Norton Commando 1972

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.716
Andere kant van de evenaar
Mijn nieuwe project kwam net binnen.

Een maat van mij heeft een Norton Commando in onderdelen in de schuur liggen, hij vroeg of ik hem in elkaar wil knoeien.
Ding ligt al zo'n 25 jaar uit elkaar, dus het is roestig.

Eerst het blok uit elkaar en gangbaar maken.

De bedoeling is om hem eerst in elkaar te zetten en aan de praat maken, daarna opknappen.

Ik heb nog nooit zo'n ding gezien, dus dat gaat een uitdaging worden.

IMG_20220129_111456.jpg
IMG_20220129_111508.jpg
 
leuke meccano doos!
ben je nog wel even mee zoet
als ze rijden rijden ze heel leuk , alleen niet lang. Bizar wat er aan zo'n ding stuk gaat. .
Er is een goede reden waarom zo'n beetje de hele motor industrie in de jaren 70 failliet is gegaan.

ik heb er jaren een als dagelijks vervoer gehad, als je een goede hebt haal je de 1 op 1 verhouding uren rijden en uren sleutelen
maar onderdelen zijn betaalbaar , en goed verkrijgbaar,
iemand heeft al een stuk uit het achterframe gezaagd trouwens.
 
leuke meccano doos!
ben je nog wel even mee zoet
als ze rijden rijden ze heel leuk , alleen niet lang. Bizar wat er aan zo'n ding stuk gaat. .
Er is een goede reden waarom zo'n beetje de hele motor industrie in de jaren 70 failliet is gegaan.

ik heb er jaren een als dagelijks vervoer gehad, als je een goede hebt haal je de 1 op 1 verhouding uren rijden en uren sleutelen
maar onderdelen zijn betaalbaar , en goed verkrijgbaar,
iemand heeft al een stuk uit het achterframe gezaagd trouwens.
Serieus? Niet betrouwbaar?
Ja, dat het frame is verkloot weten we..
Achterwiel schijnt er ook niet bij te horen

Ben benieuwd wat ik tegen ga komen
 
Ik denk dat het blok aardig wat tijd gaat kosten, zit op veel dingen een laagje roest wat net niet makkelijk weg te halen is.
Aan de andere kant bewegen sommige onderdelen of het er gister is in gezet.

Ding heeft een dry sump en een aparte versnellingsbak.

Ding is behoorlijk zwaar
 
leuke meccano doos!
ben je nog wel even mee zoet
als ze rijden rijden ze heel leuk , alleen niet lang. Bizar wat er aan zo'n ding stuk gaat. .
Er is een goede reden waarom zo'n beetje de hele motor industrie in de jaren 70 failliet is gegaan.

ik heb er jaren een als dagelijks vervoer gehad, als je een goede hebt haal je de 1 op 1 verhouding uren rijden en uren sleutelen
maar onderdelen zijn betaalbaar , en goed verkrijgbaar,
iemand heeft al een stuk uit het achterframe gezaagd trouwens.
Zo vond ik ongeveer ook de Dominator terug in 2014, welke ik kocht in 1966 en weer had verkocht in 1970. Na 2.5 maand was hij weer als nieuw en in principe is het Commando blok hetzelfde als de Dominator, maar heeft een grotere cilinderinhoud.

Ik heb er indertijd vier jaar heel fijn mee gereden en nu dus weer en wat jij hebt ervaren heb ik totaal niet. Hij heeft me nooit in de steek gelaten en buiten normaal onderhoud heb ik heel weinig hoeven sleutelen.

Het is geen moderne trillingvrije motor, maar de beleving is super? En eigenlijk vind ik jouw verhaal nogal overdreven als ik zo vrij mag zijn.
 
Met die Engelse motoren moet je weten wat je doet,moderniseren en verbeteren waar het kan,
vroeger een tijdje op een AJS 350 gereden die door zo,n vakman in elkaar gezet was,ding heeft geen klap verkeerd
gegeven en lekte geen druppel olie en liep harder dan een standaard 500.
 
Deed ik allemaal met het zijspan, de leukste uitvinding sinds het kunstgebit!

Zo vond ik ongeveer ook de Dominator terug in 2014, welke ik kocht in 1966 en weer had verkocht in 1970. Na 2.5 maand was hij weer als nieuw en in principe is het Commando blok hetzelfde als de Dominator, maar heeft een grotere cilinderinhoud.

Ik heb er indertijd vier jaar heel fijn mee gereden en nu dus weer en wat jij hebt ervaren heb ik totaal niet. Hij heeft me nooit in de steek gelaten en buiten normaal onderhoud heb ik heel weinig hoeven sleutelen.

Het is geen moderne trillingvrije motor, maar de beleving is super? En eigenlijk vind ik jouw verhaal nogal overdreven als ik zo vrij mag zijn.
Dat is meteen het verschil tussen een dominator en een 750 commando.
Dat versnellingsbakje dat bij 30 pk nooit stuk ging was kansloos bij de 750 combat die er volgens de boekjes 70 pk uit drukt.
En dat geldt voor het hele blok, prima ding toen het een 500 twinnetje was, maar toen norton het opboorde naar 750 cc, er een wilde nokkenas in gooide en twee dikke carbs ging alles stuk.
Zo stuk dat de fabriek een jaar lang geen 750 commando's heeft gemaakt, omdat ze allemaal binnen de garantie periode de krukas lagers sloopten.
De latere 850 bleef langer heel, had intern wat verbeteringen, lage compressie en een slome nokkenas.

ik deel alleen mijn ervaring met 40.000 km met een 750 commando.
Feel free om dat overdreven te vinden.
Heb je ooit op een 750 commando gereden? Er ooit een gehad?
Ook al zijn het leuke fietsen, omdat ze 50 jaar oud zijn hoef je nog niet met een roze bril te kijken...
 
Dat is meteen het verschil tussen een dominator en een 750 commando.
Dat versnellingsbakje dat bij 30 pk nooit stuk ging was kansloos bij de 750 combat die er volgens de boekjes 70 pk uit drukt.
En dat geldt voor het hele blok, prima ding toen het een 500 twinnetje was, maar toen norton het opboorde naar 750 cc, er een wilde nokkenas in gooide en twee dikke carbs ging alles stuk.
Zo stuk dat de fabriek een jaar lang geen 750 commando's heeft gemaakt, omdat ze allemaal binnen de garantie periode de krukas lagers sloopten.
De latere 850 bleef langer heel, had intern wat verbeteringen, lage compressie en een slome nokkenas.

ik deel alleen mijn ervaring met 40.000 km met een 750 commando.
Feel free om dat overdreven te vinden.
Heb je ooit op een 750 commando gereden? Er ooit een gehad?
Ook al zijn het leuke fietsen, omdat ze 50 jaar oud zijn hoef je nog niet met een roze bril te kijken...
Dat AMC bakje ging ook niet stuk in de racers die we hadden en die hadden echt wel een flink vermogen. Op het rechte stuk van Zandvoort werd ik geklokt met 217 km/u met een 500cc Triumph blokje in het Norton frame. Een vriendje had een nieuwe 750 Commando en ik weet niet van problemen. IK heb wel gehoord en gelezen dat er wel krukassen braken en ik zag een gesmede krukas voor iets van 3200 euro. Ikzelf heb een 600cc dominator en er vroeger veel mee gereden, ook naar het buitenland en ook de hele winter, maar nooit een verkeerde klap gegeven en ik ging echt regelmatig volgas en op topsnelheid, maar het ging niet kapot.

Ik denk dat als je normaal rijdt met een Commando, dan heb je er een fijne motor aan en ik weet uit ervaring dat sommige mensen alles kapot krijgen.
 
Mijn guzzi's , morini's, ducati's uit die tijd blijven wel heel.
toeval?
Zelfs mijn india enfield bullet, die toch niet bekend staan om de spreekwoordelijke betrouwbaarheid, heeft mij jaren volstrekt probleemloos woon werk verkeer bezorgd.:]
Als ik normaal wil rijden neem ik wel een buskaartje.

Dan zal ik me de problemen wel ingebeeld hebben, was het toeval dat het blok in 40.000 km er vier keer onderuit moest.
En zat de fabriek ook slecht op te letten trouwens, hadden die sukkels niet eens de productie hoeven stilleggen.
Zelfs de redesign van het blok voor de 850 blijkt achteraf nergens goed voor te zijn geweest. 8)7
Daar had ik nooit zo bij stilgestaan.
 
Ach ,ooit weleens een verhaal gelezen in een motorblad over een nieuwe Triumph die ze van de fabriek hadden gekregen
voor een test,helaas kwamen er vreemde geluiden uit het blok dus terug naar de fabriek,de manager zei neem ff een bak koffie
in de kantine want dit zal waarschijnlijk weinig bijzonders zijn,dus zo gezegd zo gedaan,motor verdween de fabriek in en
een anderhalf uur later konden ze weer op pad,nog wat bijzonders gevonden vroeg de testrijder,nee was een kleinigheidje volgens
de manager,achteraf kwam 1 van de motorblad medewerkers er achter dat het bloknummer anders was ,wat ze gedaan hadden
die floepers van Triumph was het hele blok vervangen voor een nieuwe,waren blijkbaar bang voor negatieve publiciteit 😬 🤫 :+
Het is dus niet alleen Norton maar alle Engelse motoren uit die tijd waren nou niet het toonbeeld van betrouwbaarheid,aan de andere kant
ook andere motoren hadden in die tijd de nodige betrouwbaarheidsproblemen,ook Japanse motoren waren niet bulletproof ,heb er in die tijd
ook genoeg ellende mee gehad.
 
Ik weet nog een hele mooie '74 850 Commando te staan waar niet mee gereden wordt.
De eigenaar wil er voor het juiste bod wel vanaf..
 
Ik weet nog een hele mooie '74 850 Commando te staan waar niet mee gereden wordt.
De eigenaar wil er voor het juiste bod wel vanaf..
Die zal niet goedkoop zijn. Ik kon jaren geleden een mooie 850 kopen, een rode, zoals ik persoonlijk het mooiste vind, en weinig kilometers erop. En het was er nog 1 zonder electric start, een Mk2 dus. De Interstate, dus met de grote tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan