Nordschleiffe-vakantie?!

He Ronald, hoeveel Nordschleife rondjes heb jij er al op zitten?

Als ik mij goed herinner een ronde of 5 a 6, ongeveer 10 jaar geleden.

Ik weet nog dat ik de smaak goed te pakken kreeg van de Nordschleife toen ik bij mijn laatste keer ternauwernood een camper (met italiaans kenteken) kon ontwijken direkt na een snelle bocht, hij reed precies op de ideale lijn met een gangetje van ongeveer 50 km/u :(
Ik ga graag voluit op een circuit en heb toen voor mij de conclusie getrokken dat dat niet mogelijk is (naar mijn maatstaven) op de Nordschleife, sindsdien ben ik er niet meer opgeweest.

Maar ik wil het wel weer eens proberen komend jaar en gezien mijn aantal ronden en de tijd dat dat geleden is ben ik dus een leek op de Nordschleife.
Het idee dat jullie gaan voorrijden lijkt mij dan ook een prima plan *D
 
Tegenwoordig worden er idd groepen gemaakt, ingedeeld naar ervaring en snelheid.
Iemand met een enduro |( |( tussen licentierijders laten meerijden is natuurlijk vragen om ongelukken.
Denk niet dat rijders op de GP strecke plotseling meer risico's gaan nemen.
Het is wel een bekend verschijnsel dat als 'gewone supersport rijders' vanaf de openbare weg plotseling tussen licentierijders gaan rijden op een circuit er wel eens problemen (kunnen) ontstaan.
De openbare weg rijders ervaren de licentierijders vaak als een stelletje aso's die levensmoe zijn, andersom zijn openbare weg rijders voor licentierijders vaak rijdende chicanes.
Het is maar net wat je gewend bent om uit je motor en jezelf te halen.
Licentiehouders aparte sessies laten rijden om zijn traning af te werken zonder de gewone straatrijder.

De circuitdagen zijn in 1ste instantie bedoeld voor de "gewone" supersportrijder,niet voor licentiehouders.
 
Sorry hoor, ringliefhebbers, maar eh....., echt racen kun je niet op de ring.

Tenzij je voor kamikaze piloot in opleiding bent natuurlijk *D
Lekker door karren wel :P ......niet racen ;) .....zelfcontrol is zeer belangrijk op de ring.

Bewijzen genoeg gezien/gehoord....een klein foutje word hard afgestraft op de ring.....heel hard.
 
Licentiehouders aparte sessies laten rijden om zijn traning af te werken zonder de gewone straatrijder.
De circuitdagen zijn in 1ste instantie bedoeld voor de "gewone" supersportrijder,niet voor licentiehouders.

Dat zou idd de beste oplossing zijn, maar het is helaas een feit in ons land dat trainingsmogelijkheden voor licentie houders zeer beperkt zijn.
Om een voorbeeld te noemen op Assen wordt er welgeteld 1x per jaar een training voor licentiehouders georganiseerd !!!

Gevolg : Licentierijders gaan deelnemen aan circuitdagen om maar enigszins (betaalbaar) te kunnen trainen.
 
Op zaterdag 19 oktober 2002 13:24 schreef Blade10 het volgende:
Moraal van het verhaal, je kunt uren een Ring video bestuderen of (langzame) rondjes achter een ander aanrijden, het zal toch aankomen op rijden, rijden en nog eens rijden om zo kilometers te maken op de Ring. Na 50 rondjes weet je echt wel welke kant het opgaat...en daarna ga verder schaven aan je ervaring door iets sneller te gaan (Afbeelding).

En vanaf dat moment word het pas echt gevaarlijk voor je op de ring. :Z
 
Hebben jullie dat ook als voorrijders op de Ring, als je (langzaam) voorrijdt dan is het haast niet mogelijk je normale lijnen te rijden. Het zal voor een groot deel liggen aan de middelpunt vliedende kracht op de Ring, hoe harder je rijdt deste andere lijnen je rijdt (Afbeelding).

Iemand zegt dat het een feit is dat je éérst een beetje rechtsaf stuurt voordat je uiteindelijk linksaf gaat of dat je extra kracht zet op die voetsteun die aan de binnenkant van de bocht zit (Afbeelding).
Je let er nu op omdat het je nooit is opgevallen en vervolgens ga je krampachtig rijden, hetzelfde geldt ook voor het vlak voor je wiel kijken in een bocht (waardoor je eigenlijk 5 bochten in één bocht rijdt) of bij het aanremmen net ervoor (geen overzicht meer).

Vaak is het ook zo dat als je - in een rechte lijn - tegen de witte lijn aan de rand van het circuit rijdt je geheid aan de verkeerde kant van de lijn beland (probeer maar eens met de fiets) en dat je met het gevaar meestuurt i.p.v. een uitweg te zoeken (Afbeelding)!
Het zit tussen je oren en is uiterst moeilijk aan te leren met oefeningetjes. Het overkomt je een paar keer en dáár leer je wel van! Je kunt hooguit hopen dat het goed afloopt door niet in paniek het voorwiel onder je uit remmen om een voorbeeld te noemen. Er is nu een extra puntje in geheugen 'bijgeschreven' en dat is dus ervaring opdoen (Afbeelding).

Moraal van het verhaal, je kunt uren een Ring video bestuderen of (langzame) rondjes achter een ander aanrijden, het zal toch aankomen op rijden, rijden en nog eens rijden om zo kilometers te maken op de Ring. Na 50 rondjes weet je echt wel welke kant het opgaat...en daarna ga verder schaven aan je ervaring door iets sneller te gaan (Afbeelding).
Mijn ervaring is, ZELF op zoek gaan naar het punt waar je jezelf nog happy bij voelt - verkrampt bóven je kunnen rijden is gevaarlijk op de Ring - en dan langzaam de ervaring opbouwen. Daar helpt geen voorrijder aan, hij kan hooguit het ervaringsniveau een TIK versnellen omdat je veel kilometers maakt.

Zijn jullie het hier mee eens of is het een zwamverhaal, ik leer graag bij (Afbeelding).

Beetje off-topic, mooi van Jurgen dat hij nog een keer op de voorste rij mag staan, ruim voor Rossi...hopelijk wordt het een spannende race!

Het is idd moeilijk om in langzaam tempo de ideale lijn te volgen. :? Daar komt nog bij dat ik dan meer in de spiegels kijk dan voor me, en door snel achteropkomend verkeer je snel van de lijn af moet. :z Het is idd zo dat je door de snelheid een iets andere lijn rijdt dfan je rustig zou doen. Je wordt door de snelheid idd naar buiten gedreven waardoor je andere lijnen rijdt. :]

Het is zo dat als je links af wilt je eerst naar rechts moet sturen, in Kesselschen is het goed te merken vind ik. :X

Tuurlijk moet je voor veel ervaring op te doen veel rijden. Ik ben het echter niet met je eens dat video kijken niet helpt. :9~ Tuurlijk doe je de ervaring op door er te rijden. Maar op het moment dat je het verloop van de baan nog niet weet dan kan een video uitkomst bieden. Een hele winter veel video kijken scheelde tijdens de eerste ronde van het jaar er na dik 1 minuut in rondetijd. :] Dit dus alleen om te leren welke kant de baan op gaat, en om ongeveer te weten hoe snel bepaalde bochten genomen kunnen worden. Ik vond dus dat je wel degelijk kunt leren van de video's. :}
 
Lekker door karren wel :P ......niet racen ;) .....zelfcontrol is zeer belangrijk op de ring.

Bewijzen genoeg gezien/gehoord....een klein foutje word hard afgestraft op de ring.....heel hard.

Precies: t zit tussen de oren
6662
 
En vanaf dat moment word het pas echt gevaarlijk voor je op de ring. :Z
Vanaf welk moment :? Als je de baan kent en wat sneller gaat :? Volgens mij zit daar het probleem niet...met 180 km/h bij Kesslechen eraf vliegen en de vangrail in, of met 220 km/h de vangrail....naar mijn mening maakt dat ook niet veel meer uit O-) Maar als je de baan kent en je rijdt de (bijna hobbelloze) lijn in Kesselchen hard, is dat veiliger als maar een lijntje zoeken met veel hobbels en daar minder hard over heen vliegen. Je KUNT hard gaan op de Ring, maar daar is wel baankennis voor nodig! Video´s helpen naar mijn mening zeker wel, ik heb er veel van geleerd....

Voor de duidelijkheid: de meeste dodelijke ongevallen zijn van onervaren rijders....en als er een keer een ervaren rot onderuit gaat is dat meestal door olie of koelvloeistof...helaas een factor waar een onervaren rijder die wat langzamer gaat waarschijnlijk net zo veel last van heeft....

Belangrijkste is dat t tussen je oren goed zit, en dat je zelf verdomd goed weet waar je je begeeft, want de baan verdient respect...heb je die niet dan zul je daar je laatste adem uitblazen :X
 
Het is idd moeilijk om in langzaam tempo de ideale lijn te volgen. :? Daar komt nog bij dat ik dan meer in de spiegels kijk dan voor me, en door snel achteropkomend verkeer je snel van de lijn af moet. :z Het is idd zo dat je door de snelheid een iets andere lijn rijdt dfan je rustig zou doen. Je wordt door de snelheid idd naar buiten gedreven waardoor je andere lijnen rijdt. :]

Het is zo dat als je links af wilt je eerst naar rechts moet sturen, in Kesselschen is het goed te merken vind ik. :X

Tuurlijk moet je voor veel ervaring op te doen veel rijden. Ik ben het echter niet met je eens dat video kijken niet helpt. :9~ Tuurlijk doe je de ervaring op door er te rijden. Maar op het moment dat je het verloop van de baan nog niet weet dan kan een video uitkomst bieden. Een hele winter veel video kijken scheelde tijdens de eerste ronde van het jaar er na dik 1 minuut in rondetijd. :] Dit dus alleen om te leren welke kant de baan op gaat, en om ongeveer te weten hoe snel bepaalde bochten genomen kunnen worden. Ik vond dus dat je wel degelijk kunt leren van de video's. :}

Ik bedoel dus met het kijken naar de video, je ziet weliswaar welke kant je op moet en het is natuurlijk entertainment om te zien maar je vóelt natuurlijk niet de krachten en de snelheid. Vergelijk het maar met een computerspelletje, is toch iets anders dan het origineel...
 
Ik bedoel dus met het kijken naar de video, je ziet weliswaar welke kant je op moet en het is natuurlijk entertainment om te zien maar je vóelt natuurlijk niet de krachten en de snelheid. Vergelijk het maar met een computerspelletje, is toch iets anders dan het origineel...

Zeker waar, maar je krijgt wel herkenningspunten. Neem maar es iemand mee in je auto die nog nooit iets van de baan heeft gezien. Wedden dat die er misselijk en doodsbang vanaf komt :} Als je al wat filmpjes hebt gezien heb je enige herkenning, en dat maakt het zeker een stuk veiliger....en ik geef ook toe; de eerste keer dat ik er met de motor reed was fantastisch! Maar er kwam veeeeeel op me af....ik schrok vooral van de hoogteverschillen en wat die met je motor doen in een bocht...dat is iets wat je op een filmpje ook niet ziet, en de hobbels al helemaal niet! Maar ik raad toch iedereen aan om veel filmpjes te kijken voordat je gaat rijden op de Ring, je hebt er ECHT veel aan :}
 
Ik bedoel dus met het kijken naar de video, je ziet weliswaar welke kant je op moet en het is natuurlijk entertainment om te zien maar je vóelt natuurlijk niet de krachten en de snelheid. Vergelijk het maar met een computerspelletje, is toch iets anders dan het origineel...

Ja Rene, dat snap ik, maar puur om de lijnen te leren is het een goed en goedkoop hulpmiddel.
 
Ja Rene, dat snap ik, maar puur om de lijnen te leren is het een goed en goedkoop hulpmiddel.

Goedkoop is het zéker en leuk om weer uit te zien naar het volgend seizoen
thumbsup.gif
!

Ben af en toe nog bezig met de video van het rondje achter een GT3, prachtige en vooral snelle ronde (8:20 of zo) maar het beeld is bagger door die trillingen, bálen dus :( .
 
De voorpret voor het volgende seizoen is al goed bezig 8-) 8-) :]


...Nog een maandje of 7 doorleuteren jongens. }) ;( ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan