Normandie in 4-5 dagen

casq

MF'er
13 dec 2011
212
51
Amersfoort
Eind juli ga ik samen met een vriend in 4-5 dagen een rondje normandie doen. Doel is om te eindigen bij de mont saint Michel (begin bij Calais) en een aantal WOII plekken te bezoeken. Slapen gaat in de tent en eten zien we daar wel…
Nu nog de leukste route vinden.
Wa ik zelf heb gevonden, lijkt deze
Goed het idee te volgen, alleen zie ik ook dat lang niet overal de weg het dichtste aan de kist wordt gevolgd. Is dat logisch? En heeft er nog iemand tips/ervaringen wat je juist we/niet moet doen.
 
Wat is precies je doel, vooral die route rijden, of juist bezienswaardigheden rondom de invasiestranden bekijken? Als je ook musea wilt bezoeken dan schiet het totaal niet op, dan zou ik persoonlijk wat delen van die route schrappen. Wil je vooral die route rijden, dan heb je in 4/5 dagen vrij weinig tijd om ook van alles te bezichtigen. Zit de terugreis ook nog bij die dagen in?

De kustlijn kan je trouwens ook niet overal volgen, en het is ook niet overal even boeiend. Het stuk tussen Cherbourg en Avranches vind ik niet echt bijzonder.

Voor Mont-Saint-Michel kan ik je de gelijknamige camping aanraden. Die ligt helemaal aan het einde, daar waar de afgesloten route naar de brug begint. Pendelbus stopt voor de deur, maar in een klein half uurtje kan je ook zelf lopen. Ik ben in de avond gegaan, dan is het veel rustiger dan overdag. Alleen de musea zijn dan niet open, en de winkeltjes niet maar daar verkopen ze toch overal dezelfde troep. Het is wel lekker rustig en je kan op je gemakje rondlopen. De pendelbus gaat tot 20:00, maar als het drum is ook nog wel later. Eventueel moet je terug lopen. Als je liever overdag gaat kan je je motor en kleding gewoon bij de camping achterlaten en later ophalen. Of je gaat in de namiddag en je eet daar wat (is alleen belachelijk duur).
 
Een absolute aanrader is het museum bij Utah Beach.

En Sainte-Mere-Eglise heeft ook een mooi museum.

De Amerikaanse begraafplaats is mooi en indrukwekkend, maar iedere keer als ik in Normandië ( 1 a 2 keer per jaar, vrienden van mij hebben er een camping met 2 gîtes) ben ga ik ook zeker naar de Duitse begraafplaats. Dat is eigenlijk nog indrukwekkender vooral vanwege het contrast.
Deze begraafplaats is nabij La Cambe.
 
Laatst bewerkt:
In Arromanches les Bains vond ik de 360 cinema ook heel gaaf.
Camping die me bijgebleven is vanwege het top uitzicht was vlakbij Cherbourg; L"Anse du Brick
 
Arromanches is ook wel een leuk plaatsje, kleine Municipal camping in het dorp, kan je goed zitten. Die 360 cinema is mooi inderdaad, maar het museum over de kunstmatige haven vind ik ook interessant.

Vlakbij Carentan heb je het nieuwe D-Day Experience, daar heb je een 3D bioscoop en een nagebouwde C47 Dakota simulator, dat vond ik ook wel de moeite waard. Eens wat anders als een loop en kijk rond museum.

Ik zou vooraf een/aantal musea uitzoeken die je eventueel wil zien, want er is daar zoveel dat je onmogelijk alles kan zien. Zeker in die tijd niet, maar ook niet in 2 weken.
 
Dank allen voor de reacties.

Doel is vooral lekker rijden, en waar mogelijk wat highlights zien/bezoeken. Zeker niet overal stoppen dus.
 
Ik heb meermaals Normandie met de motor gereden, het is een erg mooie en rustgevende streek maar indien je de kusten wil doen kan het in het vakantieseizoen erg druk zijn rond de centra (vanaf Honfleur tot Grandcamp-Maisy). Wanneer je graag ruwe natuur doet kan je (na Sainte Mère-Eglise) binnendoor rijden tot Valognes en vervolgens Urville (D22). Dit zeer smalle weggetje hou je aan tot de D45 waarna je deze kustweg volgt tot St Germain-des-Vaux. Onderweg heb je vele mooie plekjes tot aan de Cap de la Hague, het uiterste puntje van Normandie. Je kan er eten in de Port le Hâble (pizza) en lekker uitwaaien (letterlijk). Vanaf hier hou je de kustweg zuidwaarts aan en vergeet niet Herqueville en Vauville aan te doen (achterdoor kerncentrale), de kustweg is er plaatselijk enorm steil en geeft je echt een onontdekt gevoel met voldoende zichtpunten (eilanden Jersey, Guernsey) en dolmen.

Om in Normandie met de motor te hebben gereden mag zeker 'Suisse Normande' niet ontbreken... De route in het bijzonder fraaie landschap (Klein Zwitserland genoemd) start en komt terug aan in Thury-Harcourt en loopt via Condé sur Noireau, Pont d'Ouilly en Clécy. Het toont je de erg mooie natuur (o.a. Pain de Sucre-rotsmassa) met zijn schilderachtige valleien, kerken en kastelen. Echt de moeite waard.

De landingskusten wijzen zich zelf uit maar de interessantste highlights zijn Bénouville, 'Le Pont Pegasus' - Ouistreham, 'Mur Atlantique' (werkklare bunker) - Arromanches (zijn 360° cinema voor het dorp met mogelijk wandeling tot het pittoreske centrum) - Longues sur Mer, Lange afstandskanonnen (niet vergeten tot vooraan de kust in de bunker met unieke verrekijker te gaan), Colleville sur Mer, Omaha Beach - St Pierre du Mont, Pointe du Hoc (bunkers vooraan niet meer toegankelijk door erosie).
Wil je een museum bezoeken is er één dat je niet mag missen (buiten Caen 'le Mémorial) en dit ligt in Sainte Mère-Eglise. Je kan er de gliders en veel meer bekijken dat je elders in stukjes weer kan vinden. Totaalplaatje vind je in 'le Mémorial' maar dan ben je snel enkele uren verloren...

Niet te missen;
regionale kazen; (Camembert, Livarot, Neufchâtel, Pont l' Evêque)
Calvados; (beste in Pays d'Auge) -Fin, Réservé, Grande Réserve, Hors d'Age-
Aperitieven; Pommeau (zoete appellikeur), Bénédictine (kruidenlikeur - Fécamp), Suze (bittere aperitief in gans Frankrijk)
Les Prés Salées; vleesbereidingen van schapen en koeien (o.a. Mont St Michel) welke op de zoute vlakten graasden en hierdoor een aparte vleessmaak hebben (oa. Gigot = lamsvlees). Eend op allerlei wijzen klaargemaakt.

Als je geen liefhebber an orgaanvlees bent, opgelet voor 'Trips' (in bouillon) en Andouilette (worst) gemaakt uit ingewanden van kalveren en varkens.

Zeker proeven 'de drie C's'
Calvados, 'Hors d'Age' is de oudste en meest afsmakende
Camembert, uit Pays d'Auge
Cider, appelwijn welke als 'doux' het lekkerste is (gezeefde nemen)
zandkoekjes (sablés) en caramel snoepjes zijn overal verkrijgbaar.

Veel vakantiegenot...
 
De drie C’s komen er sowieso!
Dank voor de tips en de uitgebreide beschrijving. Ik pak de (digitale) kaart er bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan