noppes toeren terugval

Yuk Foo

MF veteraan
10 mrt 2004
1.181
0
Tilburg
Ik begin zo zoetjes aan te wennen aan mijn eerste V-tiwn (Aprilia Falco).
Van het weekend een stoplichtsprintje getrokken tegen een Kawa ZX9R en een ZXR6 (zo'n 2003 model).
Toerentellertje bleef braaf permanent op 11000 toeren staan terwijl ik (zonder wheelie) doorschakelde van de 1e naar de 4e (5e) versnelling. Die ZX9R kon ik bijbenen, maar tot mijn verbazing kon de ZXR6 mij ook bijbenen.

De restrictors zijn al uit de Falco gehaald, dus het is eigenlijk een verkapte RSV mille. Ik dacht dus dat ik dit, iig qua motor, moest kunnen winnen.
Nu maakt het me eigenlijk weinig uit of ik zo'n stoplichtsprintje win of verlies. Maar het zette me aan het denken.

Kan het zo zijn dat de koppelingsplaten, drukveren van de koppeling o.i.d. versleten zijn, waardoor de Falco wel erg goed op toeren blijft, maar geen vol vermogen afgeeft?
Hoe zou ik dit kunnen testen?

:?

Ik begin zo zoetjes aan te wennen aan mijn eerste V-tiwn (Aprilia Falco).
Van het weekend een stoplichtsprintje getrokken tegen een Kawa ZX9R en een ZXR6 (zo'n 2003 model).
Toerentellertje bleef braaf permanent op 11000 toeren staan terwijl ik (zonder wheelie) doorschakelde van de 1e naar de 4e (5e) versnelling. Die ZX9R kon ik bijbenen, maar tot mijn verbazing kon de ZXR6 mij ook bijbenen.

De restrictors zijn al uit de Falco gehaald, dus het is eigenlijk een verkapte RSV mille. Ik dacht dus dat ik dit, iig qua motor, moest kunnen winnen.
Nu maakt het me eigenlijk weinig uit of ik zo'n stoplichtsprintje win of verlies. Maar het zette me aan het denken.

Kan het zo zijn dat de koppelingsplaten, drukveren van de koppeling o.i.d. versleten zijn, waardoor de Falco wel erg goed op toeren blijft, maar geen vol vermogen afgeeft?
Hoe zou ik dit kunnen testen?

:?
Met een doorslippende koppeling hou je geen ZX-9R bij..... lijkt me :?

Waarom ie zo hoog op toeren blijft, geen idee..

Ps. helaas kon ik afgelopen weekend niet mee en dit weekend weer niet :(

lage snelheid hoge versnelling gas geven, schiet het toerental omhoog en kruipt de motor weg dan is er iets mis met de koppeling
Dat was wat ik dus ook al bedacht had. Maar een ZX9R en een ZX6R bijhouden is ook niet echt kruipen. Het is voornamelijk bij de hoge toerentallen (en snelheden) dat ik af en toe het idee heb dat de acceleratie wat achterblijft bij het toerental...maar hoe test je zoiets?
Misschien is het gewoon een V-twin iets en is er niks aan de hand?

..................Misschien is het gewoon een V-twin iets en is er niks aan de hand?

V-twin iets, denk ik. Ik rij ook op een Falco en toen ik hem net had liet ik me ook nog wel eens verleiden om 'm helemaal in de toeren door te trekken. Bij 11000 toeren gebeurt er echter niet veel meer. Iets eerder schakelen, dan ben je een stuk sneller!

Ik heb er een 15 tands voortandwiel op gezet. Trekt ie nog wat beter alleen moet je nog sneller opschakelen. Topsnelheid neemt niet af :) .

Laatst bewerkt:
V-twin iets, denk ik. Ik rij ook op een Falco en toen ik hem net had liet ik me ook nog wel eens verleiden om 'm helemaal in de toeren door te trekken. Bij 11000 toeren gebeurt er echter niet veel meer. Iets eerder schakelen, dan ben je een stuk sneller!

Ik heb er een 15 inch voortandwiel op gezet. Trekt ie nog wat beter alleen moet je nog sneller opschakelen. Topsnelheid neemt niet af :) .
15 inch voortandwiel??? Weet je wel hoe groot dat is?
Je bedoelt vast 15 tandjes..

Overigens, wat hierboven al gezegd wordt, maar dan net iets anders: goede manier om te testen of je koppeling nog goed is, moet je NIET doen bij lage snelheid en hoge versnelling, maar bij hoge snelheid en lage versnelling..
Als je bijv. bij 8000 toeren in zijn 4 of 5 gas geeft (wanneer je dus veel luchtweerstand hebt) zal je koppeling het snelst doorslippen omdat accelereren dan het moeilijkst gaat.... vrij makkelijke test dus. Schiet je toerenteller ineens omhoog, weet je genoeg..

Bij de km-stand van jouw motor is het eigenlijk ondenkbaar dat ie versleten is..

Thanx dudes.
Ben weer gerustgesteld. Inderdaad, bij anders sprintjes tegen een CBR600 e.d. won ik makkelijker. Maar toen deed ik minder mijn best en schakelde ik al veel eerder op ipv door te trekken naar 11000 toeren. Dan schakel je je wel het leplazerus als je het gas wat open schroeft :)
Misschien dat ik zodra de ketting en tandwielen vervangen moeten worden wel een keer een andere verhouding wil proberen. Heeft dat gevolg gehad voor het benzinegebruik?

...............Misschien dat ik zodra de ketting en tandwielen vervangen moeten worden wel een keer een andere verhouding wil proberen. Heeft dat gevolg gehad voor het benzinegebruik?

Ik heb qua bezineverbruik geen verschil gemerkt. Door de verhouding van de standaard 16/41 te wijzigen in 15/41 of 16/43 gaat de Falco veel soepelder rijden bij een lage toerental. Leuke bijkomstigheid is dat het voorwiel nog makkelijker omhoog gaat als je dat wilt :0

Als je toch de kettingset ooit gaat vervangen ga dan voor 16/43. Dat geeft wat minder kettingslijtage. Maar waarom wachten? Een voortandwiel vervangen is 30 minuten werk en kost je maar ± 20 Eurie.

Zie http://www.geocities.com/sl_mille/ voor handige sleuteltips waaronder het vervangen van het voortandwiel (Countershaft Sprocket).

Thanx dudes.
Ben weer gerustgesteld. Inderdaad, bij anders sprintjes tegen een CBR600 e.d. won ik makkelijker. Maar toen deed ik minder mijn best en schakelde ik al veel eerder op ipv door te trekken naar 11000 toeren. Dan schakel je je wel het leplazerus als je het gas wat open schroeft :)
Misschien dat ik zodra de ketting en tandwielen vervangen moeten worden wel een keer een andere verhouding wil proberen. Heeft dat gevolg gehad voor het benzinegebruik?
Hij zal er niet zuiniger op worden maar veel schelen HOEFT het niet, misschien wel bij veel snelwegkm's, omdat je dan veel in de hoogste versnelling rijdt.. (en dus echt meer toeren draait als voorheen). Verder is het wel een aanrader, een wat kortere gearing...

Terug
Bovenaan Onderaan