Normaal geluid savage?

Laurensdew

Rookie
8 mrt 2017
4
0
Sliedrecht
Heel slecht dit, nieuw hier en nog niet eens een voorstel topic. Zal ik een dezer dagen in orde maken, vergeef me mijn zonden ;)
Toch eerst even met de deur in huis vallen, net bij een eerste fiets wezen kijken, suzuki savage. Volgens verkoper normaal geluid, ik heb er toch iets twijfels bij. Wie durft hier zo iets van te zeggen?
Meen wat "snerpends" te horen, lijkt meer richting uitlaat te zijn overigens.
 
Blijft lastig op zon flimpje, klinkt als iets wat een uitlaatpakking zou kunnen zijn.
Wat het ook zou kunnen zijn bij een savage is de automatische decompressie, deze moeten bijgesteld worden bij onderhoud, dit wordt regelmatig vergeten.

Moet wel even de tank eraf om dat goed te kunnen controleren (op de actuator)
 
Een uitlaatpakking is niet zo schokkend nee, maar die decompressie gaan die blokjes uiteindelijk wel eens kapot van. Al klinkt dit meer als een pakking.
 
Ik ken de Savage niet goed maar of hij staat stationair erg hoog, of hij zuigt valse lucht aan. Het toerental zakt ook niet erg snel bij gas los, maar misschien heeft dat blok nogal wat vliegwielwerking.

Ik zou eerst eens de stationairschroef terugdraaien om te luisteren hoe hij dan loopt, klinkt en op het gas reageert. Bij een lager toerental zal een ruim big end lager misschien ook beter hoorbaar zijn.
 
Ik ken de blokjes ook niet, maar hij loopt idd wel wat rauw. Goed over nadenken en altijd een klein budget (200 euro) overlaten voor (preventief) onderhoud.

Zeker als er geen onderhoudsgeschiedenis bekend is kan je beter meteen de olie, bougies en filters vervangen en noteren op welke dag en km stand je dat gedaan hebt.

Nu eerst stationair lager draaien is de eerste stap, je zou de uitlaat dicht kunnen drukken en hoor je lucht ontsnappen dan is de uitlaat dus ergens lek (pakking of staal).

Ook kan je een busje remmenreiniger of beter nog startspray kopen en daar even mee langs de inlaat spuiten. Let wel op dat je het niet in de inlaat opening spuit want dan hoor je direct verschil. Zo kan je op zoek naar valse lucht. Dit kan een lekke slang zijn maar ook bijv. het luchtfilterhuis of een vacuümslang.

Als je even hebt kan je ook naar een andere gaan en die beluisteren zodat je vergelijkingsmateriaal hebt.

Je twijfelt en stelt hier een vraag maar eigenlijk staat het al vast dat je hem gaat kopen. Heel herkenbaar en geloof mij: Kijk rustig rond!! Er zijn veel motoren en maak geen overhaaste beslissingen.

Er zijn ook diverse checklists te vinden online, loop daar eens doorheen.

En uiteindelijk heb je geen garantie dat het echt goed is, er zijn zat dingen die je niet kan checken.

Mijn persoonlijke ervaring, met te veel vertrouwen en enthousiasme, is tot nu toe dat je andermans ellende koopt en ze vrijwel allemaal liegen of verzwijgen.

Maar nogmaals, dat is over het algemeen mijn persoonlijke ervaring.
 
Ik zelf bezit ook een savage, en wat een zwak punt is,is nl de ketting spanner van de nokkenasketting.
Als deze motor 20.000 of meer heeft gelopen, kan de spanner er spontaan uitvliegen en als hij op dit punt staat klinkt het alsof er een ratel uit zijkant blok komt.
Dus eigenlijk kopen als er een nieuwe nokkenas ketting of verlengde spanner inzit( of je bent zelf handig).
Zie savage forum.nl( helaas niet meer zo actief) of duits savage forum, voor nog veel meer handige tips, succes.
Ps als motor niet goed rijdt of bokkig of net niet lekker, probeer bezinekraan op pri te zetten, het is nl vacuum kraan en rubbers verharden waardoor vacuum kraan niet goed openkrijgt, dit verklaart misschien ook hoog toerental omdat hij anders niet lekker loopt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan