normaal vacuum?

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
2
Hengelo (ov.)
Laats heb ik een vacuummeter op mijn motor gehad en deze gaf het volgende aan bij stationair draaien:

cylnr.....kwikkolom(cm)
1..............18
2..............12
3..............12
4..............18

Weet iemand hoeveel cm kwikkolom een normale motor ongeveer op zou moeten zuigen :?

(Zoals je kunt zien moet het nog bijgesteld worden want dit is :r )
 
Het gaat erom dat ze gelijk staan
De hoeveelheid is niet zo interessant
er van uitgaande dat er niks mis is met je motor natuurlijk

Dat ze gelijk moeten staan is idd het belangrijkste. Ik was nieuwschierig wat normaal is omdat het iets zegt over de toestand van het blok.

Had hiervoor de carbs helemaal uit elkaar gehaald en de gasschuiven exact gelijk afgesteld waardoor alle cylinders evenveel lucht krijgen. Zoals je kunt zien zijn dan de middelste twee gaar. Komt omdat het ding bij de vorige eigenaar altijd veel te arm heeft gelopen en veel te warm is geworden (1 & 4 hebben betere koeling omdat ze aan de buitenkant zitten).
 
Naar mijn idee is vacuumverschil absoluut geen indicatie voor motorslijtage. (zuigerveren, etc.)
Om die slijtage te kunnen beoordelen, zul je compressie moeten meten.
Het gelijkstellen van de doorstroomopening van je carburateurs doe je met een vacuummeter.
Natuurlijk kan een verschil in vacuum duiden op ongelijke compressie, maar om dat zeker te weten zul je toch echt de compressie van alle cylinders moeten meten.

Etienne

Edit: bijna vergeten, klepspeling is ook van invloed op vacuumverschil tussen carburateurs.
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee is vacuumverschil absoluut geen indicatie voor motorslijtage. (zuigerveren, etc.)
Om die slijtage te kunnen beoordelen, zul je compressie moeten meten.
Het gelijkstellen van de doorstroomopening van je carburateurs doe je met een vacuummeter.
Natuurlijk kan een verschil in vacuum duiden op ongelijke compressie, maar om dat zeker te weten zul je toch echt de compressie van alle cylinders moeten meten.

Etienne

Edit: bijna vergeten, klepspeling is ook van invloed op vacuumverschil tussen carburateurs.

als je echt wilt weten hoe de conditie is van de zuigerveren/cilinder en klep/klepzitting en koppakking dan moet je een lektest doen.
dit gebeurt met perslucht en een 'verlies'meter in %. 10~20% is goed. en je kan ook de onderlinge verschillen goed bepalen en waar de lekkage zit.
 
Naar mijn idee is vacuumverschil absoluut geen indicatie voor motorslijtage. (zuigerveren, etc.)
Om die slijtage te kunnen beoordelen, zul je compressie moeten meten.
Het gelijkstellen van de doorstroomopening van je carburateurs doe je met een vacuummeter.
Natuurlijk kan een verschil in vacuum duiden op ongelijke compressie, maar om dat zeker te weten zul je toch echt de compressie van alle cylinders moeten meten.

Etienne

Edit: bijna vergeten, klepspeling is ook van invloed op vacuumverschil tussen carburateurs.

Met een vacuummeter stel je toch de gelijkloop(synchronisatie) in d.m.v. de doorstroming en niet de doorstroming zelf?

Ik heb gasschuifcarbs en die kun je op de werkbank gewoon exact gelijk afstellen (boortje van bv. 3 mm onder de schuif en de rest hierop afstellen).
Hierdoor is de luchtrestrictie in de carbs hetzeflde met als resultaat dat de hoogte van de kwikkolom dus een indicatie is voor de kwaliteit van de kamer die erachter zit (aangezien de kwaliteit van de kamer bepaalt hoe goed de motor nog pompt en dus vacuum opwekt).

Klepspeling heb ik niet aan gedacht maar die is 10Mm geleden gesteld en maakt nog geen vreemde geluiden.

Ik zal idd eens een compressietest laten doen, dan weet ik het zeker.
 
als je echt wilt weten hoe de conditie is van de zuigerveren/cilinder en klep/klepzitting en koppakking dan moet je een lektest doen.
dit gebeurt met perslucht en een 'verlies'meter in %. 10~20% is goed. en je kan ook de onderlinge verschillen goed bepalen en waar de lekkage zit.

Wat is het verschil met een compressietest?
Met een compressietest kun je toch ook bepalen of het veren of kleppen zijn?
 
ff andere zuigerveertjes monteren & krukaslagers & honen & whatever else. = dankbaar werkje. ;)

Wel duidelijk verhaal idd. 1&4 gelijk en 2&3 ook gelijk.

ff? Dat zou betekenen dat ik nieuwe zuigers+veren moet hebben. Die kosten gauw 100 euro de stuk (x4=veelteveel).

Is wel de beste manier maar vind ik vrij duur.
En wat als je motortje helemaal gereviseerd is en na 5Mm valt je versnelling uit elkaar? Moet je die ook weer laten repareren omdat het dan wel weer de moeite waard is.
 
het enige wat je met vacuum meters doet is het gelijk stellen van je 4 gaskleppen. wat je ziet op de meters is het verschil in onderdruk in de 4 inlaat kanalen. kun je de kwikkolomen niet gelijk krijgen dan moet je denken aan gescheurde inlaatrubbers of iets dergelijks. je vacuum zegt niks over de slijtagein je motorblok hooguit wat over de slijtage aan je gasschuiven of bij cv-carbs.die kunnen lekke vacuumrubbers hebben
er bestaat ook geen waarde voor
 
...
je vacuum zegt niks over de slijtagein je motorblok hooguit wat over de slijtage aan je gasschuiven of bij cv-carbs.die kunnen lekke vacuumrubbers hebben

Dus een motorblok gaat niet minder lucht verpompen als deze slijt?
Als 1 cylinder een lagere compressie dan de andere heeft verpompt deze minder lucht dan de andere en word er dus ook minder vacuum opgebouwd in je inlaatkanaal.

...er bestaat ook geen waarde voor...

Bij auto's wel maar in mijn handboek staat er niets over in.
 
Dat ze gelijk moeten staan is idd het belangrijkste. Ik was nieuwschierig wat normaal is omdat het iets zegt over de toestand van het blok.

Had hiervoor de carbs helemaal uit elkaar gehaald en de gasschuiven exact gelijk afgesteld waardoor alle cylinders evenveel lucht krijgen. Zoals je kunt zien zijn dan de middelste twee gaar. Komt omdat het ding bij de vorige eigenaar altijd veel te arm heeft gelopen en veel te warm is geworden (1 & 4 hebben betere koeling omdat ze aan de buitenkant zitten).

Jij hebt het over gasschuiven, maar die worden open getrokken door het vacuum wat de motor trekt.
Onder je gasschuiven zitten je gaskleppen, die stel je af door ze synchroon te stellen.

Hiermee hef je eventuele ongelijkheden in je carbs en inlaatkanaal op.
Jij denkt, bij dat ouwe brik, dat als je gasschuiven gelijk zijn, alle vier de carbs gelijk zijn, dat zou je willen, er zit altijd verschil in, hoe goed jij hem ook afstelt.

Zijn bijv je veren, vlotters, vlotterniveau, schuiven, naalden, sproeiers allemaal exact hetzelfde, NOPE.
 
kwikkolommen gelijk krijgen?
heb ik nog nooit voor elkaar gehad .
ben zo eens een paar uur bezig geweest ,bleek dat er best wel wat verschil in mag zitten (iets van mm 6 of 7 ).
is alleen lekker belangrijk voor stationair loop
ze moeten redelijk gelijk staan maar niet meer dan dat.
als je half tot volgas rijd valt het kleine beetje verschil in het niet.(Gelukkig reed ik in Bels met maar een streepje gas) :)
 
Gizzmo:

Bij gasschuifcarburateurs trekt een kabel de gasschuiven omhoog niet het vacuum zoals bij de modernere CV carburateurs. Je kan hem dus exact gelijk afstellen met een boortje van 3mm zoals jkoehorst al schreef.
Ik denk wel dat je alle waarden wel weer gelijk kunt krijgen wanneer je een vacuummeter gebruikt. Dan heb je dus niet overal de zelfde restrictie, maar toch synchroon! :)
 
Ik denk wel dat je alle waarden wel weer gelijk kunt krijgen wanneer je een vacuummeter gebruikt. Dan heb je dus niet overal de zelfde restrictie, maar toch synchroon! :)

Dan zou je het stationair lopen dus precies goed kunnen krijgen.

Ik denk dat ik het dan maar mooi zo laat om twee redenen:
F@zertje zei dat het moeilijk was om ze precies gelijk te krijgen en dat er wel 6 mm tussen mocht zitten (en dat zit er nu :) ).
Stationair loopt het ding nu al heel mooi, na even met schoke te hebben geprutst en gedraaid loopt het ding mooi 1000tpm stationair (naald staat stil *D ). Na wat opwarmen gaat dat naar 1300-1400 (naald rammeld een beetje) dus dat laat ik mooi zo.
 
Mijn naald rommeld ook wel een beetje. Daarbij komt dat ie niet echt regelmatig loopt.
Afgelopen vrijdag zouden de mannen van MotoPort er naar kijken, maar heb de afspraak moeten cancellen... Heb het momenteel veel te druk met studie...maargoed, genoeg geluld. Ik wil een setje vacuum meters en compressietester!! :)
edit:

Dat rommelen van de gasnaald hoeft niet altijd iets over de stationaire loop te vertellen. Wanneer je bv een slechte toertellerkabel hebt blijft de naald ook niet perfect staan. Heb dat wel eens met mn snelheidsmeter gehad, best wel irrtant.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan