Norton F1

fokky.

MF veteraan
13 mrt 2004
1.610
0
Ik moest dit gewoon ff posten, zag hem op de motoport site
Merk
NORTON
Type
F 1
Model
1991
Kleur
zwart
Bouwjaar
1991
Teller
2800 miles
Kenteken MK-29-PG
Notitie
zeer speciaal,blanco kenteken, eerste eigenaar, in nieuwstaat, alleen serieus gegadigde

Vraagprijs
€ 32500,-

Pfff wat een centen voor zo'n lelijk ding, kan iemand mij vertellen wat zo bijzonder aan deze motor is(speciaal blok whatever)? behalve dat het een zeldzaamheid is.

full
 
Wankel? das wel speciaal ja. Was laats op topgear de mazda rx8 1.3 wankelmotor met 250pk.
Wordt nu wel nieuwsgierig na de Norton ik ga googlen :)
 
en een paar van gemaakt en ja ik weet dat mv geen wankel motors heeft gemaakt maar deze fiets valt in de klasse honda nr en rc30 en de nwe mv en de benelli
dus byzondere fietsen met weinig vermogen maar met veeeel karakter
 
Model Norton F1 1992
Category Sport

ENGINE
Type 588 cc, liquid cooled, wankel motor, 4-stroke
Bore x stroke (mm) 0 mm x 0 mm
Valves ? valves/cylinder
Power 95 hp (70.8 kW) @ 9500 rpm
Torque 77.3 Nm (570.1 ft. lbs) @ 7500 rpm

TRANSMISSION
Gearbox 5 speed
Final drive Chain
WHEELS

Front tyre 120/70-17
Rear tyre 170/70-17
Front brakes dual 320 mm discs with 4-piston calipers
Rear brakes single 230 mm disc with 2-piston calipers
DIMENSIONS

Fuel capacity - reserve 20 l (5.3 gallon US)
Dry weight 192 kg (423.3 pounds)

Pk's valt nog wel mee, toen ik las dat het een wankelmotor was begon me hartje te kloppen :)
Vond trouwens nog wat motors met een wankelmotor, waarom worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt? te duur in onderhoud of te groot?

60s MZ (East German) motorcycle prototypes.
69? BSA: F&38;S in Starfire frame. Experimental.
70 BSA twin rotor in a BSA A75 Bandit frame. Experimental.
70 DKW Hercules 2000 motorcycle at Cologne m'cycle show. F&S KM914 engine.
72 Yamaha RZ201 660cc prototype shown Tokyo Show, modified Yanmar engine.
72-76 Van Veen OCR 1000 cycle, 110 bhp Comotor engine, 150 mph, water-cool.
72-77 Hercules/DKW W2000 cycle 27 bhp aircool F&S KC24 1-rotor apr 4000 units.
? Kawasaki motorcycle pre-production.
? Yamaha RZ660 2-rotor water-cooled motorcycle pre-production.
73 Suzuki RE5 shown at Tokyo Show, mass produced next year, imported 75.
75-76 Suzuki RE5 497cc single rotor motorcycle, 48 bhp, 110 mph, water cooled.
83 Norton RC588 Interpol II motorcycle 2-rotor 135 bhp, air-cooled.
87-88 Norton Classic 588cc 2-rotor civilian limited edition air-cooled 85bhp.
88 Norton Commander 588cc 2-rotor police water-cooled 85bhp.
89 Norton Commander civilian water-cooled.
89 Norton P55 supersports roadster water-cooled scheduled.
80s Norton F1 racing bike.
91 Roton racing motorcyle (Australia). Brian Crighton
 
Bij Vos in Dordrecht staat een nieuwe uit serie 1! Superspeciaal ding, heb er ooit op gereden en er zit geen rem op het ding, blijft maar gaan. Lelijk? Voor die tijd (eind '80, begin '90) zéker niet. Werden in zeer beperkte productie genomen om in de productieklasse op Isle of Man mee te kunnen racen. Zijn er een hoop van verloren gegaan daar (er zijn er in totaal zo'n 800 gemaakt, speciaal om aan de productie eisen te kunnen voldoen). Je moet erop gereden hebben om er een oordeel over te kunnen vellen! Rotary engine kicks ass....
 
Pk's valt nog wel mee, toen ik las dat het een wankelmotor was begon me hartje te kloppen :)
Vond trouwens nog wat motors met een wankelmotor, waarom worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt? te duur in onderhoud of te groot?
De afdichting van de 'zuigers' (schijven) is een groot probleem. In theorie is het de perfecte motor. Doordat alle interne bewegingen roterend zijn, en er geen op en neer gaande beweging in een roterende beweging omgezet hoeft te worden zoals bij een normale zuigermotor, kan een wankel theoretisch een onbeperkt toerental draaien, wat, ook weer in theorie, een onbeperkt hoog vermogen kan opleveren. In de praktijk zijn de afdichtingen een dermate groot probleem dat dit niet kan en dat het best wel gevoelig is voor storingen. De enigste fabrikant die eea onder controle heeft gekregen is Mazda met hun RX7 en nu RX8 series auto's.
 
De afdichting van de 'zuigers' (schijven) is een groot probleem. In theorie is het de perfecte motor. Doordat alle interne bewegingen roterend zijn, en er geen op en neer gaande beweging in een roterende beweging omgezet hoeft te worden zoals bij een normale zuigermotor, kan een wankel theoretisch een onbeperkt toerental draaien, wat, ook weer in theorie, een onbeperkt hoog vermogen kan opleveren. In de praktijk zijn de afdichtingen een dermate groot probleem dat dit niet kan en dat het best wel gevoelig is voor storingen. De enigste fabrikant die eea onder controle heeft gekregen is Mazda met hun RX7 en nu RX8 series auto's.

:^

En ze schijnen een flinke slok te lusten :9
 
Jup, Wankel motor!!! Geweldig ding, hoort in de RC30, NR en FZR750OW01 klasse Superbikes!! Daarom is ie zo duur! :P

Geweldige machine die nogal eens kapot wil gaan en ook een slokje lust (1:8 met flink doorrijden), maar wat een ding! Het geluid is mooier dan wat dan ook.
 
Wat ik net las; ja de afdichting van de schijven was en is een groot probleem. Je hebt 2 schijven die tegenovergesteld van elkaar draaien en die schijven sluiten aan (dus de punten) op een wand en daar zitten zeg maar soort van zuigerveren tussen om de olie niet te lossen, maar door de constante frictie is het heel moeilijk die dichting te behouden. Bij de RX8 hebben ze dat nu wel goed voor elkaar door de laatste technieken te gebruiken, maar nog steeds gebruikt ie een slokje olie.
 
Steve Spray ruim 10 jaar geleden op de JPS Norton F1 racer met gillende wankelmotor :} :}

114807
 
Laatst bewerkt:
http://www.vintagebike.co.uk/ hier is het geluid te vinden!!!! :P

ik zie net dat de site eruit ligt, maar hier staat hij echt op. Blijven proberen. Voor degene die hem vergelijkt met een suzuki GSXF, GA JE MOND SPOELEN!!!!!

 
Toen Motorhuis Vos hem nieuw krijg vroegen ze er f 50.000,- voor. Er is toen wel een bod geweest maar ze hebben hem nooit kunnen verkopen. Nu is het dus een stukje historie in hun zaak.
Voor onderhoud moest de fiets terug naar Norton.
 
Bij Vos in Dordrecht staat een nieuwe uit serie 1! Superspeciaal ding, heb er ooit op gereden en er zit geen rem op het ding, blijft maar gaan. Lelijk? Voor die tijd (eind '80, begin '90) zéker niet. Werden in zeer beperkte productie genomen om in de productieklasse op Isle of Man mee te kunnen racen. Zijn er een hoop van verloren gegaan daar (er zijn er in totaal zo'n 800 gemaakt, speciaal om aan de productie eisen te kunnen voldoen). Je moet erop gereden hebben om er een oordeel over te kunnen vellen! Rotary engine kicks ass....

Marco heeft menigmaal bij het oude pand van Vos in de binnenstad voor het raam staan kwijlen :9~

Norton is een pure legende! F*ck die ducati ;)
 
Toen Motorhuis Vos hem nieuw krijg vroegen ze er f 50.000,- voor. Er is toen wel een bod geweest maar ze hebben hem nooit kunnen verkopen. Nu is het dus een stukje historie in hun zaak.
Voor onderhoud moest de fiets terug naar Norton.


toen f50.000 nu 50.000 euro's :(
daar schrijven altijd met een vork
:X
 
toen f50.000 nu 50.000 euro's :(
daar schrijven altijd met een vork
:X

...Toen Vos hem nieuw kreeg...dan spreken we over eind jaren 80! De fiets is nu vele malen exclusiever geworden, zeker een nieuwe, die vind je nergens... Steek die vork dus maar op een plek waar de zon nooit schijnt als je begrijpt wat ik bedoel! :Z

De NR is nu ook duurder dan toen hij nieuw uitkwam...tweedehands wel te verstaan...evenals verschillende RVF'jes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan