Nostalgie

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Ik praat dan wel als een ouwe lul (zie topic over Assen), maar ik ben nog maar 34. Toch heb ik wel veel nostalgische gevoelens de laatste tijd. Mijn allereerste race die ik als toeschouwer bezocht was een NK-race op een stratencircuit in Helmond in 1982.

Voor het eerst achterop de motor... Liep je naar een industrieterrein, waar ze voor elke lantaarnpaal een strobaal hadden gelegd. Een lintje om achter te staan en daar gingen ze.

Wat ik me vooral herinner was de 500. Jack Middelburg en Boet van Dulmen behoorden in die tijd tot de absolute wereldtop, als alles heel bleef (wat helaas niet vaak gebeurede) konden ze GP's winnen. Tijdens die NK-races spraken ze altijd af dat ze eerst een beetje zouden dollen en dan twee, drie ronden voor het einde ging het voor het echie, ze wilden wel winnen, want daar verdienden ze weer wat geld mee. Ik zie nog Middelburg voor me, die elk recht stuk volledig op het achterwiel reed. Ik weet niet meer wie er won, die dag.

Na afloop kon je gewoon de paddock in. Daar zat Boet op een klapstoeltje en één van zijn twee monteurs (een glimlachend oud mannetje, ik dacht dat hij Sjef Fijneman of zoiets heette) zat gezellig met de voorbijgangers te kletsen terwijl hij aan het sleutelen was. Middelburg reed een paar weken later op kop in de TT en stond de week daarop op pole in Francorchamps..

Wat is jouw eerste race geweest?
 
Hoi, leuk onderwerp, mijn eerste race was Zandvoort, de dag dat Hans Fischer verongelukte, ook voor het eerst mee op de motor. Ik meende dat Randy Mamola toen nog in de paddock was voor een demonstratie ofzo. Ik denk dat ik toen 13 was ofzo, of 14,
 
Denk dat ik een jaar of 7 was toen ik voor het eerst met m'n pa mee naar NK races in Raalte en Hengelo ging. Eerste TT volgde toen ik een jaar of 11 was.

full


Is die motor waar ik op zit van Boet van Dulmen of Henk vd Mark :?
 
Eerste race was Ammerzoden, ik denk 1979. Wil Hartog, Boet van Dulmen, Jack Middelburg, Marcel Ancone enz. Schitterdend!
In 1980 kon / mocht(moest gezellig mijn verjaardag thuis vieren) ik niet en dat was maar goed ook, de bocht waar ik het het jaar ervoor zat, vloog nu een coureur in het publiek. Vanaf die tijd zijn er bijna geen stratenraces meer gereden in de buurt, dus moest ik een jaartje of 5 wachten tot ik mijn motorrijbewijs had, meteen naar Zolder voor nk-races en naar de TT van Assen!
Ik heb eind jaren 70 ook nog een keer in Giessen of zo een NMB wedstrijd gezien. Dat was dus tussen bomen, stobalen en sloten door op een smal stukkie asfalt.
 
Je had vroeger ook zo'n filmteam, filmteam Sint Anthonis heetten die geloof ik. Je kon deze mannen inhuren om filmvoorstellingen te geven. Ze hadden o.a. films over de cross en race GP's maar ook een film over Middelburg.
Ik heb ze ooit nog eens gezien in Fleringen.....

Die films zou ik nu nog graag eens terug zien....


Oh ja, mijn eerste race? Hengelo, 1978. Sindsdien 1 jaar gemist, verder altijd geweest. Ook vaak naar Raalte en Twello geweest.
 
Je had vroeger ook zo'n filmteam, filmteam Sint Anthonis heetten die geloof ik. Je kon deze mannen inhuren om filmvoorstellingen te geven. Ze hadden o.a. films over de cross en race GP's maar ook een film over Middelburg.
Ik heb ze ooit nog eens gezien in Fleringen.....

Die films zou ik nu nog graag eens terug zien....


Oh ja, mijn eerste race? Hengelo, 1978. Sindsdien 1 jaar gemist, verder altijd geweest. Ook vaak naar Raalte en Twello geweest.

eerste race is de TT in 1982, winnaars van toen:

50cc
Stefan Doerflinger (Kreidler)

125
Angel Nieto (Garelli)

250
Anton Mang (Kawasaki)

350
Jean Francois Baldé (Kawasaki)

500
Franco Uncini (Suzuki)

Zijspannen
Rolf Biland en Kurt Waltisperg (LCR Yamaha)

Mijn leeftijd: 35
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik een jaar of 7 was toen ik voor het eerst met m'n pa mee naar NK races in Raalte en Hengelo ging. Eerste TT volgde toen ik een jaar of 11 was.

(Afbeelding)

Is die motor waar ik op zit van Boet van Dulmen of Henk vd Mark :?

Wat zei je tegen Den Boet? "Ik heb niks tegen Honda's ... die kunnen er ook niks aan doen dat ze zo gemaakt zijn."? ;)
 
Wat zei je tegen Den Boet? "Ik heb niks tegen Honda's ... die kunnen er ook niks aan doen dat ze zo gemaakt zijn."? ;)
Tja je kunt ook tegen die honda zeggen "Ik heb niks tegen d'n Boet....die kan er ook niks aan doen dat'ie zo geworden is." :+



[me]Tr@x die een verstokt Middelburg-fan is en blijft![/me]
 
Tja je kunt ook tegen die honda zeggen "Ik heb niks tegen d'n Boet....die kan er ook niks aan doen dat'ie zo geworden is." :+



[me]Tr@x die een verstokt Middelburg-fan is en blijft![/me]

Vergeet dan niet volgende week vrijdag naar dat programma van Joost Prinsen te kijken he.
 
...ben van '60 en mijn eerste race die ik bezocht was in mijn woon en geboorteplaats Vlagtwedde...het was een wegrace van de NMB in het jaar 1967...de sterren van de NMB in die jaren waren; Jan van de Biggelaar, Frans van der Lugt en Henk van Kessel,...er werd tot het jaar '73 geraced op het stratencircuit van Vlagtwedde door de latere sterren; Mar Schouten, Rini van Kasteren, Tonnie van Schijndel, Piet van de Wal, Hans Hutten, Harrie en Kees van de Kruijs, Boet van Dulmen en Jack Middelburg...

full
 
Geloof het of niet de TT van 1977,juist die gewonnen werd door Wil Hartog.
Dit was ook het eerste jaar dat ik motor reed,en dat virus is nooit meer over gegaan. :] :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, mijn eerste race? Hengelo, 1978. Sindsdien 1 jaar gemist, verder altijd geweest. Ook vaak naar Raalte en Twello geweest.

De eerste keer dat ik in Raalte was, was in 1983. Boet en Jack hadden toen ruzie. Dollen was er dus niet bij, winnen was een erekwestie. Ik dacht dat Barry Sheene toen ook nog meedeed. Maar die kon Boet en Jack absoluut niet bijhouden. Middelburg ging erbij liggen en Boet won dus. Een week later zaten ze zogenaamd in hetzelfde team (Barclay) en rookten ze voor de camera's een vredespijp, maar het is helaas nooit meer echt goed gekomen, geloof ik.

Een jaar later was Jack er niet meer bij... Toen kwam het spektakel van Boet en Raymond Roche. Werd ook weer een prachtige race.

Mijn eerste TT was pas in 1986. Boet was toen helaas niet meer in staat om met de top mee te doen. Dat was in de tijd van die foto van Joris. Boet werd 12e. Tegenwoordig zouden we een gat in de lucht springen als een Nederlander 12e zou kunnen worden in de MotoGP, maar toen was het niks. Hans Spaan werd 3e in de 80cc. Wilco Zeelenberg viel omdat Alex Barros tegen hem aan reed.

Leuk, die plaatsjes van Vlagtwedde! Vorig jaar was ik bij de historische races in Eenrum (Gr). Dat gaat ongeveer zoals het in de jaren 70 ging. Ik dacht eerst, het zal wel een beetje in de rondte tuffen worden, maar de koplopers gingen behoorlijk fanatiek tekeer. Het ging aardig hard zo langs de stoepranden en lantaarnpalen.
 
Mijn eerste race die ik live heb meegemaakt was in 2000. Toen ben ik met m'n pa naar de Superbike's geweest. Reed Nitro Nori nog op zijn legendarische R7 rond :} !!!
Zag Bayliss voor mijn neus op zijn snufferd gaan in Mandeveen. Later op de 'oude' veenslang gestaan tijdens de Supersport en de tweede superbike race heb ik gezien in de Noordlus. Toen zaten we net na Ossebroeken. Ging Bayliss in die knik/bocht voor de strubbe op zijn snufferd.

Eerste TT was in 2001, het laatste 2takt jaar *D . Vanaf de winterdijk tribune gezien. Eindigde in een anticlimax voor de 500's, toen die rode vlaggen kwamen voor de regen. Maar wel mooi natuurlijk!!!!
 
Tapey,

Leuk subject. Mijn eerste race was de Ducati Clubrace 1982, toen met Steve Wynne op de Hailwood Ducati als winnaar (ik was een tiener en dat maakte heel veel indruk). In die tijd achterop mijn broers Ducati langs veel circuits geweest; Helmond (herinner me een icident met een auto op het circuit tijdens de Honda 400 N race), Francorchamps Grand Prix (met een hele jonge Hans Spaan als enige plankgas de radilion omhoog in de 50 CC), Assen (natuurlijk meerdere keren) maar de mooiste herinnering is aan de TT1 race op een donderdagavond met Luchinelli op een Ducati F1 racer (dat ding maakte zulke klappen dat je zat te schudden op de wal langs het circuit). O ja ook bij de eerste Bott race geweest in de Benelux, werd verreden op Zolder. Jaar ??? Je ziet wel waar mijn voorkeur ligt en ook al ben ik ook geen ouwe lul rijd ik wel een ouwe lullen motor met roots in deze roemruchte race tijden.

Wat ik wel had willen zien en waar mijn broers zijn geweest is de 24 uur van Montjuich, racen in het stadspark van Barcelona. Bestaat niet meer. Wel vaak naar de 24 uur van Francorchamps geweest.

Zal eens wat foto's zoeken.

Groet,

Ron
 
Laatst bewerkt:
Leuk die oude plaatjes, ik kan mij die tijd nog heel goed herinneren.
Ik heb zelf nog bij de N.M.B. gereden van 1971 tot en met 1978, vijf jaar 50cc en drie jaar 125cc.
En genoeg circuits in die tijd, elke motorclub organiseerde onder auspicien van de N.M.B. wel een wedstrijd.
We reden zo,n 20/25 wedstrijden per seizoen,o,a. in het noorden Tolbert Vlagwedde Suurhuisterveen, en in Noordholland Venhuizen en Amsterdam en in brabant werd gereden in st,michelsgastel, Ammerzode, Someren, Neunen ,s,hertochenbosch om de oosterplas heen en in Helmond Gilze rije, in limburg waren er races in Voerendaal ,Brunsen ,Heerlen, Wijnandsrade ,Gulpen, Wijlre ,Tegelen en ik ben er nog zat vergeten, als ik mijn plakboeken uit de kelder haal schieten mij nog veel meer namen te binnen.
Ik heb nog gereden met Mar Schouten, Theo van Geffen en Anton en Frans Straver, Aad Roestenburg en Floor Maasland en nog een zooi van die mannen, een mooie tijd.
Er was genoeg te zien voor de toeschouwers, er werd gereden in de 50cc A en B klassen in de 125cc 250cc 350cc 500cc ongelimiteerde klasse, en de zijspannen reden ook op die smalle circuits.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nog bij de N.M.B. gereden van 1971 tot en met 1978, vijf jaar 50cc en drie jaar 125cc.

Gaaf! Wat voor merk reed je in die tijd, Kreidler of zo? Of Derbi?

Volgens mij was de 50 cc toen best een belangrijke klasse, vanwege de Nederlandse successen in die dagen.

Heeft iemand trouwens nog het item over Jack Middelburg gezien, afgelopen vrijdag bij het programma Prinsjesnacht? Leuk dat er eens aandacht aan de edele motorsport werd besteed. Er lag alleen wat mij betreft wel een beetje veel nadruk op het trieste einde, met het ongeluk in Tolbert. Ik weet nog goed dat een klasgenootje het me vertelde: 'Jack Middelburg heeft een ernstig ongeluk gehad.' Het was in de kantine van school, maandagochtend voor de les begon. Ik zat toen in de brugklas. Maar dat is twintig jaar geleden. Ze hadden zich wel wat meer mogen concentreren op de hoogtepunten in de carrière van Jumping Jack, want die waren er toch genoeg. Die beelden van de TT van 1980 had ik al eens eerder gezien, maar ik heb nog nooit de overwining op Silverstone in 1981 op film gezien. Dat was waarschijnlijk toch wel de mooiste. Zijn daar nog beelden van?
 
De items bij Joost Prinsen zijn ook een soort van 'in memoriam'..(..maar niet altijd, kwam ik deze week achter..)
Ik vind zelf ook de overwinning op Silverstone mooier dan die op Assen, hoewel winnen in je 'thuis GP' natuurlijk ook heel mooi is :}

Mijn 1ste bezoek aan een race..1976 TT-Assen! Ik was 10 en zo blij als een..kind *D
't Was bloedheet en ik brandde m'n voeten aan sigaretten peuken :( Kon ik lekker koelen onder de waterpompen die langs de baan stonden..
Wow..dat geluid van die MV's! :9~
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Wat voor merk reed je in die tijd, Kreidler of zo? Of Derbi?
Ik ben begonnen op een Garelli in de B klasse,en van de +- 45 deelnemers zat ik altijd bij de eerste 15,en de laatste wedstrijd van het seizoen op het circuit van Zolder kreeg ik een kreidler te leen van H. Knoppers (de vader van Hans Knoppers die in de Z.A.C. S3 rijd)en daar won ik mee zodat ik voldoende punten had om naar de A klasse te gaan.
In het seizoen van 1972 kwam er een luchtgekoelde kreidler die was klaar gemaakt door Cees van Dongen, daar heb ik twee seizoenen op gereden met ups en downs (vastlopers) en in 1974 kwam er een watergekoeldset op(kon je kopen bij Van Veen in Amsterdam dat was de kreidler importeur)en ben ik 3e geworden in het nederlands kampioenschap achter Theo van Geffen en Jan Welvaarts.
In 1975 ging mijn broertje ook rijden, en ben ik over gestapt naar de 125cc klassen.
 
Mijn eerste Motorrace was Assen in 1969, ik was toen 12
Maakte veel indruk, zoveel dat ik een vaste bezoeker ben geworden van de TT
Ik denk dat ik 30x ben geweest.
Ik weet niet hoelang nog, de lol gaat er een beetje vanaf door hoge prijzen, hoge hekken, hoge kans geflitst te worden en lage servicenivo!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan