een grote belasting voor je polsen betekenen.

2) Onverharde wegen. De meest mooie wegen zijn onverhard. Omrijden is ook geen optie want dat kan al gauw honderd kilometer of meer zijn. In het algemeen is over onverharde wegen goed te rijden en zijn snelheden van 70 – 80 km/h goed haalbaar. Alleen zijn bodemvrijheid en een beetje soepele veringinstelling wel lekker. Ook rij je hier meer op koppel dan op vermogen en is het met een motor waar het vermogen nogal bruut inkomt niet lekker om in het grind een bochtje te nemen ;) Ik heb zelf nooit problemen gehad, en ook een vriend van mij met een ZZR1100 kon er prima rijden.

3) Wegwerkzaamheden. Die pakken ze in Noorwegen nogal rigoureus aan. De hele weg wordt van de rotsbodem geschraapt, er wordt een dikke laag grof grind en rots op gestort en aangereden, en dat wordt geasfalteerd. Wegwerkzaamheden kunnen zich over enkele tientallen kilometers uitstrekken. Vreemd genoeg levert dit recept perfecte wegen op, dus waarom zou je klagen. Maar als ze er aan bezig zijn rijdt het in het algemeen k*t. Er zijn geen sporen waar je in kan rijden, je moet gewoon vertrouwen hebben dat het goed gaat en gas geven. Wegwerkzaamheden zijn van te voren niet in te plannen en als je geluk hebt kom je er geen tegen.
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf al paar keer naar noorwegen(&zweden) geweest, helaaas met auto.
Let RIGOUREUS op de snelheidsbeperkingen, kontroles zijn frequent, flitsbakken staan overal, en maak je het toch te bont dan zijn de noren niet te beroerd om zelf de politie te bellen en klacht in te dienen tegen zotte-motorrijders. Boetes zijn zwaar met zelfs gevangenisstraf, buitenlander of niet. Op buitenwegen zonder veel verkeer kun je meschien een 10km/h te hard permiteren als je motor dan soepeler ronddraait, maar nog meer is absoluut af te raden. Tunnels zijn veelal onverlicht, oudere zijn vol putten en bulten, en vele zijn niet helemaal "waterdicht" ttz: niet schrikken als er plots een nogal zeer plaatselijke "plens" op je helm valt ...
Nog iets: in noorwegen regent het veel (in zuiden regent ZEER veel). Helemaal in het noorden en op de lofoten waait het ook veelal hard.
Voordeel voor de motorpakken: het is zelden te warm (wa niet wil zeggen dat 25°C nie mogelijk is)
 
Mmmm, Ik heb maar één controle gezien (en mocht gelijk aan de kant komen om m'n papieren te laten zien want te hard rijden doe ik niet O-) ) en dat was op de E6. Flitspalen staan in het algemeen goed aangegeven (en flitsen van voren :P ). Misschien komt het ook omdat ik de grote doorgaande wegen zoveel mogelijk heb vermeden dat ik er weinig last van heb gehad.
Mijn indruk is vooral dat de pakkans een stuk kleiner is dan in Nederland (al zijn de boetes inderdaad erg hoog).
 
Ben zelf al paar keer naar noorwegen(&zweden) geweest, helaaas met auto.
Let RIGOUREUS op de snelheidsbeperkingen, kontroles zijn frequent, flitsbakken staan overal, en maak je het toch te bont dan zijn de noren niet te beroerd om zelf de politie te bellen en klacht in te dienen tegen zotte-motorrijders. Boetes zijn zwaar met zelfs gevangenisstraf, buitenlander of niet. Op buitenwegen zonder veel verkeer kun je meschien een 10km/h te hard permiteren als je motor dan soepeler ronddraait, maar nog meer is absoluut af te raden. Tunnels zijn veelal onverlicht, oudere zijn vol putten en bulten, en vele zijn niet helemaal "waterdicht" ttz: niet schrikken als er plots een nogal zeer plaatselijke "plens" op je helm valt ...
Nog iets: in noorwegen regent het veel (in zuiden regent ZEER veel). Helemaal in het noorden en op de lofoten waait het ook veelal hard.
Voordeel voor de motorpakken: het is zelden te warm (wa niet wil zeggen dat 25°C nie mogelijk is)
De gemiddelde jaartemperatuur van Oslo is hoger dan die van Amsterdam. 's Zomers is het meestal warmer dan hier. De hoeveelheid neerslag is vergelijkbaar met hier, alleen valt die 's winters meestal in de vorm van sneeuw. :) Waaien doet het hier nu ook, dat is het gevolg van een zeekust. Je moet niet overdrijven met de hoeveelheid wind. Door het ontbreken van begroeing op de Lofoten en de Noordkaap heeft de wind wel vrij spel en lijkt het al snel dat het hard waait.

Als je van bochtjes en uitzicht geniet dat hoef je niet persé snel te rijden. De meeste wegen langs de fjorden zijn er toch al niet geschikt voor, die zijn veel te bochtig en onoverzichtelijk.

Tunnels zijn niet altijd verlicht en ook vaak bochtig, maar het wegdek is meestal wel goed. Er vallen weleens een paar druppels op je helm, maar ik heb nog nooit een waterval in een tunnel gezien.

Op snelheid wordt op de niet doorgaande wegen niet echt veel gecontroleerd, maar het is waar, de boetes zijn mythisch hoog. Met - ik dacht - 25 te snel mag je onmiddellijk het land verlaten, zonder motor (na te hebben betaald). Vaste flitspalen worden van te voren aangegeven, alleen weet je niet hoever van te voren, daar zit wel enige variatie in. In grote steden wordt wel altijd gecontroleerd op snelheid met vaste flitspalen.

Zoals Kofferrek zegt, als ze aan het asfalteren slaan dan doen ze dat voor 20-50km lang en rijd je voor een groot stuk op kiezels. Waar het wegdek het meest onder lijdt is vorstschade, vandaar die lengte en breedte richels.

Maar als je eenmaal een keer in Noorwegen hebt gereden dan valt de rest van Europa maar tegen, inclusief alle Alpenpassen.
 
incl. alpenpassen, hmm kan wel zo zijn maar daar kun je iig nog wel voor €20 een hotel overnachting krijgen, zeer goed asfalt, weinig controles, voor normaal geld fijn een paar biertjes drinken, geen relatief dure boottocht, onbeperkt snelheids limiet (duitsland, nee ook niet overal) voor de liefhebbers, geen kapitaal voor mensen die roken (worden toch al gediscrimineerd), overal fatsoenlijk in halen, zomers in de alpen nauwelijks wegopbrekingen enz.......
 
incl. alpenpassen, hmm kan wel zo zijn maar daar kun je iig nog wel voor €20 een hotel overnachting krijgen, zeer goed asfalt, weinig controles, voor normaal geld fijn een paar biertjes drinken, geen relatief dure boottocht, onbeperkt snelheids limiet (duitsland, nee ook niet overal) voor de liefhebbers, geen kapitaal voor mensen die roken (worden toch al gediscrimineerd), overal fatsoenlijk in halen, zomers in de alpen nauwelijks wegopbrekingen enz.......
O ja, geen files in Noorwegen. :)

Er zit wel een prijskaartje aan, bovendien heb ik ruim begroot. Dit jaar voor 10 dagen was totaal (echt alles dus) ongeveer €1.100. De bootverbinding hakt er idd nogal in. Maar kopje Denemarken - zuid Noorwegen is zo'n € 100 v.v. goedkoper maar je rijdt wel een extra 1.000km, dat lijkt me toch duurder.

Goedkope hotelletjes zijn er ook wel maar een vakantie bungalow (hut) is wel zo gezellig en geeft meer bewegingsvrijheid.
 
Geen files inderdaad, behalve soms in de grote steden.
(Wat een chaos kan het in Bergen zijn :) )

Dit ga ik niet eens overleggen hier.
Als het goed is heb je mail.
 
Hee wat leuk... Ik ga waarschijnlijk met een mede-MF'er (FBW) in oktober nog ff snel een weekje :) Als het bevalt, ga ik misschien wel mee volgend jaar dan !
 
Terug
Bovenaan Onderaan