Norton Dominator van 1957 leeft weer

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
32.536
71.687
Zoals ik in het voorstel subforum al heb gemeld rijd ik tegenwoordig op de Norton Dominator type 99 van het bouwjaar 1957.

Ik ben de vierde en de zevende eigenaar en alle eigenaren behalve de eerste zijn mij bekend en ze zijn ook bij me geweest. Zoals iemand die deze motor in 1963 had en er onlangs weer even op kon zitten. En dan had je het gezicht moeten zien van deze nu 73 jarige man.

Ik kocht hem in 1966 en heb er de meeste kilometers mee gemaakt, ben er drie keer mee naar het Elefantentreffen geweest op de Nurburgring in het eerste weekend van januari en het was een prachtige en fijne motor die me nooit in de steek heeft gelaten.

In 1970 verkocht ik hem aan mijn zwager. We hadden twee kleine kinderen en we reden met een Fiat 500 overal naartoe, dus de Norton, die toen niet veel waard was ging verhuizen.

Mijn zwager verkocht hem na een jaar aan een jongeman van 19 die Dirk heet. Dirk had geen rijbewijs en is nu 61, maar heeft nog steeds geen rijbewijs. Dirk demonteerde de motor, haalde letterlijk alles uit elkaar en bewaarde alles in kisten en dozen en dat 43 jaar lang.

Ruim 20 jaar geleden hoorde ik dat mijn Norton al sinds 1971 ergens in een schuurtje lag en dat schuurtje bleek een paar straten verderop te staan, geen halve kilometer ver. Ik bezocht Dirk, een wat stille man en de Norton lag daar in sinaasappelkisten en dozen. Het frame stond op een aardappelkist met de voorvork en het voorwiel er in.

Nee, hij was absoluut niet te koop, voor geen prijs.

Vorig jaar om deze tijd zaten we op een feestje met mijn zwager en we hadden het over onze Norton. 'Weet je dat die nog steeds uit elkaar ligt', zei mijn zwager. Ik vroeg waar die man woonde, want hij was inmiddels een paar keer verhuisd en ik kreeg een vaag antwoord, ergens in Venhuizen.

Dus benaderde ik de gemeente, maar die geven je geen adres vanwege de privacy. Maar daar neem ik geen genoegen mee en ik kreeg het voor elkaar dat de gemeente de man een verzoek zou sturen om contact met mij op te nemen.

En zo kwam ik na een paar maanden in een bedrijfsgebouwtje terecht waar de Norton er behoorlijk triest bij lag. Het frame was in een andere verkeerde kleur gespoten, net als de tank en hij was niet meer helemaal compleet. Verkeerd voor en achterspatbord en een paar motoronderdelen waren zoekgeraakt.

Hij was niet te koop, maar zo werkt dat niet, dus ik vroeg hem om er goed over na te denken en ik zou hem na een week bellen. En zo gebeurde dat. Hij had inmiddels wel begrepen dat hij hem na 43 jaar niets doen ook niet meer in elkaar zou gaan krijgen, dus 'hij gunde hem mij wel'.

En zo gebeurde het dat ik de Norton kon ophalen met de aanhanger en kon het feest beginnen. Het is onmogelijk om onder woorden te vatten hoe zoiets voelt, de prachtige en inmiddels zeldzame klassieker weer opnieuw bij de baas.

Na 2.5 maand hard werken stond er een bijna Nieuwe Norton Dominator met 10.361 km op de teller en dat in 58 jaar.

Het hele restauratieverslag heb ik op een klein forum staan van een vriendje:

Gratis forum

Foto's volgen.
 
SDC10936_zpscb805b77.jpg


Voorjaar 1966. Ik had de motor net en samen met de freule werden we gefotografeerd ergens in Spierdijk of de Goorn.

SDC10981_zpsff5d9b49.jpg


In onderdelen verlaat hij de eigenaar die hem 43 jaar heeft gehad en er waarschijnlijk geen meter mee heeft gereden.

SDC10993_zps9a6c5234.jpg


Hij is weer terug waar hij hoort en gaat aan zijn tweede jeugd beginnen.

SDC11210_zps91cc0910.jpg


Paar maanden later is hij weer in al zijn glorie hersteld.

SDC11211_zps81ce4497.jpg


Ik weet niet hoe jullie dat zien, maar ik vind hem mooier dan de mooiste auto, inclusief Ferrari, Lamborghini en Rolls Royce.
 
Ik ben er ook wel een heel klein beetje trots op. Ik heb ook alles zelf gedaan, inclusief het spaken van de wielen en het spuitwerk.
 
Leuk verhaal en petje af voor het vakmanschap :+
Heb je er zo veel geld in gestoken dat je het huis te koop hebt moeten zetten? *D
 
Nee, dat huis staat al twee jaar te koop, is veel te groot voor ons en er staat een loods achter van 250 m².
Kopen?
 
@Han S,
Gefeliciteerd man! Je hebt een van de mooiste engelse klassieker van na WOII,teminste dat vindt ik.
Nou ja.... op mijn BSA Thunderbolt na dan.Veel succes er mee!!
 
Wow.. wat een prachtige motor. :9~ :9~ . en zo'n verhaal erbij dat je alleen nog maar op TV ziet..

Geweldig! :}
 
Ik denk dat jullie me wel willen geloven als ik je vertel dat het wel heel erg bizonder is als je na 49 jaar weer voor de eerste keer op die motor stapt en ervaart hoe het voelt. En dan dat geluid van zo'n rauwe Norton, het is onbetaalbaar.

En dan te bedenken hoe bizonder zo'n motor is en hoeveel hij teweeg heeft gebracht, het beroemde featherbed frame waar men van alles in gehangen heeft, tot de viercilinder NSU Prinz motor aan toe.

Het is allemaal wel heel apart.
 
Ik heb in één lange sessie je restauratieverslag gelezen en ook de uitstap naar de elektronische ontsteking. Je angst van de 200 V hoogspanning op de primaire wikkeling van de bobine is ongegrond. Het kan geen kwaad, de inductiespanning bij het openen van de puntjes is in de primaire wikkeling zelf vaak al hoger dan die 200 v.
 
Hij loopt momenteel prima met de bobine van een lelijke eend van 1958. De magneet is twee keer gereviseerd, maar starten is na een tijdje goed te zijn geweest weer waardeloos geworden. Ik had nog een defecte K2F magneet (secundaire wikkeling defect) en daarvan gebruik ik alleen de contactpunten en de condensator.

Daarmee start hij prima. De dynamo van zo'n oude motor is 60 a 70 watt, maar ik ben nu bezig met een dagrijverlichting onder de koplamp met powerleds en ik zal zelden in het donker gaan rijden. Dus zo'n 4 watt ledje plus de bobine gaat hij met gemak trekken.

En elektronische ontsteking van bijvoorbeeld Thorspark is leuk en aardig, maar je bent zo 250 euro verder en de lelijke eend bobine kostte me niets. Een Velleman kitje kost € 12.95, maar die werkt niet met de plus aan massa.

Komt wel goed met de Norton.
 
Hierbij het schema van de vellemankit.

full


Het is een printplaat die geïsoleerd is van de massa. Het enige probleem zal de massaverbinding van de puntjes zijn.
 
Laatst bewerkt:
De Norton is 6 volt en plus massa. Die 6 volt is het probleem niet, is een kwestie van een paar andere weerstanden, maar volgens de Velleman faq werkt het niet met plus aan massa.

Nou is zo'n electronische ontsteking veel sneller en exacter, dus heb je een betere vonk, maar hij loopt uitstekend nu en er loopt dan wel een grotere stroom over de puntjes, maar daar schrikken ze niet van.

Kortom, ik zie eigenlijk het grote voordeel niet van elektronische ontsteking op zo'n motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan