Norton Commando 1972

Ik weet niet wat hij "een redelijk bod" vindt..
Denk dat je hem voor 12-15 wel hebt..
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik.. Als iemand me dat verteld had dat ie dat dacht, was ik direct naar het postkantoor gereden met hem om het kenteken over te schrijven. En naar de bank, om m'n rekening leeg te plukken.
We zijn geen handelaren, en soms te eerlijk, ook ik heb wel eens dat soort dingen meegemaakt..
 



Project: 1971 NORTON COMMANDO 750 - MATCHING NUMBERS – RESTORATION PROJECT | eBay

 
Laatst bewerkt:
Maar £8500 is ook alweer dik 10 mille in euri...
En je haalt 750 Commando's aan Han; degene die ik weet te staan is een 850.
Net iets meer ooommpff.
 
Maar £8500 is ook alweer dik 10 mille in euri...
En je haalt 750 Commando's aan Han; degene die ik weet te staan is een 850.
Net iets meer ooommpff.
Volgens een forumlid alhier die er een heeft gehad en er meer van weet is de 850 vanwege Amerikaanse onzin eisen minder oomphff.
 
Volgens een forumlid alhier die er een heeft gehad en er meer van weet is de 850 vanwege Amerikaanse onzin eisen minder oomphff.
Niet alleen vanwege amerikaanse onzin , de laatste 750 was gewoon te ver opgevoerd, die ging in de garantieperiode stuk.
de 850 hebben ze afgevoerd, om het aantal garantiegevallen binnen de perken te houden.
 
Wat ging er kapot aan de Commando's?

Deze is wat opgeboord, ik weet niet of de kop is bewerkt, maar de poorten lopen wel heel mooi! De eigenaar zei dat ie vroeger wel aardig ging.
 
Foto's zijn altijd leuk!

vooral de krukaslagering en de krukas zelf zijn fragiel.
verder de zuigers als je er flink aan trekt , een goede commando loopt probleemloos naar 7000 toeren , dan heb je een forse zuigersnelheid.
de carters kunnen uitlopen ( loszittende krukaslagers) als er in het verleden wat ruig mee omgesprongen is.
Ik ben benieuwd wat er opgeboord is , de 750 cylinders hebben niet meer zoveel ruimte .
je kunt ze wel verbussen , alleen als je er te veel af haalt wordt de flens waarmee ze op het carter zitten wat slap , en scheuren ze van het blok .
( de 850 cylinders zijn anders, die hebben geen flens onderaan de cylinder maar doorlopende bouten. )
 
De krukas weegt 10 kilo, de traagheid van hey centrale vliegwiel zorgt voor wat stabiliteit.
Maar hij buigt nog steeds genoeg om krukas lagers te vermalen.
De krukas bestaat uit drie delen, Maar het geheel zit met zes boutjes van een mm of 8 in elkaar!
Die moet je even losmaken om de sludgetrap schoon te maken (geen oliefilter, dus de sludgetrap koekt langzaam dicht)
Daarna met nieuwe boutjes weer monteren.
Ik heb een krukas gehad die over een bigendtap gebroken is.
 
Ben best benieuwd hoe het rijdt..
Zo'n ding moet meer vermogen hebben dan de GS750 die ik vroeger had..
De voorvork is wel er iel..
Een goeie GS750 loopt 190 echte KM/H, een Commando niet, (een flink opgefokte misschien wel maar niet zo heel lang :P) die Norton is beter te vergelijken met een GR650 maar dan wat meer koppel.
 
De krukas weegt 10 kilo, de traagheid van hey centrale vliegwiel zorgt voor wat stabiliteit.
Maar hij buigt nog steeds genoeg om krukas lagers te vermalen.
De krukas bestaat uit drie delen, Maar het geheel zit met zes boutjes van een mm of 8 in elkaar!
Die moet je even losmaken om de sludgetrap schoon te maken (geen oliefilter, dus de sludgetrap koekt langzaam dicht)
Daarna met nieuwe boutjes weer monteren.
Ik heb een krukas gehad die over een bigendtap gebroken is.
Volgens mij heb jij een gruwelijke hekel aan het merk Norton.

Ik heb er heel veel aan gesleuteld, ook aan de racers en nooit problemen gehad met de krukas, die overigens geen 10 kg weegt. Ik balanceerde ze wel altijd want dat is zeer belangrijk en niet alleen voor het trillen.

De sludgetrap gaat overigens niet verstoppen, op een gegeven moment gaat het vuil gewoon via de bigendlagers heen naar buiten.

Freek Steigenga was zijspankampioen van NL en die reed met een Norton twin en weinig problemen.
 
Een goeie GS750 loopt 190 echte KM/H, een Commando niet, (een flink opgefokte misschien wel maar niet zo heel lang :P) die Norton is beter te vergelijken met een GR650 maar dan wat meer koppel.
Mijn Norton Dominator van bouwjaar 1957 en 600cc heeft volgens fabrieksopgave een topsnelheid van 110 mijl/uur. En de mijne heeft een hogere compressie, dus wat meer vermogen en zou dan de 180 km/u moeten kunnen halen.

Ik mijn race tijd als monteur, rond 1970, reed Jan Kamp met een domiracer en die was belachelijk snel, dik 200 km/u en dat was in die tijd nogal wat. Ik had een Triton racer gebouwd en die klokte op Zandvoort 217 km/u.
 

Bijlagen

  • verkleind Triton.jpg
    verkleind Triton.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 33
Mijn Norton Dominator van bouwjaar 1957 en 600cc heeft volgens fabrieksopgave een topsnelheid van 110 mijl/uur. En de mijne heeft een hogere compressie, dus wat meer vermogen en zou dan de 180 km/u moeten kunnen halen.

Ik mijn race tijd als monteur, rond 1970, reed Jan Kamp met een domiracer en die was belachelijk snel, dik 200 km/u en dat was in die tijd nogal wat. Ik had een Triton racer gebouwd en die klokte op Zandvoort 217 km/u.
Ja vroeger reden er ook van die Engelse motoren tussen de 2 takten zoals RG500,s in de 500cc Nationaal,dingen
reden echt niet achteraan,sommige gingen echt hard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan